Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Hva var det egentlig som var problemet, når båten lå til kai?

 

 

Hadde ikke godt nok anker til den, var (er) under planstadie

 

"Gratisbåt" ? Forrige eier sa han måtte selge fordi han fikk så "god pris":-)

 

Vet ikke om det er samme eieren det er snakk om, han eg fikk den av hadde den i 1 uke før den gikk tom for olje å fikk rådebank.

 

Har du en strand du kan buksere den inn på ved høyvann vil det bli lettere å få den flytende ved neste høyvann.

 

Nå vet jo ikke jeg hvor stor forskjell det er på flo og fjære der båten ligger.

 

Er hovedplanen min å gjøre det slik, Vist eg ikke får den høyt nok så må eg vente på høyvann 2 ganger :thumbsup:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

En hundreogsekstitonner mobilkran løfter denne som en lek. Finn ut når det er en slik i en havn i nærheten, og benytt deg av den. Koster noen kroner med følgebil og motvekter, men ikke allverden. Vi hadde en slik i havna og løftet opp mange båter på ti til fjorten tonn direkte fra vannet og til plasserng på land. Ganske lang arm, og to tusen kroner per båt. Blir jo en del dyrere når den skal brukes på en båt og rigging av motvekter, men om den er rett i nærheten, og det er jo tid for det i disse dager, så blir dette gjort på kort tid.

Link to post
Share on other sites

Er vel på tide og få hevet denne skuten...

De du trenger er seks bigbags , 3 jekke stropper , noen lengder med billig vann slange , en liten kompressor og en pumpe..

Fest enden på en slange inne i en eller 2 bigbag. fest en et sted fremme på båten så dypt du kan.

Fyll baggen med luft.Hev båten 10-20 cm fremme.

Få en jekke stropp under båten ( stropp er bedre en tau som skader båten lettere)1 bagg M/Slange festes på ene siden og dras helt ned. Den andre på andre siden M/slange så drar du den ned.Jekke stropper er fine og jobbe med siden de kan justeres , og holder mange ton. Fyll med luft på begge sider.

Er luften kommet inn i baggen , blir den der....

Ny stropp lenger bak , nye baggs , luft , skuten kan flyttes.

 

Gjentar du dette kan du få skuten hel opp uten dykker.Eller taue den inn på stranden

Pris ? 6 baggs , jekke stropper..... :cheers:

Link to post
Share on other sites

 

Koster ikke alverden og heve en båt...

 

Med mindre du somler da, når kommunen eller havnevesenet ser seg tvunget til å fjerne havarerte skuter kommer det opp i anselige summer før du vet ordet av det uten at det er urimelig på noen måte.

 

Må si jeg føler med Geir Hel her, lekk skjøyte på bunnen med havarert motor, det tar motivasjonen fra enhver entusiast. Nå bør du trekke pusten godt Geir å gå på med krummet rygg å få skuta opp igjen. Det vil nok føles godt å ha den flytende igjen.

Link to post
Share on other sites

Er vel på tide og få hevet denne skuten...

De du trenger er seks bigbags , 3 jekke stropper , noen lengder med billig vann slange , en liten kompressor og en pumpe..

 

 

Gjentar du dette kan du få skuten hel opp uten dykker.Eller taue den inn på stranden

Pris ? 6 baggs , jekke stropper..... :cheers:

 

 

Meget godt forslag :thumbsup:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Er veldig synd dette her. Synes ideen om en liten felles penge dugnad ikke er feil, da det er det, det står på. Om det er 20-50 personer som har annledning til å avse en liten slant på 50-100,- 200,- så er det vel opp til tråd starter å legge ut konto nr... Ikke så hyggelig å få komunen på nakken.

Link to post
Share on other sites

Hei dere! Eier har tidligere nevnt at lommeboka hans er stinn :rolleyes: , han har til og med valgt å la være og forsikre båten :giggle: , sikkert for at han har så mye gryn at han kan betale cash hvis uhellet er ute, :sweat:

Nei spar penga deres, heving blir det uansett enten for eiers eller skattebetalernes regning :thumbsup:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Om det er 20-50 personer som har annledning til å avse en liten slant på 50-100,- 200,- så er det vel opp til tråd starter å legge ut konto nr... Ikke så hyggelig å få komunen på nakken.

 

 

Har satt av 200 kroner herfra, så bare kom med kontonummer.

 

 

 

Mvh

 

Rune.

 

 

Blir litt satt ut av at dokke vil åpne lommeboka...

Eg har tilgang på masse 25 liters dunker å har ein plan om å få satt di i 2 rekker, 1 rekke bak styrhuset og 1 litt foran styrhuset. det eg trenge mest nå er skikkelige pumper.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg tipper at skøyta di veier 5-8 tonn med bakken og styrehuset over vann - resten under.

Hvis vi da sier 6000 kg løft delt på 25 kg pr dunk tilsier det 240 dunker.

Dette forutsetter igjen at de er plassert helt riktig slik at du ikke får for mye løft i den ene enden.

 

Det er steike mange dunker og svært mye arbeid for dykkeren.

Eneste fordelen med så små dunker er at du kan bruke en stubb flatstropp i hanken og spikre den i skutesiden. Da er det lett å plassere dunkene.

 

Tror fortsatt du skal finne en kran, men tror det holder med en 50-tonnmeter eller ei brukbar lastebilkran for å løfte 8 tonn tre meter utfor støttelabbene.

Traktor tror jeg ikke du skal prøve.

 

Kanskje noen her inne som har løftet en skøyte på rundt 30 fot under vann og kjenner vekten?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med å hevet båter på jobb flere ganger. Det trenges ikke så mye løftekraft. Sist så hevet vi et 56 fot treskrog uten overbygg og motor. Lastcellen viste 4 tonn løftekraft når den hang i lensestilling.

 

Jeg må ærlig si at jeg ikke begynner å synes synd på eieren lenger. Det er to uker siden båten sank. Det trengs å leies en vanlig lastebil som tar opp båter. Jo det koster litt men maks 5000,- Brannvesnet hjelper med pumper hvis man spør pent.

 

Har man ikke 5000,- tilgjengelig kan man spørre seg hvorfor man overtar en gammel skøyte med ødelagt motor!!!!! For hvert minutt under vann blir mere å mere av båten ødelagt!

 

Som flere skriver hvis dette blir tatt av kommunen til slutt blir det dyrt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...