Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har testet ut winchbit jeg viste lenger oppe i sommer. Heist opp jolla på dekk, og meg opp i masta. 
 

drillen holder, men winch biten i aluminium er ikke bra nok. Delen inn i chucken på drillen slites rund, og winchbiten glipper. Skuffende. . 
 

jeg har kjøpt en ny winch bit fra USA i stål. kom i postenetter et par kker. Regner med den holder bedre 😊

 

American Marine Services

Manufactures of Winch Bit
winchbit.com

 

 

Link to post
Share on other sites

Blir alltid noen ting å fikse etter lengre tur. 
1) jeg hadde en preventer på storseilet med pianoblokk fra Biltema... den holdt ikke med resultat at skjøtevogna smalt over med tau i cleaten. Sånn gikk det. Helt perfekt slipt etter 10mm tau... Heldigvis enkelt å bytte 😊2993597B-DB82-4D57-9B0D-51654ABB9CF1.jpeg.dd8f095ffa2f92498334cd8fb3eb3d0f.jpeg

og preventeren er nå festet i et kryssholt uten pianoblokk 🙄

 

Vi har hatt mye vann over dekk i sommer. Ankervinsjen stod på lista for årlig rennovering/oversyn. Og litt lekkasjer på en bolt gjennom dekk ledet til dette

 

skal ga bort all gammel polymer tetting som ikke funker og fylle opp med butyl

C552A030-2D53-4DC9-9849-E2CF57E5A7C2.jpeg.c3c6edef91752b067d6992ee4bdf63ca.jpeg
E9FE6D18-17F7-45EA-82F2-C4B0F0010FE1.jpeg.198c86b2d8f4a92bfd5b8e5689ea1e97.jpeg
 

greit å slippe å senke ned hele vinsjen for å ta av toppen

B5FC8F2C-37E9-4564-83B2-55BF813F738C.jpeg.fcbabcce63d500629d3a518d5c6be950.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Sitter og lurer på gennaker eller ikke. Er veldig fornøyd med den nye seilgarderoben vår fra Albatross Segel. Men det er klart at den gamle dama vår er ikke rask i lett vind med genoa. Skulle gjerne hatt noe som flyttet oss i 3-5 ms også.

 

Hva tenker dere andre om behovet for gennaker - ref at vi skal krysse en hel del store hav :-)

Vil være en T2 som er aktuell her. Og har funnet ut at vi trolig slipper eget gennakerspyd men kan feste seilet rett i baugspydets øye

119568361_368640337503186_2723170932919225683_n.png?_nc_cat=109&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=7efV_9x_FPAAX_MM-gB&_nc_ht=scontent.fosl1-1.fna&oh=a804151701c569535638845528f70790&oe=5F85DE7C

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utrolig artig å se filmen du har lagt ut. Men skjønner ikke hvorfor det alltid skal være musikk på slike filmsnutter. Du har en behagelig stemme når du forteller og jeg savner egentlig bare litt bølgeskvulp istedenfor musikken.  Problemet nå er bare hvordan jeg skal klare å få fruen fra gammel motorbåt over i en skapelig seilbåt av passe størrelse. Drømmer vel egentlig om en Nauticat med litt mer plass oppe og lukket styrhus. Din båt ser jo helt magisk ut da men trolig laaangt utenfor vårt fremtidige drømme budsjett. Takk for turen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville hatt en eller annen form for gennaker, men er i tvil om jeg vil anbefale en A2 (med strømpe eller top down furler) eller å gå for et sail med torsonskabel i forliket). Det siste er et seil du mye lettere berger, og som kan brukes i mer vind. Du mister så klart krefter i lite vind. Se for eksempel dette seilet: 

 

 

Elvstrøm har noe de kaller Furlstrøm, som blir noe av det samme tror jeg.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Flytevest skrev 30 minutter siden:

Utrolig artig å se filmen du har lagt ut. Men skjønner ikke hvorfor det alltid skal være musikk på slike filmsnutter. Du har en behagelig stemme når du forteller og jeg savner egentlig bare litt bølgeskvulp istedenfor musikken.  

Takk 😊
en av svakhetene med gopro og vårt mer avanserte Panasonic videokamera med ordentlig ekstern mikrofon er vindstøy. Derfor må vi legge lyd /musikk over. Jeg kunne jo sunget, men det tror jeg hadde blitt værre 😂

 

@Framtia  gode synspunkter. Skal høre med seilmakeren hva han tenker 😊. Jeg vil ha strømpe på T2 tenker jeg.   Rulle er ikke aktuelt for da må jeg ha ekstra baugspyd. En T2 kan sys til dette øyet:

E8552C7C-0BCB-44D3-A81F-11CFF2F6BF32.jpeg.18980a656dc2a40767c26821000ea37f.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ser ikke  noe problem med strømpe i og for seg. Når jeg har dratt strømpen halvveis opp, tar vinde tak og gjør resten av jobben. Når strømpen skal ned, er det en fin måte å ta vinden ut av seilet og få det ned uten at det surrer seg. Dessuten at seilet kan kjøres uten bruk av spinnakerbom. Vårt problem, om noe, er at seilet ikke tåler nok vind. Jeg er redd det skal spjære om det blåser for mye. Mao. bruksområdet er ganske snevert. Mulig at UK Syversen sydde seilet for 'lett'. Skulle jeg seilt halve jorden rundt, ville jeg nok gitt blaffen og brukt plassen til å lagre noe annet. Det tar mer plass enn en nedpakket jolle. 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me har genaker i strømpa, og er nøgd med det. Ulempa er at eg må fram for å setja, og berga, seglet. Det må ein kanskje ikkje med genaker på rull?

 

Om eg skulle på jordomsegling hadde eg ikkje latt manglande baugspryd vore avgjerande.

 

Per i dag har me to spinnakarar, og ein genaker om bord.

Eg ville vurdert å hatt med to-tre til om eg skulle segla halve jorda rundt. Plenty plass.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Har en båt som er overrigget, så rever tidlig. Behovet for genaker er dermed lite sammenlignet med båten din. Selv om båten er full av folk med mye regattaerfaring er den ikke alltid med. Tar mye plass. I sommer brukte jeg den tre ganger. To ganger på lange lenger havstrekk, ene gangen bare tull andre sparte vi 30 minutter for motor. Siste var inn en fjord. 40 nm med lens i grei driv. Uten genaker hadde det definitivt vært motor. Så i år var det verdt å ha med. Hvor hadde du satt genaker i sommerferien? Var det ett stort savn?

 

Har seilt en del av strekningen du skal seile, og vil si at Atlanterhavet er der du vil trenge den mest. Ofte noen stille dager der. Ulempen er at første døgnet med lite vind blir det nesten motor uansett fordi det er for mye bølger til at den står. Har hatt værrouting for 2 båter over Atlanteren, den ene hadde brukt en uke lenger uten genaker. Den andre seilte noen døgn med spinnaker, og sparte en tilsvarende tid. Begge hadde veldig lite diesel ombord, ikke akkurat din utfordring. 

 

Fra Norge til Kanariøyene er det ganske stabil seilvind eller vindstille. Få dager der vi har seilt genaker. Men har bare seilt strekningen to ganger. Caribien blåser det. Stillehavet blåser det mer. Vi var 4 båter som diskuterte seiltrim på Tahiti. Stort sett hele tiden seilte de med rev og delvis innrullet genoa. Også veldig mye sjø, så ikke lett å få en genaker til å stå når det er for lett for fremdrift. Når du kommer til Indonesia og til og med Thailand er det lite vind. Definitivt området jeg ser behovet som størst. Dere skal jo lenger syd enn veien beskrevet. Er vel kjent for å blåse litt i det området også. 

 

Hadde jeg vært i din båt og din rute hadde jeg kjøpt. Mest fordi jeg liker å seile og hater motor. Men ville hatt en duk som var solid, bygene kommer raskt. Tror heller ikke båten din har mye fremdrift i helt lett vind og bølger, dermed er mer solid duk ikke noen ulempe. Økonomisk lønner det seg ikke. Båten din koster vel omtrent 1000 kr døgnet i diesel per døgn. Slipper du 3 uker motor med genaker i løpet av jordomseilingen har du spart 21 000 kr. 

Link to post
Share on other sites

2- til 12 m/s, det spennet greier ikke genakeren til Hulda. Tenker vi snurper'n inn ved 7 m/s. Laber bris holder i massevis. Da har madamen ligget 6- til 7 knop en stund. Genakeren vår er ikke veldig stor. Båten bærer seilet, men seilet tåler neppe presset i 12 m/s. Vet ikke ditt depl., men Hulda er 17 tonn normallastet. 9 knop er nok for Hulda. Nok for skipper'n også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...