Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

sikring

 

hadde, kanskje har, en båtmannstol fra Musto,

super sak, den detter man ikke ut av, mye sikring på den, praktisk sak

enkelt å ta med seg verktøy etc opp

bruker i havn

 

ellers

Petzl Volt hel kroppsele, min favoritt, meget behagelig,

kan henge i toppen et par timer uten å slite på kroppen

bunnsolid, enkelt å hekte på verktøy etc

aber; koster litt

 

om jeg skal ut på dårlig føre eller det blåser kraftig opp

tar jeg på den samtidig med at vi rever og gjør klart for grisevær

kan godt gå med den et par døgn, har jeg den på - alltid beredt - kan gå opp på et blunk om påkrevet

 

 

ellers, for sikring, klatring i stående tau, nedfiring etc etc

skjel til aluminium klatreutstyr, det er MYE bra og smarte ting i handelen

ikke ille dyrt og bunn solid - tåler MYE

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

oppi her var det en kar som lanserte tanken om å flytte kutter staget akterover og gjøre det avtagbart,

jeg nevnte chicken stay varianten

 

før man endrer stående rigg på fordekket bør man nok ha oversikt over hvordan masten vil oppføre

seg under stor belastning (trykk/pumping), ie bøyemomentdiagrammer

 

anyway,

helt enig i det han karen sa om stormfokk på wire med hooks,

det er enkelt det er velprøvd det er sterkt det er ikke det dyreste

husk

om du har seilt i 40-50 peis noen dager så er du sliten og noe redusert

og mes trolig seiler du i grov sjø

å skulle krabbe ut på fordekket med stormfokk og bruke en eller annen finurlig løsning inne i en profil

ække noe kult

det må være ENKELT, særlig om man er kun 2 på mann/kone tur, Whitbread med 15 mann ombord er noe annet

 

surrer du rundt i Patagonia og omegn så er det kaldt, kanskje ikke mer enn -1 eller -2 grader men legger du på 45 peis

så kjøles båt folk og fe raskt ned,

man har votter og vinter på henda for ikke å fryse ned finga - fint, men da må fordekket være ENKELT,

huke fokken på wire er enkelt, finurlige profiler? tja

 

skal du seile shorthanded i ulendt terreng slik som Patagonia så er KISS en god leveregel

 

tryseil? tenk KISS

du er sliten du er nedkjølt finga er stive du er ikke like sterk som i forrige uke,

tryseil greia må være enkel

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Støtter den. Hulda har kutterstag som er avtagbart. Det har ikke vært plukket av på 10 år. Jeg kommer til å gjøre det permanent. Til staget hører selvslående (storm)fokk, kroket på. Staget kommer inn ved øvre saling, derfor avhengig av lensestakler i hård vind. Hulda seiler på denne fokka allene bare det blåser nok. 15 m/s er nok til at farten passerer 6 knop på lett kryss. Har vært oppe i over 20 m/s. Jeg skal ikke til Patagonia. Bruker seilet en del allikevel. 

Link to post
Share on other sites

en comment til bruk av gjesteflagg, som sjelden sees i lystbåtflåten

 

det lystbåtflåten kaller gjesteflagg har 2 funksjoner;

1) jeg er i xxx-land funksjonen

og

2) jeg skal til xxx-land funksjonen

 

egentlig er disse 2 samme sak, det er 2) som egentlig er greia

 

praktisk bruk:

ligger på Læsø noen dager, skal videre til Fjellbakka

f eks dagen før avgang til Fjellbakka heises svensk gjesteflagg, ja - mens du ligger i havn på Læsø

 

slik (riktig) bruk sees sjelden i lystbåtflåten

og avstedkommer normalt en del kommentarer

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg heiser Qflagg og gjesteflagg når vi passerer territorial grensen. Om jeg skulle heist de før overfart hadde det ikke vært noe igjen av de ved ankomst ?

 

har forøvrig noen gjesteflagg til salgs. Svenske er solgt. Hadde vareopptelling og så at innkjøpssjefen hadde vært litt vel ivrig ?

 

8B66F514-C0EC-4301-9A84-7546A858D246.jpeg

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

janet skrev for 5 timer siden:

 

praktisk bruk:

ligger på Læsø noen dager, skal videre til Fjellbakka

f eks dagen før avgang til Fjellbakka heises svensk gjesteflagg, ja - mens du ligger i havn på Læsø

 

Da jeg jobbet på tankbåt, en sommer, praktisert man det som du beskriver, og husker jeg rett, så var det ett døgn som gjaldt,

som du skriver

man kunne også føre gjesteflaggen da man kom hjem, men også der maks ett døgn, for å vise hvilket land vi kom fra.

 

en annen sak, det er en flagg, og følger skipets flaggtider, tar man ned nasjonsflaggen, så skall også gjesteflagg ned

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 5 timer siden:

Jeg heiser Qflagg og gjesteflagg når vi passerer territorial grensen. Om jeg skulle heist de før overfart hadde det ikke vært noe igjen av de ved ankomst ?

 

har forøvrig noen gjesteflagg til salgs. Svenske er solgt. Hadde vareopptelling og så at innkjøpssjefen hadde vært litt vel ivrig ?

 

8B66F514-C0EC-4301-9A84-7546A858D246.jpeg

 

 

Q greit

 

gjesteflagg, vitsen er ikke at det er oppe under overfarten

vitsen er å signalisere til myndighetene der du er at NEXT er Nederland,

 

gått fra havn kommet ut i rom sjø, ta det ned for all del og fei det opp igjen når du kommer til Nederland

 

(få båter bruker flagg i åpen sjø - blir mye filler og mye penger)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 4 timer siden:

 

Da jeg jobbet på tankbåt, en sommer, praktisert man det som du beskriver, og husker jeg rett, så var det ett døgn som gjaldt,

som du skriver

man kunne også føre gjesteflaggen da man kom hjem, men også der maks ett døgn, for å vise hvilket land vi kom fra.

 

en annen sak, det er en flagg, og følger skipets flaggtider, tar man ned nasjonsflaggen, så skall også gjesteflagg ned

 

 

yes, jeg glemte den der komme-hjem-bruken

 

så skal også gjesteflagg ned - sier du: TJA - sier jeg

gjesteflagg skal behandles slik landet du er i ønsker, helt uavhengig av hva du gjør med ditt nasjonalflagg,

med mindre landet du er i har krav re din bruk av ditt nasjonalflagg

følg lokalt regelverk

 

dra til Libya,

ta ned det svenske flagget om kvelden

prøv å ta ned Libysk gjesteflagg og se hva som skjer .... da er du ute å sykle

 

stort sett, over alt, det i snitt mest gangbare er å la alle flagg henge oppe 24/7

 

------------------

 

skjønner ikke dette maset med norske seilbåter og flagg opp da og da (midt i frokosten) og

ned et par timer etter Dagsrevyen

finnes ikke regelverk i Norge som stipulerer dette - seilbåter må gjerne heise flagg opp/ned når de har lyst

 

dette opplegget med klokken da og da / soloppgang  og så solnedgang men ikke etter klokka pip pip

er ikke for menigmann med seilbåt i middagsbukta

det er regelverk for offentlige institusjoner i Norge,

 

folk har lett for å ralle om norsk flagglov, ja - det er en flagglov i Norge

det eneste av substans i den loven er at

norske handelsskip i utlandet kan bruke norsk flagg om de har lyst/behov for hjelp fra

ambassade/konsul

 en lov som er temmelig innholdsløs

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Vil dele en erfaring med en greie jeg monterte i båten og som er testet ut i sommer. 

 

På overfartene vi har hatt har vi hatt lengre etapper med motorgange der frivaktene naturlig nok oppholder seg under dekk. (Som eksempel gikk vi ca 2 døgn sammenhengende for motor hjem fra Holland i sommer). Vi opplevde at det var mye støy ombord ved motorgange. Det kom ikke fra motoren., og da konkluderte jeg at det var propell og aksling som ga støy. Akselinnfestingen var ren bolt on på gearkassa. Propellen er en 3 blads foldepropell Flexofold 20/14. Så da så jeg mulighet til en fleksibel kobling her. 

 

Nå er jeg kanskje litt sær ved at jeg vil ha skuddsikre, solide løsninger. Så i Sleipnerkatalogen bladde jeg forbi fritidsbåtløsningene og så på varianter for kontinuerlig drift. Dette fordi båten vår går flere dager i strekk for motor, og jeg vil ha løsninger som holder jorda rundt. 

Så jeg har satt inn en Centa flex Centaflex AM-50-2.2

82BDF9F4-8FCF-4EDB-8251-5E40794EFC95.jpeg.10b0940a535ee7286d05a27c410378d6.jpeg

https://sleipner.no/produkt/17390/centa-am-serien/

 

Svær greie, men det var akkurat plass ?? kappet ikke akslingen da jeg har med den gamle akselkoblingen som reserve om det skulle bli behov for bytte. Akslingen stikker da ut 2cm lenger enn før. Har ikke merket noe negativt med det. 

 

Jeg har ikke målt med lydmåler, men opplevelsen er markant redusert støynivå ved motorgange. Absolutt verdt investeringen, selvom dette ikke er en billig løsning. 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
pacuare skrev On 6.8.2018 at 15.47:

Veldig vanlig med kanner på dekk. Litt overrasket over at selv store båter har det (45-50 fot). Selv hadde jeg gått for innvendig tank. Har hatt nok vann over dekk til ikke å ville ha ting som bremser vannet, da kan lett rekker etc bli revet i stykker. Spesielt der dere har tenkt dere er det jo muligheter for mye vind. Men når så mange på langtur velger noe annet enn meg, er det antageligvis de som har rett.

 

Lengste jeg har gått med motor er 500 nm, da var det ekko i dieseltanken. Og paddeflatt hav, så ingen alternativ å seile.

 

En tur til Skottland er herlig. Men på 4 ukers tur kunne dere jo gått Caledonien, og litt inn på feil side av Skottland.

 

ad Caledonia kanalen

NRK1 TV i dag klokken 2115 viser et program om denne kanalen.

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Bitteliten skrev On 18.5.2017 at 22.28:

Siste dagene har gått til montering av ny flåte. Den containeren er ikke akkurat håndterbar..........

 

Løfter denne litt

 

fikk ikke godkjent flåten, ved siste ompakking..........du hadde overlevd, underste ringen holdt trykket

Flåten blev nesten 20 år ompakket hvert 3......legger ikke penger på lagning og kanskje bare får 3 år til

 

skall ha en ny en.........kravspes;  container og att det er kvalitet.......

kan vare 4man helst 6.........vi seiler 2pers i båten 37 fot....99% av tiden......

 

Da det kommer til kvalitet;

holder jeg en knapp på. Viking og Zodiac

 

men vad med merken som Seago, Crewsaver, Lazilas......ev andre

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å bytte hele seilgarderoben min. Dagens seil er fra da båten vår ny - de fungerer bra - men de er ganske runde i formen. Jeg har en følelse av at de ikke holder jorda rundt - kanskje første strekk over Atlanteren - men neppe mer. Med bus form gir det mer krenging og mindre fart og genoaen er litt vrien å få trimmet godt.

 

Så jeg kikker på nye seil da. Hadde i og for seg bestemt meg for Hydranet Radial duk - men så prata jeg med en svært erfaren båtbygger som eier et kvalitetsverft - og han rista på hodet og sa at det er EPEX som gjelder - og da Vectran/Techora med dobbel Taffeta. Seilmakeren sier jo det samme egentlig - at Hydranet er panserseil - men ikke like gode som EPEX og at EPEX vil holde seg svæt godt over svært lang tid - rundt jorda og fortsatt være bra

 

Prismessig skiller det ikke så mye (det er uasett dyrt...). Hva tenker dere om dukvalget her?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svarer det samme som på face; hvor dårlig er det du har nå? Syns det ser helt ok ut på bilder du har tatt. Og det er vanskelig å vurdere når man skal skifte med mindre seilene går i stykker og du ikke er fornøyd. Ser at norske Karl Otto Book fra elvstrøm skal flytte til nice for å jobbe for elvstrøm der. Kanskje seile dit og få freshe seil derfra? Ellers er det jo flere konkurrenter til elvstrøms epex, både hos north (som er dyrt) og UK Hovdan (som er billigere). Mehmet hos Hovdan har sydd gennaker til meg. Er ok fornøyd. Jeg er på jakt etter storseil og det er vesentlig prisforskjell på elvstrøm og Hovdan. Men jeg er usikker på om Hovdan er like holdbart, samt kompetansen på katamaranseil der. Det som er sikkert er jo at det blir jævla dyrt og jeg forventer lang holdbarhet både på fasong og generelt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle snakket/intervjuet ett par /3 riktige langtursseilere

(med det mener jeg folk som vært ute og seilt si 4-5+ år..........)

jeg har alltid hørt att vanlig Dacron, gir mest M per krone !

 

en annen aspekt, reparasjoner......går seilen enkelt att lappe og reparere

hur er UV egenskaperna etc.

 

og sist....gjør slutt på seilene du har.......du kommer sikkert ett par tusen M til :smiley:

(og da oppstår spm....skall du ha nye klare i båten, eller kjøpe dit du kommet?)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...