Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Det er vel en mekanisme til som slår inn, men med mindre beløp. Kostnadene for båthold.

 

De som "står over" intensiv bruk i en sesong eller to må fortsatt betale, så uavhengig av landets økonomi er det bedre å selge raskt enn langsomt..

 

Vedlikeholdskostnadene er likeartede, men båtplass og opplag kan tenkes å være billigere for dem som har hatt båt lenge og har egne ordninger. Dermed vil det kanskje bli litt forskjell i behovet for å selge, som igjen vil slå ut i litt prisvariasjon i forhold til selgers situasjon.

 

p..

Link to post
Share on other sites

Enig i at de billige båtene ikke vil gå så mye ned i pris, men en ser jo at prisen på de også beveger seg nedover. Videre er det jo vanskelig for de som kommer i en situasjon slik at de som av en eller annen grunn må selge båten, uansett hva de måtte tape på den. Ser jo at av og til finere og dyrere båter blir satt ut til salg for en utrolig lav pris, og solgt blir de fort. Disse er jo også med på å presse prisen stadig nedover da de med "like" båter ser at det bl.a. er den reduserte pris de selges for.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

En annen ting kan jo være å se på priser på tilsvarende brukte båter i Sverige.

Jeg ser der at identiske båter med den jeg har er priset høyere(til dels ganske mye) på Blocket.se enn de er på Finn.no.

Noen som vet hva slags kostnader en svenske må ut med om han ønsker å kjøpe båt i Norge, og hvor mye billigere en båt må være i Norge enn i Sverige, før det lønner seg for svenskene å handle i Norge?

 

Kunne jo vært artig om svenskene plutselig begynte å handle bruktbåt i Norge.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor markedet går. Ser drivere i begge retninger, så det blir interessant å følge med.

 

Jeg ville ikke håpet på et vesentlig prisfall fra dagens nivå, mange båter er allerede veldig mye lavere priset enn hva de var for 4-5 år siden men det betyr ikke at vi får prisfall ned til 0,- Det er ikke slik at ting til slutt blir gratis.

 

Der tror jeg du tar feil. Jeg tror endel båter faktisk vil ha negativ verdi etterhvert. Dette fordi det koster mer å løfte de til ett akseptabelt nivå, enn å kjøpe en bedre båt. Selv om man setter verdien av egen arbeidsinnsats til 0, nærmer dette nivået seg for en del båter. Man kan se dette for båter som ikke har dagens krav til komfort, men likevel krever sitt når de skal på land og vedlikeholdes evnt. oppgraderes. Typisk små kjølbåter og snekker som er blitt veldig billige allerede. I Sverige gies det bort flotte små kjølbåter i ny og ne, ser jeg.

 

Kanskje er det også gunstig for markedet at en del båter etterhvert skrotes?


En annen ting kan jo være å se på priser på tilsvarende brukte båter i Sverige.

Jeg ser der at identiske båter med den jeg har er priset høyere(til dels ganske mye) på Blocket.se enn de er på Finn.no.

Noen som vet hva slags kostnader en svenske må ut med om han ønsker å kjøpe båt i Norge, og hvor mye billigere en båt må være i Norge enn i Sverige, før det lønner seg for svenskene å handle i Norge?

 

Det er vel valutaforskjell + moms svenskene må legge til.

Link to post
Share on other sites

På 12 måneder har valutakursene endret seg betydelig.

SEK og GBP + 11 %

EUR + 15%

Forutsatt samme salgspris har det derfor på kort tid blitt langt mindre attraktivt å importere bruktbåter. Nye båter stiger tilsvarende. (Import). Man kan jo tro at det vil være med på å bremse prisfallet.

 

Men det er nok som flere er inne på: Mange har råd til ny båt, så hvorfor kjøpe en gammel med masse potensielle problemer? Handymen er som kjent en utdøende rase, og for hver eldre båteier som dør så forsvinner det en verktøykasse og masse kunnskap. Så når alle tjenester skal kjøpes så blir det fort dyrt å eie ting. Vinterkonservering og opplag av en gammel båt kan fort beløpe seg til 5-10 % av båtens verdi. Den oppvoksende generasjon er bortskjemt med at alt er "plug % play". En bil forventes f.eks. ikke å ha diverse "nykker", så forståelsen for at en båt kan ha det er liten. Folk blir mer og mer hjelpeløse eller muligens late. Se bare på hvordan antall dekkhotell har økt. For 20 år siden visste man knapt hva det var.

Link to post
Share on other sites

Dette er vanskelige ting å skjønne og ikke minst analysere fordi det ligger så mye psykologi bak de valg folk gjør; i motsetning til rene "forretningsmessige" beslutninger som har et mer rasjonelt grunnlag. Hva den ene båtmanns rasjonale er, vil ikke nødvendigvis passe med den andres. Derfor kan to identiske båter få vidt forskjellige skjebner, uten at det nødvendigvis er synlig for markedet hva grunnen er. Den ene velger kan hende en lett oppgradering og å beholde båten, mens den andre dumper prisen for å komme ut av båteierskapet.

 

Mitt eget rederis beslutninger kan tjene til eksempel.Pga alvorlig sykdom i familien bestemte jeg meg for å selge båten, men gi den en god oppshining først. Jeg ble heldigvis ikke ferdig. Det gikk opp for meg til slutt at jeg ville måtte ta et tap på 250-350 000 kroner, og at gjenanskaffelse av en mindre og for tiden mer passelig båt ville forutsette et stort/mye større mellomlegg. Etter en del overlegninger blir løsningen i stedet å bytte interiør og motorer (utvendig er vi "ferdig") og dermed ha "ny" båt. Til en kostnad som ikke blir så mye mer enn det antatte tapet. (Om det fører til en netto verdiøkning bruker jeg ikke tid til å tenke på; den verdiøkningen skal jeg jo nyte avkastningen av i form av avnytelse av blondiner,cigarrer og cognac på flyvebrigden i mange somre fremover)

 

Min filosofi blir enkelt sagt at jeg kan velge mellom å bruke "mine penger" på å fremme andres båtliv som ny eier av min båt, eller jeg kan bruke de samme pengene på meg selv, og fortsette å nyte drømmebåten.

 

Ut fra denne synsvinkelen,var ikke valget så vanskelig! :flag_bp:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En annen ting kan jo være å se på priser på tilsvarende brukte båter i Sverige.

Jeg ser der at identiske båter med den jeg har er priset høyere(til dels ganske mye) på Blocket.se enn de er på Finn.no.

Noen som vet hva slags kostnader en svenske må ut med om han ønsker å kjøpe båt i Norge, og hvor mye billigere en båt må være i Norge enn i Sverige, før det lønner seg for svenskene å handle i Norge?

 

Kunne jo vært artig om svenskene plutselig begynte å handle bruktbåt i Norge.

 

Har lagt merke til akkurat det samme. Prisene på samme båt som vi har ligger høyere i Sverige, og også hos de internasjonale annonsegreiene som viser båter i Tyskland, Danmark osv. Innimellom nær dobbel pris av hva prisen er i Norge. Men dette er da en båt som i Norge er i bunnsjiktet av familiebåter prismessig.

 

Jeg tror det viser at nedre del av markedet i Norge står i bunnen.

 

Mtp lønnsnivå osv i Norge så vil en også "gi opp" en båt tidligere da det blir for kostnadskrevende å sette i stand og holde den med norske priser på deler og tjenester. Dvs at en båt som mer eller mindre har mistet all sin verdi i Norge fortsatt kan ha en restverdi i andre land.

 

Så ja, kanskje marginene snart gjør at en kan eksportere norske bruktbåter?

Link to post
Share on other sites

Skal hangarskibet få nye motorer SW? Spenende!

 

Hva vurderes så av nye maskiner?

 

Jeg ser på flere alternativer. Det er jo om å gjøre at nye motorer passer inn i motorrommet med minst mulig tilpasninger/ombygging, vinkel på utgående aksling, lengde/at girflens møter aksling der den står nå osv. Så det begrenser vel utvalget litt. Ikke helt bestemt ennå men det kan hende jeg avslører vinneren den dag det står to stk julegaver pent pakket på lager. :sweat:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sap, ja, røyken er jeg lei av. Ikke dens hallusinogene effekter, de er jo bare morsomme, men lukten det setter innvendig når det "lekker inn" f eks når varmer er på om høsten/vinteren/våren. Og så er jeg i grunnen godt oppdratt og liker ikke helt å "berøyke" båtnaboer hele tiden. Men mest av atl er det ytelse -- som båten fortjener -- og driftssikkerhet, som er poenget. Jaja, å bikke 30 knop er jo i seg selv litt artig, da ...

 

Olpi, de motorene er grovt overpriset. Jeg regner med å komme fra det både med høyere ytelse og med minst hundre kroner mindre betalt per gamp.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mener MBY/ eller MBM hadde en artikkel for endel år siden om en Turbo 36 som fikk nye Yanmar 370 eller 408 hk motorer og facelift samtidig.

Husker ikke helt hvordan motorene kom ut eller inn, men lurer på om FB ble tatt av.

 

Hadde vært kult og interessant om du lager en re-engine tråd når du kommer så langt :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Den hadde 2x200 Tamd 41, byttet til 2x350 Yanmar, oppnådd fart maks 32 kn. "Why Knot" heter den pr MBM aug 2004,ex "Gypsy Island". Motorbyttet omtalt i MBM feb 2000. Ja, jeg vet til tider litt for mye. :rolleyes:

 

Det er luke på fb som tas av, "piece of cake", dette er god engelsk ingeniørkunst. Noen tråd blir det IKKE. Jeg har nok med å henge med i svingene i dagliglivet. Noen bilder en eller annen gang, kanskje. Det var en eller annen som dro dette med egen tråd helt ut i det vansinnige her tidligere i år,og jeg orker ikke å hoppe etter Wirkola :giggle:

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

 

Olpi, de motorene er grovt overpriset. Jeg regner med å komme fra det både med høyere ytelse og med minst hundre kroner mindre betalt per gamp.

Ja, jeg stusset også på prisen på akkurat disse, men jeg tenkte mest på typen motorer. De er vel konvensjonelle dieselmotorer uten for mye nytt leamikk. Såvidt jeg har skjønt er det bra motorer som forhåpentligvis ikke gir store og/eller uforutsette utgifter. Uansett lykke til med prosjektet

Link to post
Share on other sites

Ja, 63 er "direct swap" men også "mer av det samme" og de er 370 hk mens jeg helst vil over 400. Jo mere, desto bedre, alt selvsagt i forhold til begrensninger i fysisk plass. Jeg er lei av VP nå og vil prøve andre motorer så det er om å gjøre å få tak i rette kombinasjon motor/gir nå. Det kan bli en spennende vinter. Prøver å få alt i havn til 24.d.m. :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...