Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Hei igjen!

 

Har jo skjedd litt de siste dagene, så her kommer en update :smiley:

 

Etter å ha montert stemplene stod toppen for tur!

 

Toppboltene var skitne og leirete i gjengene, så jeg startet med å få vekk det:

IMG_13021024x768.jpg

 

Brukte denne:

IMG_13031024x768.jpg

 

Da ble de slik:

IMG_13041024x768.jpg

IMG_13051024x768.jpg

 

Og så brukte jeg en "dremel" med børste på for å rense nedi skruehullene i blokka:

IMG_13061024x768.jpg

 

Toppakning på plass:

IMG_13071024x768.jpg

 

Og så var det bare å lirke toppen forsiktig på plass etter å ha vasket kontaktflaten:

IMG_13081024x768.jpg

 

Satt inn toppboltene med pakningssilikon siden gjengene går rett inn i kjølevannskanalen i blokka:

IMG_13091024x768.jpg

 

Strammet til med moment og ferdig montert:

IMG_13101024x768.jpg

 

Montert nytt baklokk med nye skruer på ny manifold :cool: :

IMG_13261024x768.jpg

 

Pakning til manifold hengt på toppen:

IMG_13241024x768.jpg

 

Manifold montert med nye pinnebolter og muttere :thumbsup: :

IMG_13271024x768.jpg

 

Montert ny vannpumpe:

IMG_13281024x768.jpg

 

Deretter skulle disse rakkerne inn igjen (ventilløftere :giggle: ):

IMG_13351024x768.jpg

 

En i hvert hull pleier å holde :yesnod: :

IMG_13361024x768.jpg

 

Støtstenger sluppet nedi med en dært fett i enden:

IMG_13391024x768.jpg

 

Og så var jeg igang med å montere vippearmer:

IMG_13401024x768.jpg

 

Og plutselig var alle på plass:

IMG_13421024x768.jpg

 

De er ikke justert enda, av den grunn at jeg ikke var 100% sikker på hvordan jeg skulle gjøre det, så da venter jeg heller til en av DERE gir meg svar på det, så det blir riktig=D

 

Hadde en slik jævel av en bolt som knakk da jeg skulle demontere bunnpanna:

IMG_13181024x768.jpg

 

Begynte med 2mm bor:

IMG_13201024x768.jpg

 

Etter å ha prøvd den såkalte "grisepikken" uten hell, så borret jeg et 4mm hull gjennom bolten og slo ut restene med en skrutrekker! Det ble slik:

IMG_13211024x768.jpg

 

Frem med gjengesettet:

IMG_13221024x768.jpg

 

Blir millimetergjenger på denne ene bolten, da jeg ikke hadde hverken gjengetapp eller bolt til overs i tommegjenger :worry: :

IMG_13231024x768.jpg

 

Etter mye skraping, måtte jeg pusse vekk resten av pakningen under den plata som forgassern sitter på:

IMG_13301024x768.jpg

 

Ble jo greit:

IMG_13311024x768.jpg

 

Fjernet pakning på forgasserflaten også:

IMG_13321024x768.jpg

 

Tid for litt pynting:

IMG_13331024x768.jpg

IMG_13441024x768.jpg

 

Den lille plata som også skal sitte på manifolden fikk seg et strøk også:

IMG_13451024x768.jpg

 

Begynner å ligne på en motor igjen nå da :cheers: :

IMG_13471024x768.jpg

IMG_13461024x768.jpg

 

Blokka skal forresten også pyntes litt på før jeg setter den i båten, men først skal jeg få motoren til å funke!

 

Var forøvrig på maritim og svei av noen båtlapper før tilbudskampanjen gikk ut!

 

Kjøpte motorrens for å rense ut mest mulig av gamle rester i blokka før ferskvannskjøling blir montert:

IMG_13151024x768.jpg

 

Norpol rubbing:

IMG_13161024x768.jpg

 

Litt epoxy er kjekt å ha:

IMG_13131024x768.jpg

 

Enkle og greie nye sidelanterner:

IMG_13171024x768.jpg

 

Isolasjonsplater til motorrom (den tunge typen):

IMG_13121024x768.jpg

 

Lim til isolasjonsplatene:

IMG_13141024x768.jpg

 

Og sist men ikke minst så kjøpte jeg en helplate med laminat dørkeplate "teak" med sorte nater. Så det tror jeg blir fint! De hadde den ikke på lager, men får den vel snart :smiley: Denne typen:

18290-03.jpg

 

Har også tenkt litt mer på hvordan jeg skal løse det med instrumenter i det nye dashbordet. Vurderer en løsning med kun dette instrumentet:

6549-1-lg.jpg

 

Og turteller i samme størrelse og type:

FAR33732.jpg

 

Hva syns dere om det?

 

Mvh Tomzern :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Takk for det Bitteliten! :yesnod: Hyggelig å få positive tilbakemeldinger! Hjelper på pågangsmotet det :wink:

 

Har 2 gavekort på maritim på cirka 2500,- til sammen som jeg GLEMTE å bruke da jeg var å kjøpte utstyret jeg snakket om i forrige innlegget :headbang: :headbang: Så siden jeg må finne noe fornuftig å bruke de pengene på, hva er vel mer fornuftig enn denne:

 

Ma2series.gif

Fireboy

 

:smash: Sikkerhet er viktig!

 

-Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hej Tomzern

 

Lige et godt råd: Når du nu skal ud at købe ferskvandskøling til din motor, så skal du være opmærksom på at hvis du køber en Seakamp, bør du vælge en der ikke er placeret foran på motoren som f.eks. Seakamp SK4810 der er lavet til en Mercruiser 4 cylinderet motor - det kan være svært at få plads til den for motorklappen. Jeg måtte selv ændre på beslagene for at få det til at passe. Du kan i stedet købe en Seakamp SK4004 - off engine kit, og så placere den hvor der er plads.

 

Peer

Link to post
Share on other sites

Hei Tomzern!

 

Som før sagt,d her bli bætterde bra ja!!(skriver litt breialt trøndersk..håper det går bra) :cheers_wine:

 

Æ må si mæ litt enig me Step ang registerdekslet...bytt d ut hvis du kan..

 

Ellers e du kjæmpeflink te å ta bilda å dokumenter ættekvert som du går fræm...glæde mæ te å læs hvergang du har oppdatert tråden.. :thumbsup:

 

Lykke te videre!

 

Mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Du kan i stedet købe en Seakamp SK4004 - off engine kit, og så placere den hvor der er plads.

 

Det er det kit'et seakamp har anbefalt meg, så det blir Off Engine kit ja :thumbsup:

 

 

Æ må si mæ litt enig me Step ang registerdekslet...bytt d ut hvis du kan..

 

Fant dekselet på den siden jeg handlet de andre delene fra. Tenker jeg bestiller det ja, så blir det ordentlig! Må bare vente på litt penger først :rolleyes: . Prøver å prioritere riktig, med 2 biler som skal eu-godkjennes før utgangen av april, og tilhørende årsavgifter som skal betales. Mars måned er røff :nonod:

 

Ellers takk igjen for all ros! Det varmer :cheers:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Dette går på skiner. Du er jo snart klar for oppstart. :thumbsup:

 

:yesnod: Jepp, men trenger å finne ut nøyaktig hvordan jeg justerer vippearmene, også lurer jeg på hvordan fordeleren skal stå når jeg setter den ned i blokka..Finner ikke noe merke på den=/

 

Tenker å stjele med meg en pall fra jobben som jeg skal montere motoren på, så får vi se om det fyrer. Er vel ikke mange dagene igjen før prøvestart :wink:

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Jepp, men trenger å finne ut nøyaktig hvordan jeg justerer vippearmene, også lurer jeg på hvordan fordeleren skal stå når jeg setter den ned i blokka..Finner ikke noe merke på den=/

 

Tenker å stjele med meg en pall fra jobben som jeg skal montere motoren på, så får vi se om det fyrer. Er vel ikke mange dagene igjen før prøvestart :wink:

 

Det er veldig enkelt. Du snurer støtstanga mellom finrene mens du skrur mutteren nedover. Når du merker motstand tar du 3/4 turn til. Rotoren skal peke på syl nr 1. Men du må treffe på olje pumpa.

 

Stephen.T.

Link to post
Share on other sites

Tomzern......Si fra en dag du er i verkstedet da :smiley: Skal begynne med båten min i morgen jeg :thumbsup:

 

Will do! :smiley: Vi snakkes nærmere;)

 

 

Det er veldig enkelt. Du snurer støtstanga mellom finrene mens du skrur mutteren nedover. Når du merker motstand tar du 3/4 turn til. Rotoren skal peke på syl nr 1. Men du må treffe på olje pumpa.

 

Takk for beskrivelsen. Var vel egentlig sånn jeg hadde tydet det i verkstedboka også, men var litt usikker pga. den engelske formuleringen der, så greit å få det bekreftet på norsk :thumbsup:

Har ventet med å montere oljepumpa nettopp pga fordeleren, så for meg at det var lettere den veien=) Så når jeg får montert fordeleren, så kan jeg lukke igjen bunndelen helt! Det blir bra :cool:

 

Angående det med strekkbolter, så fikk jeg bekreftet at det ikke var strekkbolter på denne motoren før jeg monterte toppen igjen. Men takk for tipset uansett :wink:

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Jepp, men trenger å finne ut nøyaktig hvordan jeg justerer vippearmene, også lurer jeg på hvordan fordeleren skal stå når jeg setter den ned i blokka..Finner ikke noe merke på den=/

 

 

Hvis du ikke finner merket på fordeleren er det fordi du glemte å sette det der før du tok den ut confused.gif

Vanlig praksis er å sette fordeleren slik at den peker på #1 når motoren står på merkene på registeret (#1 på topp), eller i ditt tilfelle slik at rotoren på fordeleren peker forover.

Fordeleren vrir seg litt når du setter den ned, så du må begynne ca. 1/8 runde feil når du setter den nedi. Dette finner du ut, men sånn ca. "peke forover" er god praksis.

Huset skrues fast slik at pluggledning til plugg #1 stemmer omtrent med rotoren.

 

Oljepumpen settes på etter fordeleren.

 

 

 

Ventilene pleier jeg å justere på følgende måte:

 

Sett motoren på merkene, slik som nevnt over (#1 på topp), og juster ventilene på #1 (de to lengst lengst mot fronten av motor), #2-innsug, #3-eksos, #4-innsug.

Vri motoren til #4 er i tenningsposisjon, altså at rotoren peker på #4, og juster motsatt, #2-eksos, #3-innsug, #4-eksos.

 

Ventilene justeres som Step nevnte over her. Vri på støtstengene til det akkurat på fluefittehåret ikke er slakk, husk å løfte pipenøkkelen litt opp på justeringsmutteren slik at den ikke ligger å trykker på vippearmen, og dra støtstengene litt opp og ned for å være sikker, deretter en 3/4 runde til.

 

Når motoren er startet pleier jeg å justere ventiler og tenning etter at motoren har blitt varm, og mens den går selvfølgelig, men pass på å ikke la det komme i veien for riktig oppstart og innkjøring, ta det heller senere hvis motoren går greit ved oppstart.

 

Ved oppstart må du huske å dra litt på starteren uten tenning for å få opp oljetrykket før start dersom du ikke har primet først, og sjekk så godt du kan at ikke galleriet lekker, og at du får trykk opp til vippetøyet før start.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke finner merket på fordeleren er det fordi du glemte å sette det der før du tok den ut

 

Det glemte jeg desverre ja, gikk litt fort i svingene under demonteringen kan du si, pluss at jeg ikke har jobbet med motorer med fordeler før, så veit ikke helt prosedyren :blush: Hørtes jo overkommelig ut, så det ordner seg vel:)

 

Takk for atter et nyttig og informativt innlegg Adeneo! Printer ut innlegget ditt og tar det med ned i verkstedet jeg :thumbsup:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Her kommer en liten oppdatering :smiley:

 

De lakkerte motordetaljene ferdig tørket:

IMG_13481024x768.jpg

 

...ooog montert... Litt rustne skruer, men det skal vi nok greie å pynte litt på etterhvert :wink: :

IMG_13551024x768.jpg

IMG_13561024x768.jpg

 

Måtte lage en ny pakning til den lille plata, siden det ikke fulgte med i pakningssettet!

 

Hadde noe pakningspapir liggende fra gammelt av:

IMG_13501024x768.jpg

 

Her er malen:

IMG_13491024x768.jpg

 

Enkelt og greit:

IMG_13511024x768.jpg

 

Det ble helt greit! Vanskelig å få pene hull uten hullstanseverktøy, men fikk pynta litt på dem før jeg monterte pakningen :thumbsup: :

IMG_13541024x768.jpg

 

Brukte dette verktøyet for å lage hullene, sier seg selv at det blir litt grovt til papp :giggle: menmen

IMG_13521024x768.jpg

 

Etter å ha justert løfterne, var det på med ventilløfterdekselet:

IMG_13581024x768.jpg

 

Rustent, men det gjør nytten sin:

IMG_13591024x768.jpg

 

Montert fordeleren med pluggledninger (forhåpentligvis riktig montert, men det finner vi ut ved oppstart, evt. IKKE oppstart :rolleyes: ):

IMG_13601024x768.jpg

 

Oljepumpe og nyvasket oljesil montert:

IMG_13651024x768.jpg

 

La på nye låseskiver på mutterne til oljepumpa just in case:

IMG_13631024x768.jpg

 

Bensinpumpe montert:

IMG_13661024x768.jpg

 

Og til slutt et bilde av kosekroken min i verkstedet etter en liten opprydding på slutten av arbeidsøkten :cool: :

IMG_13671024x768.jpg

 

Ellers bestilte jeg det registerreimdekselet fra trickett marineparts i dag, så det er på vei i posten og dukker nok opp i slutten av uka, sammen med ny transompakning til hekkaggregatet og pakning mellom forgasser og manifold :smiley: Så det får vi tro at blir bra!

 

More to come soon

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Har gjort litt småting siden sist, så her kommer det noen bilder:)

 

Har gjort bunnpanna ordentlig ren og fettfri:

IMG_13901024x768.jpg

IMG_13911024x768.jpg

IMG_13921024x768.jpg

Da er den klar til montering

 

Titta litt nærmere på disse transomene jeg har liggende. På den transomen som har stått på båten originalt så har det tæret veldig mye på forskjellige steder, som for eksempel bakom disse trim/tilt-sensorene:

IMG_13951024x768.jpg

IMG_13961024x768.jpg

IMG_13971024x768.jpg

Ikke rart det er umulig å rikke på dette med håndkraft :rolleyes:

 

Prøvde å presse fett i smøreniplene med denne fettpressen:

IMG_13981024x768.jpg

Men det var nytteløst. Tok av begge smøreniplene og fikk åpna dem opp, siden de var helt tette..

Har også prøvde å få dette til å "gli" litt bedre ved hjelp av varme og WD40, men ingenting nytter, så det spørs om jeg ikke skal overlate dette til profesjonelle hender :worry:

 

Knabba med meg en europall hjem fra jobb, som jeg skal montere motoren på for testkjøring:

IMG_14981024x768.jpg

 

Fikk også begynt med å kle motorrommet med dempematter i dag!

IMG_14991024x768.jpg

 

Startet med motorluka:

IMG_15001024x768.jpg

 

Begynt å skjære til:

IMG_15011024x768.jpg

 

Oppmåling på G :wink: :

IMG_15021024x768.jpg

 

Etter litt kapping og måling endte det opp slik:

IMG_15041024x768.jpg

IMG_15051024x768.jpg

Kunne definitivt gjort meg mer flid med kappingen, men det ble rette vinkler siden jeg ikke hadde særlig godt kappeverktøy for hånden. Ble greit da :cool: Får se hvordan det blir når jeg tar av tvingene.

 

Så fikk jeg lyst til å gjøre noe litt moro i dag også :smiley: Bestilte meg nemlig 5 meter vannfast ledstrip på rull fra ebay for noen uker siden, til den nette sum av 26 dollar med frakt :giggle: :

IMG_15101024x768.jpg

 

Disse kan man kappe i passende lengde, så her er mulighetene mange. De fåes også i forskjellige farger! Jeg valgte varmhvit til dette formålet:)

 

De gule dottene er led, og mellom hver 3 led kan man kappe og lodde på ledning på de 2 punktene som sees her på bildet:

IMG_15131024x768.jpg

 

Her har jeg loddet på ledning og tatt på en bit krympestrømpe med lim over koblingen så det skal bli vanntett:

IMG_15141024x768.jpg

 

Slik ble det ferdig montert :thumbsup: :

IMG_15081024x768.jpg

 

Har igjen et par meter som jeg tenkte jeg skulle bruke oppunder dashbordet for å lyse ned på dørken eller noe sånt, vi får se :smiley:

 

Til slutt et par bilder av båten og verkstedet slik det ser ut nå:)

IMG_15371024x768.jpg

IMG_15381024x768.jpg

IMG_15341024x768.jpg

Ligger mye dilldall på dekket på båten for tiden :crazy: Menmen

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...