Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27672491

dette ligner veldig på sånn plattform jeg hadde på min draco21 med stige mellom dem, syntes kansje denne prisen var noe drøy men, kansje dette kunne vært noe

 

Dette var litt veeel dyrt? Får jo slike til ca 1500 pr stk på maritim.no. Skal ikke påstå at det er de samme, disse på finn kan jo være en dyr type for alt jeg vet, men for dyrt for meg. Kjøper heller nye da ja :)

Link to post
Share on other sites

Tomzern: Det ser ut som om denne tråden resulterer i salg av en motor/blokk som _kanskje_ kunne være interessant for deg? Føler med deg etter alt det arbeidet!

 

Hei du!

 

Takk for tipset, men motoren min er allerede fikset og er under trykktesting frem til mandag. Skal hente den og få på manifold igjen til uka, så fort jeg får ny manifoldpakning fra usa:) Så det ser ut som det ordner seg på en rimelig måte :thumbsup:

 

Kommer med en liten update med no bilder osv. på mandag tenker jeg, har ikke tid nå:)

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hello again:) Takk for positive kommentarer! Alltid like koselig det :smiley:

 

I dag var jeg og hentet motoren hos metalock! Han måtte åpne opp hullet til cirka 3cm i diameter for å få brukbart gods å reparere på, men det ble bra til slutt :thumbsup: Blokka har stått med trykk på i hele helgen, så tett er den nok :cool: Så nå må jeg bare vente på ny manifoldpakning som kommer fra usa, så er det bare å smekke den sammen og prøvestarte igjen! :wink:

Har ikke fått tatt bilder av reparasjonen enda, men det kommer på neste oppdatering!

 

Her kan dere se hvordan vannet som kom ut av blokka etter motorrensen så ut :eek: Det har tydeligvis gjort nytten sin da!

IMG_17221024x768.jpg

 

Ellers brukte jeg litt penger i helgen, blant annet på dette:

IMG_17161024x768.jpg

 

Fireboy automatisk brannslokkesystem for motorrom :thumbsup:

IMG_17181024x768.jpg

Som dere kan se på bildet, så følger det med en rund liten plate med en diode i som indikerer om systemet er utløst eller ikke. Mon tro hvor jeg plasserer denne :confused:

 

Kjøpte også et lim som jeg tenkte å bruke på å lime alu-listene fast til dørkplatene og dashbordet, samt et rensemiddel som jeg skal prøve å bruke på alle putene for å få vekk div flekker etc.

IMG_17191024x768.jpg

 

Fikk pusset alle teakbitene til badeplattformen:

IMG_17231024x768.jpg

IMG_17241024x768.jpg

IMG_17251024x768.jpg

 

Disse skal nå beises og lakkes på samme måte som resten av treverket i båten. Har rett og slett ikke GIDDET å begynne med lakkering enda, for jeg syns det er en drittjobb :rolleyes: Men skal nok manne meg opp til å gjøre det når jeg får drift på båten!

 

Kommer til å kjøpe ny teak til selve badestigetrinnene, siden et par av dem er veldig dårlige.

 

Fikk ryddet og ordnet litt på det lille "pusse/lakkerommet" mitt nede i verkstedet:

IMG_17271024x768.jpg

 

Er ganske trangt der, så er avhengig av å ha det ryddig! :crazy:

IMG_17281024x768.jpg

 

Peace out, mer kommer iløpet av uka:)

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

du har lagt inn feil bildeadresse - det som ligger på bildene er 'http://pic.photobucket.com/bwe.gif'

 

Neinei, har lagt inn riktig adresse på alle bildene jeg, men gikk over en sånn gratisgrense på photobucket, så da blir bildene automatisk byttet ut med den linken du sendte meg. Oppgraderte til pro med en gang, og da skal den grensen oppheve, men bildene er fortsatt borte :rolleyes: Får se om de dukker opp i morgen, hvis ikke skal jeg sende photobucket en mail og spørre om de kan fikse det:)

Link to post
Share on other sites

Ordnet seg med bildene :-) To tips. Fire boy displayet bør stå på dash bordet. Og ha enkel tilgang for den grønne lampa kan måtte byttes har jeg erfart. Flekker på vinyl puter: hele putene kan renses med stålull og rødsprit om jeg husker rett fra en gammel tråd fra LarsH.

Link to post
Share on other sites

Hva koster en slik fireboy da?

 

Betalte 1995,- for dette kit'et. Min dekker 1,4 kubikkmeter, men får både større og mindre varianter. Maritim har dem :wink:

 

Har laget en superkjapp skisse over dashbordet:

dashbordskisse.jpg

 

Syns beste løsning på målerplassering er den løsningen jeg har tegnet opp der. Spørsmålet er om det kanskje blir penere hvis jeg får målerne på midten av dashbordet? Må lage til et nytt hanskerom, siden det originale var veldig stygt og døra på det var ødelagt :sad: . Får se hvordan jeg gjør det, men vil ihvertfall ha et lite lagringsrom på siden der. Veldig kjekt å ha :yesnod: Også må jeg ha plass til en radio. Bryterpanelet blir nå mest sannsynlig på siden under gir/gass-hendelen etter tips tidligere i tråden her :thumbsup:

 

Hva syns dere om løsningen? Evt. forslag til alternativ løsning?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte at placere instrumenterne i midten, da jeg synes er det mest originale - men det giver selvfølgelig problemer med at få plads til radioen.

 

Jeg lægger lige et billede af mit gamle dashboard, der minde en hel del om dit forslag (Radioen sidder lidt anderledes) - så kan du selv vurdere.

 

img_2888.jpg

 

Handskerum kan købes på ebay - søg på "marine glove box".

 

Peer

Link to post
Share on other sites

Ser det er spørsmål ang laging av dashboard samt montering av brytere og instrument, her er bilder av hvordan jeg gjorde detp4080001.jpg

 

bryterpanel fra BT, synes det er greit nok,

p4080003.jpg

 

Å her er govolvoen :thumbsup: den bare venter på og få seg en tur

p4080002.jpg

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for alle innspill angående dashbordløsning :thumbsup: Har nå tatt avgjørelsen, og det ble slik som dette.

 

Startet med å måle opp de 2 strekene jeg skulle holde meg innenfor på dashbordet:

IMG_17291024x768.jpg

Som dere ser så har jeg valgt å plassere instrumentene på midten av dashbordet, på et 30 cm bredt område.

 

Merket en langsgående strek 5 cm opp fra nedre kant av dashbordet, som markerer hvor langt opp fra bunn av dashbordet senteret på instrumentene skal være. Deretter målte jeg meg bortover på linjen for å finne avstanden mellom instrumentene og senterpunktene på hvert instrument (de kryssene som er markert med pil)

IMG_17301024x768.jpg

 

Streket opp en linje som markerer toppen av de nederste instrumentene, og målte meg 5,5cm opp fra denne linjen for å finne den langsgående senterlinjen til de 2 store instrumentene. Deretter målte jeg senter mellom de 2 ytterste små instrumentene på hver side, og fant derav ut hvor senter av de store instrumentene skulle være. Sirklet opp instrumentene med en passer for å sjekke at jeg ikke var helt på jordet :wink:

IMG_17351024x768.jpg

 

Passeren jeg brukte:

IMG_17491024x768.jpg

 

Deretter var det bare å begynne å borre hull:

IMG_17361024x768.jpg

 

Brukte batteridrill med hullsag. Brukte 51mm selv om målerne er oppgitt 52mm innbyggingsdiameter. Prøveborret i en annen plate og fant ut at det funket bedre med 51mm bor:

IMG_17371024x768.jpg

 

Og så var de 4 små hullene tatt ut:

IMG_17391024x768.jpg

IMG_17381024x768.jpg

 

Borret ut de store hullene med 83mm hullsag selv om målerne var 85mm. Hullene ble litt små, men det ordnet seg med litt pussing med en sånn pussesak på drillen :thumbsup: Slik ble ihvertfall resultatet :smiley:

IMG_17411024x768.jpg

IMG_17401024x768.jpg

 

Borret også ut hullet til styresnekka:

IMG_17431024x768.jpg

IMG_17441024x768.jpg

IMG_17451024x768.jpg

 

Grei avstand mellom ratt og instrumenter:

IMG_17461024x768.jpg

 

Hadde glemt av dette panelet når jeg tegnet skisse over dashbordet:

IMG_17501024x768.jpg

 

Lurer på om jeg gjør noe slikt som dette, med 12v uttak og tenningsbryter på venstre side av ratt, og tiltpanel på høyre side:

IMG_17511024x768.jpg

 

Lurer også på om jeg skal droppe hele bryterpanelet og bare ha uttrekksbrytere innfelt i dashbordet isteden. Finner liksom ingen instrumentpaneler som jeg syns er fine :worry:

Slike som dette:

w10110-01_02.jpg

Syns de er pene også tar de liten plass. Tenkte evt å ha de på rekke midt under rattet, eller kanskje mellom de 2 store instrumentene. De er uansett lette å plassere, så lurer på om det blir den løsningen :wink:

 

 

har du noen bilder av hvorda motoren din ble fiksa?

JEPP :cool:

IMG_17531024x768.jpg

 

Her kan det skimtes at han har borret masse små hull tett i tett og satt inn nytt støpegods innenfor disse småhullene i en diameter på cirka 3cm:

IMG_17571024x768.jpg

 

Sånn står motoren nå, og venter på ny manifoldpakning fra usa :yesnod: Den kommer nok neste uke!

IMG_17581024x768.jpg

 

Fikk også gjort ferdig isolasjonen av motorrommet i dag:

IMG_17601024x768.jpg

IMG_17631024x768.jpg

Kunne gjort meg mer flid med kappingen, men hadde ikke noe særlig godt utstyr å kappe med (saks og tapetknivblader uten skaft :lol: ). Det ble helt akseptabelt, effekten er det viktigste!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...