Jump to content

Hallberg Rassy 37, med mange utfordringer ifølge eier


baatsman

Recommended Posts

http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Powerpointpresentation.pdf

 

I forbindelse at jeg leste på www.blur.se (tråden om Elan 350 som røk akterstaget i en test) kom jeg over dette innlegget.

Ingen hyggelig lesing. Jeg tar ikke stilling til om det er vanskelig kunde eller dårlig bygge. Vurder selv.

 

Dette er en sak som gjør at jeg er veldig glad for at vi har 5 års-reklamajonsrett på båt i Norge.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Og en sak som gjør at jeg skal tenke meg nøye om før jeg kjøper en HR gjennom deres norske agent.

 

Ved et par anledninger har jeg spurt forhandlere/verksteder av utstyr om hvordan servicen er fra HR. Jeg har også spurt lokalbefolning. Har bare fått nedslåtte blikk og :lipseal: til svar.

 

Betenkelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en aha opplevelse av den negative sorten. Men leser at det er en pågående rettsak ang dette.

 

Det vises til et svensk båtforum hvor denne saken lever. Men synes det er svært merkelig at HR lar denne saken pågå. Selvfølgelig har saken 2 sider, men uansett. For HR som bygger båter som koster mer en andre, har også kundene et større krav til produkt. Og det burde også HR tenke på.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg erindrer å ha lest et sted at det er en rettssak på gang mellom partene.

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.776180-kopte-ny-bat-var-inte-sjoduglig

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.778578-fortsatta-forhandlingar-mellan-kund-och-hallberg-rassy

 

Så er spørsmålet om dette er "båten fra helvete" eller "kunden fra helvete". Partene i denne saken har nok hver sin oppfatning av akkurat det. Sannheten ligger kanskje et sted midt i mellom?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

var ikke dette en båt som ble laget da HR reduserte sin arbeidstyrke,

kan jo se ut som at det ikke bare er en Mandagsbåt men rett og slett sabotasje.

Den er jo full av feil. bevisste feil.

hull som ikke er boret, bolter ikke trekkt til, montert osv.

dekke over feil. osv.

--------------------

Dette er meget dårlig reklame for HR. :smash:

 

Skammelig dårligt, og at bladene ikke vil trykke han historie ??????

HR reklamerer mye.

 

-----Hvorfor stiller Nordwest,Swedeny

Y isammen med HR for å se på galskapen,

har de brukt samme dårlige byggematriale og skal nå holde isammen og demme opp imot klager slik at de er samstemmte ?

 

Båtbladbransjen

De er kjøpt og betalt. men det har vi jo visst lenge. :giggle:

(vi kjøper jo bladene så da stemmer jo dette)

 

Det kan nesten ikke bli dårligere en dette..... Men en sak har altid 2 sider. så vi får sikkert høre mer. :boxing:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

De jeg har skjønt krevde den fyren dobbel båtens pris av verft i tillegg til å beholde båten før han sette i gang. De høres ut som trusler mer en rutine i en garantisak mellom kjøper og produsent.

Verft har ønsket flere ganger å se på den båten men vært nektet tilgang til den.

Tror de blir ikke noen konklusjon i den saken før en den har gått i gjennom rettssystemet.

Link to post
Share on other sites

 

Båtbladbransjen

De er kjøpt og betalt. men det har vi jo visst lenge. :giggle:

(vi kjøper jo bladene så da stemmer jo dette)

 

Det er vel liten tvil om dette. (i hvertfall når det gjelder seilbåtblader)

Det kritiske blikket til bladet synker i takt med annonseinntektene fra den aktuelle importør/produsent. Dette gjelder så vidt jeg kan bedømme i størst grad de som har kontorer nærmt de største importører.Det bør jo ha de beste forutsetninger fot daglig tilgang til godt journaliststoff.

Tror nok dette er en gutteklubb som spiser lunch sammen ofte.

Det har jo vært en del saker de senere årene som har blitt særdeles lite omtalt i bladene. Ofte ser en en liten artikkel, uten at det er noe bakgrunns informasjon eller detaljer tilgjengelig. (Dufor problemer, bavaria Match saken,store reklamasjons/lekasje problemer på Hanse, VP problemer, denne HR saken,og sikkert en del vi ikke hører noe om)

Dette er saker der det ofte er store konsekvenser for den enkelte, og sammenligener en dette med arikler fra akersgata ang gratis armbånd, og feil på Iphone, bør det jo være en drømmeverden for en journalist.

 

Men ukritiske tester, og presentasjoner av nye båter og produkter er det mye av. I stor grad er dette som en samling av salgsbrosjyrer i ny innpakning.

Stort sett de eneste gangene en kan høre ett snev av kritikk, er når flere båter testes mot hverandre, da er det vanskelig å gjemme seg bak noe.

Hvorfor er det ikke tatt med f.eks kjente problemer med tidligere båter fra aktuelle verft, vurderinger av importør/ service apparat, sammenligning med tidligere modeller. (f.eks er det noe poeng å bytte båt til en ny modell?)

Når disse båtbladene i tillegg får solgt sine ukritiske repotasjer til f.eks VG, blir det jo full pott for importøren.

 

Denne saken viser jo de samme tendenser i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Kan du referere til den saken der dere ble truet via advokat bliss ?

 

Denne saken om denne båten ble jo tatt opp i en tidligere tråd her på forumet, er det noen som har link til den ?

 

Nå har jeg lest denne PPT saken og er i sjokk, en ting er at HR behandler kundene sine på denne måten, en annen er at blader ikke tar i en så "hot" sak og det betyr ikke annet enn at de er kjøpt og betalt, noe de fleste vel har vært obs på lenge.

 

Det som er mest skremmende er at denne kunden har gjort en _veldig_ grundig jobb i å lete etter feil på båten og han har funnet masse, greit nok med et taktrekk som ikke er festet skikkelig men mye av dette er jo veldig alvorlig og min første tanke er, hva ville jeg funnet om jeg begynte å lete i egen båt.Ville jeg da finne mye av det samme ? Er vi mange som seiler rundt i båter som ikke er så trygge som vi innbiller oss ?

 

En sak har alltid 2 sider men her tror jeg HR er ute og kjøre, hadde vært morsomt å høre om seilmagasinet og seilas vil skrive om denne, og om ikke..... hvorfor det ?

 

Jeg har hatt HR og var veldig fornøyd og imponert men nå vet jeg faktisk ikke helt lenger, de skal rydde veldig godt opp i denne saken for å bygge tiltro i markedet igjen, dette setter spor som kan være uopprettelige. Og stemmer det at de mener ting er godt nok som ikke er forsvarlig bra da er det jo krise for alle HRene i den nye generasjonen. Men får man den vanlige HReier å borre ut en skrogprøve i sin nye båt ?

 

 

Grøss

Link to post
Share on other sites

Den er jo full av feil. bevisste feil.

 

Her er det tatt en mengde kjerneprøver og brukt uavhengig ekspertise.

Kjerneprøven er ganske nådeløs.

 

Bare arbeidet som er gjort i Kungshamn skulle tilsi at denne båten blir kondemnert. Sett bort i fra alle småfeil.

 

Delamineringer? Skal ikke skje.

Sprøytestøpt? Det gikk man bort fra tidlig på 80-tallet. Skrogtykkelsen skal i så tilfelle økes.

Områder med kun 37% glass?

Områder med kun matrise uten fiber? Farlig.

 

Jeg skjønner heller ikke hva NordWest eller Sweden Yachts har med dette å gjøre. Jeg ville tro de ville valgt stor distanse til en sak som dette.

 

De er kjøpt og betalt. men det har vi jo visst lenge. :giggle:

(vi kjøper jo bladene så da stemmer jo dette)

Tja, vi som er mer enn gjennomsnittlig interessert i båt tar vel disse bladene med en klype salt. Testene er vel bare en forlenging av reklamen.

Det går ikke an å lage så mange båter som er 100% perfekte. Eller så mye utstyr en ikke kan klare seg uten. Det er svært skjeldent man hører kritiske røster.

Men god underholdning er det.

På linje med Donald Duck.

Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet om dette er "båten fra helvete" eller "kunden fra helvete". Partene i denne saken har nok hver sin oppfatning av akkurat det. Sannheten ligger kanskje et sted midt i mellom?

 

Som legmann kan det jo se ut som dette både er båten og kunden fra helvete, kunden fordi han har en god sak og solid dokumentasjon så derfor fra helvete sett med produsentens øyne, eller er du skeptisk til hans dokumentasjon?

 

Blir uansett spennende å se resultatet i saken som jeg tipper blir at produsent tar båten tilbake, partene har blitt enige om en minnelig ordning og som del av denne avtalen skal ingen av partene uttale seg offentlig - min gjetning!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes det er bra at HR eierne tar bladet fra munnen og kommer ut med sannheten om den kvalitet som levres fra HR... Helt greit vedlegg som beskriver de faktiske forhold på en grei måte..

 

Egentlig ikke noe nytt i denne artikkelen om HR kvaliteten etter mitt syn..... den bekrefter jo det som alt har vært kjent lenge, at kvaliteten på HR er veldig oppskrytt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her en 16-siders svensk diskusjon om saken. Har hittil bare kommet til side 7. Dokumenter sendt tingretten kan man få oversendt (se side 6 bl.a.)

 

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7601&st=0&sk=t&sd=a

 

Greit å bli gammel? Tjaaa - synes det. Har solgt båten min. Etter mange år på sjøen synes jeg det var greit nå ved fylte 70. Men du verden så mange fine år og stunder det har vært. Denne gamle mannen er specielt glad for å ha kvittet seg med båt når man ser hva som rører seg i markedet av grumsete opptreden fra kommersielle aktører. Nevner bare akult - alle D6èrne - han som krasjet først en D6 etter 3 år - kjøpte ny og satte inn - denne krasjet etter 3 timer tror jeg det var. Og ikke minst denne HR-saken. Dette kombinert med den generelle utviklingen på sjøen (mye båter - mye bøllete kjøring - mer stress i havner o.l., bråk fra aggregater og høy musikk i både havner og uthavner gjør at jeg priser meg lykkelig over den tid som har vært.

 

Et ? til bitteliten - du som har de beste forbindelser til Nord west - hva/hvorfor er de innblandet i HR-saken?

 

mvh

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Det var interessant å lese tråden om mastehavari på en Elan 350 som ble nevnt.

Tekninsk ledelse på verftet var øyeblikkelig på banen og redegjorde for hva som var hendt, hvorfor det hendte og hva de hadde tenkt å gjøre med det. Gir, litt, tillit selv om det muligens skulle vært fanget opp i QC.

Link to post
Share on other sites

Gir, litt, tillit selv om det muligens skulle vært fanget opp i QC.

Bedre håndtert denne saken ja. men slike ting er ikke enkelt å fange opp 100% i QC.

Husk at båtene rigges av mangen ulike personer rundt i verden. (i denne saken ser det jo ut til at verftet har montert denne delen)

Er mer tilhenger av å fange dette potensiell problemet i design av løsninger. Om en leser importøren sin forklaring, er er det jo litt pussig at en må demontere hele blokken for å få den på.

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=536977&cat=4914

Link to post
Share on other sites

Som legmann kan det jo se ut som dette både er båten og kunden fra helvete, kunden fordi han har en god sak og solid dokumentasjon så derfor fra helvete sett med produsentens øyne, eller er du skeptisk til hans dokumentasjon?

Enig, en liknende måte å se det på er vel at de fleste ville ha blitt kunden fra helvete dersom man kjøpte en slik båt og deretter fikk slik behandling fra produsenten. Blitt sånn, snarere enn født sånn mao.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kan nok trekke den tanken at en bruktbåt av typen HR produsert i løpet av vinter vår, delvis sommer 2009 kan være full av feil,

Det var da arbeidstyrken ble redusert og kvalitetskontrollen antakelig ikke var like god.

Men det var ikke bare HR som reduserte Najad + endel andre gjorde det samme, klarte de og holde kvalitetskontrollen på topp ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har lest igjennom presentasjonen som eier har lagt frem. Han har naturligvis hengt seg opp i en del bagateller også, men det er vel liten tvil om at det skroget ikke er ok. Blir spennende å se hva som skjer i retten, saken pågår fremdeles, oppdaterte innlegg på svensk forum her:

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7601&st=0&sk=t&sd=a&sid=9156feee691201735b045afbb20cbbe3&start=225

 

Som noen er inne på er det helt sikkert flere HR fra den tiden som har støpefeil og verftet er nok livredde for at kravene her kan bli enorme.

 

Allikevel er det rart ikke oppfølgingen av småfeil er bedre fra et såpass prestisjefylt merke. Flere av bagatellfeilene som påpekes kommer jo av feil eller slurvete montering.

 

Akkurat denne eieren ville nok funnet en del å sette fingeren på uansett hvilket merke båten har, men betaler man 2.7mill for en 37-foter bør den jo helst være litt bedre enn samlebåndsbåtene.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

 

 

Allikevel er det rart ikke oppfølgingen av småfeil er bedre fra et såpass prestisjefylt merke. Flere av bagatellfeilene som påpekes kommer jo av feil eller slurvete montering.

Jeg har gjort meg akkurat samme tanker. Kan tillegge at jeg har hørt det samme om HR fra annet hold også. Dog skal det tillegges at det ikke er familiens erfaring med de 3 HR'ene vi har hatt. Der har service og oppfølginge vært meget god -selvom feilene ikke har vært av en slik karakter.

Link to post
Share on other sites

Så kan man spørre seg om det var endel sure mennesker som omtrent saboterte med vilje i den perioden for å få sjefen til å innse at redusering i arbeidsstyrken ville medføre redusert kvalitet ?

 

Jeg var på Orhust for en uke siden og da ble det fortalt om arbeidsproblemer på HR-verftet. Rassy d.y. hadde sparket eldre arbeiderne i ly av finanskrisen ble det fortalt. Mer vet ikke jeg, men at dette kan få konsekvenser for det produktet de leverer er sett ikke umulig, og bedrifter har gått på rompa før når nøkkelpersoner forsvinner.

 

Når man betaler mye for en båt, noe man jo gjør med alle båter og begynner å oppleve feil og man skal gå løs på produsenten så har det muligens en tendens for enkelte å begynne å klage på den minste ting, jeg tenker ikke spesielt på denne saken men jeg har vært i et par Hansebåter der det var sure eiere kombinert med reklamasjonssak. Det var lister på nesten 50 feil og alt fra en 0,5cm flekk i taktrekk til andre små ting som kunne vært rettet med jif på en klut og 3min med skrujern ble det lagd stor sak om. Taklys på dass som ikke virker osv uten at man selv har sjekket at pæra er hel osv.

 

Det er folk her på forumet som har saker gående med kjente leverandører/annonsører i magasinene i Norge, jeg tror det blir vanskelig å få disse sakene inn i bladene om de ønsket det. Det skal tross alt selges magasiner.

Ingar har jo selv sagt at annonsører ikke vil komme hit siden han tillater seg å ikke være partisk med annonsøren og tillater negativ omtale osv. Nå skal man være saklig osv men det finner saker som helt klart burde vært åpne for alle å se som aldri nevnes i media

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...