Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon


Bitteliten

Recommended Posts

noen få bilder her rettferdigjør ikke de fantastiske inntrykkene vi har på denne turen. Det  er første gangen vi seiler på Vestlandet. Det anbefales virkelig, og vi ville ikke vært foruten denne turen før vi drar på langtur. 
 

 

Etter Sandane var planen Kalvåg, men det var mye vær, så vi la oss på svai i en nydelig vik i Sørgulen i stedet. 
image.jpeg.d76f98abababb5741b1cdcbd0c02195b.jpeg

 

derfra dro vi til Florø. Hyggelig plass vi var et kort døgn.
image.jpeg.5a2f377f9955be43c7767a6ad61a9756.jpeg

For vi ville ut mot havet og dro til Nikkjøyna på Bulandet. Det anbefales!

 

Noen som vet hva denne maste innretningen er? 

image.jpeg.34771200454dcd3cb5cb37563a9b02be.jpegimage.jpeg.c185413d92cae80a7fb31ba4cc520545.jpegimage.jpeg.1e34e362f7155f90ed3add507244b9d9.jpeg
 

vi turer sørover og tar 30-40nm om dagen. Med nordavinden som er nå får vi seilt også. 
image.jpeg.8af1bd6fd399c2248947affbfc90acd6.jpeg

Nå ligger vi på svai i Nappsvågen og sikter på Bergen til helgen. 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi rusler sørover i dagsetapper. Ganske lange etapper innimellom. I dag ca 60nm fra Bekkjarvik til Skudeneshavn. Landskapet flater ut og blir mer kjent.

vi er på vei ut fjorden Sør for Bømlo. Ser ut til at Sletta blir grei i dag. Har friska på til 1,9ms fra SØ nå 😊

image.jpeg.39d2657062adaa643722a7b6ce67c406.jpeg

Vår Raymarine eS127 har startet å ha egne meninger. Touch skjermen lever sitt eget liv. Noen ganger virker den ikke, noen ganger trykker den av seg selv. Et kjent problem visstnok. Vår er på 4. sesongen. Får se hva Raymarine sier om dette og 3 års garantien deres.heldigvis er det knapper på denne plotteren også. Skippern var i det kloke hjørnet da plotter ble valgt. Har aldri stolt 100% på ren touch skjerm i båt..

image.jpeg.c0fc3b4543a72b86ce4cdf4efa16c6a3.jpeg

Etter tips fra annen langturseiler har jeg satt inn termometer med trådløse givere i hhv 2 kjølebokser og motorrommet. Clas Ohlson. Giverne i kjøleboksene er montert høyt oppe i boksene. Rett under termostatene. Da måler de på varmeste punkter og er ikke i veien. 

 

image.jpeg.95dd62885f5a4de0f922c27b320fb09f.jpeg


 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Komodo skrev On 2021-8-15 at 1.23:

Helt sjukt! Vår båttur synes ikke en gang på det kartet 😅

dette er ikke noe særlig lenger enn turene vi har hatt de siste årene. Vi har pleid å ligge på 1200-1500 nm på turene våre. Men da ble de lange strekkene tatt sammehengende. I år tok vi dagsturer hjem - enkelte av dagsetappene ble ganske lange :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

En litt i overkant spennende dag ombord i dag. Skulle vedlikeholdslade batterien i dag - jeg har aldri landstrøm på over lang tid. Dette er bilde av innmaten i min Victron Skylla 70 amp lader. Den startet ikke - og jeg tok av lokket og da tøt det røyk ut.... Smeltet "kitt" og brune "hvite bokser" i nedkant av bildet. Noen som vet funksjonen på de komponentene som ble varme? 

Laderen er levert sammen med kabler til Seatronic. De skal sjekke kablene - også blir det spennende å høre hva Victron sier.

 

Alt er bra med båt og mannskap forøvrig :-)

IMG_6797.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff, ser ikke bilde men skjønner det ble spennende. 
Jeg har båten i ny vinterhavn FB1860 - der er det ikke lov å lade uten at man er i båten, pga. brannfare. Vet ikke om de argumenterer med batterier eller lader, men synes det var strengt - tror jo de fleste har landstrøm og lading tilkoblet permanent. 
Men det kan altså skje litt med lading…

Link to post
Share on other sites

Noen som har tanker om hvorfor sånt skjer?

 

kablene til batteriene er godt over mm2kravet fra Victron. Ingen tegn til varmgang i kabler. Batterier er 1 år gamle 600Ah AGM. 


pluss går fra lader rett til pluss på batteri. Minus til felles minus før shunt til Victron 702. Kablene er omtrent like lange. 
 

laderen er montert korrekt, stående. Meget god ventilasjon. Både naturlig og med vifte. Installasjonen er lagd for å fungere i tropisk klima

 

jeg har stusset på at laderen i det siste har vist høy A på float innimellom.  Type 26-28A mens victron 702 viser 1-2amp inn. Selv når alt av forbrukere er slått av (dvs hovedsikring slått av). Jeg har ikke registrert unormal lukt/lyd fra laderen. Hadde tenkt å si i fra om det til Seatronic men så skjedde dette i går 😊

 

kanskje @Joerg Beckerhar noen erfaringer?

 

jeg har to ladere ombord. Victron Phoenix 50 sørger for lading nå 😊. Kjekt med redundans ..😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 5 timer siden:

kanskje @Joerg Beckerhar noen erfaringer?

Beklager, ikke direkte relaterte i alle fall. :smiley:

Jeg bare ser at det er flere steder i laderen som kunne undersøkes for moro skyld.
Det ha nok hendt noe i laderen før den smalt nå.
Men det kan ha skjedd av forskjellige grunn, også grunnen feil på komponenter.

Spenningsspisser fra aggregat, eller overspenning fra nettet (særlig lyn som treffer ledningene et stedt i området)
eller dårlig kontakt primær (også på brygger med mange båter) kan skyte likeretter og kondensatorer,
og på sekundærside er det gjerne kortslutning eller t.o.m. feilpoling mot batteriene som kan ødelegge ladere.
Dette er så klart "kan", men bør sjekkes før neste laderen kommer på pass.

Lengden/diameter av kabel har forresten ikke noe å gjøre med det.
Det er da bare spenningsfall det dreier seg om, som kan påvirke noe ved forsyning og ladeforløp, 
men påvirker ikke komponentene i laderen eller fremmer varmgang mv..


:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 44 minutter siden:

Ting går uprovosert til helvete engang i blant, det er en naturlov. Hoved-PC'en i huset mitt konka i natt. Re-boot kommer ikke engang forbi bios. Uprovosert og uforståelig.

Mja. Da var den.
Kan vi kanskje bli enige på noe "ny-naturlov", som også kunne kalles ønsket levetid?
For denne skruer seg nå gjennom nesten alt, fra elektrisk skruetrekker (3 å) over hus-oppvarming (40vs <10 år nå) til f.eks. bil (<12 år, e-bil <8 år). PC kan jo fint dø etter 5 år og 3 uker. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hentet båten på Vindö Marin for kanskje siste gang i helgen. 
 

nå er total refit og oppgradering til jorda rundt seilas av Northern Regina komplett

 

har hatt skikkelig gjennomgang av motoren, justert ventiler, bytter dysespisser, byttet turbo, ny kjølevæske, ny gearolje. Symptomene var sot på skroget ved eksosen og 150rpm under ønsket maks turtall. Gått ca 2100 timer. 1000av de i mitt eie. Nå går den såå pent og og har alt turtallet den skal ha.  Og er klar for mange tusen timer til. 
 

også er teakdekket lett slipt for første gang siden båten var ny.  Jeg var litt lei av å kutte ned nater, så da var det greit å få det gjort skikkelig. Er fortsatt masse teak igjen her 😊
 

verftet satt også inn den nye Victron laderen etter at den forrige nesten tok fyr i fjor høst…..
 

Jo,  også tester jeg Propspeed på propellen 

 

snø på dekket i dag. ☀️😊 deilig å stå inne i dag og høre musikk og nyte vinterlandskapet gli sakte forbi. 

 

tanken er London og Frankrike i sommer. Så får vi se om det blir denne båten vi drar videre på langtur med 😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...