Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

............

 

Koking kommer til å være 220V hos oss tenker jeg. Da blir det via inverter eller agregat.

 

............

 

 

Vi er også helelektriske 230V om bord hos oss. All matlaging (koketopp, komfyr, vannkoker, etc) og kjøleskap og fryser går på 230V.

Det har sine fordeler og .... utfordringer.

 

Vi har desverre ikke inverter som kan dra større forbrukere, så det må enten bli å kjøre bråkmaker'n eller landstrøm. Underveis overdøver hovedmotorene bråkmaker'n og i marinaene sørover i Europa var det stort sett ikke noe problem. Standard var sikret med 16A 1-fas (rund/blå CEE kontakt) eller 16 A 3-fas. I La Coruna var det sågar bare 32A plugg på plassen vi ble tildelt. (Husk å ta med all verdens overganger :thumbsup: )

Utfordringen kom når vi kom til en marina med bare 6A. Da ble det å løpe rundt ombord og skru av alt annet enn det som behøvdes i øyeblikket. Med en god batteripark og en av disse lader-inverterene som bl.a. Jörg og Farco har i sine sortimenter, kunne vi ha vært mer fleksible. (Står på lista over prosjekter for kommende år)

 

For å kunne leve på en inverter må gjøre en jobb på å lage et energi-regnskap. Hvor mye kapasitet skal ligge i batteripakken(ta topper i forbruk) mot hvor stor lader/generator/landstrøm er tilgjengelig.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at den den nettopp har fått slipt/behandlet teaken, og da ser jo alle dekk pene ut, Middelhav eller ikke.

Den kan da ligge under presenning eller tak hvor lenge som helst og hvor som helst, men den har nok ikke ligget under åpen himmel 20 år i Middelhavet. Jeg ser stadig båter med teakdekk og tredetaljer forøvrig og hvordan de sliter med dette. For ca 2 år siden lå jeg bak en tysk HR48 eller deromkring hvor eieren kvittet seg med teakdekket. Rev det ut, sparklet hullene og malte med to-komponent. Etter min mening løftet det bruksverdien av båten. Noen kan sikkert også fortelle om hvordan det er å gå på et teakdekk under tropesol.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra ett års langtur. Vi har teakdekk, og det kan bekreftes at det er varmt å gå på. Jeg ville allikevel ikke valgt noe annet pga. sikkerheten under seilas. Lite annet som er så sklisikkert, dessuten leveres de aller fleste båter med teak i cockpit selv om dekket er i plast, og det er i cockpit man oppholder seg. Man har selvfølgelig en Bimini, så teaken i cockpit ligger alltid i skygge. Vi hadde Biminien oppe så&si hele tiden både i varmen og i duskregnet gjennom irskesjøen, selv under seilas.

Link to post
Share on other sites

Ang. sentercockpit, cockpitkalesje og Bimini:

Centercockpit er noe av det mest upraktiske jeg kan tenke meg. Det er trangt å sitte. Selv i store båter er det sjelden konfortabel plass til flere enn 4 personer. Med Bimini og/eller kalesje er det ikke stå-høyde. Centercockpit'ere har ofte en liten Bimini rett over styrepos som akkurat går i akterkant av bommen. Denne er ikke til mye hjelp for resten av besetningen i cockpit.

 

Sikkerheten i sentercockpit er vel mer en mental forestilling fordi man er lenger unna sjøen. Aktercockpit er langt å foretrekke, men da med en benk i akterkant.

 

Når man legger til med hekken er det også klønete å komme seg i land ift. aktercockpit.

 

....mener nå jeg...

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra ett års langtur. Vi har teakdekk, og det kan bekreftes at det er varmt å gå på. Jeg ville allikevel ikke valgt noe annet pga. sikkerheten under seilas. Lite annet som er så sklisikkert, dessuten leveres de aller fleste båter med teak i cockpit selv om dekket er i plast, og det er i cockpit man oppholder seg. Man har selvfølgelig en Bimini, så teaken i cockpit ligger alltid i skygge. Vi hadde Biminien oppe så&si hele tiden både i varmen og i duskregnet gjennom irskesjøen, selv under seilas.

Min skeptisk mot teakdekk kommer nok også delvis fra en av mine tidligere båter som hadde teakdekk, og er nok forsterket etter vel tre år i Middelhavet. Teak i cockpit er egentlig en annen sak som du sier, den er beskyttet i skyggen av bimini. For øvrig hevdet en svært erfaren båtmann jeg traff i Hellas at såkalt miljøteak (tek-dek o.l.) står kun i fem år i dette klimaet.

Link to post
Share on other sites

JEg vil si at generatur uten combi-inverter er upraktisk! Jeg ville heller valgt en mindre generator og combi fremfor å kun ha en unødvendig stor generator. 800 amp. batteribank høres fint ut, men sørg for en kraftig combiinverter som ikke bare leverer rikelig med 220v slik, men som også lader mye. Vet at mastervolt, og sikkert victron har combiinvertere som kan seriekobles slik at to enheter f.eks. gir 200 amp. lading og 4 kw ren sinus til båten ombord. Dette gjelder ved 12volt, men jeg tror de har tilsvarende for 24 volt også. Da kan du redusere aggregattiden til et minimum samtidig som generatoren får litt belastning når den er i bruk. 8 kw er i utgangspunktet i meste laget for HR48, men hvis ac-anlegget trekker veldig mye strøm kan det være fornuftig. Men vær klar over at du fort får problemer med generatoren hvis den blir for stor. Blir akkurat som å kjøpe ny bil og la den stå hjemme på tunet og rusle på tomgang time etter time...motorer liker ikke slik, og mange generatorer har blitt byttet ut pga for lite belastning :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kaftein Øl har et meget godt poeng. Båten min er utstyrt med en generator som kan levere kontinuerlig 6 kW (peak 8 kW). Jeg skulle ønske at jeg hadde en generator på 4 kW. Nå laster jeg generatoren noen ganger i året med 4 kW vifteovner pluss kokeplater og vannkoker. Bitteliten blir sikker forsynt når varmen under dekke er 35 grader, og generatormotoren krever 6 kW for å få blåst seg ren for sot, er par ganger i måneden (minst).

Link to post
Share on other sites

En kan sikkert seil hyggelig og sikkert rundt kula i en standard-båt med noe ekstra utstyr, det handler vel mye om hvilket komfort nivå en vil legge seg på, hva en er villig å betale for det og hva en prioriterer underveis. Mange dreven lang-turseilere mener at en (for) teknisk avansert båt skaper lett mer problem en glede. Det er svært mange områder i verden en ikke for reparert/utskiftet moderne elektronikk og mekanikk ,uten, og i beste fall lang ventetid. Derfor kan det svare seg å legge mye omtanke i valg av utstyr inklusivt valg av framdriftsmaskineri. Det er f.eks. en motortype jeg aldri vil ha valgt. Nå det gjelder el.forsyning er det i dag mange bra alternativ basert på vind/sol evnt. slepe-/aksel generator. Drivstoffbasert generator tar plass og krever bunkers, men kan være et alternativ dersom ruta er lagt opp slik. Dvs at en bør slik jeg ser det, tenke ut en grunnleggende filosofi for reisen slik at det ikke ender opp i et valg som f.eks. komfort kontra opplevelse.

Link to post
Share on other sites

når det gjelder regina så er vel det skikkelig gode langturbåter, de har også doble vinduer så de er nok fine i kalde strøk, personlig synes jeg de er litt over the top på teakbruken og synes nesten de virker litt skjøre, nesten så man er redd de skal falle fra hverandre men det tror jeg er et helt feil inntrykk.

 

:giggle:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder valg av generatorstørrelse og egenskapene til kombimaskiner så er det veldig viktig å tenke på samtidsfaktorene med forbrukerne inkludert. Det er dessverre få leverandører som evner å sette opp et ideelt system basert på kundens brukerønsker og behov, ja faktisk er det veldig få leverandører som i det hele tatt spør om hvordan kunden ønsker at systemet skal virke.

 

Jeg har vanskelig for å tro att bitteliten "nå med seil" skal klare seg med en mindre enn 6-8 kWa.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv seil og seilt med flere av Bavaria sine båter. Praktiske og grei, men litt vel mye sirkelformet skrogtversnitt på noen modeller, som lett kan gi vel mye rulling ved stilleliggende (f.eks. ankring). Det er for forøvrig flere (egentlig mange) båtyper som har denne egenskapen.

Det er mye bra litteratur om langturseiling å få tak i. I siste Seilas skriver mannen bak ARC, Jimmy Cornell noen kloke ord om langtur. Også Finn Audun Bostad skriver i samme nr om forberedelser for langtur.

Så har vi Larviksmannen Pål Fevangs spesialbygde Swan 66, da mener jeg skrittet til å heller kjøpe seg en tur med et cruiseskip er svært nær. Jeg har litt mistanke om at byggeprosessen er det egentlige langturen.

I nettportalen "Sorgenfri" kan en også få noen bra tips ang. langtur.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne godt reist på langtur med en Bavaria jeg...

 

Jeg har selv seil og seilt med flere av Bavaria sine båter. Praktiske og grei, men litt vel mye sirkelformet skrogtversnitt på noen modeller, som lett kan gi vel mye rulling ved stilleliggende

I nettportalen "Sorgenfri" kan en også få noen bra tips ang. langtur.

 

På hjemmesiden til Seilmagasinet finnes det en liste over alle Norske ARC deltakere. Mange av dem har hjemmesider som beskriver hvilket utstyr de har valgt og hvofor.

Også erfaring med utstyret fremkommer der.

 

PS! Av de norske standardbåtene er det faktisk Bavaria som seiler best, hvoran kan den negative "mobben" forklare det?

Link to post
Share on other sites

Er ikke i tvil om har Bavaria er gode langtursbåter. Det er relativt enkle båter noe som mange vil mene er en gode egenskap for en langtursbåt. Når det gjelder sentercockpit er det delte meninger om det. Seiler en i områder hvor en går ofte til kai, dvs marinaer o.l. så kan det være noe krøkete. Fordelen ligger vel ofte i en god akterlugar, men gjerne på bekostning av cockpit på enkelte båter. Og vi varmerer strøk "lever" man i cockpiten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...