VO`n Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Håper tråden fortsetter med fakta og informasjon og ikke kritikk. Det hadde iallfall vært fint om tråden kunne fortsette som en informasjonskanal da dette er triste greier... Kanskje man heller kan lage en ny kritisk tråd om Berserk og Andhøy når det viser seg at alt har gått bra? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 (redigert) Jawik: Tja. Dei fann jo trass alt båten i Puerto Rico etter at eigarane hadde forlatt han. Båten hadde stått til forfall i fleire år og det var mykje arbeid som måtte gjerast før dei kunne sjøsette han att. Meiner å hugse at staden var kjent for å vere siste stopp for knuste draumar om jordomseglingar. Redigert 23.Februar.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Noe sprikende info over siste utgave av Berserk, men la oss vente til vi hører livstegn fra gutta. Uansett en trist sak... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fun@sea Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Det er nesten komisk at noen her kan kalle dette bajaseri og gjøgleri, det er neppe mange båter på denne størrelsen som er bedre egnet for dette farvannet....for ikke å snakke om mannskapet, tror mister Andhøy har ett og annet å lære bort om sjømannskap til de fleste! Å snakke om resurser i en sådan stund er jo håpløst, hvor mye penger blir brukt hvert år i den norske skjergården pga fulle kapteiner som er værdensmestere eller har så lite kunnskap at de burde holdt seg til hytteturer på fjellet? Nei nå er det bare å håpe på at dette er tekniske problemer og at alt ender godt, vi vil vel ha flere reiseskildringer fra Berserk i fremtiden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Info fra annet forum: McMurdo and Scott base are only a few miles apart. Scott Base usually has several helicopters. Mcmurdo has a number of helicopters, and usually some twin otters, C130's and C17's. Its the end of the summer and I believe that the normal ships have left for the year. That would be a fuel tanker, cargo ship and an ice breaker. South Pole Station is now isolated for the winter (Feb 15th) so the C130's may be heading north for the winter and may even have been in Christchurch which was just devastated by an earthquake. The US and the Kiwi antarctic programs are supported out of Christchurch. A bad time to have an emergency in Antarctic waters. I hope they are ok. The weather is probably what is preventing the stations from searching but I am sure that there will be several air assets from Mactown and Scott base on scene as soon as it is safe to fly. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nives Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Errer hva jeg hørte på radio, ventes sea sheppard skipet å annkomme posisjonen der nødpeilesenderen blei utløst. Runt kl 18 norsk tid. De har helikopter ombord, men det er nå storm med 8 meter bølger i leteområdet. La oss håpe de finner båten og mannskapet i god behold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 The Norwegian sailboat “Berserk” sent out a distress call tuesday morning at 05:20 and is currently missing in Antarctica. The “Berserk” is led by captain Jarle Andhøy and has produced several reality TV-series from his sailboat expeditions. He has led different crews of “wild vikings” towards the North Pole, around the Kola peninsula and through the Northwest Passage, often surrounded by controversy. Their current mission in the Antarctic is to follow in the footsteps of Norwegian polar explorer Roald Amundsen, and according to NRK, two of the crew, presumably including captain Jarle Andhøy, has left the boat and the three remaining crew in the boat sent out the distress signals at 05:20 yesterday before radio contact was lost. Rescue crews on New Zealand are ready with airplanes and helicopters to join the search for the “Berserk”, NRK reports. A New Zealand marine vessel in the area had to abort it’s search and turn back because of the bad weather, which has remained unchanged since wednesday morning. “The weather is very bad and changing, with high waves (up to eight meters) and poor visibility”, rescue leader Øyvind Aadden reports to the NRK. According to the Rescue Coordination Centre New Zealand, the “Berserk” was 18 nautical miles (33 km) north of the Scott-base when they sent out the distress call. Until it is safe to go into the Ross Sea with boats, rescuers are collaborating with bases in Antarctica to see if it is possible to start searching with airplanes. From Wild Vikings Facebook site, as reported by Marit Sumarvald earlier this morning: 09.23 : Wind down to 20 knots. Searches are expected to commence today. Sea Shepherd vessel (The Steve Irwin) is on it’s way to the area. They are carrying a helicopter. The vessel is expected to reach the area in 12-14 hours, but the helicopter can start ahead with the search a bit earlier. 11:20 today, addtional update from Marit Sumarvald: 11.20 Still hopes of helicopter search this evening or tonight. Two boats are in the “area”, but distances large. One Russian and one American ship. Rescue vessels from NZ had to re-tank. Calmer winds now. The distress signal was sent from inside the bay. Hope that was their rescue! According to Ocean News Explorers Web, the Russian vessel is the “Professor Kromov”. Marit Sumarvald: Status kl 12.55 : Winds are getting stronger. Nearest boat will arrive at the earliest in eight hours because of weather conditions. This ship has a helicopter on board! Dette skipet har helikopter om bord! (I am assuming the boat mentioned is the Steve Irwin, flag ship of Sea Shepherd, which carries on board a helicopter.) Marit Sumarvald: Status 16.20: The boat is getting closer. Weather conditions still too poor to fly. New weather prognosis expected within two hours. So far reports say the weather is getting better. In that case, the helicopter can fly into the area before the boat gets there. resten her: hentet fra http://hornorkesteret.wordpress.com/2011/02/23/norwegian-sailboat-berserk-missing-in-antarctica-nrk-reports/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
buckley Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 hentet fra http://hornorkesteret.wordpress.com/2011/02/23/norwegian-sailboat-berserk-missing-in-antarctica-nrk-reports/ Det er jo litt interessant at det står at distress signal bare ble sendt ut i ca 1 time. Kan jo tyde på at det er blitt slått av? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 eller blitt knust ødelagt, havnet under vann ? Vi vet sikkert svaret om ikke lenge, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fun@sea Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Blir disse senderne med båten til bunns hvis så galt skjer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 (redigert) Min teori om de senderne er at det må til mye strøm for at signalet skal gå langt. Derfor blir strømmen fort brukt opp. Det er ikke allverden man får plass inni en liten boks. Å sende signaler langt, krever mye strøm... Normalt sender en EPIRB i 24-48 timer, så at den kan ha blitt ødelagt kan ha skjedd. Eventuelt at signalet ikke går igjennom båten hvis den er tatt med ned i kabinen(båten er av stål?) Redigert 23.Februar.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Dette er rett og slett trist, las oss håpe at dette ender bra og alle blir reddet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 free: hvilken erfaring har du med langturseiling og kanskje like viktig langturseiling i de farvannene som Berserk er i naa? Hvilken erfaring synes du jeg trenger bitteliten? Hvor dum..unnskyld.. naiv går det an å bli? Vanskelig å definere dette da jeg ser at denne grensen stadig forskyves... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Distress_radiobeacon Noen som vet hvor den ble utløst? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 En normal EPIRB til fritidsbaatbruk skal sende signaler til satelitt i minst 24 timer. Batterier skal byttes regelmessig. Vi byttet vaart batter i fjor. Mener at det skal holde i 5 aar. Om jeg husker rett skal en proff EPIRB sende i 48 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 (redigert) Hvilken erfaring synes du jeg trenger bitteliten? |Det har jeg ingen formening om. Jeg bare undret meg ut fra hva du skrev og tenkte at det kunne vaere interessant aa hoere hva du har erfart som er relevant i en slik sammenheng som omtales her. Det kan jo hende du har mer erfaring med aa vaere paa havet enn det signaturen din kan tyde paa. Det er regnet for verdens farligste farvann Berserk har begitt seg inn i. Det finnes svaert daarlige kart over omraadet, vaeret er lite forutsigbart, det er langt til hjelp og selv om sommeren fryser man i hjel etter kort tid i vannet. Redigert 23.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Litt merkelig hvis de ikke har satset på å ha AIS ombord på en slik seiling. Håper nå at dette går bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Har de ikke AIS ombord? Merkelig.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Rekkevidden paa en klasse B AIS er ca 5 nm. Det hjelper liksom ikke saa veldig mye der de er tenker jeg. Hvilken mottaker av AIS finnes paa Sydpolen som kan linke signalet videre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fun@sea Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Mens alle venter på nyheter om at at alle er funnet i god behold så kan man jo sende Watson og co en varm tanke, tror de fryser! Han er vel i manges øyne en "klin gæren urokråke"? men at han er en dyktig sjømann kan vi vel ikke ta ifra han? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Bitteliten, det er ingen grunn til å tro at berserk med mannskap kom uforbredt på forholdene i området. Tvert i mot. Slik jeg har forstått det var Berserk i kontakt med et kystvaktskip fra new Zeeland å ble anbefalt å gå til McMurdo i Rosshavet, samme sted som nødpeilesenderen gikk av. en ais sender vil ha liten betydning i dette området med mindre en er innenfor radiodekning, finnes det ais dekning vil vi ikke kunne se dette på nettet fordi det kreves en mottaker som kan sende dataene videre å det tror jeg ikke det er der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Derfor har jeg nevnt amatørradio utstyr. Kan bruke det opp mot GPS og sende kloden rundt. Og det er tusenvis av lyttere på amatørradiobåndet 24 timer i døgnet. Men det kan være en bølge som har bare skylt litt saltvann inn i senderen og utløst den. Så har gutta oppdaget det etter en time og slått den av. Får håpe det er det som har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 (redigert) Vi får håpe det Fredrik, nå tror jeg forsåvidt at gutta nok ville gjøre alt i sin makt for å kontakte omverdenen om de var klar over at senderen var aktiv , været i området blir bedre å redningsmannskaper er nå snart fremme i området. denne lenken vil være interessant for de fleste, hør på lydklippet. Redigert 23.Februar.2011 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Rekkevidden paa en klasse B AIS er ca 5 nm. Det hjelper liksom ikke saa veldig mye der de er tenker jeg. Hvilken mottaker av AIS finnes paa Sydpolen som kan linke signalet videre? Ja, men de fleste skip som er med i søket etter båten er sannsynligvis utstyrt med AIS, kl.A. Det er jo obligatorisk for fartøyer over 300tonn. De vil jo være i stand til å motta signalet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BAN Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Steve Irwin er her i området. Som man ser er det ikke AIS oppdatert for ofte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.