Jump to content

Riktig bruk av oksalsyre på båtskrog.


Elmer

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har fått tips om å bruke oksalsyre for å gjøre gelcoaten hvit og fin. Lurer på om noen har erfaring med å bruke det. Jeg kjøpte en boks på apoteket, men synes den var veldig liten.

Hvilket blandingsforhold bør jeg ha for å få effekt?

Kjøpes det billigere andre steder enn apoteket i større bokser?

Har noen god erfaring med oksalsyre?

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å søke på forumet. Du finner søkefeltet nederst på siden. Skriver du inn oksalsyre der får du 63 treff, og kan blant annet lese om andres erfaringer i denne tåden Da er det bare å lese til øyet blir stort og vått :thumbsup:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

En kamerat kjøpte i fjor en brukt Grand Banks, den kom direkte fra USA. Den var HELT gul nede ved vannlinjen, og avtagende gul oppover. Han kjøpte 1 liter Vannlinjerens fra Jotun. Ja, ja - enda et vidundermiddel, tenkte jeg. Sprayet på litt - og - underet skjedde. Det var nesten det tøffeste jeg noen gang hadde sett. Kritthvit skrog etter å ha skylt vekk med ferskvann!!! Omsider et produkt som godt og vel holdt det som ble lovet på etiketten - det er et stykke mellom disse.

Der står det forøvrig også: Etsende. Inneholder 10% saltsyre. Så båten ble litt matt, men greit nok, den ble hvit, og dette var behandling før grundig polering.

Det står også at den tar skjell/belegning, groe og rur på drev og undervannshus/skrog. Akkurat det har jeg ikke prøvd enda, men tar min båt snart om været holder. Håper det stemmer, dette også :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har fått tips om å bruke oksalsyre............ Kjøpes det billigere andre steder enn apoteket i større bokser?

Har noen god erfaring med oksalsyre?

 

Kjøp Owatrol terrasserens eller teakrens, den innholder oxalsyre. Apoteket tar sine "apotekpriser." En kanne med Owatrol-rens varer mange år. Smører utynnet langs vannlinjen, lar stå 15-20 min. og skyller godt av. Gule linja og annet dritt er borte. Salsyre går jo også, men er mer etsende, oxalsyre er også giftig..

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...