Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Bavaria, Jeanneau, Beneteau, Elan, Delphia og lignende er ikke med fordi de etter min mening ikke lager båter for den type seilas som vi skal på.

 

De jeg vurderer pt er Najad, HR og Malö. Regina af Vindö blir jeg ikke helt klok hvem de lager båter for - ser for meg at de kanskje er litt mer lagd for kystseilaser. Også er de et litet verft. Fantasi har vært tenkt på - men de er eksludert av litt samme grunn som de norske:

Helt enig med deg her, vil du ha en skikkelig blue water cruiser så er det bare å se bort fra charterbåtene, når det gjelder regina så er vel det skikkelig gode langturbåter, de har også doble vinduer så de er nok fine i kalde strøk, personlig synes jeg de er litt over the top på teakbruken og synes nesten de virker litt skjøre, nesten så man er redd de skal falle fra hverandre men det tror jeg er et helt feil inntrykk. Det er en blogg på nett på en regina som er på langtur. den kan jo være interessant å sjekke ut, dog tror jeg en stor HR er lettere å bli kvitt enn en stor regina.

 

 

muligens også Hunter, som er veldig populære som langturbåter!

Hunter :smiley: den hører nok hjemme i beneteausegmentet.

 

Pacific seacraft, island packet, og f.eks North wind er båter som ikke bør glemmes om vi nå skal ta av og bruke plass i tråden på andre båter

 

En slik bestewind 50 er jo knallfin da og visstnok et skikkelig "krigsskip"

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig, Amel er etter min mening en av de aller beste langturbåtene på markedet i dag. En har forstått at tre gir problemer enten det er teak eller andre tresorter. Her gjelder høy standard, stål, plast over le, bl.a. ordentlig rekkverk rundt hele båten, vantette skott m.m. Teakdekk er håpløst i varmere strøk, brenner bena av seg, gir varm båt og går i oppløsning.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene om båttyper. En refleksjon vi gjør oss ved valg av båt er at farvannet vi tenker på er litt røffere enn det vi er vant til. Vi lurer på å gå rundt SørAmerika (ikke til Antarktis - men kanksje Magellan stredet). Da kommer vi inn i en del interessante farvann med mye strøm og vind - ofte mot hverandre.

Link to post
Share on other sites

Har du lagt tankene om Nordavn/ Selene trawlere helt på hylla?

Nordhavn har bevist seg selv på mange jordomseilinger, og om man ser bort i fra drivstoffutgifter, må det det vel være en mer behagelig måte og reise jorda rundt på??

Innendørs i stort komfortabelt styrehus med varme i sørtlanteren, i tropene med AC på eller oppe på fly om man vil være utendørs...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Litt mer utfyllende svar:

 

M.h.t koking med diesel har jo Wallas dieseldrevene koketopper og ovner:

http://www.wallas.fi/default.asp?id=boat-stove-en

 

Aircondition er sikkert fint, men tror nok at det kommer et stykke ned på prioriteringslisten etter min mening. Skal man ligge lenge i havn i varme strøk er det nok viktigere, men man venner seg til varmen. Et poeng er muligens der det er varmt og samtidig mye mygg eller andre innsekter.

 

Du spør om hardtopp, jeg ville heller hatt en skikkelig bimini over cocpit som er enkel å rulle vekk. Uansett: du MÅ ha solskjerming over cockpit.

 

HR er fine båter, men som sagt: be om å få en uten teakdekk (om mulig). I varme strøk brenner du av deg beina, hele båten varmes opp og natemassen går i oppløsning.

 

Som sagt tidligere anbefaler jeg å ta en titt på AMEL, de er veldig godt utrustede, funksjonelle langturbåter for et lite mannskap.

Link to post
Share on other sites

Har du lagt tankene om Nordavn/ Selene trawlere helt på hylla?

 

Ja - motorbåt er lagt på hylla. Ikke minst pga svært manglende tilbakemeldinger på henvendelser til Nordhavn (vi har nok feil type penger..). Selene er jeg litt mer usikker på - synes de virker mer som "coastal cruiser" selv om rangen er der. Også anser jeg seilbåt som mye mer egnet for vårt ønske. Ikke minst at vi blir mindre mekanisk avhengige - både for komfort og sikkerhet.

 

Takk for alle andre forslag på båter. Jeg har ett vesentlig ankepunkt - og det er restverdi ved salg. Når man kommer opp i så store og dyre båter er min oppfatning at vi bør velge et ekstremt kurant merke slik at båten er kurant å selge igjen når vi kommer hjem. HR, Najad og Malø er derfor vårt shortlist på båter. Malø henger i en tynn tråd om ikke deres nye 47 foter har sentercockpit

 

Det er test av nye Xc serien til X yachts i siste Båtnytt. Jeg synes den ser "kjip" ut inni med laminatdørker og baseinnredning i plast. Også koster den 1/2 mill mer enn en omtrent like stor HR37.

 

Koking kommer til å være 220V hos oss tenker jeg. Da blir det via inverter eller agregat.

 

Hardtop er også lagt på hylla - pga utseende, restverdi samt fleksibilitet i varmt farvann. Bimini løsningen til HR er bra. Bøylene festes foran vindusskjermen på dekk.

 

Aircondition står høyt på lista vår. Jeg tror det er nødvendig for å klare varmen for oss. Her er man nok ulike med tanke på evnen til å tilpasse seg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja - motorbåt er lagt på hylla. Ikke minst pga svært manglende tilbakemeldinger på henvendelser til Nordhavn (vi har nok feil type penger

 

Utrolig i disse dager... :nonod:

Skjønner at man ikke blir kjøpelysten av slikt, men kan ikke hjelpe for og tro at det ville bli mer behagelig med et miniskip av denne typen enn i en seilbåt hvor man må være ute hele tiden...

 

Tror også som du sier at det må være et veldig kurrant merke mtp. restverdi.

Er HR ansett som kurrant også internasjonalt? Hva brukes mye til jordomseilinger av folk i resten av verden?

 

Lykke til!

Gleder meg til og følge med fremover :thumbsup:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

Er HR ansett som kurrant også internasjonalt? Hva brukes mye til jordomseilinger av folk i resten av verden?

 

Lykke til!

Gleder meg til og følge med fremover :thumbsup:

Takk for det. Dette prosjektet kommer til å gå i bølgedaler. Nå er det litt intenst - så roer det seg ned når vi får båten vår på vannet. Også er det minst en hel del år til avreise - ungene må komme seg ut av redet først.

 

HR og Najad og Malø er kurant i Europa er min oppfatning. Det er her vi kjøper og eventuelt her vi selger :smiley: Jeg tror de er kurante i den rekkefølgen også - man må se på hva som selges mest av. Akkurat som større Princess er mer kurant enn større Fairline i Norge.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Katamaran har ikke vært nevnt, er denne type båt uaktuell?

 

Er HR ansett som kurrant også internasjonalt? Hva brukes mye til jordomseilinger av folk i resten av verden?

 

HR er vel stort sett kurant over hele verden, men det er samtidig mange andre merker som ikke er særlig vanlige i Norge som er veldig kurante i andre verdensdeler, og det er mulig å selge ett annet sted og sende båten, eller ta flyet hjem.

 

Hvis dere skal se på hva som er mest kurant må vel Bavaria være tingen :giggle:

 

Gunboat må vel være det optimale for de som har råd til slikt, styring både inne og ute, og vinsjer rett på utsiden av døren. Seiles enkelt av en person og tåler det meste av vær?

gb003.jpgshapeimage_1.jpg

gunboat_launch3_small.jpggunboat-forward-cockpit.jpg

 

Sånn ellers så har Big Bud vært til salgs en stund, og må vel være en av de beste motorbåtene penger kan kjøpe til en sånn tur! Det mangler ikke på komforten der!

bigbud5b.jpgkawau1b.jpg

 

mainbedroom2b.jpgkitchin1b.jpg

 

helm1b.jpgmotor2b.jpg

Link to post
Share on other sites

HR er vel stort sett kurant over hele verden, men det er samtidig mange andre merker som ikke er særlig vanlige i Norge som er veldig kurante i andre verdensdeler, og det er mulig å selge ett annet sted og sende båten, eller ta flyet hjem.

 

Selge båt i utlandet kan være et alternativ OM båten er kjøpt i utlandet. Om man selger en innfortollet Norsk båt i utlandet må den selges ex norsk moms. Da taper man ganske mye på det. 25% moms i dette tilfelle har noen nuller etter 1 tallet :wink:

 

Bavaria lager fine båter for sitt formål :giggle:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle andre forslag på båter. Jeg har ett vesentlig ankepunkt - og det er restverdi ved salg. Når man kommer opp i så store og dyre båter er min oppfatning at vi bør velge et ekstremt kurant merke slik at båten er kurant å selge igjen når vi kommer hjem.

 

Noen tanker om hva slags verdifall man må kunne påregne på en båt som f.eks kjøpes inn til fem millioner og selges igjen etter to års jordomseiling?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei - det vet jeg egentlig ikke. Det kommer vel an på tilstanden og vedlikeholdet som er gjort. Men at verdifallet blir større enn ved vanlig bruk tror jeg. Det kommer litt an på kundene også - jeg skulle gjerne kjøpt Yaghan i dag jeg - men den selger de ikke skriver de :smiley: Det er en båt som er topp vedlikeholdt og som er gjennomprøvd. Faren er vel at man blir så glad i båten at man rett og slett ikke vil selge den. Ikke at det er så ille heller da .

Link to post
Share on other sites

Av punktene over følger da:

......

motor er en utfordring - i dag leveres bare elektronifiserte VP motorer. Skeptisk !

 

Uten å kjenne noe som helst til VP sine elektronisk styrte motorer, deler jeg din (genrelle?) skepsis.

 

Min erfaring er med fartøy som går i yrkesdrift. Slikt sett har de en betydelig tøffere liv enn en drivlinje i en seilbåt. De klokker bl.a. inn flere timer på et år enn en norsk ferieseiler kanskje får på tiår.

Vi har hatt både europeisk- og nå sist byttet vi til utaskjærs byggede elektronisk styrte motorer. Har ikke opplevd at motorene har stoppet helt opp og skrudd seg av pga elektronikken, men at elektronikken har trodd at det var en eller annen alarm-situasjon på gang og automatisk redusert turtallet til litt over tomgang. Det er ikke morsomt hvis man er i en situasjon hvor en virkelig trenger motorkraft eller for deg f.eks mens du skal passere en rev.

Det ser ikke ut til at styringene er så "intelligente" som de som sitter i biler hvor alle feilkoder blir lagret. Min erfaring er at det ikke er mulig å ta ut av boksene hva som trigget alarmsituasjonen. Leverandørene har henvist oss til å bytte bokser en-for-en inntil feilen forsvinner.....

 

En ting å gjøre dette her i landet hvor det er rimelig kort vei for å få tak i nye enheter, det må være noe helt annet å ligge på Illandet og få beskjed om å bytte komponenter til dævelskapen vil gå som den skal igjen.

 

Selv om HR leverer VP (med elektronisk styring) som standard, er de helt uvillige til å levere noe annet?

Det finnes fremdeles motorer som er mekanisk styrte. Det eneste "eletroniske" på denne 135HK Perkins synes å være stopperen!

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne noe som helst til VP sine elektronisk styrte motorer, deler jeg din (genrelle?) skepsis.

 

 

 

Selv om HR leverer VP (med elektronisk styring) som standard, er de helt uvillige til å levere noe annet?

Takk for et fint innlegg :smiley: VP sin EVC Cv2 (som jeg har i båten i dag) og EVC D som leveres nå har et minne der feilene lagres. Leses ut med VP's lille håndholdte datamaskin som man må være autorisert for å få lov til å ha.

 

Så langt har HR vært helt uvillige til å levere noe annet enn D3 i HR 48. Det som var litt oppløftende er at de fortsatt har mekanisk gass og gear overføring. Det gjør motoren litt mindre elektronifisert enn jeg trodde.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HR er fine båter, men som sagt: be om å få en uten teakdekk (om mulig). I varme strøk brenner du av deg beina, hele båten varmes opp og natemassen går i oppløsning.

 

Som sagt tidligere anbefaler jeg å ta en titt på AMEL, de er veldig godt utrustede, funksjonelle langturbåter for et lite mannskap.

 

Stemmer dette med teakdekket ? greit nok at det blir varmt den er jeg med på men at natemasse går i oppløsning, det er jo tusenvis av langturbåter i varmere strøk som seiler rundt med teakdekk og jeg har ikke hørt en eneste gang at natemassen ødelegges osv.

 

Har ikke sett på nye AMEL men de gamle er stygge som bøppen under dekk og jeg har en mistanke om at bitteliten er opptatt av at det skal være pent alà HR, dessuten så er vel dessverre en AMEL nesten uselgelig i Norge.

 

 

Bildet viser en båt som har ligget i middelhavet i ca 20år,synes ikke det ser så verst ut jeg

bowmanteak.jpgbow2.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...