Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Uffda, føler med deg etter all den jobben, men normalt skyldes slike sprekker frost, da det skal litt til før gamle GM blokker sprekker, slik at jeg tror ikke du skal være for redd for nye sprekker dersom den som er der i dag repareres.

Hør med Metalock hva de kan få til, men det koster gjerne mer enn å få tak i ny blokk, som selvfølgelig også er det beste ettersom en slik vil være "sprekkfri".

 

 

Ligger en shortblokk på ebay?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uffda, føler med deg etter all den jobben, men normalt skyldes slike sprekker frost, da det skal litt til før gamle GM blokker sprekker, slik at jeg tror ikke du skal være for redd for nye sprekker dersom den som er der i dag repareres.

Hør med Metalock hva de kan få til, men det koster gjerne mer enn å få tak i ny blokk, som selvfølgelig også er det beste ettersom en slik vil være "sprekkfri".

 

 

Ligger en shortblokk på ebay?

 

Har sett den shortblocken du linket til, men den er jo ikke ny den heller. Frister mer da, å kjøpe en ny longblock, eller hva tror du? Vil bare ikke ende opp med flere problemer nå. Skal ringe metalock first thing på mandag, så får vi høre hva de sier! Har også sendt mail til trickett marine parts for å høre om de kan gi meg fin pris på 3 liter ny longblock..Da må jeg skaffe meg ny manifold igjen, men tenker jeg kan prøve å selge denne motoren etter jeg har tatt delene jeg trenger fra den. Hva tror du?

Link to post
Share on other sites

D va no som svarte da..!!...syns æ synd på dæ ...

 

men,cheer up....tror som Adeneo att det er ikke flere sprekker....så att den går an reparere tror jeg nok...

 

Men for piece of mind ville jeg også gått for en Long Block...

 

Lykke til videre...å husk...Allt årdne sæ førr kjække guta.. :thumbsup:

 

det siste der var ett Trøndersk særutrykk.. :cheers_wine:

 

Mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Oi! det var noe dritt, hadde en mercruiser med akkurat samme problemet i dracoen før, i mitt tilfelle, så ble hele dritten byttet ut med Vpn jeg har i dag, husker jeg sjekket rundt litt den gangen for evt og kjøpe en ny blokk, long blokk,og fant ut at jeg kunne få en ny fra statene for en 15-16000, nå hadde jeg et gammelt omc stringer drev på min båt, så jeg tenkte ikke lenge før jeg flekket ut alt sammen og skaffet meg en annen komplett pakke,

 

Men regner med at du kan bruke toppen din på ny blokk, hvis du klarer og skaffe deg det, hold motet oppe, heldigvis en stund til sommervarmen er her

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette oppdaget jeg på Merc'n i Scand'n min også, OG forsøkt sveisa. I tillegg til at den V8'ern jeg fikk tak i også var sprekt. Men nå er det ny blokk på V8'ern, og 3 liter'n er solgt som delemotor/objekt.

 

Kjipt er det uannsett når det dukker opp sånnt, vartfall når du har lagt ned så mye jobb i motoren.

 

Ikke gi opp, det ordner seg for snille gutter skal du se :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Hei du Tomzern. Disse delene du skulle å se på. Hvordan gik det der? Jeg er selv på utkikk etter badestige og plattform,men finner ingenting... Tips?

 

Hvilke deler er det du sikter til? quote innlegget du har dette fra, så skal jeg svare :thumbsup:

Forøvrig har jeg ingen tips om hvor du skal finne badestige og plattform, det er nok generelt sett vanskelig å få tak i de originale plattformene, så jeg er glad det fulgte med på min :yesnod:

 

 

Akkurat dette oppdaget jeg på Merc'n i Scand'n min også, OG forsøkt sveisa. I tillegg til at den V8'ern jeg fikk tak i også var sprekt. Men nå er det ny blokk på V8'ern, og 3 liter'n er solgt som delemotor/objekt.

 

Kjipt er det uannsett når det dukker opp sånnt, vartfall når du har lagt ned så mye jobb i motoren.

 

Ikke gi opp, det ordner seg for snille gutter skal du se :cheers_wine:

 

Uffameg, ikke gøy altså. Ja tenker å prøve å få solgt motoren som delemotor jeg også, hvis det ikke blir til at jeg skal få den fikset. Blir uansett ikke sveising på meg, det blir isåfall noe som heter metalocking. Metalock

Skal ringe de i morgen, så får vi se :wink:

 

Det mest fristende er uansett å få tak i en ny longblock nå, men det står litt på penga også, så jeg må sjekke litt rundt:) Om noen har tips til steder jeg kan få tak i en longblock til grei pris, så fyr løs!

 

Ellers takk for all medlidenhet! :smiley: Det ordner seg på et eller annet vis :cheers:

 

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hei tomzern!

Trist med motoren din, må være utrolig irriterende! Men dette fisker du!

Kunne jeg spurt deg hvordan rubbingen din har fungert? Vi har også orange skrog, men er usikker på hvilket rubbing jeg skal bruke? Hvordan rubbet du? med masking eller hånd? Var der Nordpol du brukte? Hvordan funket denne? Andre smarte triks?

 

LYkke til videre! Gleder meg til se bilder fra båten på vannet :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei tomzern!

Trist med motoren din, må være utrolig irriterende! Men dette fisker du!

Kunne jeg spurt deg hvordan rubbingen din har fungert? Vi har også orange skrog, men er usikker på hvilket rubbing jeg skal bruke? Hvordan rubbet du? med masking eller hånd? Var der Nordpol du brukte? Hvordan funket denne? Andre smarte triks?

 

LYkke til videre! Gleder meg til se bilder fra båten på vannet :seeya:

 

Hei du!

 

Brukte Norpol R-10 rubbing ja, den fungerer veldig bra syns jeg. Bruker poleringsmaskin fra biltema (den heftigste typen) med ullpad på. Cirka 1500-2000rpm mener jeg å huske. Det tok unna som bare det :thumbsup: Et godt tips er ihvertfall å maskere fenderlist og øverste delen av bunnstoffet på båten din. Veldig lett å komme borti og dra bunnstoff utover gelcoaten. Masker med bred maskeringsteip så slipper du det :smiley:

 

 

Hei Tomzern

 

Det var veldig leit med motoren din!. :headbang: Har du hørt med Jahrmann om han vet om noen blokker. Et lite tips vis du kjøper eske ny longblock så har dem annen bolt sirkel på svinghjulet.

 

Ja det var kjipt, men ordner seg vel:)

 

Jahrmann har jeg ikke snakket med nei, hvem er det?

 

Takk for tipset, hvordan løser jeg det? Kjøpe ny sånn "engine coupler" eller hva det heter?

 

 

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Han som hona blokka og slipte veiva di. "engine coupler" eller med bringer som noen kaler det. :thumbsup:

Aha, det var noe kjent med navnet,men jeg har alltid bare sagt Jan Vidar jeg..skal ta en tlf til han og høre om han har noe liggende:)

 

Du kan også høre med Minge hva de tar for ny blokk på 69827878, og Sarpsborg Motor på 69137301.

 

Takk, skal sjekke disse:)

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen folkens!

 

En liten update med et par bilder av motoren ++

 

Her spruter vannet til alle kanter :rolleyes: Sees ikke så godt på bildet, men men :smiley:

IMG_17001024x768.jpg

 

Har vurdert flere alternativer nå, og kommet frem til at jeg vil prøve å få det tettet av Metalock, som jeg nevnte tidligere her! Har pratet med dem og fått vite at det kommer til å havne på cirka 2500,- med moms, så da tenkte jeg at det er verdt et forsøk. Da trykktestes den etter rep. i tillegg, så jeg får vite at den er helt tett :thumbsup: (forhåpentligvis ihvertfall :worry: )

 

Derfor har jeg nå skrudd av manifolden og klargjort motoren for reparasjon. Dermed fikk jeg sett lekkasjestedet bedre, og det jeg trodde var en sprekk, var mer som et lite hull :rolleyes: Her kommer noen bilder:

IMG_17041024x768.jpg

IMG_17011024x768.jpg

IMG_17021024x768.jpg

 

Merkelig hull egentlig. Har prøvd å kakke med skrutrekkern på godset rundt hullet og ellers på blokka, og det virker solid :confused: Får se hva metalock sier da! Håper på det beste :thumbsup:

 

Ellers fikk jeg ny automatisk lensepumpe fra usa i dag:

IMG_17051024x768.jpg

Kom på rett under 400,- med frakt :smiley:

 

Har også bestilt meg nye instrumenter! Det ble trykklogg, turteller med timeteller, tankmåler, vanntemp, oljetrykk, og voltmeter i Faria Chesapeake SS black serien! Dvs 6 målere, hvor 2 er store og resten er 52mm.

Det er dette kit'et, bare at min turteller har en digital timeteller i midten nederst :yesnod:

farktf003.jpg

 

Det blir da amerikanske måleenheter, men det får gå! Når prisen er halvparten av hva den er i norge, så er det verdt det syns jeg! Har bestilt med givere også, så jeg er sikker på at alt jobber sammen :tongue:

 

Tittet også litt på plassering av ting og tang på dashbord i dag! Kjøpte bryterpanel på biltema for en stund siden, men føler kanskje at det blir litt "futuristisk" i forhold til resten. Hva syns dere?

IMG_17091024x768.jpg

 

Tenkte å ha bryterpanelet helt ytterst mot høyre på dashbordet, hvis jeg skal bruke det:

IMG_17061024x768.jpg

Noe sånt :confused: Vet ikke jeg, noen som har forslag?=) Evt. tips om andre bryterpaneler som er litt mer tidsriktige?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hej Tomzern

 

Jeg har lige lavet nyt instrumentpanel (inklusive nyt el - jeg har et el-diagram hvis du kan bruge det), ny dørk i teak, ny luge til forrum og nye kasser under sæderne, som du kan se på billedet - måske du kan bruge det til inspiration. Elpanelet er placeret under gashåndtaget - det giver efter min mening et renere instrumentpanel.

img_3064.jpg

 

mvh

 

Peer

Link to post
Share on other sites

Som de andre sier, bor et hull og sett inn en plugg, det er sannsynligvis det Metalock kommer til å gjøre.

 

Når Metalock "syr" sprekker i støpegods borrer de hull og setter inn "låser", som i utgangspunktet bare er litt fancy plugger, for så å bore nytt hull 20-30% inn i den forrige pluggen, setter inn ny plugg osv. til hele sprekken er "sydd", ikke noe særlig mer avansert enn det.

 

Puss vekk lakken rundt hullet, og varm støpegodset litt for å se etter sprekker rundt hullet, slik at du får med alt, det er bedre med en litt stor plugg enn en som ikke får med mikroskopiske sprekkdannelser rundt hullet, da disse kan fortsette å sprekke.

 

Bruk godt med skjærolje på bor og gjengeverktøy så får du ikke noe særlig spon i kjølekanalen, og det lille som blir forsvinner uansett ut eksosen med kjølevannet, og bruk en eller annen form for gjengetetning på pluggen, så blir det sikkert tett.

Link to post
Share on other sites

hei igjen alle sammen!

 

Ser alle tipser meg om å bore og sette i plugg, men nå har jeg akkurat fått motoren på hengeren og sendt den avgårde med pappa, som skal ta den med seg til metalock i morgen! Kunne sikkert ha gjort det selv, men nå orker jeg ikke mer tull, så jeg lar de gjøre det. Syns også det er veldig greit å få trykktesta den ordentlig, så jeg vet at den er 100% tett :smiley: Håper det blir bra nå!! :rolleyes:

 

Likte instrumentpanel-løsningen din godt PeerA. Får se hva jeg finner på, men det var absolutt en god løsning! :thumbsup: Takk for bildet. :smiley:

 

Arild81:

Kjøpt på ebay ja! :yesnod:

Attwood sahara

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...