Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

http://www.x-yachts.com/seeems/18802.asp

 

http://www.x-yachts.com/seeems/74400.asp

 

Se litt på disse. Dette er etter min mening meget gode turseilere. Setter min lit at våre danske

venner kan lage vel så bra båter som i Orust distriktet. Samt design/seilglede er større.

 

De cocpitene er ikke veldig åpne. Drenering holder. Båtene er bygget for turseiling over lengre distanser. Konkurrentene er Najad, HR og Malø

 

Og ikke minst: DE ER VAKRE, hvis det er av betydning(i Østfold). :cool:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke en slik X-cruising sak er vanskeligere å selge enn en HR, kanskje lettere for alt man vet. Dessuten så tror jeg at folk som handler båter i denne klassen er godt kjent med flere enn de båtene vi er mest vant til her på berget, merker som Oyster http://www.oysteryachts.com/fleet/46/gallery.aspx contest , najad, malø m.fl er nok omtrent like enkle å selge etter at man kommer hjem om man i det hele tatt kommer hjem eller om man i det heletatt vil selge noen gang når man først har skaffet seg en slik godbit av en båt

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke Najad eller X-yacht, da tror jeg det blir en Bruce Farr.

Bavaria fra Tyskland, ikke mange kvalitetsmerker igjen.

 

Bestiller du den ny kl 09.00, da har du den levert med DHL ferdig produsert kl. 16.47. Selvfølgelig med sporingsnummer :lol: .

 

Ellers:

Når du er vant til Yngling. En morsom båt med potensiale, da burde du ta en tur og titte på X-Yacht. Og den er faktisk trygg, men du får en morsommere reise. XC45- seiler bedre en X-46 under mere vind. En trygghet som kan gi deg en bedre følelese under en lengre seilas. Mange smarte løsninger. Og ikke undervurdert dekksutstyr. HR er sikkert ingen dårlig båt, men ikke så bra som den var før. Najad holder kvaliteten, men økonomien er kanskje mer usikker. MEN de har valgt å beholde Lloyds kvalitetskontroll underveis. Det droppet HR, og en kan spørre hvorfor.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Xc serien til Xyachts er interessant. Jeg håper de stiller ut på Boot. X har lang byggeerfaring med performance cruisers. Jorda rundt båter er jeg litt mer usikker på hvor lenge de har holdt på med. Jeg må se båten "nedentil og under" før jeg kan vurdere. Jeg liker runde former under vann :wink: Helst skulle båten vært en langkjølt racer. Stabilitetskurver studeres for tiden. Noen er interessante

 

 

Jeg har forresten også kikket litt på værvarsel systemet Yaghan bruker. Det heter SPOS http://www.spos.eu/index.php?id=137 virker veldig interessant. Om jeg husker rett koster det 2000€/år. Oppdatert værinformasjon hentes ned 2 ganger per dag uansett hvor du er og i systemet kan du legge inn egenskaper på båten og hvilke værbegrensninger du vil ha. Feks hadde Yaghan lagt inn at de ikke vil ha bølger over 4 meters signifikant bølgehøyde. Utfordringen er at man må ha internetttilgang.

 

Ad internett tilgang når vi er i sjøen ser jeg for meg en dome koblet til Fleetbroadband - via Inmarsat. http://www.inmarsat.com/Services/Maritime/FleetBroadband/FB150.aspx?language=EN&textonly=False Noen med erfaring fra slikt? Hva med back up løsning? Kan det funke å ha en bærbar satelitt telefon som kobles til PC?

 

http://www.thrane.com/Maritime/Products/Satellite%20Communication/SAILOR%20FleetBroadband.aspx

 

SSB radio med værfax blir nødløsning for værdata tenker jeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helst skulle båten vært en langkjølt racer. Stabilitetskurver studeres for tiden. Noen er interessante

 

 

En langkjølet båt er trygg. Ingen tvil om det. Men ser vi på båter som ferdes verden rundt idag er det mange med finnekjøl. X-Yacht har stålramme rundt kjølen sin.

 

XC- serien er bygget med større tanker, større motor osv og skal være bygget for litt lengre turer.

 

På Nesset(Vinterbro) holder X-Yacht hus. Artig og se hvordan de løfter båtene kun i en krok festet til kjølen. Tyder på at den sitter bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål.

Er det ikke en fordel å kjøpe en langtursbåt og ikke betale alle avgiftene hvis den skal selges etterpå?

Jo - men vi vil gjerne bruke båten noen år aktivt før vi drar på tur. Også kan det være at vi blir boende i båten når vi kommer hjem. Derfor er tanken min å importere båten til Norge.

Link to post
Share on other sites

Kan det funke å ha en bærbar satelitt telefon som kobles til PC?

 

Ja, på et vis. Men ikke forvent noen høye hastigheter.

Jeg har brukt Thuraya og Iridium til enkel e-post. Med Thurayaen klarer jeg 9.6 kbps.

Det er kommet en ny versjon av Thuraya med innebygget browser. Kjører 15 opp og 60 ned.

Thurayaen er også en GSM telefon.

Thuraya har glimrende talekvalitet. Iridium låter blikkboks.

Når du seiler vestover slutter Thuraya å virke sånn halvveis ute i Atlanteren og dukker opp igjen halvveis ute på Stillehavet. Iridium er global.

 

Jeg tror at den løsningen du skisserte med FleetBroadband som kjører BGAN er det som gir rimeligst og raskest Internet.

 

Skulle jeg ut på en sånn tur ville jeg installert en Mini-C i tillegg.

Du har da enkel og billig epost samt at familie og venner hjemme kan se hvor du er. Den har også en "Distress" knapp lik den på VHF'en slik at skip i nærheten får beskjed hvis du kommer i trøbbel. Den kan også programmeres til å gi alarm dersom du går inn i et område du helst ikke bør være eller gi alarm dersom båten forlater havna uten deg ombord.

Link to post
Share on other sites

Takk Mulligan

 

Mini C er nytt for meg - jeg ser at Thrane har to versjoner

http://www.thrane.com/Maritime/Products/Satellite%20Communication/Inmarsat%20mini-C/TT-3000E%20mini-C%20GMDSS.aspx

http://www.thrane.com/Maritime/Products/Satellite%20Communication/Inmarsat%20mini-C/TT-3026M-S-D%20mini-C.aspx

 

Forstår jeg rett at det bare er 3000 modellen som har datakommunikasjon?

 

Hva koser datakommunikasjon via satelitt?

 

Værfax har jeg bare lest om - om jeg har forstått rett kan man koble fax til SSB radioen?

Link to post
Share on other sites

De har en haug med versjoner.

C er kommunikasjonsverdenens potet. Brukes til alt.

 

Den brukes til sikkerhet, del av GMDSS.

Som SSAS eller Ship Safety and Security System. Piratalarm.

Som LRIT eller Long Range Identification and Tracking. Utvidelse av AIS.

For å tracke fiskebåter for å se at de fisker der de skal.

For å tracke ekspedisjoner.

For å tracke dyre forsendelser.

For å tracke fly.

osv, osv, osv.

 

En packet på 256 bits koster 20 €urocent omtrent.

 

Kan også brukes som en enkel SCADA.

Den sender status på en 5-pins port. Den kan også brukes den andre veien til å slå på pumper f.eks.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Egentlig ikke.

Hvis du ikke er veeeeldig tålmodig.

Den jobber på 50 Baud. Som telex.

Dessuten sendes disse "pakkene" innimellom annen trafikk. Så det er noe latency i systemet.

Hvis du ikke sender "Distress" da. Den har høy prioritet. Den store bjella på Eik ringer.

 

Når jeg sender ei melding manuellt kan det gå flere minutter før jeg får en "Positive Delivery Notification".

Link to post
Share on other sites

OK, takk :smiley: da forstår jeg.

Så rent praktisk for oss er det et alternativ til en EPIRB. Men reageres det raskere på en "nødmelding" fra Cen?

 

 

Jeg leser at Yaghan bruker en Ericsson W25 for datakommunikasjon nære land. Om jeg forstår denne rett er det en fastmontert trådløs terminal som fungerer på 3G nettet. Simkort kjøpes lokalt. Ser for meg ut som en proff løsning - noen med erfaring fra denne eller tilsvarende?fant nå ut at W25 er erstattet av W35.

 

Det er også mulig å koble telefon til via RJ11 port. Er det vanlig telefon kontakt slik at vi i prinsippet kan ta med en vanlig hustelefon og koble til?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har du tatt en titt på Norskbygde Abelone Yachts? :flag:

dette er meget gode båter som er rettet mot jordomseiling, båtene innehar Orustkvalitet og servisen er eksepsjonell, jeg har selv vært ombord i deres 46 foters båt og inntrykket var at båten hadde meget god kvalitet og pen innredning sammt utrolig godt deksutstyr. riggen, motoren og mye annet kunne velges etter eget ønske. en stoooor ekstrautstyrsliste var med ting du kunne velge å putte på båten din og det var flere løsninger for vindsjerm, hartopp, sprahood og targøbøyler. det beste av allt var at prisen var omtrent det halve du mener du skal bruke!

kan det finnes noe bedre båt for deg enn dette!!! :flag: :flag: :flag:

Link to post
Share on other sites

har du tatt en titt på Norskbygde Abelone Yachts? :flag:

dette er meget gode båter som er rettet mot jordomseiling, båtene innehar Orustkvalitet og servisen er eksepsjonell, jeg har selv vært ombord i deres 46 foters

Jeg har også vært ombord i deres 446 http://www.abeloneyachts.no/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=63 men det er vel en 44foter og bør vel sammenlignes med HR43 og ikke HR48 som er en mye større båt. Abelonen er fin den men den ser litt hjemmesnekra ut sammenlignet med HR48 når man begynner å studere den litt.

Men som sagt, veldig fin

Link to post
Share on other sites

Kvalifiseringskrav på verft er at verftene skal ha lagd langturseilere i mange år. De vet hva som fungerer og ikke fungerer. Også skal det være et kurant merke med god restverdi, bra service apparat (se feks HR parts som er et uavhengig selskap som sender over hele verden) og solid byggekvalitet.

 

HR står øverst på lista - rett og slett fordi de har båt og utstyr som passer godt. Se feks tank kapasitet på 48'en. Standard er 800 liter og den kan økes med 400 liter om ønskelig. Jeg har ikke funnet tilsvarende tank kapasitet på tilsvarende båt. Utfordringen er at den er for dyr - viljen er tilstede men ikke evnen - slik det er i dag. 48 stilles ikke ut på Boot 11 - jeg håper de stiller ut 43. For min del tror jeg den er stor nok - men det synes ikke ØKH (=Øverst Kommanderende Hjemme = kona :thumbsup: ). Kanskje vi er heldige og kommer over en brukt også (jeg liker ikke det - men nød lærer fanden å spise fluer - har jeg hørt.. :lol:) - men den må ha rett planløsning.

 

Jeg tror jeg lar andre være innovatører på den norskproduserte båten :smiley: Det hjelper ikke meg at de har mye idealisme og er ivrige når de ikke har lagd så mange båter. Å hevde at man har Orust kvalitet er enkelt - etter min mening har man da en hel del å leve opp til også. Det handler om langt mer enn pent treverk

 

Bavaria, Jeanneau, Beneteau, Elan, Delphia og lignende er ikke med fordi de etter min mening ikke lager båter for den type seilas som vi skal på.

 

De jeg vurderer pt er Najad, HR og Malö. Regina af Vindö blir jeg ikke helt klok hvem de lager båter for - ser for meg at de kanskje er litt mer lagd for kystseilaser. Også er de et litet verft. Fantasi har vært tenkt på - men de er eksludert av litt samme grunn som de norske:

Med havet som närmaste granne bygger vi moderna Blue Water Cruisers på traditionellt vis. Kvalitet och gediget hantverk tillsammans med erfarenheten, som gått i arv från far till son, är viktiga beståndsdelar vid byggandet av våra serier av Fantasi 37 och Fantasi 44 PilotHouse / Classic. Numera har vi ingen serieproduktion, men vi bygger fortfarande gärna båtar.
Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria, Jeanneau, Beneteau, Elan, Delphia og lignende er ikke med fordi de etter min mening ikke lager båter for den type seilas som vi skal på.

 

De jeg vurderer pt er Najad, HR og Malö. Regina af Vindö blir jeg ikke helt klok hvem de lager båter for - ser for meg at de kanskje er litt mer lagd for kystseilaser. Også er de et litet verft. Fantasi har vært tenkt på - men de er eksludert av litt samme grunn som de norske:

 

For "litt" mer enn en HR kan du få en slik

PL_2007_25.jpg

 

Hans Christian er vel omtrent innenfor det du ser etter:

48T_Sailing_2B.jpg

 

muligens også Hunter, som er veldig populære som langturbåter!

H45ccRunOverhead2.jpgH45ccRunRightSide.jpg

 

Discovery har fine båter, men minste er 55 fot!

discovery-67.jpg

 

discovery-55.jpg

 

J boats har ikke større enn 43 fot, men fortsatt greie båter!

j133exleeup1.jpg391.jpg

 

Tayana er det merket det er flest av på vei rundt kloden, og er veldig populære som langtursbåter!

58B_3.jpg64B_11.jpg

Link to post
Share on other sites

Hallberg - Rassy 49, 1985 mod. ligger i Stillehavet

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25004391

Denne har alt for en billig penger,vist du ikke tenker deg til norge med den.

Utgangs punkte er jo helt idielt, der den ligger nå.

 

Se også Markedsplassen her, Inmarsat bredband som er til salgs her for 50 store. https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=5637&cat=500

Se Bloggen min http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/ om Media & navigasjons computere som er bygget om med inne bygget 66kanalers GPS. Også med ferdig oppsatt for Irridium med Outlook mail boks for nedlasting av værgribfiler etc.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...