Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

M.h.t. storseilet vs.tryseil: hvis du går for rullestor er jeg i alle fall ikke i tvil: da ville jeg ha hørt med HR om en egen skinne for tryseil.

En egen skinne for Tryseil i en rullemast som er åpen/splittet er vell ikke sterk nok til å holde på ei skinne...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det står "ligth ship" som kommentar. Jeg antar at evntuell last som flytter seg (enten væsker eller utstyr) samt grønt vann i båten har en negativ effekt.

Halvfulle vanntanker, dieseltanker og alt løst utstyr velger sitt eget tyngdepunkt på sin vei rundt - likeså mannskapet som ikke klarer å holder seg fast. Noe en bør tenke på når en ønsker å ha det meste av utstyret - flasker o.l. :wink: - i kroppshøyde med hensyn til bekvemmelighet bak lukkede rom og skap langs skutesiden.

 

Stabilitetskurven du viser til er vell kun teoretiske beregninger og ikke testet ut ved verftet...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En egen skinne for Tryseil i en rullemast som er åpen/splittet er vell ikke sterk nok til å holde på ei skinne...

 

Er det basert på synsing eller har du belegg for det? Selden har jo et spor på profilen som skal passe et normalt ikke-rulle storseil. Antar at det også kan brukes til et tryseil. Unasett fester man en eventuell ekstra skinne et stykke ut på siden.

http://www.selden.se/ebrochures/ENG/index.cfm side 96.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke 2 forstag nært hverandre med et stort og et mindre seil og så et kutterstag som er avtagbart nærmere masten, dette er da uten rulle så man kan kroke på en stormfokk der når det nærmer seg uvær og seise det så det lett kan heises etter at de to foran er rullet inn og sikret, evnt tatt ned.

 

Lensetaklene settes da og disse vil ikke være i veien for storseilet uansett da dette nok er revet kraftig så det går under dem allikevel , da har man en skuddsikker rigg.

 

Min erfaring med rullestorseil er at det sto greit når det var fult rullet ut mens det ble posete og fanget for mye vind når det ble revet, men dette er kanskje løst med mer formstabile nyere seil med spiler

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rullemast og spiler fungerer perfekt i alle vindforhold !

Man ruller inn til en av spilene er foran på rullen. Da kan man enkelt strekke seilet uten problemer, både på forseil og storseil.

Spiler og laminatseil både på storseil og kryssfokk kan jeg virkelig anbefale. :thumbsup: Dacron er historie... :lipseal:

 

Knappeseiling er jeg ikke så stor tilhenger av. Ser ikke behovet, og når noe sitter fast, så ryker det. På en manuell vinsj merker du som regel at noe henger...

 

Edit: "De 3 bud"

Inn/utrulling av mast krever at du bremser seilet, slik at det alltid er stramt, at du slipper akterstaget, og at bommen er høy.

Jeg anbefaler at du går frem på dekk og benytter vinsjen direkte med vinsjhåndtak, men det er vel å banne i kirka å si sånne ting her. :lipseal:

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten

 

Du burde se nærmere på aktivitetene i Shorthanded Sailing Norway (SSN). Link

 

De som driver mest med shorthanded seiling er jo mann og kone, ikke noen få ivrige (gale?) regattaseilere!

 

SSN har interessante kveldssamlinger og formidler ISAF-sikkerhetskurs som er praktisk rettet mot shorthanded seiling.

Link to post
Share on other sites

Spiler og laminatseil både på storseil og kryssfokk kan jeg virkelig anbefale. :thumbsup: Dacron er historie... :lipseal:

 

Er svært uenig. Vi snakker om langtur jorden rundt. Et høykvalitetes Dacron-seil (vevet polyester) er forsatt et veldig godt valg. Jeg vil holde meg unna de mest ekstreme laminat/støpte seilene for regattabruk, som gjerne har kort holdbarhet fordi fiberne knekker lett og lav motstand mot UV: ma.o. etter min mening helt uegnet til langtur. Det finnes egene cruisinglaminat/støpte seil som kan egne seg, men viktig å tenke på er at du bør ha mulighet til å vedlikeholde og reparerere på seilene selv, og at seilmakerere hvor som helst i verden kan hjelpe deg. Du bør vel ha mer en ett sett med seil, og jeg mener at minst et av disse settene bør være høykvalitetes dacron, så kan man heller vurdere crusinglaminat/støpt på det andre. Der ville jeg ha lyttet til HR og Elvstrøm m.h..t hva soim kan leveres til HR:

 

Men valg av seil er ikke lett, det er en jungel av materialer; pentex, mylar, vektran, kevlar, twaron, dyneema, spectra... listen er lang. Men det greit å vite at det kan være flere varenavn på mer eller mindre det samme materialet (eks: Dyneema og Spectra er begge høymolykulær polyetylen). Et søk på Wikipedia kan være nyttig.

 

Eller nyttig lesning: http://www.elvstromsails.com/index.php?option=com_content&view=article&id=143&Itemid=113

http://www.na.northsails.com/SailProducts/CruisingSails/tabid/1910/Default.aspx

Link to post
Share on other sites

Pentex med tafetta på begge sider, i triradial-cut, påstår jeg holder like lenge som dacron.

Det er helt overlegent på strekkstyrke, og er enklere å rulle inn/ut.

 

Men hvor enkelt er det å reparere på seilet selv - f.eks. midtveis over atlanteren? Enn si for en seilmaker i den innerste avkrok i stillehavet? Tåler laminatet den ekstreme UV-belastningen over lang tid i tropiske strøk? Hva kan du gjøre hvis hvis seilet begynner å delaminerere?

 

I følge http://en.wikipedia.org/wiki/Sailcloth stemmer ikke din påstand om strekkstyrke. Ser du på følgende diagram: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sailclothfibers.png er sterkkstyrken (tenacity) omtrent den samme. Men Pentex er kjent for en høyere elastisitetsmodul (rundt 40%) dvs det strekker seg elastisk mindre enn dacron (det var kanskje det du mente?). Men tiden har ikke stått stille på "dacron"-siden heller der er mange nyutvilede materialer med gode egenskaper, så ser du på 1W70 polyester er ikke forskjellen så stor lenger (10-20%). Liten elastisitet er dessuten en egenskap som først og fremst er viktig ved på kryssen i en regatta. Ved unnavindseilas i passaten har du neppe bruk for noen prosent bedre E-modul.

 

Ellers virker det ikke som heller ikke seilprodusentene er helt enig med deg m.h.t. døden for Dacron/polyester :

Elvstrøm : http://www.elvstromsails.com/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=18

Doyle : http://www.doylesails.com/design/fiber.html

Polyester’s desirable properties include excellent resiliency, high abrasion resistance, high UV resistance, high flex strength and low cost. Low absorbency allows the fiber to dry quickly. Although polyester has been replaced by higher modulus fibers for most racing applications, its proven durability makes it the most common cruising sailcloth fiber.

 

Dessuten er ikke materialet i seg selv avgjørende, vikig for et langturseil er også utformingen av detaljer, hvor godt er seilet beskyttet mot slitasje, hvordan er hjørner, maljer, spiler, liksnorer etc. utført og hvordan er de sydd inn i seilet? Er områder som typisk får mye juling slik som skjøtehjørnet på genoaene godt beskyttet mot slitasje?

Link to post
Share on other sites

Du har jo selv en link i innlegget ditt som sier:

 

Pentex has 2.5 times less stretch than standard polyester fibers.

 

MEN:

Men Pentex er kjent for en høyere elastisitetsmodul (rundt 40%) , som du sier. :yesnod:

 

Så min påstand om strekkstyrke er vel ikke helt på jordet. :rolleyes:

 

Du skriver:

Hva kan du gjøre hvis hvis seilet begynner å delaminerere?

 

Mitt svar: Da bytter man seil. :thumbsup:

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så min påstand om strekkstyrke er vel ikke helt på jordet.

Kommer an på hva du egentlig mener. Snakker du om (strekk)styrken på materialet er forskjellen på Pentex og Dacron relativt liten. Hvis det er elastisiteteller tøyning du mener så er det en forskjell i favør Pentex. I tillegg er selvsagt laminat vesentlig stivere enn en vevet duk. Pentex laminat gir altså et seil som er stivere og holder profilen mye bedre enn vevet dakron i vindkastene på kryss. Det er viktig for regatta men som regel mindre viktig for en langturseiler som er mer opptatt av et seil som tåler juling, kan repareres, og som i mange tilfeller øsnker å minimerere dagene man banker på kryss uansett.

 

 

Mitt svar: Da bytter man seil.

Vil det si at det er umulig å reparere selv?
Link to post
Share on other sites

Jeg har laminat i mine seil (Gran). De er nå bruk tre år i Middelhavet og noen år hjemme før den tid. Jeg har skiftet forliket på storseilet og solbeskyttelsen på genoa, men for øvrig er de i god stand og form og vil vare i mange år framover til turbruk

 

Vet du hvilken type laminat er det? Har selv logget over 12 000 Nm over 7 år. delvis i samme område som deg med Dacron-seil. Siste årene har vi vært avhengeig av litt patching fra seilmaker hver vinter.

Link to post
Share on other sites

Nei, det vet jeg ikke,var med båten da jeg kjøpte den, men de har holdt formen svært godt. Imidlertid var kanten påsydd forliket av en kvalitet som tålte sola dårlig og som UK-sail i Kroatia skiftet ut for ca to år siden. I høst skiftet jeg solbeskyttelsen på genoa hos UK-sail i Tyrkia.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det mangler ikke på bøker, nettsider m.m.om langturseiling, her kan en også finne å velge den reisefilosofien en selv ønsker. Mye av det en leser om er også nokså konservativt eller skal en tør å si gammeldags og kjedelig? særlig med tanke på valg av båt. Se f.eks.litt til Frankrige, her finner en de mer radikale tankene om langturseiling, noe som synligjøres i valg av båter og båtyper. Her gjelder flerskrogsbåter, selvbygde merkverdigheter og litt mer avanserte tradisjonalister. Hva er f.eks en HR mot Feeling 55? Det blir som å gå fra kjellerstua til glassvarandaen en solskinnsdag. Bare for å tirre litt :wink::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Se f.eks.litt til Frankrige, her finner en de mer radikale tankene om langturseiling, noe som synligjøres i valg av båter og båtyper. Her gjelder flerskrogsbåter, selvbygde merkverdigheter og litt mer avanserte tradisjonalister. Hva er f.eks en HR mot Feeling 55? Det blir som å gå fra kjellerstua til glassvarandaen en solskinnsdag. Bare for å tirre litt :wink:

 

For de som ikke vet hvordan den ser ut, legger jeg ved ett par bilder av en feeling 55, som forøvrig bygges av Alliaura Marine, som også bygger noen meget fine katamaraner, Privilege!

 

Alliaura_Feeling_55.jpg

F55_9131_tableau%20arriere%20ouvert.jpg

sailboats-cruising-sailing-yachts-br-lifting-keel-154685.jpg

 

Det er en del gale normenn som har bygget merkelige båter og seil av sted også ,se bare på Kon Tiki, og svært mange flotte båter er bygget i garasjer og skjul rundt omkring, og mange av disse har en kvailitet som går langt utenpå franske og svenske produksjonsbåter.

Det er noen små bedrifter med bare noen få ansatte som bygger "custom" båter også som kan være fantastiske, slik som Scheherazad, som er oppkalt etter dronningen i tusen og en natt, og som er en av de flotteste seilbåtene som er bygget, og som ble bygget av et team av noen få mennesker over flere år.

SCHEHERAZADE_main_2.jpgSCHEHERAZADE-Onne-van-der-Wal.jpg

 

SCHEHERAZADE+-+Saloon2.jpgSCHEHERAZADE+-+Deck+Saloon.jpgscheherazade2.jpgscheherazade3.jpgscheherazade5.jpg

 

Denne båten er forøvrig bygget i "cold moulded" teknikken til blant annet West Systems, og er en av de største båtene som er bygget med denne teknikken, som mange sikkert kjenner igjen fra mange av prosjekt trådene her på forumet ettersom akkurat samme byggemåte brukes til Glen-L båtene osv.

ResizedImage460260-26-27-Scheherazade.jpgResizedImage239265-32-Scheherazade.jpgResizedImage350229-33-Scheherazade.jpg

 

For de som måtte være interessert i slikt ???

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan man kanskje ta høyde for at trådstarter ikke har høyere budsjett enn ca. NOK 8 mill. Og hadde ikke begrensninge vært plast fra Sverige, så kunne man også sett på båter fra Långedrag og eksempelvis Motiva. Og en drøss andre innen stål og aluminium. Og som ville holdt budsjett på NOK 8 mill. Skal man litt utenfor allfarvei, så ville jeg nok satt en prioritet på disse materialene.

Link to post
Share on other sites

Sikkert fint med et slikt skip på 100fot og sånn men personlig ville jeg ikke seilt rundt jorden i noe slikt, en stor del av opplevelsen er hvordan man blir tatt mot av lokalbefolkningen i fjerne strøk, hvor det er plass å legge seg osv. Blir båten stor nok så blir man sittende på utsiden og se inn på de fineste stedene. Den største delen av en langtur så er man jo for anker om man ikke planlegger jorden rundt på 100dager i en konkurranse.

Jeg hadde nok sett et par ganger ekstra på malø 47 som skal vises i dusseldorf nå om jeg var bitteliten og heller ikke avskrevet en liten prøvetur i en HR43. Den er sinnsykt fin den også

Link to post
Share on other sites

Sikkert fint med et slikt skip på 100fot og sånn men personlig ville jeg ikke seilt rundt jorden i noe slikt, en stor del av opplevelsen er hvordan man blir tatt mot av lokalbefolkningen i fjerne strøk, hvor det er plass å legge seg osv. Blir båten stor nok så blir man sittende på utsiden og se inn på de fineste stedene. Den største delen av en langtur så er man jo for anker om man ikke planlegger jorden rundt på 100dager i en konkurranse.

 

Dette er jeg helt enig, og en så stor båt trenger en besetning på noe mer enn Bitteliten og fruen, så det er nok uaktuelt både prismessig og størrelsesmessig, men jeg tok den med som ett godt eksempel på hva som kan bygges av noen få dyktige mennesker,og fordi den er bygget på samme måte som de fleste mindre prosjektene her på BP så er den en kuriositet. Båten var til salgs for noen år siden for $29 mill.

 

Man må uansett ofte ankre opp på "utsiden" svært mange steder og bruke jolla inn, og en ting om går igjen de fleste steder i karibien og stillehavet er at joller svært ofte forsvinner når eieren er i land.

Mitt jolletips er derfor å under ingen omstendigheter kjøpe noe fancy greier, men det absolutt enkleste man kan få, ettersom en Williams jolle med vannjet sannsynlig blir stjålet i løpet av en ukes tid på karibien.

Forøvrig er det bare katamaraner som kommer inn i noen av havnene og lagunene og som kan seiles omtrent helt opp på stranda på øde øyer osv. som kanskje også er noe å tenke på.

 

Det er par ting som går igjen på de fleste sider om langturseiling og det er følgende sitater:

"Most people admit their aversion to purchasing a used boat is carried over from past experiences of buying a used car.

Understandably, they don't want to buy someone else's problems - and neither do we.

However, if you show us a problem someone has had with a used boat, we can show you someone that has had that same problem with a "new" boat. Fact is, once you get "out there" you will discover for yourself that the "shiny new boat" is in fact a very rare site.

You will be hard pressed even, to see one - and when you do, it will stand out from all the rest - because it screams "I AM A ROOKIE."

On the more practical and frugal side however, today in the current market - there is an abundance of great boats with extraordinarily great deals. Save your money for cruising. Buy used."

 

Ett annet sitat som er verdt å merke seg, som også går igjen mange steder:

"So, to those that tell you "bigger is better" when it comes to an individual or cruising couple's offshore sailboat...

My response is simply that taking their advice will certainly end up spoiling most of your otherwise perfect days of sailing, and possibly will be the cause of you finding yourself in real trouble.

Single-handling a boat depends on many factors; the size, the design, and the layout of the vessel itself, as well as the handler's physical fitness, strength, experience, nautical know-how, and determination.

I come from the school of thought that sailing should be fun and relaxing. For me, it is set the sails, set your way-points, lay back and enjoy the ride.

You won't find me working up a sweat, trimming sails, or pushing the boat to it's limits in hopes of finding another 1/2 knot of speed.

There is enough work on a boat already, I don't need to create more. The bigger the boat the more work it is to sail, to dock, to anchor, and to maintain.It is not at all difficult to determine the upper limit of your boat handling abilities, as there are very definite limiting factors that can help you decide how big a boat you can handle with safety and confidence.

Possibly the first thing is the anchor. Assuming you have the proper kind and size anchors that are large enough to hold the vessel in strong tides and winds, the first question is:

Can you raise your heaviest anchor on-board without the help of a winch or another person, and get it securely on deck?

Another factor is the configuration of the vessel. Is it set up in such a manner that you alone can maneuver it to a dock in strong winds?

Could you get a line from the vessel to the dock without loosing control of the vessel?

Can you reef or lower, smother and get sail ties around the largest sail on board, in all kinds of weather, with no assistance?

I agree, living aboard a 60' boat would be much nicer and offer much more space then living on a 40' boat - but truthfully - most of us are going to be very disappointed with it when we discover our limits.

Trying to singularly operate a sailboat larger then 48 feet can be very difficult and even impossible in slightly contrary weather.

If it takes a toll on you both physically and mentally - it's not safe, and it won't be fun."

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle designet "drømmebåten" på frihånd så skulle det være med følgende:

 

- Jollegarasje: Jolle vil være mye i bruk, men er utsatt for tyveri, UV - stråler mm. En garasje det er veldig lett å ta jolla inn og ut av - med motor står høyt på ønskelista

 

- Eget stuerom til redningsflåte: Å stue redningsflåten på dekk eller braketter på pushpit er ikke lurt,er dautsatt i dårlig vær, særlig hvis båten går rundt. Men innerst og bakerst i et vanlig stuerom er helelr ikke å foretrekke.

 

- Stor badeplatform (selvsagt med dusj)

 

- Stor Cocpit med doble ratt og stort cocpitbord med stor bimini og gode muligheteter for å skygge for morgensolen i alle vinkler: her bruker man mye tid både underveis i finvær og i hav. Samtidig må cocpit være funskjonell i dårlig vær, bøyler til å holde seg fast i, benstøtter, vinkler/kurver på seter gjør det behagelig å sitte også nå båten heller. Gjennomtenkt m.h.t mulighet til å kroke seg fast uten at slyngen blir veldig i veien.

 

- Mulighet til å holde utkikk selv om man sitter innendørs, (er ikke så gkad i dekkshus, men kunne tenke meg en acryl-bolle løsning e.l. som enkelte soloseilere gjerne bruker.

 

- Rigg og skrog med moderat fokus på fart, uten å være ekstrem. Orverfarten tar ikke så lang tid, beveger seg sel vi lett vind, letter å seile vekk fra dårlig vær, hvis man seiler flere i følge har man ikke problem med å følge de andre, samt at det er morsomt med litt fart?

 

- Stabit skrog med AVS > 125 grader.

 

- Alt skal kunne betjenes singelhanded

 

- redundans og backupløsnigner: være forberedt på at "alt kan skje"

 

- Skikkelig digert hovedanker med kraftig 100 m. kjetting, med ankervisnj og skikkelig dyp kjettingkasse (gjerne så dybt ned og midt i båten som mulig. Plass til nr.2 anker ved siden av hovedankeret i baugen.

 

- Som tildigere nevnt; unngpå teak Og ha gode løsnigner for levelig liv selv i dårlig vær underveis. Fokus på god arbeidsplass og gode verktly for kokken.

 

- Eget verkstedrom med arbedisbenk, skrustikke og div 12V el. verktøy?? Med det meste av reservedeler

 

- Teknisk rom for generator, watermaker, motor mm.

 

- havner vel da fort på > 50 fot mne med et budsjett på 8 mill ville jeg sett på noen av AWB i segmentet med jollegarasje og se hva jeg kunne gjøre av modifikasjoner. HR etc. mener jeg man betaler for mye for fint møblement innendørs, og det er jeg ikke så interessert i å putte pengene i.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene.

 

På en tur som vi skal på er det solide og enkle løsninger som gjelder. På jolla ser jeg for meg å ha en rib på litt over 3 meter med helst en 2 takts påhenger på rundt 15 hester. Desverre solgte jeg min VMax jr i våres - men det var før disse planene kom opp :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her sies jo mye klokt og fornuftig, men noen anm.

Det er ingen ulempe at båten er rask etter min mening, og det behøver nødvendigvis ikke å være slik at tung langsom = sikker og lett rask = utrygg båt. Men noe kompetanse ang. båtbehandlig og seiling kommer gjerne inn når en tenker på en lett og mer avansert båt.

Med en eller annen senkekjøl-løsning kan en ankre på grundt vann. Jeg har selv en senkekjølsbåt og vil ikke bytte med noen.

Garasje , ja er båten stor nok og en ikke kan tenke seg annet bruk av plassen, ok.

Tunge joller og motorer er bare en ulempe og tyveri-gulrot. En kommer seg greit i land også med en 2hk som en lett løfter ombord igjen med en hånd.

Så er det "avstanden" til lokalbefolkningen. Prøv å få ligge utenpå en fiskeskøyte med en båt som det lyser kronasje av, kontra en standardbåt. Har sett noen eksempler på det.

Ankring og ankerutstyr ,,tror nesten en burde ha en egen tråd om det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...