Windy37GM Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Og den funker med kickdown? Hva sier Herrene her på forumet da? Røykbegrenser? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Hvordan båt har du Kjetil? Kanskje Scand båtene er for tunge? Jeg vurderer å bytte den kontakten som står ut på motorens høyre side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Funker med kickdown. Føler at en eller to av havhestene har svømt sin vei. Men jeg får ganske riktig toppfart. Føler akselerasjonen har blitt dårligere, men det er bare en følelse... Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Hvordan båt har du Kjetil? Kanskje Scand båtene er for tunge? Jeg har en Viksund 310/340 St Cruz med to maskiner og 290 DPe drev. Ved pådrag virker det som om kompressorene slår inn på 1700 rpm, for så og falle ut på ca 2500 like før turboene får opp dampen, dermed synker turtallet igjen siden båten faller ut av påbegynt planing. Men hvis jeg da drar på mer, virker det som om kompressorene tvinges på og holder til båten kommer opp i plan ved ca 2900-3000 rpm. Da må jeg dra av for at ikke maskinene skal fortsette til max turtall. Da jeg hadde Cranchi Zaffiro med to KAD43, kunne jeg rolig gasse på og kjente godt hvor kompressorene begynte å mate og hvor turboene tok over. Dermed trengte jeg ikke dra på for mye for å få båten i plan. Kanskje jeg har for små maskiner i forhold til båten... Men turtallet ligger på 3300 ved 23-24 knop... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Jeg har en Viksund 310/340 St Cruz med to maskiner og 290 DPe drev. Ved pådrag virker det som om kompressorene slår inn på 1700 rpm, for så og falle ut på ca 2500 like før turboene får opp dampen, dermed synker turtallet igjen siden båten faller ut av påbegynt planing. Men hvis jeg da drar på mer, virker det som om kompressorene tvinges på og holder til båten kommer opp i plan ved ca 2900-3000 rpm. Da må jeg dra av for at ikke maskinene skal fortsette til max turtall. Da jeg hadde Cranchi Zaffiro med to KAD43, kunne jeg rolig gasse på og kjente godt hvor kompressorene begynte å mate og hvor turboene tok over. Dermed trengte jeg ikke dra på for mye for å få båten i plan. Kanskje jeg har for små maskiner i forhold til båten... Men turtallet ligger på 3300 ved 23-24 knop... Ja, dette stemmer godt. Jeg har også en bekjent med Kad43, bruker gassen forsiktig, kompressoren slår inn også tar turboen over, forsiktig og fin planing! Dette savner jeg på vår KAD 32. At kompressoren slår inn for deg etter 2500 rpm er kickdown funksjonen på motoren. Kompressoren vil da følge motoren helt opp til maksimalt turtall nesten. Hvor mange omdreininger får du på full fart? Kanskje du har feil propeller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Turtallsgiver helt den kontakten over dynamoen. Denne blir vel ikke på virket av en slak reim til dynamoen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 (redigert) Hvis man skal gå igjennom prsessen og muligehet for feilkilder blir det vel noe slik: Start: -Tregstartet Feilkilde: kompresjon Starter ok=komp ok fordi den ikke har glødeplugger eller kjører kompressor ved start slik som KAD44 Motor blir ikke varm: -Termostat Motor blir for varm ved lavt turtall -Termostat -Oljekjøler -Varmeveksler -Impeller -S slangen -Tett drev -Sjøvannskretsen som sådann. Så gir man på. Prosessen blir vel da: Økende turtall opp til 1700 (+/-) hvor kompressor slår til Ikke oppnådd 1700: -Fuelfilter -Brennstoff pumpe -Fuel generellt. -Røykbegrenser holder igjen Kompressor skal slå til på 1700 Gjør den ikke det: -Turtallsgiver på registeret. NB Ikke den på dynamo -Kompressorrele (den svarte boksen) -Selve innslaget på kompressor. Målbar i ohm Kompressor skal holde på til 2550 (+/-) -Slipper for tidlig, se forrige punkt Turtallet faller etter kompressor slipper tyder på at Turbo har ikke bygget trykk nok: -Sliten turbo -Luftlekkasje. Kilder: Tverrrøret mellom turbo og intercooler Intercooler "Klaffen" mellom luftfilter og kompressorrøret -Røykbegrenser holder igjen Dette måles ganske enkelt med turbotrykksmåler. Det er et "dipp" i trykket når kompressor faller ut og turbo skal ta over Ikke fullt turtall: -Mangel på luft -Mangel på fuel -For tung båt pga mye ræl ombord -Ødelagt propell -Røykbegrenser holder igjen Noe jeg har glemt? Hvis "dippet" i turbotrykket/kompressortrykket er for stort når kompressor faller ut og turbo skal ta over tyder det på slitne skovler på turbo. Tipper dette ikke er synlig på noen måte (fysisk) og må måles med trykkmåler under pådrag og reallife test fordi du faktisk skal ta ut effekt Mvh Windy37GM Redigert 18.Juli.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Takk for grundig gjennomgang, windy. Denne røykbegrenseren. Hva/hvor er den? Og hva er feil med den når den ikke virker? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Tror jeg kanskje får 3650 rpm. Har ikke testet i år, prøvde i fjor da jeg hentet båten, så er ikke 100% sikker på om jeg husker rett... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Så lenge kompressor fungerer i nøytral, kan forsatt røykbegrenser være et problem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 (redigert) @LarsMartin: røykbegrenseren skal holde igjen dieselmengden under pådrag. For å redusere røyk/uforbrendt diesel. Den "føler" på trykket i innsugsmanifold og justerer på dieselpumpen hvor mye den får lov å levere av fuel, egentlig ved å overstyre gasshåndtaket ditt. Rund sak på toppen av pumpa. Helmekanisk sak med en membran Redigert 18.Juli.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 (redigert) Så lenge kompressor fungerer i nøytral, kan forsatt røykbegrenser være et problem?Yepp. Nøytral er "ikke-relevant" på en måte fordi du får fullt turtall med bittelitt diesel :-)Du kan også ha luftlekkasje, det måles lettest med en turbotrykksmåler. Det kan du lage selv. Redigert 18.Juli.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 (redigert) Kult. Takker.Er det noe jeg kan gjøre med den/sjekke uten å bytte den ut?Noe vakuumslange som kan sprekke eller noe sånt? Eller justering pga alderdom eller lignende? Må bare forberede meg litt. Er 25 mil unna båten nå, og neste gang jeg ser henne skal jeg på en ukes tur :-) Redigert 18.Juli.2016 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet21DC Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 hmm.... Låter rätt osannolikt vad gäller "bygga upp trycket", dvs orsaken till att man använder sig av en mekanisk kompressor är för att den genast skall kunna prestera/leverera utan att behöva bygga upp tryck. Diskuterade själv idag med Volvo Penta som gissade att det måste vara ngt i styrboxen. Återkom gärna ifall du kommer fram till en lösning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet21DC Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Hej Windy, ja, ett mycket märkligt problem. Dvs kompressorn fungerar perfekt när jag varvar maskinen på fritt, men när jag kör båten (belastning) kommer inte kompressorn igång. Dock sker det ca 1 av 15-20 accelerationer att kompressorn fungerar som den bör vid normal acceleration. Därav kan man troligen konstatera att kompressorn fungerar felfritt, varvtals givaren fungerar, magnetkopplingen fungerar (fungerar varje gång vid kick down). Men felet kvarstår och varken Volvo Penta har inte heller någon bra förklaring/lösning till detta (diskuterade med dom idag). Detta rätt konstigt eftersom det verkar finnas flera liknande fall då man surfar olika forum. Stort grattis till den som lyckas lösa denna gåta :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Hvor mye kan en syreboks koste? Må nesten bare begynne et sted . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 hmm.... Låter rätt osannolikt vad gäller "bygga upp trycket", dvs orsaken till att man använder sig av en mekanisk kompressor är för att den genast skall kunna prestera/leverera utan att behöva bygga upp trykket 100% enig! Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Ok.. Hvis man droddler litt: hva er forskjellen på en motor i gir kontra fri: Spennibg/volt er lik Turtall er lik Temperatur er lik Trykk/ikke trykk er likt Ulikt: Mengden eksos Eksostemp? Vridning er ikkke lik? Altså at motoren vrir seg bittelitt ved pådrag. Kan det være slik at en dårlig koblingsboks gjør dette? Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 hmm.... Låter rätt osannolikt vad gäller "bygga upp trycket", dvs orsaken till att man använder sig av en mekanisk kompressor är för att den genast skall kunna prestera/leverera utan att behöva bygga upp tryck. Diskuterade själv idag med Volvo Penta som gissade att det måste vara ngt i styrboxen. Återkom gärna ifall du kommer fram till en lösning. Det var det jeg også skulle frem til. Når en VP mekaniker snakker om å bygge opp trykk i en mekanisk kompressor begynner jeg å tvile.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Ok.. Hvis man droddler litt: hva er forskjellen på en motor i gir kontra fri: Spennibg/volt er lik Turtall er lik Temperatur er lik Trykk/ikke trykk er likt Ulikt: Mengden eksos Eksostemp? Vridning er ikkke lik? Altså at motoren vrir seg bittelitt ved pådrag. Kan det være slik at en dårlig koblingsboks gjør dette? Mvh Windy37GM Det er klart vibrasjoner kanskje har litt å si. Får prøve å riste litt på ledningene neste gang i skal ha båten i plan for å se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Ok. Elektronikken virker, det er testet i fri. Da gjenstår koblingen rett over kompressor og selve magnetgreia i kompressor. Eller turtallsgiver ved registeret. Sett på et voltmeter på skjøtekontakten til spolen (rett overkompressor) og kjør en reallifetest i gir. Få en kompis til å se på voltmeter mens du kjører. Får du volt men ikke kompressor slår inn er det skjøtestykket eller spolen. Får du ikke volt er det å giversiden, turtallssensor fra registeret (foran, høyre side på motor) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Hvordan gikk dette, fikk du målt spenningen på kompressor pluggen? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Har vært borte en liten tur, skal få prøvd å tatt det i morgen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 God kveld . Har ikke fått målt kompressoren enda, men etter litt kløn i marinaen i dag fant jeg ut at kompressoren kobler inn som vanlig i revers?!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Da skjønner jeg ikke en dritt. Med mindre du traff "den ene gangen" som den funka? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.