Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Ikke annet å si at det er imponerende kapasitet!! Bøyer meg i støvet...

 

Men 6000m single fall tror jeg kanskje er skrivefeil. Så sant det ikke er fibertau da. På vaier krysser nemlig SWL (safe working load) og vekten på vaieren på ca 4500m. Det vil si at vaieren veier mer enn den kan løfte når du kommer til 4500m. Men fibertau er nøytralt i vann, og en kan derfor gå så dypt en vil. Nå ligger heldigvis ikke båten til Geir så dypt :pray:

 

Det hender vi er på jobb i Ølen for å teste kran, og hadde vi hatt ei kran tilgjengelig der inne nå, så skulle vi nok ordnet noe :wink:

 

Men du må være forsiktig så ikke myndighetene kommer å hever den for deg av miljømessige hensyn. Det kan nemlig koste deg dyrt!!

Det var en episode i Kr.sand for ca 10 år siden....

 

Det var ei skøyte på ca 42 fot som sank på komunal båtplass. Etter noen dager ble den hevet igjen, men så sank den igjen kort tid etter. Den ble så solgt mens den lå på bunn for den symbolske summen 1kr. Den nye eieren fikk ikke fingeren ute i tide med hevingen, og myndighetene leide kranlekter. Løftet båten opp og satt den på land, for så å fakturere den heldige eieren 200.000kr. Heldiggrisen hadde da ei ubrukelig skøyte som hadde kostet han 200.001kr :puke:

Redigert av Jetling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynner jo å drøye ut denne hevingen Geir! Nå er ikke jeg noe hevemann, men har fått med meg noen de siste årene. Samle mange tanker med luft og få disse under dekk, her kan du kanskje få hjelp av en kompressor med lang slange slik at du kan fylle tankene på havbunnen. Med noen mobilkraner i tillegg vil nok dette bli bra. Uansett trenger du dykker for å få jobben gjort, enten til å feste stropper til kranene eller gå ned med luftdunkene.

 

Og ha klare store brannpumper når båten nærmer seg vannskorpa og begynner å få fribord. Vær forsiktig med løftinga når båten kommer opp, slik at du ikke vrir den med stroppene.

 

Hvis du har forsikring på båten kan du kanskje få hjelp av forsikringsselskapet ditt, ellers høre borte på verftet om de har noe ledig kapasitet.

 

Alternativet er jo å hyre inn ett bryggeselskap som kan komme med lektere, dykkere og kraner. Men dette blir jo fort dyrt.

 

Et annet alternativ er jo å finne en "strand" eller grunn plass i nærheten som du kan dra båten opp mot og dele den. Dette fører jo til lite båt i ettertid da...

Link to post
Share on other sites

 

 

Et annet alternativ er jo å finne en "strand" eller grunn plass i nærheten som du kan dra båten opp mot og dele den. Dette fører jo til lite båt i ettertid da...

 

Kan ende med det alternativet. Ikke forsikring på den å har ikke råd te å leige noe hjelp

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Denne skuta har vel skiftet eier "noen ganger" i løpet av sommeren...... Da, burde det ringe en klokke, om at noe var galt...

 

 

Fikk den gratis på grunn av motoren. Tror ikke det er mangen båter som kunne takle julingen den fikk mot kaien i vinden som var.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Har du en strand du kan buksere den inn på ved høyvann vil det bli lettere å få den flytende ved neste høyvann. Dette var jeg med å gjorde med en 21 fots sjark som gikk ned ved brygga, dvs den fløt på lufta i lugaren så baugen var oppe. det vi gjorde var å dra den inn på grunnere vann så langt vi greide ved flo sjø. Deretter festet vi et tau øverst i mesanmasten og jeg slepte den til den sto beint med en mitshubitsi galant 1,6 bensin. Når båten sto beint ventet vi på lavvann og begynte å pumpe ut vann med engang sjøen var under dekksnivået. Pumpingen gikk raskere en vannet trakk seg tilbake så båten kom tilbake i båsen sin umidelbart og demontering av motoren kunne starte. Hvis man ikke greier å få den flytende med engang er det bare å støtte den opp og vente på neste flo. Nå vet jo ikke jeg hvor stor forskjell det er på flo og fjære der båten ligger.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...