Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Dette er tråden for alt om Viksunds St.cruz-modeller.

 

Etter det jeg finner av informasjon på Viksunds oversikt over eldre modeller ble St.cruz-serien introdusert med 350 St.crus i 1990. Dette vil si at denne modellserien har bestått i over 20 år. St.cruz-modellene har variert fra 270 som den minste og 360 som den største.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Viksund har to nye modeller i St.cruz-serien på gang.

 

335 St.cruz er basert på samme skrog som 320. Se utviklingen av modellen i byggebloggen.

 

Viksund har også under utvikling en ny storebror i St.cruz-serien som får betegnelsen 390. Jeg fant imidlertid ikke oppdatert info om dette arbeidet på Viksunds hjemmeside. Kanskje det er noen som kjenner status for denne modellen?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med 270 st cruz 210hk cummins og fast aksel var at skroget ikke likte fart over 15 knop og mye støy fra aksel og motor. Solgte den etter 1 sesong.

De er vel levert med hekkaggregat også som kanskje passer skroget bedre?

Noe lekkasjer fra tetninger rundt rutene var det også, men så var båten "en gammel dame" etterhvert også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vi har en 270 St.Cruz med Merc. 180hk og Bravo 3 drev. Denne marser fint i 16-18knop. (23kn topp)

Nå er denne ny for oss i år, så har ikke brukt den mye enda. (30timer) Men min oppfattning er lite støy og forholdsvis lite vibrasjoner. I denne er det etterisolert ei kasse rundt motor, så det hjelper nok noe.

Men jeg synes den er noe baktung, og da ligger også badeplattformen for lavt! Er det noen som har noen gode råd for dette? Er det noe man kan gjøre med det?

Ellers er vi veldig fornøyd med båten så langt:)

 

(Kansje Viksund eiere kan bli flinkere til og bruke Viksund-forumet også;)

Redigert av Haa- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vi har en Viksund 310 St. Cruz 98 mod, men med type 340 skroget. Er usikker om dette er den de kaller 330 idag?

Svært fornøyd med maskinen som er en VP 63P. Har bare kjørt den 150 timer etter kjøp, men ikke et feilslag og den passerte 1400 timer nå. Denne er med fast aksling og vi cruser i 18-20 knop og toppfarten er 25. Svært fornøyd med båt og maskin

Har sett bilder av denne 335 og 390 som Viksund holder på med. Synes det oser kvalitet av disse båtene. Pene er de også.

 

Mvh

folkede

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Men jeg synes den er noe baktung, og da ligger også badeplattformen for lavt! Er det noen som har noen gode råd for dette?

Er dette når båten ligger stille eller er det under fart?

 

(Kansje Viksund eiere kan bli flinkere til og bruke Viksund-forumet også;)

Jeg har prøvd Viksund-forumet. Ideen er god den, men når det går kanskje flere måneder mellom hvert innlegg blir det liksom ikke noe stas.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vi har en Viksund 310 St. Cruz 98 mod, men med type 340 skroget. Er usikker om dette er den de kaller 330 idag?

Jeg har oppfattet det slik (korriger meg dersom jeg tar feil på årstallene): 310 som ble produsert fra 1997 til 2000, 330 fra 2000 til 2003 og 340 fra 2003 er alle bygget over det samme skroget, Innredningsløsningene har variert noe. Utvendig er vel den største forskjellen lengere badeplattform som kom når modellen fikk betegnelsen 340.

 

Et annet forhold som også kan skape forvirring er at den modellen som opprinnelig het 290 senere ble omdøpt til 310. Dette medfører at det er to forskjellige modeller (forskjellige skrog) som begge har hatt betegnelsen 310.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg: Det er egentlig både når den ligger stille og under kjøring. (Se bilde)

Under sakte kjøring Ca 8-12knop skyller vannet over plattformen.

Har lest at noen har lagt inn litt ballast i baugen, men vet ikke om det hjelper så mye? Eventuelt om det fører til noen andre "problemer".

 

Dumt at det skjer så lite på Viksundforumet ja, men det er derfor jeg mener vi skulle vært flinkere til å bruke det:)

 

dsc_0140.jpg

Link to post
Share on other sites

Men jeg synes den er noe baktung, og da ligger også badeplattformen for lavt! Er det noen som har noen gode råd for dette? Er det noe man kan gjøre med det?

Hva med å støpe på en forlengelse av skroget på hver side av drevet for å øke oppdriften bak? Dette i kombinasjon med noen kilo bly i baugen burde gjøre susen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppfattet det slik (korriger meg dersom jeg tar feil på årstallene): 310 som ble produsert fra 1997 til 2000, 330 fra 2000 til 2003 og 340 fra 2003 er alle bygget over det samme skroget, Innredningsløsningene har variert noe. Utvendig er vel den største forskjellen lengere badeplattform som kom når modellen fikk betegnelsen 340.

 

Et annet forhold som også kan skape forvirring er at den modellen som opprinnelig het 290 senere ble omdøpt til 310. Dette medfører at det er to forskjellige modeller (forskjellige skrog) som begge har hatt betegnelsen 310.

 

Brigg

 

Takk for litt fyldigere opplysning om båten og produksjonsdato'er.(har lurt litt på dette tidligere)

Forvirringen er litt i denne som Viksund vil selge http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28067159

Her er en -98 mod som de kaller 340 (330). Vi har 100% identisk båt..

Innredningen i vår båt er den samme som 340, bortsett fra at vi ikke har dusj. Har også den senga som ligger langskips i stikklugar. Badeplattformen er forlenget på vår båt. Dette ble gjort av Viksund tidlig på 2000. Da ble det også lagt teak på fly, badeplattform og akterdekk.

Hiver med et bilde for å vise skrogtype og badeplattform.

 

wp_000048.jpg

 

Mvh

folkede

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte en 330 våren 2000, og den ble levert i mars 2001. Betegnelsen 330 ble brukt da de forlenget badeplattformen på 2000 modellen. Tidligere modeller med samme plattform er ettermonterte.

Fra og med 2002 modellen heter de 340. Jeg har brosjyren for 2002 modellen for 340 liggende, fordi min båt ble fotografert og bildene benyttet i denne brosjyren.

 

blancoiii.jpg

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hei - flott med en Viksund St.Cruz-tråd her på forumet. Vi kjøpte en Viksund 340 ny i 2006 og har vel vanligvis over 100 overnattinger i året. Har vært, og er, kjempefornøyd med skuta.

 

Vil ellers minne om at det er aktive Viksund St.Cruz-klubber både på Østlandet og Vestlandet:

https://sites.google.com/site/wwwstcruznet/home

http://sites.google.com/site/viksundklubbenvest/

 

og dessuten på facebook.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

St cruz 390 er under bygging. Skrog og overbygg er kommet til fabrikken på Askøy fra England. Det blir den største serieproduserte fritidsbåten i norge. Den blir svær. Størrelsen vil tilsvare ca 45 fot pga bredde/høyde/lengde. Første byggenr ventes klar i løpet av sommeren/høsten.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

270 og 290/310 er ikke samme båten, har riktignok samme bredde og profil, men lengden er betydelig lenger på 290/310. Samme gjelder hytta, flybridgen og akterdekket. Om du går ombord i disse båtene ser du at det er vesentlig forskjell. Når det gjelder 290/310 virker det som Viksund var litt mer beskjedne enn andre produsenter til å begynne med. Og 310 er en mer beskrivende betegnelse om en sammenligner med tilsvarende båter som f.eks.Skilsø og Riviera.

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig både når den ligger stille og under kjøring. (Se bilde)

Under sakte kjøring Ca 8-12knop skyller vannet over plattformen.

Har du mulighet til å endre vektfordelingen ombord uten å tilføre mer vekt? I 8-12 knop, hjelper det å kjøre trimplanene lenger ned?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

St cruz 390 er under bygging. Skrog og overbygg er kommet til fabrikken på Askøy fra England. .....Første byggenr ventes klar i løpet av sommeren/høsten.

Jeg er sikkert ikke flink nok til å lete, men jeg har ikke funnet noen tegning/skisse av 390-en. Dersom du har tilgang på en tegning er det fint om du kan legge den ut her.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Noe "grove" de tegningene, men de gir et vist inntrykk av båten. Det blir spennende å se bildene når de begynner å bygge den.

 

Nedre kant av sidevinduene ser ut til å gå litt ned på bakerste del av vinduene. Den nye 335 har en lignende løsning på sidevinduene. Det kan virke som om dette blir et likhetstrekk på de nye modellene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Gå inn på denne siden: 390 prosjekt i rute

Tror ikke at prosjektet er helt i rute. Jeg var innom hos Viksund i Strusshamn i dag. Jeg spurte om de hadde 390 i hallen, men det hadde de ikke (eller kanskje ville ikke vedkommende si det...). Planen er stadig å vise den på Båter i sjøen i Sandvika til høsten, men jeg fikk inntrykk av at ting begynner å haste hvis det skal skje.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei Vi har for ikke så lenge siden skrevet kontrakt på en st cruz 360 med en bra utstyrs liste. Er det noe vi burde være ops på i forhold til standar utstyr i båten. Båten skal leveres etter messa på Lillestrøm i 2012 der den skal være visnings båt.

 

Halvard :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...