Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Er for spesielt interesserte. Og de er det ikke så mange av.

 

Det kommer til å bli mange..så lenge båt er et luksus gode og drivstoff er den største kostnadsdriveren relatert til luksusgode så vil en se at folk velger å tilpasse seg for å kunne ha tilgang på gode så lenge som mulig. Med en mer effektiv skrogkonstruksjon, muligheter for alternativ framdriftskilde, økonomisk drift med motor og god bokomfort så tror jeg nok at en vil se en vridning i konsum. på samme måte som en ser en vridning i konsum fra snekker til raske og store motorbåter for så tilbake til snekker/seilbåter...

 

 

 

 

Markedet er i alle fall selgers for små Rib`er. Vi solgte vår i løpet av en dag, og til 2000,- over prisforlangende. Og denne prisen hadde jeg lagt høyt for å ha prutningsmonn. Egentlig så tror jeg man kunne fått tak i tilsvarende båt- / motorpakke ny hos rette forhandleren.....

 

har prøvd å få tak i noen sånne jeg og...og det er forbløffende mange som har riber og hasler som sine primærbåter...for å dekke behovet for å komme seg på sjøen på en billigst mulig måte...

Link to post
Share on other sites

Etter det som hevdes fra forhandlere, presse osv så blir båtene større, og dermed dyrere, motorene blir større og sågar flere, og i det hele tatt selges det godt med båter (sett i forhold til statistikk for foregående ti-året) også i dårlige år med finanskrise så dette skremmescenariet som forsøkes markedsført her er ikke helt i henhold til realitetene, heldigvis.

Link to post
Share on other sites

på samme måte som en ser en vridning i konsum fra snekker til raske og store motorbåter for så tilbake til snekker/seilbåter...

Vel det tror ikke jeg, dessuten seilbåtene bruker jo like mye drifstoff som en snekke. Ingen forskjell der. Her i fjorden er det ikke mange som skjønner hvorfor de har mast på båten, stort sett så godt som alle kjører for motor.

Link to post
Share on other sites

Det kommer til å bli mange..så lenge båt er et luksus gode og drivstoff er den største kostnadsdriveren....

 

 

Tror nok ar drivstoffprisene skal øke mye for at det skal få noen særlig betydning. Det er nok andre motiver som ligger bak når folk f.eks velger seilbåt. Og ja, Hansi, seilbåt er kanskje for spesielt interesserte. Er ikke dere motorbåteier noe særlig interessert i det dere driver med? :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken fjord snakker du om Hansi? Ser du kommer fra Bamble, er det Trosbyfjorden

Jeg regner helt sikkert med at du har hørt om Langesundsfjorden. :sailing:

Tidligere eksempelvis på åttitallet da seilte de med seilbåt. Var ute på tur og koste seg, hadde det ikke travelt, tok det med ro. Nå i dag er det nesten slik at blårøyken står ut av akterstevnen på seilbåtene fredags ettermiddag da de skal skynde seg ut i skjæra eller til Jomfruland for å sikre seg en plass i gjestehavna slik at de kan koble seg på landstrøm og lade opp alle duppedittene ( gjelder motorbåter også ).

 

Trist utvikling egentlig, for vitsen med seilbåt antar jeg er interressen for å seile ikke kjøre båt for motor. For en del vet jeg at det er en motesak, skal liksom være miljøvennlig selv om de ikke seiler men kjører for motor. Men fasaden er jo fin, det er det viktigste, miljøet er det ikke så nøye med.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter det som hevdes fra forhandlere, presse osv så blir båtene større, og dermed dyrere, motorene blir større og sågar flere, og i det hele tatt selges det godt med båter (sett i forhold til statistikk for foregående ti-året) også i dårlige år med finanskrise så dette skremmescenariet som forsøkes markedsført her er ikke helt i henhold til realitetene, heldigvis.

 

 

hehe..ihh til realitetene:) ikke på kort sikt nei, men mellomlang sikt ja!. Jeg har ingen interesse i at båtprisene skal krakke, men jeg mener bare at det er sunn fornuft å prise inn et betydelig prisfall på båter spes. de 80 talls båtene som nå 20-30 år senere selges til en høyere pris enn kjøpsprisen. Det er vel ikke så vanskelige å se for seg at tilbud etterspørselskurven fungerer her også...

 

Jeg mener at etterspørselskurven helt klart vil få et skift nedover ved økte bensinpriser som det er argumentert for tidligere, og da vil tilbudet ikke være i likevekt lenger og en følgende korreksjon er uunngåelig..

Link to post
Share on other sites

Her i fjorden er det ikke mange som skjønner hvorfor de har mast på båten, stort sett så godt som alle kjører for motor.

 

Kanskje er de som meg, jeg har seilbåt, elsker seiling, men går ofte for motor. Så til dere i fjorden, om dere lurer på hvorfor: :wink:

- Vi har seila i 2-3 timer, ungene er med, og nå er de lei og vil frem -> Vi starter motoren.

- Det blåser ikke. -> Vi starter motoren.

- Det blåser midt i mot og vi har ikke tid til (eller gidder ikke) å krysse hjem. -> Vi starter motoren.

- Det blåser litt, men ikke nok til å få fart nok, kjedelig. -> Vi starter motoren.

 

På min tur opp Oslofjorden i dag vil jeg tro at over halvparten av seilbåtene brukte seil som fremdriftsmiddel.

Uansett er det jo glimrende å valgfrihet, motor eller seil.

God tur!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at etterspørselskurven helt klart vil få et skift nedover ved økte bensinpriser som det er argumentert for tidligere, og da vil tilbudet ikke være i likevekt lenger og en følgende korreksjon er uunngåelig..

 

Skal det ha noen mening å "skylde" på bensinprisene så må det være fordi de reelle prisene har økt kraftig, ikke de nominelle, for selv om prisen på bensin har gått kraftig opp i mange år så er den ikke reelt sett dyrere idag enn for fem, ti eller femten år siden. Ser ut til å være en evig oppoverbakke å få frem dette poenget i diskusjoner her på forumet! Samme som med matprisene, gått kraftig opp ja, men i prosent av disponibent realinntekt har den aldri vært billigere enn nå, under 11%.

Link to post
Share on other sites

Uansett er det jo glimrende å valgfrihet, motor eller seil.

Helt enig og ikke minst opp til en og hver. Men til miljøfreakene, hold miljøet unna båt, begynn heller med fly eller lastebiler og busser som fyller opp veiene og spyr ut diesel fordi toget har mistet strømmen, skinnegangen er skeiv, osv. Der er det nok å ta tak i. La båtfolket få kose seg et par måneder i året uten at de skal få dårlig samvittighet av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Skal det ha noen mening å "skylde" på bensinprisene så må det være fordi de reelle prisene har økt kraftig, ikke de nominelle, for selv om prisen på bensin har gått kraftig opp i mange år så er den ikke reelt sett dyrere idag enn for fem, ti eller femten år siden. Ser ut til å være en evig oppoverbakke å få frem dette poenget i diskusjoner her på forumet! Samme som med matprisene, gått kraftig opp ja, men i prosent av disponibent realinntekt har den aldri vært billigere enn nå, under 11%.

 

 

Dette er jeg helt enig med deg i, og hvis du har sett tidligere så har jeg vært helt enig med deg i dette argumentet. Det du glemmer i dette resonementet er at boligprisene har økt betraktelig som andel av inntekt ifh til for 10 år siden. Dette tar en stor del av kronasjenen som skal dekke bensinen for båtene...jeg mener at elastiteten ifbm forbruk har endret seg betraktelig de siste årene grunnet økte kostnader ved bolig...

Link to post
Share on other sites

Aldri har vel rentenivået på boliglån vært lavere (3,2% før skatt!) og i kombinasjon med en skattefri verdiøkning på rundt 10% siste årene (beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet) så blir man bare rikere og rikere for hvert år, og jo mere lån man har tatt opp og dyrere bolig man har kjøpt jo bedre. Ja verdiøkningen alene har jo vært langt høyere enn totale kostnader ved å eie boligen inklusive avdrag på lånet!

Link to post
Share on other sites

Dette er korrekt så lenge en allerede eier bolig...nå må en ikke glemme det at alle de som skal plukke opp bruktbåtene er de som kjøper boliger som har steget i pris i langt større grad enn hva reallønnsveksten har vært...selv etter skattefradrag...og det er disse som ikke vil være villige til å betale så masse for et luksusgode..

 

nå kjenner jeg ikke deg, men ut fra hva jeg har skjønt her på forumet er du en mann i en helt passe alder.. Du er nok i en alder hvor boligpriser/kostnader relatert til bolig er et ikke tema...For dere så stemmer nok dette, men som jeg bemerket i forrige avsnitt så for oss som skal kjøpe alle disse brukte båtene har nok langt større kostnader relatert til bolig enn det du/dere har...

Link to post
Share on other sites

(10.02.2011 10:01) - Fritidsbåtlivet fortsetter å vokse. Siden 2004 har antall båter økt med 23% til 881.000 båter

 

Har ikke fulgt så godt med i denne tråden men sett i forhold til 881.000 båter er en 12-13 tusen båter på nett en forsvinnende liten andel.

Link to post
Share on other sites

For dere så stemmer nok dette, men som jeg bemerket i forrige avsnitt så for oss som skal kjøpe alle disse brukte båtene har nok langt større kostnader relatert til bolig enn det du/dere har...

 

Boligkjøp til 3 mill med 10% egenkapital gir et lånebehov på 2,7 mill og til si 3,75% rente med skattefradrag gir en månedlig belatning på 6000 kroner som er hva det koster å leie en et-roms leilighet. To inntekter på 350/400' vil vel klare det greit vil jeg tro? Når boligen på et år også har økt i verdi med 10% eller 300', så vil man i løpet av relativt få år kunne få et biligere lån siden sikkerheten har blitt bedre. Jeg regner med at svært mange båtkjøpere, det være seg av nytt eller brukt, ikke kun er førstegangskjøpere av bolig som nettop har kjøpt bolig så jeg mener fortsatt at problemet som hevdes her ikke er reelt, eller i alleall betydelig overdrevet. Du må gjerne arrestere meg på tallene og dermed også logikken.

Link to post
Share on other sites

(10.02.2011 10:01) - Fritidsbåtlivet fortsetter å vokse. Siden 2004 har antall båter økt med 23% til 881.000 båter

 

Har ikke fulgt så godt med i denne tråden men sett i forhold til 881.000 båter er en 12-13 tusen båter på nett en forsvinnende liten andel.

 

 

Boligkjøp til 3 mill med 10% egenkapital gir et lånebehov på 2,7 mill og til si 3,75% rente med skattefradrag gir en månedlig belatning på 6000 kroner som er hva det koster å leie en et-roms leilighet. To inntekter på 350/400' vil vel klare det greit vil jeg tro? Når boligen på et år også har økt i verdi med 10% eller 300', så vil man i løpet av relativt få år kunne få et biligere lån siden sikkerheten har blitt bedre. Jeg regner med at svært mange båtkjøpere, det være seg av nytt eller brukt, ikke kun er førstegangskjøpere av bolig som nettop har kjøpt bolig så jeg mener fortsatt at problemet som hevdes her ikke er reelt, eller i alleall betydelig overdrevet. Du må gjerne arrestere meg på tallene og dermed også logikken.

 

 

Tallene er vel kjapt regnet over riktige de...problemet er ikke at folk har råd til det, men likviditet(jfr strengere utlånsregler etc).

 

Se ovenfor...881000 båter i Norge jfr nb840 sine tall..det er 1 båt pr 5 nordmann...jeg mener en trenger ikke å regne på det engang..Færreste av disse båtene vil bli vraket..det kjøpes stadig flere og flere nye båter...Det vil komme en skvis, skjønner ikke at du ikke ser poenget Mouche...

 

 

1: 80 tallsbåter ligger til salgs for over ny pris(ofte med samme motor som ved ny)

2: Bensinprisene øker(ligget stille i 10 år, folk har vent til seg et forbruk med lave realpriser på bensin, og høyere konsum av andre ting

3: 881000 båter i Norge, en pr 5 nordmann! Båter vrakes sjeldent, og tilførselem av båter er høyerer enn vrakingen...

4: Bolig kostnadene har steget mer enn reallønnen. (dog er rentenivået lavt som du argumenterer for, men bankenes villighet til likviditet til forbruk er lavere).

 

Min konklusjon er som følger:

 

Tilbud er høyere enn etterspørsel, og at eneste grunnen til at båprisene enda ikke har kræsjet er at folk har råd til å ikke selge båten...

 

Under finanskrisen ble det gjort mange gode kjøp på krakk båter, skal ikke mere uro i sjøen før markedet får seg et "setback":)

Link to post
Share on other sites

Tilbud er høyere enn etterspørsel, og at eneste grunnen til at båprisene enda ikke har kræsjet er at folk har råd til å ikke selge båten...

Hvordan kommer du frem til påstanden om at tilbud er høyere enn etterspørsel? Båter kjøpes, båter selges, og båter ligger ute for salg. Hvor ligger det i kortene at tilbudet er høyere enn etterspørsel?

Slik jeg tolker deg, så må det være 0 salgs-annonser på finn.no, før du konkluderer med at etterspørselen blir høyere enn tilbudet?

Jeg vet av flere som har båtene sine liggende ute for salg på finn.no. Ikke seilbåter (som noen her spådde en lysende fremtid), men av merker som Goldfish/Nor-Tech/Atlantis. Disse ligger ute for salg, enten fordi eier allerede har bestilt ny båt, eier ønsker å bytte i større båt, eller eier ønsker å selge -om- eier skulle få et veldig bra tilbud.

 

Og konklusjonen din... Er ikke den veldig opplagt - du konkluderer med at alt er som normalt og at vi har et fungerende båtmarked, fordi "folk har råd til å ikke selge båten" :giggle:

Det er ingen markeder som kræsjer, så fremt alle som er i markedet har råd til å sitte med sine objekter, være det hus, verdipapirer, bil, båt og hytte.

 

Under finanskrisen ble det gjort mange gode kjøp på krakk båter, skal ikke mere uro i sjøen før markedet får seg et "setback"

Det skal ikke mer uro til, enn en ny finanskrise? Alle markeder fikk seg et "setback" under finanskrisen. Båtmarkedet var vel bare en liten promille av det totale verdifallet på eiendeler den gangen.

Link to post
Share on other sites

 

1: 80 tallsbåter ligger til salgs for over ny pris(ofte med samme motor som ved ny)

 

 

Ser dette stadig dukker opp i diskusjon om priser på bruktbåt.På hvilken måte er prisen båten hadde som ny relevant? Noen som ser på hva det kostet å bygge huset i 1980 før man legger inn bud?

Det måtte jo vært antatt byggekostnad i dag, minus "aldersfradrag" som burde være interessant?

Link to post
Share on other sites

Hvordan kommer du frem til påstanden om at tilbud er høyere enn etterspørsel? Båter kjøpes, båter selges, og båter ligger ute for salg. Hvor ligger det i kortene at tilbudet er høyere enn etterspørsel?

Slik jeg tolker deg, så må det være 0 salgs-annonser på finn.no, før du konkluderer med at etterspørselen blir høyere enn tilbudet?

Jeg vet av flere som har båtene sine liggende ute for salg på finn.no. Ikke seilbåter (som noen her spådde en lysende fremtid), men av merker som Goldfish/Nor-Tech/Atlantis. Disse ligger ute for salg, enten fordi eier allerede har bestilt ny båt, eier ønsker å bytte i større båt, eller eier ønsker å selge -om- eier skulle få et veldig bra tilbud.

 

Og konklusjonen din... Er ikke den veldig opplagt - du konkluderer med at alt er som normalt og at vi har et fungerende båtmarked, fordi "folk har råd til å ikke selge båten" :giggle:

Det er ingen markeder som kræsjer, så fremt alle som er i markedet har råd til å sitte med sine objekter, være det hus, verdipapirer, bil, båt og hytte.

 

 

Det skal ikke mer uro til, enn en ny finanskrise? Alle markeder fikk seg et "setback" under finanskrisen. Båtmarkedet var vel bare en liten promille av det totale verdifallet på eiendeler den gangen.

 

Selvfølgelig ikke:

 

Som NB840 nevnte: 881000 båter i Norge, 1 båt pr 5 nordmann. Trekker du inn at 60% av alle damene i norge ikke kommer til å eie en båt, at alle ungene ikke kommer til å eie egen båt, så begynner vi snart å nærme oss et 1 til 1 forhold når det kommer til antall båter pr antall menneske som i realiteten er i markedet for båt. Det vil da si at når det nå selges flere og flere båter så begynner en å møte et 1.1, 1.2, 1.3 forhold. Dvs at hver person har mer enn en båt. Spesielt når utrangering av båter går så ekstremt mye tregere enn feks bruktbiler.

 

Poenget er enkelt: jo flere båter tilgjengelig for det begrenset antallet mennesker som er interessert i båt, jo høyere vil prispresset på nedsiden bli.

 

 

Ser dette stadig dukker opp i diskusjon om priser på bruktbåt.På hvilken måte er prisen båten hadde som ny relevant? Noen som ser på hva det kostet å bygge huset i 1980 før man legger inn bud?

Det måtte jo vært antatt byggekostnad i dag, minus "aldersfradrag" som burde være interessant?

 

Ser på båt som mer sammenlignbart med bil enn med bolig, da en stor del av verdien på boligene er nå tomteverdien. Selve byggekostnadene har ikke økt i større grad enn prisstigning og reallønssvekst. Tomtene har vel den samme beliggenheten i 2011 som i 1970...

 

du mener ikke seriøst at det er naturlig at en kadett fra 1985 har høyere bruktpris enn ny pris?

Link to post
Share on other sites

Færreste av disse båtene vil bli vraket..det kjøpes stadig flere og flere nye båter...Det vil komme en skvis, skjønner ikke at du ikke ser poenget Mouche...

 

Joda, ser poenget og du har helt rett forutsatt at etterspørsel ikke øker i takt med tilbudet, men om det er tilfelle, eller ikke, er å spå om fremtiden hvilket jeg alltid har funnet litt vanskelig.

 

Finanskrisen var noe mere enn bare litt uro! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

du mener ikke seriøst at det er naturlig at en kadett fra 1985 har høyere bruktpris enn ny pris?

 

Og hvorfor mener du det er mer naturlig å sammenligne bil og båt enn hus og båt? En båt har en betydelig lengre levetid enn en bil, En bil fra 1985 har passert forventet levetid med minst et tiår mens en båt fra samme år fint kan gjøre jobben i minst 20 år til med normalt vedlikehold og oppgraderinger som også pleier å bli gjort. Et skrog fra 1985 er ikke noe svakere på noen måte enn et tilvarende fra 2011. Og innredningsløsninger etc. har heller ikke gått gjennom noen større revolusjon på disse årene. Så en godt vedlikeholdt båt med kurant utstyr og maskineri har ingen som helst problemer med å forsvare en pris på samme nivå som når den var ny. Når en tilsvarende båt ny fra produsent nå har en pris på fire-fem ganger det den kostet på åttitallet, så må man som kjøper foreta en kost/nyttevurdering og se hva man får for pengene sine. Og da vil ofte valget falle på en gammel båt, selv om driftsutgiftene gjerne blir høyere...

Link to post
Share on other sites

Som NB840 nevnte: 881000 båter i Norge

 

Spesielt når utrangering av båter går så ekstremt mye tregere enn feks bruktbiler.

 

Poenget er enkelt: jo flere båter tilgjengelig for det begrenset antallet mennesker som er interessert i båt, jo høyere vil prispresset på nedsiden bli.

 

Jeg fant dette:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/rapporter_planer/planer/1986/handlingsplan-mot-ulykker-med-fritidsbat.html?id=101946

"Med stort og smått finnes det i Norge ca. 800.000 fritidsbåter."

Det var i 1986?

Om det er 881000 båter, med stort og smått, i 2011, så har vi hatt en økning på 10% i antallet, på 25 år. Altså har vi et stort svinn av båter hvert eneste år. Faller ikke hele argumentasjonen din bort med dette? :confused:

 

Du glemmer også en annen detalj.

Båt er noe mange (de fleste?) kjøper seg, når de vet de har økonomien i orden, og de fleste er klar over at båtkjøp ikke er noen investering.

Det er altså en gjenstand som ikke er kjøpt som en investering, men som noe som skal brukes, og som ikke har noen forventet avkastning. Derfor vil det ikke bli noe prispress - fordi ingen har behov for å selge. Du prater som om alle som eier båt, har kjøpt båten for å selge ved et senere tidspunkt. For meg virker dette helt virkelighetsfjernt, så jeg klarer faktisk ikke forstå ditt synspunkt i det hele tatt.

Dette er ikke hus/leiligheter, hvor folk kanskje kjøpe både to og tre stykk, for å bo i en enhet, og leie ut de to andre. Da skal det bare en liten dipp i utleiemulighetene til, for at "korthuset" faller sammen. Slik er det ikke med båter.

 

 

Edit:

Og til slutt, 881.000 omfatter denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28150230

og denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28152156

og denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27131642

og denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27111520

 

Disse hører til i forskjellige markeder, mens du driver og lager tullete statistikk basert på at båt = båt.

 

 

PS.

Glemte å være litt spesifikk. Når jeg nå skriver generelt om båter, f.eks. "Båt er noe mange (de fleste?) kjøper seg", så tenker jeg på fritidsbåter i prisklassen noen hundre tusen+++. Å diskutere prispress på båter til under 200.000 kroner, blir idioti.

På finn.no nå, så er det ca. 3000 båter listet til priser under 50.000 og ca. 6000 til under 160.000 kroner. Trekker vi den litt videre, så vil det si at 42% av de båtene du prater om, er verdt under 160.000 kroner stykket.

Redigert av Quaoar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...