Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon


Bitteliten

Recommended Posts

Litt langturs nostalgi fra tiden før solceller og aggregat

 

fikk på net-auksjon ropt inn disse parafin-lanternene

sitter montert på en liten plywood-konstruksjon, som seileren trolig hengte på pulpit....brenntiden er ca 15tim....og de produseres enn idag

https://shop.classic-boat-supplies.com.au/boat-hardware/lights/copper-lantern-port/

93FB8A7C-8AC8-46AB-8F62-1EAA5D00349F.jpeg.462be249c04414b5c7ba3ca50c39ce5f.jpeg

07B7F868-5990-4DB3-823F-8B85704506CC.jpeg.d740c41cecb751c86766aa13bf2f89bb.jpeg

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 46 minutter siden:

fikk på net-auksjon ropt inn disse parafin-lanternene

sitter montert på en liten plywood-konstruksjon, som seileren trolig hengte på pulpit....

Tøffe lanterner :thumbsup: Si fra hvis du skal kvitte deg med dem, kona ønsker seg slike i lysthuset i hagen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Om noen ser etter båt som er klar til å dra så er Kilico til salgs nå

http://www.kilico.no

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=217947694
 

jeg fulgte bloggen deres i mange år helt til det ble stille fra dem. Vet ikke hva som skjedde. Men ser ut til at de kom seg til Malaysia før båten ble sendt på skip til Rotterdam. Så seilte de den hjem

 

fim tur de hadde

 

AD0B9AAB-FD31-46E7-B8CC-47CAB16C589D.png

E240861E-87B9-4F6B-9FCF-9166959BDD20.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Første test av gennaker.

seilet er festa i bøyle foran i baugspydet. Har et dynema tau på ca 1 m som løfter seilet fri av pulpiten. Det eliminerer behovet for eget gennakerspyd. 
 

53A19828-5FA2-4419-9B88-9EF5F457973B.jpeg.bb5cdc567e42b7f13b3019a2f22d5b1c.jpeg

seilet er ca 130m2. Strømpa er 16m lang. 

blåste 1-2 ms. Absolutt en bra første test. 

 😊

72E179C5-F480-40EA-AE91-0BEA080CD429.jpeg

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Balmar 100amp dynamo montert i dag. 
vi skal ha en reserve dynamo ombord. Ettersom kvaliteten Hitachi dynamoen har ikke leveres lenger på Yanmar original dynamoer så satt jeg inn en Balmar 100 amp dynamo, Hitachien skal overhales og blir da med ombord som reserve. 

 

https://baatplassen.no/i/topic/150024-dynamo-til-yanmar-4jh3-te/?do=findComment&comment=2300402

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 19 timer siden:


vi skal ha en reserve dynamo ombord. Ettersom kvaliteten Hitachi dynamoen har ikke leveres lenger på Yanmar original dynamoer så satt jeg inn en Balmar 100 amp dynamo, Hitachien skal overhales og blir da med ombord som reserve. 

 

 

 

Hei. Me har to Hitachi 80 amp (78?) dynamoar på våre yanmarmotorar. Er desse av ein god kvalitet som ikkje blir laga lengre?

 

Det er sikkert ikkje dumt å vakuumpakka reservedynamoen din.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Kjekt og å ha med ekstra deler, vi har ekstra både dynamo og starter.

Vi har også med en ekstra vannpumpe og ekstra rep-set i tillegg. Sikkert overdrevet, men greit å ha om det ryker. Hittil har bare saker som vi ikke har hatt i reserve røket som lokket til vannfilteret og eksospotta :headbang:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Framtia skrev for 3 timer siden:

Vurderte du å ha fast montasje slik at begge dynamoene er i drift til vanlig?. Da får du mer ladestrøm og slipper bytte i tilfelle trøbbel, men man må vel kanskje uansett ha en løsning som gjør at en defekt dynamo evt kan fjernes?. 

Nei. Har egentlig ikke lyst til å sette mer på motoren. Valget er en konsekvens av at vi allerede har to reimer på motoren der en går til nødlensepumpa. Motoren er sekundækilde til lading da vi har agregat ombord og 2 landstrømladere
 

Ask skrev for 3 timer siden:

 

Hei. Me har to Hitachi 80 amp (78?) dynamoar på våre yanmarmotorar. Er desse av ein god kvalitet som ikkje blir laga lengre?

 

Det er sikkert ikkje dumt å vakuumpakka reservedynamoen din.

 

Ask


i følge Jørg B så får man ikke tak i tilsvarende kvalitet i dag. Disse har visstnok gått ut av produksjon også. 

 

Barbaria skrev 1 time siden:

Kjekt og å ha med ekstra deler, vi har ekstra både dynamo og starter.

Vi har også med en ekstra vannpumpe og ekstra rep-set i tillegg. Sikkert overdrevet, men greit å ha om det ryker. Hittil har bare saker som vi ikke har hatt i reserve røket som lokket til vannfilteret og eksospotta :headbang:

ja det er jo Murphys lov 😂
 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, er det noe som typisk ryker uten forvarsel, så er det motorens sirkulasjonspumpe, sjøvannspumpen, selvstarter og dynamo. Av erfaring. På Hulda byttet jeg disse den gangen motoren ble overhalt i 1999. Siden den gangen har sjøvannspumpen og dynamoen konket. Sistnevnte var selvforskyldt. Og de som har wirestyring har en liten utfordring der også. I dag ligger en nyoverhalt dynamo som reserve. Blant de 0,75 tonn med reservedeler og verktøy jeg segler rundt med. Som jeg aldri får bruk for. Inntil dagen etter at jeg har lempet det på land. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 21 timer siden:

 

Hei. Me har to Hitachi 80 amp (78?) dynamoar på våre yanmarmotorar. Er desse av ein god kvalitet som ikkje blir laga lengre?

 

Det er sikkert ikkje dumt å vakuumpakka reservedynamoen din.

 

Ask

Hitachi LR180-03 C heter min gamle dynamo. 

Om du søker på artikkelnummeret på etiketten på dynamoen 119573 77201 så kommer det kun erstatningsprodukter opp for Yanmar.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Listen over deler jeg har tenkt å ha med til motor er denne

 

Dynamo. Bytte til balmar. Service hitachi. 

Starter

 Propell

Termostat

Formstøpte slanger til motor.

repkit sjøvannspumpe m lager

Dieseldyse og kobberhylse. Verktøy?

Dynamoreimx2

 Diesel grovfilterx4 

 Diesel finfilterx2 

Anti diesel bug additiv 

Oljefilter x2 

 Motorolje 4liter x2 

 Gearolje x2

Kjølevæske 4 literx2

Olje til pakkboks og baugpropell

 Pakningsmateriale/sett. 

Grønne haker er det som er ombord pt. Er det noe annet som trengs? 

Siste punktet pakningsmateriale/sett er materiale for å lage egne pakninger - har da både kork og gummi "ark". Har også to sett med ulike O ringer og ett sett med kobberpakninger.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Impeller, sinkanoder, olje til girkasse om det ikke er vanlig motorolje. 
Duppedingser til manøverspaken (de som sitter på motoren han en tendens til å riste løs) og kanskje en ekstra wire til denne siden dere skal utaskjærs. Ekstra pakning og skruer til eksosbend, siden du bør ta en kikk på dette om et år eller to dersom det nylig er byttet. Om propellen faller av har du ekstra «mutter» og innerskive slik at du får montert ekstra propell?    


Vi hadde 25 liter olje og 3x Volvo service kit (impeller,oljefilter,dieselfilter,sikanoder, pakninger til drevoljen) vi glemte å kjøpe ekstra grovfilter siden det ikke var inkludert, men det har vi nå fått tak i. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 13 timer siden:

Siste punktet pakningsmateriale/sett er materiale for å lage egne pakninger - har da både kork og gummi "ark". Har også to sett med ulike O ringer ...

Vet jeg har nevnt det før, men jeg nevner det igjen. Jeg ville tatt med O-ring lisser i de mest kurante dimensjonene og O-ring lim (fra Loctite). Du kan banne på at hvis du trenger en O-ring underveis, så er ikke akkurat den dimensjonen du trenger i det settet du har. Med lisser og lim kan du lett lage O-ringer i alle størrelser, særlig de store. Et sett med små O-ringer er allikevel bra å ha. Limet oppbevares i kjøleskapet underveis. O-ring laget på den måten blir utrolig nok veldig bra :thumbsup: Jeg ville hatt med lisser i dimensjonene 2,8 - 3,0 - 3,55 og 4. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Et litt mindre prosjekt, men i år ga den siste wema septikgiveren opp, og tanken må ut for å bytte giver. Det er helt uaktuelt. Så Gobius nr 2 ombord er montert. Her var det ikke plass til sensorer ved normal adkomst, men inni skapet ved siden av tanken var det en mulighet

A491D290-9CCA-444D-B28E-62599E583EFD.jpeg.dfec88f1c4b859c4fe018dc8d559209f.jpeg
føles alltid ille å gå løs på båten med hullsag. Men det funket veldig bra. 
den ene Gobius sensoren er forøvrig også en test. Jeg kuttet ved en feil kabelen på en, og har loddet kabelen. Det fungerer helt fint. 
3B77B9DA-2001-4F1B-93DA-7C32A242EF93.jpeg.1777abc336bd306d6c0b7bdb4ca9dd49.jpeg
 


E1BA1330-943D-432B-8DB9-BC30143C6CBD.jpeg.0c70b753af44f0a6aeed872dd4b8eba2.jpeg
 

72CBF8DB-6D97-476B-96F4-16052E768673.jpeg.4713603346e377d705d32a0c949a61f3.jpeg
 

 

sluttresultatet etter tildekking med acrylplate fra Biltema festet med butyl teip

AF055C6A-2C3E-49FC-A766-D9EBC68FB758.jpeg.58f9b022926bdb3402c0993750492276.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 1.6.2021 at 12.55:

Takk @Komodo  har du link til et sånt sett?

Beklager, glemte å svare på denne.

 

Jeg har kjøpt slike sett hos hydraulikkleverandører tidligere, f.eks. Industrihydraulikk i Fredrikstad. Otto Olsen har slikt, men de tror jeg kun selger til bedrifter. Tess, Hydroscan o.l. bør ha eller kunne skaffe. Dersom du ikke får tak i et komplett sett kan du egentlig bare kjøpe et par av de største O-ringene i de mest aktuelle tykkelser, da kan du bare kappe dem opp og lage O-ringer i ønskede dimensjoner. Det viktigste er at du får med deg en liten flaske av O-ring limet fra Loctite. Det bør oppbevares i kjøleskapet dersom dere er i tropene. 

 

https://www.elfadistrelec.no/no/fremstillingssett-for-ringer-loctite-16225/p/18082110?ext_cid=shgooaqnono-P-CSS-Shopping-NGRAM&pi=18082110&gclid=CjwKCAjwqvyFBhB7EiwAER786WCmzKtWszSHJMfy1XiOYGX934eCimJsk3c6TASQ1gfxyHBIDKCyZxoC8X8QAvD_BwE

 

O-ring i lengder kalles enten lisser eller snor. Her et et søk:

https://www.google.com/search?q=O-ring+snor+sett&rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&sxsrf=ALeKk03rqf_gGk8moYhW7LbyYJ5GcrYByA%3A1623150388637&ei=NE-_YLmqJraNwPAPnPC-uA0&oq=O-ring+snor+sett&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQghEKABMgUIIRCgAToFCAAQsAM6CQgAELADEAgQHjoGCAAQFhAeOgQIIRAVOgcIIRAKEKABUPaDFFi0kBRgpZgUaAFwAHgAgAGIAYgBuwWSAQMwLjaYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6yAECwAEB&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwi5lNOy8ofxAhW2BhAIHRy4D9cQ4dUDCA0&uact=5

 

Når du limer en O-ring på denne måten blir det så sterkt at hvis du prøver å dra i den til den ryker, så vil den ryke ved siden av limskjøten. Har demonstrert dette for mange, og det er nesten så øya ramler ut på dem. De største skeptikere blir i alle fall helt stille :giggle:

Et eksempel på bruk er mannlokket på bensintanken på Dracojolla som jeg bygde. Tanken ble tetthetskontrollert over flere døgn, og ikke antydning til lekkasje. 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...