Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Hva med et par luftmadrasser fra XXL/Biltema samt en kompressor? Robuste og billige. Enda bedre med proffutstyr selvsagt, men vanskelig å få lånt, og kostbart hvis det blir ødelagt. En flytemadrass på 2x2 meter rommer vel nesten 1 kubikkmeter med luft (oppdrift på opp mot 1000kg). Burde iallefall gå greit å få båten til overflaten på den måten. Regner med at treverket nærmer seg en massetetthet på 1.0 (det samme som vann) nå som det har ligget nedsunket såpass lenge. (Furu har i utgangspunktet en massetetthet på 0.5 ) Det er i praksis bare motoren/tunge jerndeler og evt ballast som må løftes for å få den til overflaten. Fra overflaten og opp til normal flytende tilstand blir en utfordring. Men det sikkert noen smarte ideer der ute. Synes forslaget om en diger presenning og 220v pumper hørtes ut som om det var verdt et forsøk. Uansett viktig å få skuta flytende igjen. Da er det litt flere muligheter.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg må ærlig si at jeg ikke begynner å synes synd på eieren lenger.

 

Har man ikke 5000,- tilgjengelig kan man spørre seg hvorfor man overtar en gammel skøyte med ødelagt motor!

 

 

Har ikke råd te bil hus eller hytte, så kan ikke si nei til gratis båt som eg skal bruke som hytta mi. At motoren er ødelagt gjør ikke så mye når avstanden te der eg pleie å være er bare 40 min i snekke fart. Motor får eg for 2 tusen nesten lik den som står i. Skroget er bra, trenge nytt overbygg. Inredning brike eg fra campingvogna. Hvorfor bruke millioner når eg kan nøye meg med enklere kår. Har hatt god jobb å gode penger, men går ein på ein smell så går ein på ein smell. Så eg gjere det beste ut av det eg har å får tak i.

 

 

Får dessverre ikke bruke stor bil på kaien, så eg må fløte den ein annen plass.

Når den er oppe så er det rett på slipp.

Redigert av Geir Hel (see edit history)

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Denne her

snoggbas5.jpg

ble hevet med 6-8 oljefat i akterenden, skumplast i større åpninger som koøyer o.l. som ikke kunne lukkes på andre måter og deretter 2 bensindrevne lensepumper av litt størrelse (leiepumper). Skumplast tetter ikke 100% men er lett å få på plass i nesten alle salgs åpninger og tetter godt nok.

 

Klarer du å få rekken opp til vannspeilet og tette de større åpningene er det meste gjort, da er det store pumper som gjør resten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du kunne jo høre med det lokale brannvesenet om de har lyst på en liten lenseøvelse, de har i alle fall pumper som rekker :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har fundert litt igjen.

Hvis bakken og resten av båten foran er tett holder det kanskje å løfte bakenden til vannflata og begynne å pumpe. Med en gang åpningene ned under dekk (ved/i styrehuset) er over vann kan du begynne å pumpe. Antar baugen står på bunnen.

En viss risiko for at vannet vil presse inn dører, luker og dekk foran etterhvert som vannet forsvinner på innsiden, men slike skøyter or normalt solid bygd.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Har fundert litt igjen.

Hvis bakken og resten av båten foran er tett holder det kanskje å løfte bakenden til vannflata og begynne å pumpe. Med en gang åpningene ned under dekk (ved/i styrehuset) er over vann kan du begynne å pumpe. Antar baugen står på bunnen.

En viss risiko for at vannet vil presse inn dører, luker og dekk foran etterhvert som vannet forsvinner på innsiden, men slike skøyter or normalt solid bygd.

 

Lykke til

 

Mons

 

Skal vel godt gjøres og få til dette , er jo "Vindu" rundt deks luka også..

For og gjenta meg selv :seeya: få båten opp av bunnen , legg presenning under båten , og pump.

Er så effektift at den som ikke har sett de i pjaksiss får hake slepp :giggle:

Er vel en skade på båte og ? Er vel derfor den sank ? :saint:

Link to post
Share on other sites

Hei

Har fundert litt igjen.

Hvis bakken og resten av båten foran er tett holder det kanskje å løfte bakenden til vannflata og begynne å pumpe. Med en gang åpningene ned under dekk (ved/i styrehuset) er over vann kan du begynne å pumpe

 

Mons

 

 

Har tenkt i samme baner faktisk. Det er ein liten og ein stor presening over overbygget, så kansje det tette litt mens vannet blir pumpa ut.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

:diving:Hmm Geir,

 

Pågangsmot, skal ingen ta fra deg, men er en smule skeptisk til 25L dunk prosjektet... Men regner med du har en plan. Du har opplevd alles båteiers skrekk, og med emne tittel "Da ble skuta mi ubåt", har du iløpet av kort tid tiltrekket deg 16 tusen (klikkere/kikkere), og tror du innehar båtplassens mest besøkte tråd, på kortes tid. Håper du lykkes med heving. :diving:

Link to post
Share on other sites

 

 

"Da ble skuta mi ubåt", har du iløpet av kort tid tiltrekket deg 16 tusen (klikkere/kikkere), og tror du innehar båtplassens mest besøkte tråd, på kortes tid. Håper du lykkes med heving. :diving:

 

Dæven ser det nå, å det har passert 17 tusen klikkere.

 

Hadde vært morsomt å fått heva den med minimal krone beløp.

 

 

Er klargjort ett sett med kanner, fra 875 te 1050 liter ettersom eg ikke har sjekka om det er 25 eller 30 liters dunker.

Fikk ein annen ide om hvordan montere kannene sammen her hjemme, gjør det på den måten de neste setta. Komme te å montere 3 eller 4 sett med dunker (3 eller 4 tusen liter)

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...