Jump to content

KAD32, kompressor kobler ikke inn før full gass


Jans Entry

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med dette? Jeg har en Volvo penta KAD32. Noen ganger så kommer ikke kompressor på, før jeg gir full gass. Da ruller både kjerring og unger rundt pga brått gasspådrag. Til normalt så kobler kompressor inn ved ca 1500 omdr og da er alt normalt. Har noen erfaring om dette problem?

Link to post
Share on other sites

Alle reimene er nye, nytt luftfilter og strammehjulene er ok. Har hatt problemet siden jeg kjøpe båten tidligere i sommer, forrige eier sa at det skulle være slik. Det som er saken er at : kjører jeg lenge på tomgang og gir rolig gass. Så akslererer båten slik den skal. Da har jeg jevnt gasspådrag hele tiden og det virker som om at kompressor slår inn ved ca 1500omdr. Når problemet er der så: kan jeg gi gass fra tomgang, da går den fint opp til ca 10knop 2000omdr. Så skjer det ingenting selv om jeg flytter gass spaken fra halv gass til full gass. Ved full gass så slår kompressor inn, da skyter båten fart. Har hørt at det er en egen bryter på gassmekanismen som slår inn kompressor ved full gass, og det kan nok stemme. Jeg kan kjøre motor på 2200omdr uten at kompressor slår inn. Hva er det som registrerer at kompressor skal slå inn ved 1500omdr?

Link to post
Share on other sites

Om jeg husker rett er det en kick down funksjon der kompressoren slår inn om du gir full gass brått.

 

Jeg tenker at det kan være releet som styrer kompressor innslaget som ikke fungerer helt som det skal. Eller så kan du også sjekke lufttilførselen fra luftfilterboks til kompressor:

 

Teknologien og teknikken er nok ikke helt sammenlignbar - men her er hva jeg hadde på ene D6en min: Ved gasspådrag fra lavt turtall fungerte alt normalt. La jeg meg på 1900 rpm som er et fint turtall for halvplan i dårlig vær og ga gass så hang motoren etter -den bygde ikke opp ladetrykk. Det viste seg at spjeldet i lufttilførselen som sørger for at kompressoren får luft å jobbe med ikke fungerte som det skulle. Det ble korrigert og etter det har ting fungert som det skal. På din motor ser dette slik ut:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

På Volvo Kad32 er det "den svarte boksen" (dings14 på el skjema) som styrer kompressoren.  Den kan (som Jakob T sier over her) skrues/stilles på.  Ideelt skal kompressoren banke til ved 1700-1750 rpm og bli med opp til 2500.

Hvis turtallsgiver ikke er med (dings 6 på el skjema) eller turtallsrele (dings 14) fukser vil du opppleve symptomene dine.  Du kan også ha dårlig kontakt i skjøtestykke som liger rett bak kompressoren, men da oppleves det som vakkel dvs ikke likt hver gang.

Kompressoren er turtallsstyrt og ikke avhengig av noe trykk slik turboen er.  Kompressoren kan også ohmes med et multimeter, og kompressor skal måle 3,4 ohm +/- 10%

 

Lykke til

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

At kompressoren slår innpå full gass er en kickdown funksjon. Det er en liten magnetbryter ved dieselpumpa som slår til hvis man gir full gass. Den overstyrer turtallsstyringen av kompressor. Turtallet som den lillevsvarte boksen bruker, kommer fra turtallsgiver fremme nede på høyre side når du står foran motoren.

Er dette konsekvent? Altså ingen kompressor i fart før full gass, men ok i fri?

 

Det du mangler av toppturtall er helt sikkert groe :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da må det være en av 3 ting:

1. Turtallsgiver ved registeret (del 38 her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-30-3079.aspx)  Lokalisert som del 22 her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-21-3097.aspx
2. Kabelen imellom

3. Den svarte "releboksen" (egentlig elektronisk styirn av kompressor) (del 9 her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-30-3079.aspx)

Siden det funker med kickdown,. tilsier vel det at den svarte er OK.  Kabel imnellom turtallsgiver eller giveren selv.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Og det kan godt være jeg tar feil :-)

Hvorfor i hampen det virker når den er i fri, det skjønner jeg ikke. Det tilsier jo at elektronikken fungerer.  Hva er forskjell på en motor i fri og en motor i gir, bortsett fra mer eksos. Det skjønner jeg ikke.

Røykbegrenseren fungere jo okke som, kompressoren styres ut fra 2 ting og det er turtall og kickdown..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er turtellernåla stødig, dvs følger turtallet hele veien, både i fri og i gir? Grunnen til at jeg spør er at det er symptomet på at den reima jeg snakket om sklir under belastning, da dynamo vil sakke. Det er vel en kilereim, som i prinsippet kan være stram men slitt slik at den slurer. Sikkert ikke sannsynlig, men enkelt å sjekke ut. Feil turtall = feil innslag på kompressor.

Link to post
Share on other sites

Turtallet til "den svarte boksen" lese av tachometer frampå ved registeret. Turtelleren får sitt fra dynamoen :-)

Kad42, del nummer22:  http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746630-21-526B.aspx

KAD32, del nummmer 22:  http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-21-3097.aspx

 

Ser at det kan være en plugg der, mes sannsynlig hvis tachometer ikke er der (var der på mine 32 i forrige båt).  Finnes KAD32 uten kompressor? Eller det samma fronten på 32,42,43?

 

Turtallet plukkes opp fra registeret frempå motoren, på høyre side når du ser på svinghjulet. Det er ikke en løs ledning et sted? Dårlig kontakt?

Giveren står ved pilen på bildet:

bilde

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...