Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Tenkte å handle manifold på trickettmarineproducts.co.uk. havner på rundt 3000,- derfra med moms og frakt. Skal skru av manifold på onsdag/torsdag, så får vi se hvordan toppen ser ut:)

 

Er det ikke bare kammen som er annerledes? Ihvertfall det jeg har hørt, men er ikke sikker, så skal sjekke hvis det blir aktuelt:)

 

Man vil ikke få sånn lyd av gåen eksospakning når man ikke har baktrykk i eksosen vel? Er jo fri eksos nå, så da vil det nok ikke fise i pakningen så lett.. Holder heller en knapp på at det er en eksosventil som ikke holder tett da isåfall, men det vil vise seg snart;)

Link to post
Share on other sites

Kan høres ut som en ventil som lekker ørlite. Ikke mye da, du har tross alt 8 bar på den dårligste. og det er jo ikke så ille det. Prøv med litt olje i sylinderen og se om det blir bedre da. Blir det bedre er det stempelringene, mernker du ingen forskjell er det ventilene. Eventuelt kan du kakke ut innmaten i en gammel tennplugg, sveise fast en trykkluftkopling og kjøre trykk på sylinderen med denne. Blåser det ut innsuget er det innsugsventilen, eksos vil si eksosventilen og trykk i veivhuset indikerer lekkasje forbi stempelringer. Greit å prøve ut slikt før du begynner å demontere, så du er sikker på å reparere rett feil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

drevdeler kjøpte jeg det meste når jeg holdt på - super service og greie deler

151 motoren har vanlig topp . kanskje forskjell på ventilstørrelsene og kam

men kam kan du flytte over

 

du har faktisk grom motoren som er 2,5 l (langslagsveiv) hvis jeg husker rett og da har du godt dreimoment :thumbsup:

den er basert på 240og 740 i bilverden og er en 230 blokk m langslag så den blir 2,5 liter

rett meg noen hvis jeg husker feil - beg å bli et par år sia detta..........

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle plugger var i og strammet på videoen ja. Får håpe toppen er nogenlunde hel da, så jeg slipper å lete etter ny hvis den er litt spesiell.

 

Har også sett at motoren er 2,5 liter, så det er gromt. Vil sikkert hjelpe en del med de 26 ekstra hestene i båten, og forhåpentligvis vil dreiemomentet være sterkt nok til å få meg lettere opp i plan også:)

 

Lekte med tanken om Turbokonvertering her i går også. Noen som har vært borti det her? Det blir isåfall senere. Skal få det til å funke originalt først;)

Link to post
Share on other sites

turbo er kult men har trekt meg når jeg harbyggd i båt - blir veeeeeeldig varmt og litt knotete og skille vann / eksos og få manifoil kjølt ned osv

 

jess, problemet er såklart varme. Måtte hatt mer lufting inn i motorrommet i form av vifter som suger inn og ut luft. Måtte blitt en spesiallaget manifold av noe slag da, og en vannavkjølt intercooler. Luftkjølt oljekjøler med kjølevifter montert inntil et av luftinntakene til motorrommet. Tenker ikke mer enn 0,5-0,6 bar for å øke effekten til oppunder 200hk. Hadde vært gøy å prøve, men det får bli senere som sagt;)

 

 

Du imponerer Tomzern! River på igjen, etter å fått et "slag i trynet" med Mercruisern. Stå på videre, så sees vi i middagsbukta til sommern! :thumbsup::santcheer1:

 

Hehe, ja altså kan vel ikke bare gi seg på bånn :wink: De 3 (!) gangtimene mercruisern gav meg før den fikk rådebank, var nok til å overbevise meg om at dette er en båt jeg trives med, så da var det bare en ting å gjøre igrunn :wink: Så får vi se om jeg rekker til middagsbukta før jeg får rådebank denne gangen :pray::lol:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har ikke noe særlig peiling men en turbo blir vell i overkant av utfordringer :cheers_wine: Men er det mulig å bare gå for en kompressor på insugsiden,da ville jo tempraturen ikke bli noe problem :saint: og vannkjølt eksos.

 

Kompressor er ikke dumt heller nei, men temperaturen vil uansett øke en del når motoren får ladeluft. Mer effekt = mer varme :smiley: Vil helt klart bli mindre temperaturøkning enn med turbo, men det vil nok uansett være nødvendig med ekstern oljekjøler, intercooler og mye mer lufting i motorrom. Det vil også bli en del mer kostbart fordi kompressor i seg selv er dyrt.

 

Å bygge turbo på en gammel volvomotor er ikke allverdens utfordring, det er varmen som er utfordringen :yesnod:

Monterer turboen på et topmount grenrør så den kommer høyest mulig, og lager en downpipe fra eksosutløp på turbo som man kjører saltvannet inn i og ut gjennom eksosen på vanlig måte, bare etter turboen såklart. Ulempen da, er jo at manifolden ikke vil være vannkjølt og dermed generere MYE varme, så det er jo det største problemet sånn som jeg ser det ihvertfall :crazy:

Link to post
Share on other sites

De 3 (!) gangtimene mercruisern gav meg før den fikk rådebank, var nok til å overbevise meg om at dette er en båt jeg trives med, så da var det bare en ting å gjøre igrunn :wink: Så får vi se om jeg rekker til middagsbukta før jeg får rådebank denne gangen :pray::lol:

 

 

Hehe, blir ikke noe mere rådebank nå vettu! Lykke til videre! :thumbsup:

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Husk at med mindre du kjører båt på en noe merkelig måte, så brukes en båtmotor noe annerledes enn en bilmotor, og på dieselmotorer så har turbo noe for seg, men på en bensinmotor så er turbo helt ubrukelig i en båt, og den eneste gangen du har bruk for den er når du går raskt fra null gass til full gass, resten av tiden, som er rundt 98% for de fleste, er turboene bare plunder og heft, og det er derfor det så å si ikke finnes båtmotorer(bensin) med turbo fra fabrikantene.

Presse er noe bedre ettersom den virker i hele turtallsområdet, men for de aller fleste så er det helt ubrukelig det også, og innen du er ferdig kunne du kjøpt deg tre V8're i stedet.

Link to post
Share on other sites

Husk at med mindre du kjører båt på en noe merkelig måte, så brukes en båtmotor noe annerledes enn en bilmotor, og på dieselmotorer så har turbo noe for seg, men på en bensinmotor så er turbo helt ubrukelig i en båt, og den eneste gangen du har bruk for den er når du går raskt fra null gass til full gass, resten av tiden, som er rundt 98% for de fleste, er turboene bare plunder og heft, og det er derfor det så å si ikke finnes båtmotorer(bensin) med turbo fra fabrikantene.

Presse er noe bedre ettersom den virker i hele turtallsområdet, men for de aller fleste så er det helt ubrukelig det også, og innen du er ferdig kunne du kjøpt deg tre V8're i stedet.

 

Der sier du noe smart gitt, som vanlig;) Nei dette blir nok uansett ikke noe av, så vi trenger ikke å bruke mer tid på å prate om det=P Motoren skal skrus sammen og forbli original, så får jeg heller oppgradere til større motor senere om det blir aktuelt, som du sier=)

 

 

Jeg har en eskeny original Volvoturbo liggende av en eller annen grunn, men som de andre sier, varmeproblemer, ekstra belastning på en tilårskommen motor så er det vel best å la være og heller få båten til å fungere med motren du har kjøpt.

 

Yes, som sagt så var det planen å få båten til å fungere med original motor i første omgang. Blir nok aldri noe turbo eller kompressor på denne motoren uansett, bare lekte litt med tanken;) hehe

 

Skal det bli noe større effekt så får det bli V8=P

 

Skal forøvrig ned i verkstedet en tur i dag eller i morgen, så da blir det snart en større oppdatering med bilder!

 

Stay tuned!:)

 

Mvh tomzern

Link to post
Share on other sites

Så flott att du kom deg igang igjen da Tomzern! :santcheer1:

 

Da ska d bli spennende å se hva d blir til fremover!

 

Å forøvrig: En Riktig God Jul til deg å dine! :santcheers:

 

 

Mvh Janniz.

 

Ja, det føles godt å være igang igjen, og jeg er enig i at det blir spennende fremover! :wink:

 

God jul til deg og dine også! :santcheers:

 

 

Var nede og skrudde av manifold i dag. Det ser ut som den bakerste eksosporten på toppen har blitt reparert. Det er satt inn en slags foring der, så ser det ut som det er spor fra en gammel tæringsskade rundt den foringen. Se bilder:

IMG_44671024x768.jpg

IMG_44681024x768.jpg

 

Her ser dere tydelig at det er et skille der denne foringen stopper:

IMG_44721024x768.jpg

 

Sammenlignet med eksosport nr 3:

IMG_44701024x768.jpg

 

Og her ser dere at det har tæret rundt denne foringen som er satt inn (stammer sikkert fra gammelt av):

IMG_44711024x768.jpg

 

På manifolden så det slik ut:

IMG_44731024x768.jpg

IMG_44741024x768.jpg

 

Moden for utskifting ja :rolleyes: Alt av bolter løsnet ihvertfall uten problem :thumbsup:

 

Neste nå blir å ta av toppen og sende den til planing og vakuumtesting, og evt. fikse utette ventiler :smiley:

 

Og til slutt et spørsmål for en som ikke kjenner volvo noe særlig; Er det ikke impeller i 290-drevet? Så at det var egen saltvannspumpe på motoren, så derfor jeg spør :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig å sette inn foring i den bakre eksosporten ettersom den nesten alltid blir ødelagt på båtmotorene, og det ser ut som det er en slik standardforing som sitter i din motor.

 

Foringene ble en gang i verden levert gjennom VP systemet, selv om jeg ikke tror det var Volvo som produserte de, og jeg er usikker på om de fortsatt er å få tak i, men jeg tror ikke det, i det minste ikke fra Volvo, men mener å ha sett tilsvarende fra en eller annen etterprodusent, mulig det var Sierra, men husker ikke helt, og det kan i grunn være det samme.

 

Hvis du sender inn toppen til noen som har vært borti de før så er ikke dette noe nytt, og de sjekker raskt den eksosporten for å se at alt er i orden, og hvis den ser grei ut og holder tett så holder den i mange år, og hvis den skulle være dårlig dreier de som regel opp en ny foring og setter inn.

 

Det er ikke alltid så lett å se på bilder, men manifolden ser noe dårlig ut men den skal du vel bytte uansett, men synes ikke det ser så ille ut på toppen, men det ser ut som det bør legges på litt kanskje og planslipes fort over anleggsflaten til eksosmanifolden.

 

Det meste på en slik topp kan uansett repareres, og en trykktest og litt lett sliping er som regel alt som skal til, kanskje noe sliping på ventiler og seter, men sannsynligvis ikke.

 

Som sagt ville jeg sendt den bort så er du sikker på at alt er i orden, og ettersom det er en 531 topp så er det ikke enkelt å finne en ny topp, da de ikke lenger vokser på trær.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar=)

 

Har allerede funnet en kar som har 3stk. 531 topper fra bil som selges for 1500 per stk. De skulle visst være i god stand, så da har jeg backup i tilfelle min er for dårlig.

 

Demonterte toppen i dag, og må si at jeg syns det ser bra ut hittil :smash:

 

Vannpumpa ser fæl ut utvendig

SAM_2016.jpg

SAM_2017.jpg

 

Men inni så den bra ut

SAM_2018.jpg

 

Skal byttes uansett, så :rolleyes:

 

Kjølevæsken så også ren og fin ut, bortsett fra noe rusk og rask som delvis kom etter vannet havnet i bøtta :wink:

SAM_2021.jpg

 

Her er kjølevæsken fra Mercruiser før overhaling, bare til sammenligning :eek:

SAM_1105.jpg

 

Baksiden av varmevekslern så også bra ut, bare for å ta med det :thumbsup: Glad for at ikke noe av de plastdelene er sprukket!

SAM_2022.jpg

 

Og inni innsugsportene på manifolden så det overraskende rent og pent ut :wink:

1:

SAM_2024.jpg

2:

SAM_2025.jpg

3:

SAM_2026.jpg

4:

SAM_2027.jpg

Ser jo nytt ut! :tongue:

 

Av med toppen, og da så det slik ut (her ligger fortsatt pakninga på da):

SAM_2029.jpg

 

Kunne ikke finne en eneste ripe som jeg kunne kjenne med fingeren nedi noen av sylinderne, og kunne ikke se noe nevneverdig heller. Så ut som dette nedi alle:

SAM_2028.jpg

 

Ut ifra det jeg har sett til nå, så ser dette ut som en motor som har blitt riktig behandlet fra den var ny, så det er en positiv overraskelse for meg :yesnod: Satser nå på å la bunndelen forbli mer eller mindre urørt bortsett fra at jeg muligens bytter bunnpannepakning og simringer i begge ender av veiva. Motoren har tilsynelatende ingen lekkasjer av olje eller kjølevann, så denne gangen tenker jeg å ikke bytte mer enn det som er nødvendig!

 

Fant forresten også ut at den lyden som var på videoen lenger oppe her, kom fra eksosporten på den sylinderen som jeg målte dårlig kompresjon på, så der er det nok bare en utett eksosventil som nevnt tidligere :yesnod:

 

Toppen blir levert til en kompis av meg på onsdag for trykk- og vakuumtesting, bytte av ventiltetninger og planing + evt arbeid som må til for å få den ene ventilen tett :cool:

 

Det er gøy å kjenne at det kribler i mekkefingrene igjen!! :santcheers:

 

Mvh Tomzern :smiley:

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

blir morro og høre hvor feil ligger i topp nå da .....

blir nok veldig bra - ser det er mye irr på kondensator / fordeler - vil bare nevne det siden jeg hadde fusk og faenskap flere ganger pga dårlig kontakt i mellom - alternativt er montering av el. tenning helt konge

 

Fikk levert toppen til han kompisen min i dag. Han vakuumtestet eksos- og innsugsportene mens jeg var der, og teorien min stemte på en prikk faktisk :yesnod: . Alle ventilene holdt tett unntatt den bakre eksosventilen, som den "fiselyden" kom fra, så der blir ventilsetet frest og ventil slipt og justert så den blir strøken :thumbsup: I tillegg blir toppen vasket skikkelig, planet og ventiltetninger blir byttet. Tenker det blir bra jeg :smiley:

Bilder av prosessen kommer over nyttår!

 

Ja, det er ganske irret og fælt i forkant av motoren generelt, så det skal plukkes fra hverandre og fikses opp i. :yesnod: Blir nok elektronisk tenning fra ebay gitt :thumbsup:

 

 

Nå stikker jeg til Geilo for å ønske det nye året velkommen i godt lag :cheers:

 

 

Ha en flott nyttårsfeiring folkens!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser ut som optimismen er tilbake her. Håper virkelig det blir en fin sommer.. med mange motortimer på deg. Det har du virkelig fortjent. Lykke til med feiring. godt nyttår til deg og

Mvh Bjørn

 

Takk for hyggelig melding! Håper selv jeg har litt mer hell med meg denne gangen. Foreløpig lover det bra ihvertfall :thumbsup:

 

Var en liten tur innom han som jobber med toppen her om dagen. Da hadde han demontert ventilene og planet toppen. Den var faktisk ganske skeiv :worry: Men det blir heldigvis rettet opp i nå :wink:

 

Her er den planet:

IMG_48691024x768.jpg

 

Og så over til den ventilen som ikke holdt tett. Man kan tydelig se på ventilsetet at det ikke har vært tett der:

IMG_48711024x768.jpg

 

Og den ventilen som satt der hadde faktisk SPRUKKET! :eek: Check it out

IMG_48721024x768.jpg

Du kan tydelig se at den er revnet fra undersiden.

 

Sammenlignet med en som var i orden:

IMG_48741024x768.jpg

 

Ovenifra:

IMG_48731024x768.jpg

 

Det var også 3 andre ventiler som ikke holdt helt tett når de ble vakuumtesta uten fjærene montert, så da gikk vi for å frese alle ventilsetene og slipe alle ventilene, og selvfølgelig bytte den ene som var sprukket. Så da blir det strøkent :yesnod:

 

Herlig å kunne kjøpe pakninger på biltema til 349,- da :tongue: Måtte kjøpe pga. at han som fikk toppen trengte ventiltetninger.

IMG_48771024x768.jpg

 

Ellers demonterte jeg varmeveksleren i går, og la merke til at termostaten ikke så ut som en termostat lenger :rolleyes:

IMG_48791024x768.jpg

Har vel blitt revet ut pga. varmgang en gang muligens da.

 

Skrudde ut alle skruene til lokket:

IMG_48821024x768.jpg

 

Selvfølgelig skjedde dette med 2 av dem:

IMG_48831024x768.jpg

 

Åpnet:

IMG_48841024x768.jpg

IMG_48851024x768.jpg

 

Tatt ut saltvannsregisteret:

IMG_48921024x768.jpg

 

Hmmm :crazy:

IMG_48881024x768.jpg

IMG_48861024x768.jpg

IMG_48911024x768.jpg

 

Fikk skyllet igjennom, og det strømmet fint gjennom den, men de skjellene har vel antakeligvis svekket kjøleeffekten litt, så det var greit å få rensket opp. Er det lurt å skylle gjennom med noe slags rensemiddel?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...