Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

På dørkplater har jeg brukt skrape og varmepistol. Prøvde å pusse og prøvde også med en malingfjerner. Ingen av dem var effektive. En må bare være litt forsiktig med varmepistolen så det ikke blir svimerker. Brukte Owatrol D1 og D2, men det tar lang tid før det herder skikkelig. Selv en uke etterpå er det lett kleblig, men ting fester seg ikke.

 

På lister ellers har jeg brukt skrape og smurt på Owatrol D1 og D2 her også. Synes det ble bra, og ganske likt det originale. Varmepistol var ikke nødvendig på listene. Tror at lakken er tynnere her enn på dørkplatene.

 

Prøvde også med Trestjerners gulvlakk på bordet etter tips, men det ble ikke bra. For lyst og passer ikke helt. Fordelen er at det tørker fort, og det var grunnen til at jeg prøvde. Skulle begynt tidligere og fått tid til Owatrol.

Link to post
Share on other sites

@Scand Baltic, @tilplan@Gabi - tusen takk for flotte tips. Da blir det (1) varmluftspistol (forsiktig) og skrape, deretter (2) eksentersliper (180?) og så tror jeg det blir (3) 3stjerners gulvlakk på dørken. Har faktisk brukt 3stjerners på en dørkplate i akterkabinen allerede, etter en episode med bruk av en matte som klistret seg forferdelig godt fast i underlaget...

Link to post
Share on other sites

Mitt prosjekt fra i fjor tålte ikke vinteren, var ekstra mye fukt i år, og den har krøpet under lakken på 3 av platene. Veldig trist, da var hele jobben bortkastet. Jeg tror det er fordi de aluminiumsprofilene som er rundt platene ikke kan fjernes uten videre, så det ble ikke lakk nok i enden, så fukt kom til. Så det er noe å tenke på.

Link to post
Share on other sites

Whiskey skrev for 14 timer siden:

Mitt prosjekt fra i fjor tålte ikke vinteren, var ekstra mye fukt i år, og den har krøpet under lakken på 3 av platene. Veldig trist, da var hele jobben bortkastet. Jeg tror det er fordi de aluminiumsprofilene som er rundt platene ikke kan fjernes uten videre, så det ble ikke lakk nok i enden, så fukt kom til. Så det er noe å tenke på.

Opplevde akkurat det samme, ikke mye, men litt lysere/hvit langs noen av kantene. Veldig kjedelig når man har lagt så mye jobb i platene 😅 

 

I år kjøpte vi like greit gulvtepper sydd på mål, det kan anbefales!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nei må være innfelt et sted, fungerte i fjor 😁👍 men nå er det stumt... Men ingen spor etter det noe sted, og ledningen fra bryteren forsvinner bare inn i et sort hull, gidder ikke demontere hele båten for å følge den heller, men ser originalt ut, da ledningen går i en kabelbunt sammen med alt det andre ut av dashen

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei. 

Nå skal balja få nytt hjerte, en yanmar 6lpa stpz er er under ombygging som jeg bruker vinteren på. (Har du en zf 63\68 2-1 kasse liggende så gi meg et hint)

Men sånn jeg kan se er disse motorene ikke utstyrt med uttak for vann til varmtvannstanken? stemmer dette? Hvordan er det løst på de nyere baltic båtene? 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
Fillifjonka skrev On 10.3.2021 at 13.49:

Hei.

 

Er det noen som har bygget om pantry på en 84-modell, og som har noen bilder å dele for inspirasjon?

 

Har en 85 mod.  Hadde ikke noen bedre bilder av ferdig produkt, men mangler bare litt lister i kantene og blandebatteri. 

Under vasken står gasskasse og søppel. 

Poster nytt bilde når pentry versjon 2.0 som er under utvikling er ferdig en gang utpå sommeren. 

IMG_20180327_155202.jpg

Link to post
Share on other sites

Snart er det på igjen med ny sesong. 

Har ansatt en ny sølvklump i kjelleren til å ta meg fra havn til havn i år, så setter min lit til yanmaren går som en kule. 

Men til saken. 

Er det noen som har montert ankervinsj i baugen på en baltic? Vi ligger mye på svai å kunne godt tenkt oss en vinsj til psrkeringsbremsen forrang også. 

Om den skal stå oppå dekket eller nede i bundet luka. Hva er mulig/praktisk? 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Hei. Er det noen som har eksperimentert med flytting av vekta på Scand Baltic? Synes båten og spesielt badeplattformen ligger så lavt i vannet. Lurer på om det er noen fordel å f.eks. flytte batteriene fra under akterkabinen til foran i baugen? Eller kan det gi noen noen ulemper?

Link to post
Share on other sites

Halvlitern skrev for 11 timer siden:

Hei. Er det noen som har eksperimentert med flytting av vekta på Scand Baltic? Synes båten og spesielt badeplattformen ligger så lavt i vannet. Lurer på om det er noen fordel å f.eks. flytte batteriene fra under akterkabinen til foran i baugen? Eller kan det gi noen noen ulemper?

Jeg har gjort det. Flyttet forbruksbatteriene fra under senga i akterkabin og fram under dørken rett etter trappa ned til byssa. Flyttet 120kg totalt. Jeg kan egentlig ikke si det gjorde noe forskjell. Båten er fortsatt "baktung". Hadde ingen innvirkning på toppfart. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...