Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Gratulerer med nybåt etterhvert. Jeg antar at ventetiden kan bli lang nok ...

 

Du skriver ikke hvilket motoralternativ du har valgt. Er det med fast aksling bør du ha hekktruster. Ellers på Viksunds utstyrsliste (ekstrautstyr nederst på siden) er vel radar nyttig å ha. Og overmadrasser i køyene antar jeg er komfortabelt, uten at jeg har prøvd disse selv.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

takk for svar Brigg, motor blir D6 435 Aksling. Overmadrasser det hadde ikke vi tenkt på ellers så tror jeg at vi har fått med det meste av

nødvendig tilleg som h.trøster radar kjøleboks generator lyst interiør baugspyd med stige plotter på fly osv

det blir i hvertfall dyrt nok. tror vi kommer til og trives der.

 

Halvard

Redigert av A-Joda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål sikkert, men alikevel. Har alle Viksundbåtene denne bulben foran, eller er dette noe en kan velge fra opsjonslista hvis en ønsker det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg regnet med at båten din blir rimelig velutstyrt i utgangspunktet, når Viksund skal bruke den på utstilling før du overtar den. Utstillingsbåtene er sjelden særlig ribbet... :thumbsup:

Uansett; gratulerer med ny båt i 2012. Gleder meg til den dagen jeg kan bestille en splitter ny båt hos Viksund! Hvis den dagen noen gang kommer...

I mellomtiden er jeg voldsomt fornøyd med den båten jeg har!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd overmadrassene jeg heller, men se om du ikke klarer å få dem til å levere dem med uten tillegg.

De tynne madrassene som blir levert som standard tar knekken på ryggen min hvis jeg har mer enn to netter på rad ombord i min 340.

 

Uansett, gratulerer med ny kjempebåt! 360'en er skikkelig flott, og har den mest funksjonelle innredningsløsningen i forhold til størrelse. Hadde lyst å kjøpe meg en slik selv, men havnet på 340'en for ikke å sprenge budsjettet:-) Gleder meg til å se 390'en når første eksemplar er ferdig...

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Har alle Viksundbåtene denne bulben foran,...?

Uten at jeg er helt sikker tror jeg bulben var på 290-skroget som senere ble omdøpt til 310. Mulig at det også var på 270 i sin tid. Dette er vel en uforming som var arvet fra tidligere modeller (f.eks Futura) Jeg kan ikke huske å ha sett bulb på 310/330/340 eller 350/360 -skrogene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjempe greier med en tråd for viksund eiere,

Jeg får hive meg på her jeg også, har en 270 med vp kad 43 og drev,

 

kjøpt ved påsketider så har ikke fått brukt den så mye da jeg er på reise med jobben,

 

men det vil nok bli mange gode turer resten av sesongen,

 

noen som vet om det finnes orginal baugstige til denne båten, eller har forslag til vilken type som vil fungere best?

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Halvard - der får du deg en flott skute! Og jeg ser og hører at du har spekket den med nesten alt av ekstrautstyr. Det er ikke billig, men det er mye styr hvis du skal gjøre det etterpå :-) Lurt å sette inn hekkthruster med en gang. Vi ettermonterte, og det er som natt og dag når vi skal inn i en trang havn i vind.

Det er litt snakk om overmadrass litt lenger opp i tråden her. Absolutt verd investeringen! Og noe du får med helt "gratis" er jo eget dusjrom. Hver gang jeg bruker den tenker jeg at "den er jo verd en million, bare den" :thumbsup:

 

Så, gratulerer så mye. Vi har vel litt å skravle om neste gang vi treffes.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hei Rune1, og takk for sist. Regner med det var deg jeg snakket med i Egersund da vi hentet vår 270 der i påsken!?

Vi har baugstige på vår båt, og tror den er original? (Se bilde) Den legges sammen etter bruk, og klipses på bakveggen, bak stigen til fly.

Ring Martin Viksund, hos Viksund og spør han. Kjempetrivelig kar.

 

dsc_0142.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei haa-

og takk for sist, det var meg du snakket med i egersund ja,

du kom deg vel hjem og alt fungerte som det skulle?

 

ser ikke så dumt ut med den stigen der, må nok gå til innkjøp av en slik når jeg kommer meg hjem,

sitter for tiden askefast i uruguay,sitter på et hotellrom og bare klør i fengrene etter og komme hjem og få gjort noe i båten.

Link to post
Share on other sites

Montering av soltrekk over rutene på 340 St.cruz.

 

Vi har investert i soltrekk over rutene. Hensikten er å redusere temperaturen i kabinen på solrike dager og å hindre solbleking av trevirke og tekstiler i kabinen når båten ikke er i bruk. I tillegg hører jeg flere som hevder at soltrekkene også kan være nyttige om vinteren bl.a for å spare vindusviskerne for presset fra snøen.

 

Soltrekket leveres av Flataker Industrier som leverer kalesjer og det meste av puter og madrasser til Viksund. Trekket ble levert komplett med alle monteringsdetaljer. Soltrekket består av tre deler: Front og en del til hver av siderutene. Delene festes sammen med glidelås.

 

Soltrekket festes i øverkant i kalesjeknapper som skrus fast i skinnen over vinduet. I nedkant festes det med kalesjeknapper med vri-lås:

 

soltrekk1.jpg

 

Forran hvert åpningsvindu er det en utsparing der kalesjeknappene tres på:

 

soltrekk2.jpg

 

Tell hvor mange som skal være på trekket over frontrutene og tre disse inn på skinnen. Skru så den midtre knappen fast i riktig posisjon midt på det midterste vinduet. La de andre knappene være løse inntil videre. Tre på front-trekket på de øvre festene.

 

Tre deretter på kalesjeknappene over sidevinduene. Den fremste knappen tres på fremfor åpningsvinduet. Bak åpningsvinduet er det en utsparing helt i bakkant av skinnen. Men her er det montert en stopper for at åpningsvinduet ikke skal gå helt bak. Denne fikk jeg ikke løsnet, slik at jeg måtte finne en annen måte å montere knappen på skinnen. Etter mye tenking kom jeg fram til en metode der jeg bruker en strips og en bit tape til å holde "mutteren" som skal ligge inne i skinna:

 

soltrekk4.jpg

 

Ved hjelp av stripsen kan mutteren lures inn i skinna og holdes mens knappen med skruen skrus inn. Ved å tape fast skruen til knappen ble det mer håndterlig. Det er trangt oppunder kanten på flybridgen, slik at akkurat dette var litt besværlig å montere sammen.

 

soltrekk3.jpg

 

På grunn av at kanten på flybridgen kommer nedenfor kalesjeknappene er det vanskelig å komme til med en flattrekker for å skru til skruene. Løsningen ble å bruke en bits og skru denne med en skiftenøkkel. På de trangeste plassene ble også bitsen for lang, da ble løsningen å file av en skive slik at denne fikk en flat kant som kunne settes inn i sporet på skruen. Også her ble skiftenøkkelen benyttet.

 

soltrekk5.jpg

 

Etter at alle øvre kalesjeknappene er montert, men bare det i midten foran er skrudd til, monteres også sidedelene av trekket. Fest et snøre i hullet for den bakerste (nedre) knappen og stram dette mot bøylen ved siden av sittebenken bak på dekket. Trekket skal strammes ganske godt slik at de bakre knappene kommer forbi bakkant av sidevinduene.

 

Når trekket har kommet i riktig posisjon festes de øvre knappene til skinnen over vinduene. Deretter festes nede feste på kallesjen på midten av båten foran. Stram godt nedover før det merkes av hvor vri-knappen skal sitte. Det borres med 2,9 mm bor for skruene. Jeg fant det mest praktisk å montere skruene tørt og heller gå over etter at trekket var ferdig montert for å ha Sika som tetning i skruhullene.

 

Når midtre feste er på plass festes de nedre festene bakover på en side av gangen (husk å stramme godt på alle sammen), og så er monteringen gjennomført.

 

soltrekk6.jpg

 

Det skal egentlig være to øvre knapper på hvert av side-trekkene. Men i og med at knappene festes i samme sporet som åpningsvinduet glir bakover i vil disse knappene forhindre at åpningsvinduet kan føres bakover utenpå sidevinduet. Jeg valgte derfor å montere kun den bakerste av de to knappene. Da kan åpningsvinduet føres bakover slik at det er ca 10 cm som mangler på at hele vindusåpningen er fri.

 

Tidsbehov: En halv dag eller så for oss uvante med slikt arbeid. Sett av en hel dag så har du tid til å snakke med alle som kommer forbi og lurer på hva du holder på med. Det er en fordel om det er lite vind når arbeidet skal utføres.

 

Nødvendig verktøy: Flattrekker, flatbits, skrutrekker (og event. skive til trange steder). Stjernetrekker (PZ2), bormaskin og 2,9 mm bor. To snøre-ender. Sika eller tilsvarende. Solkrem dersom været tilsier det.

 

Jeg mener at prinsippet for montering av soltrekk vil være det samme for alle St.cruz-modellene, både med flybridge og hardtop. Antall knapper vil selvfølgelig variere mellom de ulike modellene.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hør med Flataker Industrier. Til 340-en koster soltrekket omlag 5 båtlapper.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vann til spylerdysene på frontvinduet...

 

Jeg har en innebygget motstand mot å lese bruksanvisninger, og er samtidig ganske makelig anlagt:-)

Derfor kommer dette dumme spørsmålet: Er det egen tank for vann til vindusspylerne, og isåfall; hvor er denne på en 340 St. Cruz?

 

Har merket meg at det ikke kommer noe vann fra de lenger, og lurer på hvor man fyller på:-)

 

Jada, hadde jeg vært i båten nå, så hadde jeg nok funnet ut av det, men på grunn av min makelighet, befinner jeg meg i horisontal stilling i sofaen, med NRK 2 og M/S Nordnorge nærmer seg Trollfjorden :flag_bp:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...