Jump to content

Regler for å legge ut en bøye med moring


spirit185

Recommended Posts

Da jeg sjekket for tilsvarende på Sør-Helgeland var det Havnefogden i gjeldende Havnedistrikt som skulle avgjøre dette. Vedkommende ble veldig overrasket over henvendelsen da jeg vistnok var den første som spurte om tillatelse. Var veldig behjelpelig med kart o.l som påviste kabler o.a. De ville å ha en oversikt over bøyer som ble lagt ut og ønsket at min ble avmerket på Havnevesenets kart. Ellers ingen motforestillinger hos gjeldende myndighet.

Link to post
Share on other sites

Det avhenger vel og hvilken tinglyste rettigheter eier av land har fått med? F.eks eg eier en sjøtomt med tinglyst rett til tilflot. Det ville kollidere om en annen person lager seg moring rett utenfor marabakken. Derimot 30 meter lenger øst er det kommunalt og der er det sikkert greit å få til dette. Er iallefall vært praktisert med båter som ligger der i lang tid.

Link to post
Share on other sites

Ulik praksis fra kommune til kommune:

Nesodden kommune (Akershus) har ingen havnemyndighet, og her er det i prinsippet fritt fram å legge ut bøye når dypet er på mer enn en hest kan stå. Nå er dette en sånn politisk hestekonstruksjon, for dybden må være i praksis mer enn 2 meter, og jeg har sett relativt få hester med den benlengden vadende rundt kysten her.

 

I Bamble fikk jeg ved henvendelse til servicekontoret beskjed om at jeg måtte søke havnemyndighet ved utsett av bøye. Ved telefonhenvendelse, var det ingen i havnevesenet som visste hvordan saken skulle behandles, hvordan jeg skulle søke osv, og mente jeg skulle søke via plan og bygningsetaten. Imidlertid var de svært skeptisk på om de ville gi noen slik tillatelse. Stedet jeg ønsket å legge ut bøye på var de også skeptisk til pga farer for trafikken, og ante ikke at det lå 5-6 bøyer der fra før av (en helt skjermet vik, langt fra leia...). Plan og bygningsetaten hadde ikke erfaring med disse søknadene, men jeg måtte gjerne sende dem en søknad. De bekreftet at jeg måtte betale gebyr ved søknad, men fordi de aldri hadde behandlet slike søknader før, visste de ikke hvor dyrt dette ble.rolleyes.gif

 

Våger jeg å innrømme at resultatet ble at jeg er innehaver av en ulovlig utsatt bøye, i godt selskap av alle andre ulovlige bøyer i kommunen?

Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke... Har du en teskje å by på?

 

motorene han styrer med drikker så mye bensin og forurenser så mye at han prøver å få sitt eget hull i ozonlaget.

 

 

Ang. tråden har jeg ringt havnefogden, han var i england så han satte meg i kontakt med vikarierende havnefogd, og han kunne opplyse meg at de områdene som var regulert av havnefogden var innseilinger med egne regulerte plasser. har tidligere fått lov av havnefogd til å kaste fortøyning i en annen havn.

 

så neste del i programmet var å ringe kommunen å snakke med de, og ingen der visste egentlig hva det dreide seg om. havnefogden sa og at det var første forespørsel han hadde fått.

fikk en hyggelig men noe forfjamset saksbehandler i kommunen på tråden, og hun ville først ha søknad til behandlig med en haug andre saksbehandlere, men jeg forklarte at det var snakk om en båt som knapt var større enn en robåt, og at det lå rundt en halv million uregistrerte blåser langs norgeskysten, og at jeg håpet byråkrati på en sånn var unødvendig. det handlet bare om å finne en flekk med kommunal strandlinje som ikke var spesielt regulert og uten undervannskabel.

 

hun skulle undersøke i morgen å gi svar.

Link to post
Share on other sites

I Bamble fikk jeg ved henvendelse til servicekontoret beskjed om at jeg måtte søke havnemyndighet ved utsett av bøye. Ved telefonhenvendelse, var det ingen i havnevesenet som visste hvordan saken skulle behandles, hvordan jeg skulle søke osv, og mente jeg skulle søke via plan og bygningsetaten. Imidlertid var de svært skeptisk på om de ville gi noen slik tillatelse. Stedet jeg ønsket å legge ut bøye på var de også skeptisk til pga farer for trafikken, og ante ikke at det lå 5-6 bøyer der fra før av (en helt skjermet vik, langt fra leia...). Plan og bygningsetaten hadde ikke erfaring med disse søknadene, men jeg måtte gjerne sende dem en søknad. De bekreftet at jeg måtte betale gebyr ved søknad, men fordi de aldri hadde behandlet slike søknader før, visste de ikke hvor dyrt dette ble.

 

Våger jeg å innrømme at resultatet ble at jeg er innehaver av en ulovlig utsatt bøye

 

dette hørtes nøyaktigt likt ut som det svaret jeg fikk. byråkratiet i norge er helt utrolig. kansje jeg kan hive en bøye å tinglyse grunnen, og si at familien min har hadd båt der i generasjoner.

 

resultatet er det samme som du endte opp med. de har rett og slett ikke et regelverk for dette. jeg skriver bare navn og nummer på bøya så får de gi besjed om den er i veien.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

dette hørtes nøyaktigt likt ut som det svaret jeg fikk. byråkratiet i norge er helt utrolig.<klippet> de har rett og slett ikke et regelverk for dette.

 

Byråkrati eller ikke, men klage skal vi :giggle:

 

Bør dette reguleres eller bør det ikke reguleres?

--------------

 

Førstemann som starter et firma som legger ut og selger bøyer med moring langs østlandskysten får nok fart i etablering av regelverk og byråkratiet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Denne gir ett rimelig godt bilde for hvordan eigendomsretten til sjøs fungerer:

http://lovdata.no/artikkel/dom_i_hoyesterett_-_eiendomsrett_til_sjogrunn/239

Selve dommen er kun tilgjengelig i betaltjenesten "Lovdata PRO". Den avklarer litt - men ikke mye - for de av oss som måtte ha interesse av å legge ut bøye rett utenfor egen eller andres eiendom. (Spellsundet er ca fem meter dypt ihht kart.gulesider.no, jeg kan godt forstå at de som eier eiendom der er interessert i å selv legge ut fortøyningsbøyer og ikke er interessert i at tredjemann legger ut moring mellom eiendommene).

 

Jeg har skrevet litt om fortøyningsbøyer på Båtwiki, om det juridiske har jeg delvis sitert Mouche fra en annen tråd og delvis lagt til andre innspill fra samme tråd:

 

Utenfor eiendomsgrensen kommer det an på havnedistriktets havnereglement; dersom det ikke finnes noe slikt reglement eller reglementet ikke sier noe om moringer, så er det i utgangspunktet noe hvem som helst kan gjøre uten nærmere søknad. Det er dog en forutsetning at bøya ikke kommer i konflikt med allminnelig ferdsel eller kommunale reguleringsplaner.

Nå er dette selvfølgelig ikke fasit. Innlegget fra Mouche baserer seg på "et svarbrev fra en kommune", da kan det jo både være feilinformasjon, manglende informasjon (svarbrevet refererer to konkrete lover - kanskje det finnes andre). Det som virkelig ville være interessant er om det finnes dommer i lovdata hvor folk er blitt pålagt å fjerne moringer eller fortøyningsbøyer. Noen som vet av noe?

 

(et annet moment - hvor lenge kan man evt la båten ligge for anker på samme sted? Moderne anker som er grundig "satt" kan være vel så sikkert som en moring, om ikke sikrere. Enkelte sier "to døgn", med referanse til friluftsloven og allemannsretten - men sjøen faller ikke inn under "utmark"-definisjonen i friluftsloven).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Dette har jeg også lurt på....og tolker det slik at om du eier en strandtomt selv, kan du overplastre den del av havet som tilhører tomta.med så mange bøyer du vil... inntil du treffer 2 metern....Om du ikke eier tomta, er der intet regelverk, så lenge du ikke hindrer ferdsel og kommer borti kabler og installasjoner. Men må altså skje på mer enn 2 meters dyp.... Den reglen trenger ikke å bli byråkratisert ytterligere, og sikkert derfor ingen i kommuner og stat vet mye om dette. det er en del av allemannsretten. (Korrekt me if im wrong) :)

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg fortsatt litt usikker på dette, og siden jeg vil ha ting på stell i Båtwiki'en ser jeg gjerne at noen korrigerer meg.

 

Kommunale reguleringsplaner, havneforskrifter og andre lokale forskrifter kan forby eller tillate utsetting av moringer. Våre generelle lover og forskrifter sier ingenting om moringer, og det finnes ingen dommer man kan forholde seg til. Enkelte mener/tror at utsetting av moringer er søknadspliktig tiltak, andre mener/tror at utsetting av moringer ikke er søknadspliktig tiltak. Dersom man vil være sikker på å ha alt på stell, søker man - dersom man vil være sikker på å få ut en moring innen rimelig tid, så lar man vær å søke - det er normalt problemfritt, noe avhengig av hvilket havnedistrikt man sogner til.

 

Det blir i allefall galt å henvise til "allemannsretten" - det er et begrep som brukes ifht friluftsloven, den gjelder ikke til sjøs (annet enn evt rett utenfor strandsona, innenfor eiendomsgrensene)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forresten, Havne- og farvannsloven, paragraf 27, sier dette:

 

Bygging, graving, utfylling og andre tiltak som kan påvirke sikkerheten eller fremkommeligheten i kommunens sjøområde, krever tillatelse av kommunen hvor tiltaket skal settes i verk. Som tiltak regnes bl.a. fortøyningsinstallasjoner, kaier, brygger, broer, luftspenn, utdypning, dumping, akvakulturanlegg, opplag av fartøy, lyskilder, kabler og rør. Kommunen kan ikke gi tillatelse til tiltak som vil stride mot bestemmelser gitt i eller i medhold av loven her.

Mao, utsetting av bøyer er i utgangspunktet søknadspliktig.

 

Jeg har oppdatert båtwikiartikkelen ut fra dette.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...