Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Litt usikker på hva Sun Flyer mener med pisspreik. Er det pisspreik at Bavaria er fine langturbåter, eller er det pisspreik at noen påstår det motsatte.

 

Jeg har akkurat vært på ett års langtur med en Bavaria 42. En kjempefin langturbåt. Den seiler også raskt, så raskt at mange vi ble kjent med uttalte at "Nei, vi gidder ikke seile med dere, da må dere bare vente på oss"

 

Vi ble nr. 22 av 225 båter i ARC'en, og vi seilte konservativt. En annen Bavaria, Lina 4 (Bavaria 39) ble nr. 11.

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at Sun Flyer er en del av mobben.

 

Vet ikke hva slags båt du seiler, men man må samenligne med samenlignbare båter. Selv ble jeg nr. 2 i klassen (Skagen Race) med en Bavaria andre sesongen etter at jeg begynte å seile. Det er vel egentlig ikke hjernekirurgi vi driver med men mannskapet teller nok fremdeles en del. Noen sier at den enkleste måten å vinne en regatta er å sette et erfarent mannskap ombord i en Bavaria, ikke vet jeg. Jeg har også et kretsmesterskap i double hand tur og hav, samt flere brukbare plasseringer, og det med jolla på dekk, og kona som mannskap. Som sagt, set-up, tuning, strategi og mannskap betyr fremdeles mye også når man seiler LYS

Redigert av Redpants (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min mening er ikke fart alene et kriterium - men fart er et av flere viktige kriterier for valg. Fordi god gjennomsnittsfart gir kortere tid til havs - og dermed er man mindre utsatt for muligheter for dårlig vær - og dermed både slitasje og ulykker. Sammen med fart er også sjøegenskaper (ref kommentar om rulling), stabilitetskurver (dette er et sentralt tema på havet - les feks kapittel 1 og 2 i "Heavy Weather Sailing"). Jeg er skeptisk til båter som har stor grad av sin stabilitet fra formstabilitet. Jeg er også skeptisk til kjølinnfestingen på en del merker sett u lys av fare for kollisjon med halvt sunkne objekter langt til havs (les siste Segling om dette feks)

 

En båt er alltid et kompromiss. Vi har våre kriterier. Andre har andre kriterier

 

Jeg vet ikke hvilke erfaringer mange har her med den type seilas vi skal på. Vi har ikke tenkt å seile "melkeruta" via Panama og Suez. Vi skal en ganske mye lengre tur - sånn ca dobbelt så lang, og tiden til havs er mye lenger. Jeg regner med at turen vil utsette båten for tilsvarende slitasje som minst 15 års normal seilas.

 

Jeg beklager om jeg har såret noens følelser når jeg har sagt at feks Bavaria, Jeanneu eller Beneteau ikke er aktuelle kandidater for oss. Hva ander mener om det er jeg likegyldig til.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv ble jeg nr. 2 i klassen (Skagen Race) med en Bavaria andre sesongen etter at jeg begynte å seile.

Gratulerer. Jeg mener den diskusjone dere her fører er totalt uinteressant for oss som har tenkt å plaske i en litt større andedam enn Skagerak.

 

Når det gjelder utstyrsnivået på båten vår er holdningen min "så lite som mulig - men tilstrekkelig". Det kan tillegges at båten vi nå har hatt i 3 sesonger har eksakt samme tekniske oppsett som vi tenker oss på en seilbåt. Således har vi litt erfaring med hvilke behov vi har og hvilke utfordringer som kan komme. Jeg har ikke tenkt å være innovatør på tekniske løsninger på denne båten - det er velprøvde løsninger som gjelder.

 

Jeg ser for meg minst 3 sesongers break in period på båten før vi legger i vei.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sentercockpit er det delte meninger om det.

 

Jeg ville heller ikke hatt sentercocpit, Setter mer pris på en stor cocpit med to ratt fremfor den relativt trange sentercocpiten, i varme strøk tilbringer man mye tid der. Man sitter dessut en del høyere så det blir (vistnok) noe mer rulling. Jevel, man sitter litt lengre unna hekken så man er ikke så utsatt for pooping, men hvor ofte skjer egentlig det i dagens moderene båter? Tror det er noe litt eldre (trege og langkjølede) båter er mer utsatt for.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten; godt tenkt, jo mindre utstyr, jo mindre går i stykker. Min er proppet med utstyr, og på vår langtur brukte jeg for mye tid på vedlikehold. Særlig elektronikken kan det bli mye styr med, selv om man velger state-of-the-art.

 

PS! det var ikke meningen å skryte mht. plasseringer. Jeg ble bare provosert av enda en Bavaria-hater som ikke har peiling. Siste argumentet jeg hørte fra en "adelig" HR eier var at "Disse Bavariaene ødelegger jo alt for oss...de ødelegger helt prispolitikken"

PPS! jeg synes HR er flotte båter, men man betaler for mye for møbelsnekkeriet. Skroget skiller seg ikke mye fra andre "standard båter" mht. styrke, og på dekk er de ganske likt utstyrt som en Bavaria (Selden etc. etc)

Link to post
Share on other sites

Kunne godt reist på langtur med en Bavaria jeg...

 

 

med Bittelitens kravspec (f.eks. sentercockpit) er den eneste mulighten en Ocean 47 fra 00-02. I så fall må man putte mye penger i oppgraderinger.

Har ikke peiling på disse jeg, men hva gjør 47-foteren bedre egnet enn 51-foteren jeg linket til?

Synes 51`n hadde et tøft "stuk" jeg...

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil helst ikke ødelegge den interessante tråden med krangling. Men hva forklarte du egentlig nå? Slik jeg ser det er Serenity den norske båten som gjør det best. Det er en beneteau 44,7. Men det er kanskje ikke en standardbåt i dine øyne?

 

Ha en fortreffelig aften.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

PS! det var ikke meningen å skryte mht. plasseringer. Jeg ble bare provosert av enda en Bavaria-hater som ikke har peiling.

Man trenger ikke være bavariahater bare fordi man er uenig i en påstand om at de seiler best av "standardbåtene". Da har man iallefall en rimelig snever definisjon på standardbåt. Har selv en fransk 43 foter, og bavaria har enda ikke produsert noe som seiler bedre i omtrent samme størrelse.

 

I denne tråden kan "beste seiler" også forstås som den som er tryggest i bevegelsene på sjøen i tillegg til rask. Her blir det jo et kompromiss etter hva man personlig er ute etter av egenskaper.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Takk - ligner på ruta jeg tenker på :smiley:

 

http://www.sy-jenny.no/Kart%202009%202010.htm

 

ARC har jeg tenkt litt på - jeg ser for meg en tidligere atlanterkryssing enn disse. Det passer ikke med resten av ruta å dra over atlanteren først i november. Men for de som skal til Karibien og/eller gå Panama funker det nok bra.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv en fransk 43 foter, og bavaria har enda ikke produsert noe som seiler bedre i omtrent samme størrelse.

 

 

Litt OT

 

Men Sun FLyer: Heller ikke noe dårligere. En Bav 42 Match seiler like bra som din 43. Selv høyere LYS på SF gjør den ikke raskere da en skal seile opp mot LYS. Du bør huske på at en alpinbakke-eier vant den presisjefulle NM tittelen i seiling med en Bav 42M. Tyder på at båten er grei den. Båten er ikke chiptunet e.l. :wink: Men begge båter byr på mye morro. Ille morro som enkelte sier. Og det til en hyggelig penge.

Fortsatt betyr mannskapet mye. Og kos deg med båten din, en flott båt.

 

Back to topic

Ellers sikkerhetsmessig med senter-cocpit, kontra aktercocpit. Mye vann renner fortere ut av en aktercocpit enn en centercocpit. Moderne båter med akterc. har gjerne større hull hvor vann drenerer raskere. Mye vann kan virke skremmende for en noen av bestetningen.

 

Ellers enig at valg av en langturbåt som en skal være på tur med over flere år gjelder andre kriterier. Men se nøye på X-Yacht XC serie. Bringer deg sikkert, RASKT og trygt over de store hav. Også blir den levert med større tanker(vann/septik), motor osv. Rullebom er utstyr som gjør at du ikke drar med deg tyngden opp i masten i motsetning til rulle-mast. Tror innfesting av kjøl er bedre på en X-Yacht enn en HR. Skyldes stålramme i konstruksjon.

 

Ellers har en venn en generator ombord i en båt han har til salgs en automatisk funskjon at detk starter når batteriene trenger strøm. Helt stille. Selvfølgelig ikke av de rimeligste, men det fungerer utmerket.

 

Spennende å lese fortsettelsen. Hva bliver det for båt?

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei, morsom tråd dette.

 

Har bare lyst til å komme med noen betraktninger om energibruken ved 220V bysse.

Det blir helt på tryne. Du må jo ha med så vanvittig med diesel! Hvis du bruker dieselmotoren til å fyre elbyssa hiver du jo varmen ut av båten. Dieselmotoren klarer å å få max 30% av energien i dieselen over til strøm. Med en gassovn går 90% av energien fra gassen til varmeenergi i byssa. Gass får du tak i på de rareste plasser. Du má muligens ha noen ulike koblinger men det er jo ikke det helt store problemet. Jeg gikk selv tom for gass i holland en gang, men etter en liten rundtur på øya (tror det var texel) så hadde jeg ny gassflaske og ny kobling.

Fordi du kan utnytte så mye av energien i gassen så varer en 5 kg gassflaske leeenge. Og gassen er billig i forhold til diesel hvis du regner om til energi. Pluss at du som sagt får glede av bare 20-30% av energien i dieselen når du skal lage strøm av den.

 

Jeg vet at holland ikke er verdens mest avsidesliggende plass... Men det skulle ikke forundre meg om du får tak i gass de fleste plasser du skal til.

 

Hilsen energiingeniøren :-)

Link to post
Share on other sites

 

Ellers har en venn en generator ombord i en båt han har til salgs en automatisk funskjon at detk starter når batteriene trenger strøm. Helt stille. Selvfølgelig ikke av de rimeligste, men det fungerer utmerket.

 

Spennende å lese fortsettelsen. Hva bliver det for båt?

Mastervolt har denne funksjonen om man har et ingegrert anlegg. Jeg kan programmere det via MICC på båten vår. Men har ikke sett behovet for det pt.

 

Hei, morsom tråd dette.

 

Du må jo ha med så vanvittig med diesel!

 

Jeg vet at holland ikke er verdens mest avsidesliggende plass... Men det skulle ikke forundre meg om du får tak i gass de fleste plasser du skal til.

 

 

Nei Holland er nok å regne som relativt sivilisert. Vannvittig med diesel? 800 liters tank med mulighet for 400 liter ekstra burde holde selv for en motorbåtmann som oss.

 

Mulig det ikke har fremgått tydelig ennå. Ved land skal all 220V gå via landstrøm, hovedmotor eller agregat. I sjøen via inverter som er stor nok for komfyren. Lading via hovedmotor og/eller agregat. Jeg ser for meg at vi har lagd opp middager til overfatene i havn - og bare må varme når vi er i sjøen. Det krever naturligvis god fryse/kjølekapasitet. Brød må nok bakes.

 

http://www.kilico.no/ - her står det litt om gass. Så langt har de fått det de trenger.

Det er tre ting jeg tenker på:

1. gasslekkasje/brann

2. tilgjengelighet på gass - diesel får man stort sett tak i

3. færrst mulig energi kilder. Generator skal vi ha uansett.

 

Brensel celler kunne være et alternativ - om etanol finnes overalt. Det tror jeg ikke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...