Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

På bildet ser man klart den hvite halvkuppelen bak på båten. Disse brukes til telefoni, internett eller TV. Disse skal gi godt mottak/sending, selv i dårlig vær. Kan være at det er dårlig vær som ar tatt knekken på den. Kanksje den har knekt og falt ned i vannet?

 

Edit:her må man være kjapp:) Ja det kan tenkes at systemene ombord er ødelagte av vær og vind. For mye risting ødelegger servoene i inmarsat'n

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Her er ihvertfall ett fly ute http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=10&mmsi=34079295&centerx=164.7685&centery=-58.9824

 

Mulig jeg ser helt feil sted, men det kan tenkes at det er redningsflyet...

 

Får håpe det går bra

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg ikke nødvendigvis har Jarle Andhøy i samme kategori: Men var det forsvarlig av Amundsen, Scott, Nansen, Shackleton, Ed Hillary, Ellen MacArthur å holde på med det de holdt på med?

 

Amundsen, Scott og Nansen hadde vitenskapelige motiver for sine ekspedisjoner. De representerte nasjonen Norge og satte varige premisser

for disse landområdene. De hadde også etter datidens forhold, det beste som kunne oppdrives av skip og mannskap. Så vær snill å ikke blande sammen disse gjøglerne med våre fordums virkelige helter.

Andhøy kan nok sikkert betraktes som en erfaren seiler, liten tvil om det. Det forundrer meg da tilsvarende at han da oppsøker disse utilgjengelige og farlige havområdene med en overlastet liten båt, med et mannskap med større eventyrlyst enn nautisk vurderings evne.

 

 

Hvis det er heltemodig å sette sitt eget og andres liv i fare kunne vel dette dette skje i andre farvann en Sørishavet.

 

Men da ville det vel neppe hatt samme underholdnings verdien for sofaseilerne med Maarudposen på fanget.... :worry:

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke mye uenig med deg Fanafjord, men jeg synes ikke det ufint å stille spørsmålet om forsvarlighet.

 

En ovenfor mener vi må vente til vi vet hva som har skjedd før vi diskuterer forsvarlighet. Greit nok det, men da blir det vanskelig å få diskutert et sånt tema. Det er ihvertfall ikke sikkert at det blir enklere å diskutere dette når vi vet hvordan det gikk.

 

Nå må vi bare be og håpe....

Link to post
Share on other sites

Paul Watson som er på vei: "Men jeg kjenner kapteinen på «Berserk». Er det noen som kan overleve, så er det ham. Og er de på land, så finner vi dem, sier Watson."

 

Betryggende med en venn som er 8 timer unna og har helikopter på dekk ! Håper været stilner så det blir mulig å søke fra luften når de kommer frem !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Venn og venn. Er ikke en av Andhøys kompisser hvalfanger?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

En ovenfor mener vi må vente til vi vet hva som har skjedd før vi diskuterer forsvarlighet. Greit nok det, men da blir det vanskelig å få diskutert et sånt tema. Det er ihvertfall ikke sikkert at det blir enklere å diskutere dette når vi vet hvordan det gikk.

 

Nå må vi bare be og håpe....

 

Ja.. Turen har jo vært planlagt og kjent i lang tid, uten at jeg kan huske at noen her har betegnet den som uansvarlig. Greit å være etterpåklok, men man kan vel vente noen dager til før man fordeler skyld.

 

Håper på det beste..

Link to post
Share on other sites

Amundsen, Scott og Nansen hadde vitenskapelige motiver... ...Så vær snill å ikke blande sammen disse gjøglerne med våre fordums virkelige helter.

Kappløp til Sydpolen - vitenskapelig?

 

Amundsen hadde nok langt på vei samme personlige motiver og eventyrstrang som Monsen og Andhøy. Han hadde bra pressedekning og ble dyrket som helt. Jeg tror han likte det og det er vel greit nok det. Han satte andres liv i fare, men også de var med av eget valg. Det var "frivillige øvelser", som hos Andhøy og hans kolleger.

 

Man kan ikke kalle Lars Monsen og Jarle Andhøy vitenskapelige. Men de formidler masse dokumentasjon, masse kunnskap og masse inspirasjon til folket. Om naturen, dyrelivet og havet. Det er veldig bra det.

 

Gjøglere er også bra å ha, men ordet passer ikke som benevning her. Det er ikke typisk gjøglere som går Canada på tvers eller seiler i sydishavet.

Link to post
Share on other sites

Administration : Norway

Geo. Area : Norway

 

Ship Name : BERSERK

Call Sign : LE3776

Selcal No.(s) :

MMSI : 257528290

MMSI No.(craft associated with parent ship) :

Inmarsat No.(s) : 600858748, 600858749, 600858750, 600858751, 764683073, 764683074

Boats :

EPIRBs : E

Ship class : PL YAT

Corresp. : Terr. Serv. :

Hours :

RTG Band : S RTF Band : SV

AAIC : NO01 AAIC SAT :

AA info. :

Owner : ANDHOEY JARLE,LARVIK

Ex Ship Name :

Ex Call Sign :

EPIRB ID code : 257528290

EPIRB Hex ID code :

Vessel Id. No. :

Gross Tonnage : 0000000

Person Capacity :

Radio Installation : INMARSAT-DSC:VHF,

Link to post
Share on other sites

Oppslag på inmarsat gir kun ett treff, altså en Fleet satellite telefon. Disse skal virke greit til litt over 70 grader. Lengre syd enn dette er det vanskelig å få en fungerende inmarsat med mindre man er på samme lengdegrad som satelliten.

Telenor har helt sikkert sjekket om telefonen har forsøkt å koble seg opp.

Hvis været er dårlig er det ikke sikkert en slik antenna virker, men ja de er veldig stabile og man skal ikke ha lange opphold mellom bølgene før de er låst på satelliten igjen.

Jeg vil uansett anta at de har med seg en iridium når de drar så langt sør som de gjør. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er heltemodig å sette sitt eget og andres liv i fare kunne vel dette dette skje i andre farvann en Sørishavet.

 

Det er vanskelig å manøvrere i strømmen av svada som kommer i dine innlegg rogeri.

 

Jarle Andhøy og hans mannskap har satt nedsmelting av polene på dagsorden å brakt dette helt hjem i våre stuer samtidig som de lever ut drømmer å lever livet som eventyrere. Det er heldigvis slik at det ikke er navlebeskuende bedrevitere som avgjør hvor berserks eventyrlige ekspedisjoner går. Nå tror jeg det er slik at filmingen av toktene gjøres først å fremst for å finansiere videre eventyr å jeg vil tro at det å fremme sin egen person er langt fra deres tanker ute på havet.

Link to post
Share on other sites

Har stor respekt for Andøy og hans seilaser. En meget dyktig seiler og navigatør.

 

Har han blitt forsinket underveis til sydpolen??

 

Nå er det høst der nede og stormene kommer tettere. Roald Amundsen dro dit på vår/sommertids i november- desember.

Jeg for min del ville ha kommet meg ut av området i løpet av januar, og ikke fortsette nedover når vinteren står for døra!

Jeg håper og ber for hele mannskapet!

Link to post
Share on other sites

free: hvilken erfaring har du med langturseiling og kanskje like viktig langturseiling i de farvannene som Berserk er i naa?

 

Timingen er vel grei nok, kanskje litt seint paa sesongen. Det er tidlig hoest i omraadet der naa. De baater som seiler til Antarktis fra andre siden, dvs Chile og Argentina gaar gjerne ned dit rundt nyttaar.

 

Jarle A fremstaar for meg som en god seiler og har godt sjoemannskap. Det virker som om hans levesbroed er ekspedisjoner. Mannskapet vet jeg ikke noe om. En slik tur krever etter min vurdering en velprovd og god baat og et solid mannskap. Saerlig naar skipperen gaar i land og overlater skuta til mannskapet. Jeg vet ikke om det finnes gode ankringsplasser paa den siden av Antarktis. Paa Chile siden av Antarktisk er det svaert faa sikre ankringsplasser. Baade drivis og vaer skaper store utfordringer.

 

Jeg haaper serioesiteten til Berserk ekspedisjonene er bedre enn det som frekommer paa TV. Jeg har sett noen faa episoder og synes det er klovner i baat. Bortsett fra skipperen da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å manøvrere i strømmen av svada som kommer i dine innlegg rogeri.

 

Hvis du har så store problemer med manøvreringen bør kanskje holde deg på land for ettertiden! :yesnod:

 

Nedsmelting av polene på dagsorden? I en overlastet liten seilbåt???

Hvor dum..unnskyld.. naiv går det an å bli? :sweat:

 

De redningsresurser som bla. redningssentralen i New Zealand må bruke i denne sammenhengen er jeg redd for det kunne vært større behov for i andre sammenhenger, nå om dagen.

 

Når det er sagt håper også jeg disse gjøglerne blir funnet i god behold!

Link to post
Share on other sites

Hører nå på radioen et innslag fra Berserk og NRK1 reporteren sier at båten ble funnet på en skraphaug. Ja da er en en igang med sirkuset i media. Hvor tøvete kan en reporter bli i sin hunger i å få opp temperaturen...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mannskap (ref. NRKsom har intervjuet mammaen til Samuel Massie som er ombord)

 

Foruten Jarle Andhøy, består det ordinære mannskapet av David Mercy, Fredrik Juell, Rune Ohlsgaard og Tom Gisle Olavsson.

Mitt tips er at mannskapet over er ukritisk sakset fra nettet av NRK, får det ikke til å stemme med det Andhøy har sagt på radio. Der har han kun nevnt Gisle Olavsson ved navn. Olavsson har også blitt intervjuvet av NRK nitimen via satelittelefon. Han er dermed garantert ombord. Han fra tv-serien Sjøsprøyt er avbildet på land i Antarktis av New Zealandsk media, og er dermed også bankers.

 

Adressa melder at en mann fra trondheim er ombord, ser ut til å være korrekt: Link

 

På radio har Andhøy referert til det femte besetningsmedlemmet som "engelskmannen." Det er dermed bare hans identitet som p.t. ikke er kjent.

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at "engelskmannen" er en sør afrikaner som heter Leonard Richard Banks the third som berserk fant drivende til havs på et surfebrett....

 

 

 

The calendar listed the 5 of November and the breakup season for the ice in the Soutthern Ocean had just begun. “Tide waits for no man, nor expedition” as the Berserk was almost 5000 NM from the South Pole. They had everything, but equipment or a competent crew thought Jarle. But finally the coarse was heading southerly towards the edge of the world although many details were missing.... How to reach the South Pole??? By skis or dogs??? Where to find a competent crew??? These questions plauged the captain's mind when a blonde head was suddenly spotted in the sea. It appeared to be a sight out a legends, a mermaid, so the Beserk crew decided to further investigate.

 

The Berserk had just lost sight of land when they noticed it was a white man waving a surfboard to signal in the big blue. A blonde oxford English speaking South African surfer swam around seeming as he had been shipwrecked. He said the current had pushed him offshore from his surfspot, and the Berserk crew had to rub their eyes and hit heads twice to make sure it wasn't a dream. Was that really a man on a surfboard???

 

“May I have a hike, a cup of tea, and a beer or two??? for my nimble fingers,” asked the blondie politely. The surfer felt at home right away. He started chewing on the first biscuit he could reach. “Whats your skills?,” replied the captain as he worried only about the expedition facts and how quickly the ship's jaws teeth were eating Southern latitudes. “Oh dear” what a splendid tea!!!,” sang the noble englishmen, who titled himself with the fancy name of Leonard Richard Banks the third, and then asked for more sugar.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hører nå på radioen et innslag fra Berserk og NRK1 reporteren sier at båten ble funnet på en skraphaug.

 

Det er nok ikke langt fra sannheten. Denne båten sto på skipskirkegården i Puerto Rico når den ble kjøpt, husk at Jarle har hatt "Berserk" før denne.

 

Gutta gjorde en ganske stor jobb på den før de gikk gjennom Nordvestpassasjen.

 

Ellers er dette en svært trist dag, vi håper det går bra med de og at det var noe annet som utløste nødpeilesenderen.

Link to post
Share on other sites

Det kan anbefalast å lese bøkene om dei tidlegare Berserk-ekspedisjonane. Då får ein eit litt meir nyansert bilete av kva dei gjer. På TV er klovneri betre underhaldning enn seriøsitet.

Når det gjeld båten er han nok godt utprøvd, med tanke på at han tidlegare har segla gjennom Nordvestpassasjen og no altså sydover til Antarktis.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...