Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Hei igjen folkens! :smiley:

 

Har vært lite lyd fra meg i det siste. Dracoen fungerte strålende i fjor sommer og jeg har hatt 4 flotte feilfrie turer med den i år. Tilliten til båten begynte å bygge seg opp, og denne sesongen så jeg frem til at skulle bli den første hvor jeg følte jeg kunne stole litt mer på båten. :yesnod:

 

Den femte turen skulle derimot gjøre litt om på det igjen da såklart. Dro en kveldstur ut til middagsbukta med et par kompiser på søndag for å bade litt og sånt. Alt fungerte fint, helt til vi skulle hjem. :rolleyes: Jeg la båten i plan og cruiset avgårde på ca 4500rpm da jeg på et blunk mistet masse motorkraft og båten begynte å riste. Gikk kjapt av gassen og hørte at motoren gikk på 3 sylindere så vi putret rolig den siste strekka inn til havna hvor jeg fikk undersøkt litt nærmere.

 

Jeg lot motoren gå og nappet av pluggledningen på sylinder 1 uten at det gjorde noen forskjell. Ok, så problemet lå på sylinder 1. Jeg stoppet motoren, nappet av coil-ledningen og kjørte motoren på starteren for å høre om den hadde lik motstand over alle kompresjonene. Det hadde den ikke :thumbsdown:

 

Var nede med kompresjonstester idag og fikk konstatert NULL kompresjon på sylinder 1. De tre andre var tipp topp, men hva hjelper vel det :rolleyes: Siden jeg mistet all kompresjon iløpet av et nanosekund og det skjedde uten noen form for ulyd og på relativt høyt turtall så kom jeg og et par kompiser frem til at det mest sannsynlig er snakk om et brent stempel. Det kan skje om man får tenningsbank, som kan oppstå hvis motoren får for mager blanding (for lite bensin).

 

Teorien vår ble forsterket da jeg oppdaget en relativt stor bensinlekkasje i en pakning på den bakre forgasseren... Det har nok forårsaket ubalanse mellom forgasserne som igjen har gjort at den/de fremste sylinderne har fått for lite bensin :sad: Jeg overhalte aldri gasserne i forrige runde, men ser jo nå at det kunne vært lurt :rolleyes:

 

Så nå blir det opp med båten, ut med motor og demontere den for å se om teorien stemmer.

 

Motoren rakk å gå nøyaktig 49,8 feilfrie timer før dette skjedde, ifølge telleren. Husker jeg kommenterte det på søndag før vi satt kursen hjem, at nå har motoren snart gått 50 timer :rolleyes:

 

Båt er ikke bare bare, men det er jo så deilig når det funker at jeg heldigvis som regel greier å grave frem litt pågangsmot når det ikke funker :wink:

 

Oppdatering følger

 

Mvh

 

Tomzern

Link to post
Share on other sites

Ååååååååhøøøøøøyy......Tomzern... :-)))

 

D var koselig.....long time osv....denne her fikser du......et tips i fobindelse med motoren din.....sjekke ventilfjærene på sylinder 1....

Ved fjærbrudd kan det oppføre seg slik da ventilen hverken åpner eller lukker skikkelig og man mister kompresjon på gjeldende sylinder.Nå skal det i ærlighetens navn sies att dette var ett problem på B20 motorene og om dette gjelder OHC motorene (B19-B21-B23) er jeg ikke sikker på,men du kan nå sjekke det ihvertfall.

 

Lykke Til !

Mvh Jan-Roger.

Link to post
Share on other sites

Hehe, og det var en koselig tilbakemelding Janniz :smiley:

 

Alt slikt skal sjekkes, men toppen var nyoverhalt så håper og tror at det ikke er noe galt med den. Glemte forresten også å nevne at olja ser ut som ny, og kjølevæsken er helt strøken også. Tok av toppdekselet og kjente på løfterne på sylinder nr 1 med knastene på kammen pekende oppover og det kjentes normalt ut. Ved fjærbrudd hører man vel som regel også en mekanisk ulyd vil jeg tro, men ingenting er utelukket frem til motor er åpnet opp :) Forhåpentligvis lar det seg fikse relativt greit og "billig" :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Yes, da fikk jeg endelig sjøsatt båten igjen i dag. Ble en liten kveldstur med noen kompiser for å teste litt og bade litt i det fantastiske været :) Ser ut som det fungerer greit igjen enn så lenge, så får vi se hvor lenge det varer denne gangen :P

 

Litt om det som ble funnet og gjort. Tok opp båten ved første anledning og da jeg skulle demontere drevet fosset det vann ut av knutebelgen :nonod: Selve drivknutene virket heldigvis fine, men lageret i svinghjulskåpa stod bom fast så akselen dro med seg ytre lagerbanen rundt inni der også.

 

Tok ut motoren:

bilde

 

Tok av toppen og ble forsåvidt positivt overrasket da jeg så at bunndelen var helt strøken enda. Toppen derimot, fant jeg en brent eksosventil i, såklart på sylinder nr 1.

bilde

 

Så teorien om at den har gått magert stemte nok bra da. Var hos en motormekaniker jeg kjenner på mandag og fikk frest ventilsetet og satt inn ny ventil. Har også overhalt begge forgasserne. Måtte vente på rebuildkit til disse, så derfor tok dette litt tid, men finværet kom jo ikke før nå så :wink:

 

bilde

 

bilde

 

Satt sammen motoren på tirsdag:

bilde

 

I går (onsdag) etter jobb fikk jeg satt den inn i båten igjen og prøvestartet den. Byttet såklart også lageret og simringene i svinghjulskåpa. Fikk den først bare til å gå veldig dårlig i noen sekunder av gangen, men skjønte at problemet lå på en av gasserne siden det bare poffet i en av dem da den stoppet. Plukket av toppen av fremre gasser og fant ut at akselerasjonsdysen var tett så jeg tok den ut og blåste gjennom den med trykkluft. Skrudde det sammen igjen og motoren gikk som bare det :thumbsup:

 

I dag dro jeg kjapt ned etter jobb og klasket på drevet med ny belg, så var det bare å sjøsette og be :pray:

 

 

Ha en fortsatt god båtsommer folkens :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Takk for det Glen! Ønsker deg velkommen på forumet og en fin sesong også!  :smiley: Bra du finner tråden motiverende :thumbsup: Du får poste bilder av din også etterhvert da  :yesnod:

 

Fikk sjøsatt Dracoen for 2 dager siden, og hadde første tur i går  :smiley: Har i år fått balansert og justert forgasserne skikkelig. Det hjalp en del på kraften i mellomregisteret så nå går båten lettere opp i plan og i går greide jeg 34,5 ærlige GPS-knop :smiley: Herlig å være på sjøen igjen!

 

Ha en fin sommer!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Noen som er interessert i å kjøpe Dracoen min med henger, så ta kontakt. Båten har gitt meg mye lærdom og glede, og en ærligere salgsannonse enn denne tråden finnes ikke. 

 

Vurderer salg rett og slett pga at jeg vil ha mulighet til å sove over i båten, men selger ikke til enhver pris.

 

Ta kontakt her på PM eller på 97952845 ved interesse :)

 

 

Mvh

 

Tom-Anders

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var båten solgt og jeg har kjøpt meg ny:) Litt av en historie vi har, jeg og denne Dracoen, men den har lært meg mye og gitt meg mange gode stunder på sjøen!

Nå var det på tide med noe litt større med soveplass.

 

Takk til alle her inne som har bidratt med hjelp og tilbakemeldinger som gav meg pågangsmot til å fortsette selv da motgangen var på sitt verste :) Det ble bra til slutt!?

 

Mvh

 

Tomzern

Link to post
Share on other sites

Det ble en Marex 2300 med Volvo AQ260 V8. En relativt bruksklar båt, men skal få på ferksvannskjøling samt nye manifolder og risere på motoren+røske opp i en del elektrisk og annet småtteri, så får vi se om det baller på seg her også? Tenkte jeg skulle lage en egen tråd til denne så det kommer flere bilder der?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. Ble litt lettet da jeg så at du hadde kjøpt Norsk kvalitetsbåt fra tidligere dager. Har hatt stor glede av Draco tråden din og håper på gjentagelse her, men selvsagt at du slipper unna med oppgraderinger istedenfor reparasjoner denne gangen.

Fryktet at du hadde kjøpt Ibiza med utenbords, da hadde det jo ikke blitt noe særlig lang tråd :D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...