Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Beklager, dette har jeg ingen tro på. Det å drive med dette uten noen kunnskaper er ikke bra, det er mye krefter i sving og alene er det farlig. Jeg påstår at du aldri får dette til alene, du trenger folk som har vært med på dette før til å hjelpe deg. Slik du driver nå risikerer du at andre (kommunen) hever båten og sender regninga for berginga av vraket til deg.

 

Ved å feste kanner til rekka vil den ryke etter noen få kanner, rekka er ikke bygd for å ta opp krefter oppover.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med "hevinga"? Er enig med mange andre her og vil råde deg til å leie inn profesjonell hjelp før kommunen gjør det for din regning!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Igår ble det ikke gjort noe da eg va å hente ein bil eg skal låne noen dager så eg ikke er avhengig av buss.

 

I dag festa eg siste tauet å stramme resten, så i morgen på fjæra sjø så skal eg stramme det eg klare å se ka som skjer. Mens det er fjæra så skal eg se om eg klare å få tau(stropper) under kjølen.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et tungvint prosjekt, men det er ikke så greit hvis du ikke får bruke kranbil på kaia der. Husk at stropper og det du fester de i må tåle oppdriften til kannene du bruker. Har du f.eks. 5 tonn oppdrift må stropper og innfesting tåle 50kN. Det blir likt om du bruker flo sjø eller kran.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et tungvint prosjekt,

 

 

Ja tungvint er det, spes når eg holde på alene. Men har gått greit te nå.

Vil føle meg frem med oppdriften som eg har laga te nå. Før i tiden gjorde eg ting mye kraftigere enn ka som trengs.

Men dette prosjektet skal eg spe på hele tiden. Men da med tau (stropper) under kjøl.

Slik båten ligger nå så er det oppdriften i selve båten som gjør at den ikke har havna på sia.Er nøytralisering eg holde på med nå.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor sans for innstillingen din mht å få til dette "low-kost":)Jeg er opprinnelig fra gård. Det var som bonde tradisjon å løse "alt" selv. Man hadde ikke råd til å kjøpe eller leie inn ditt og datt. Utgangspunktet var alltid å klare seg med det man hadde for hånden. Mange kreative løsninger, og så hjalp man hverandre når det ble veldig krevende. Men man trenger som sagt gode ideer og gjennomtenkte planer..

 

Lykke til!

 

Dette må jeg bare henge meg på...

Det ha vært mye negativitet her inne, så bra å se at flere kan være positive også...

Jeg er enig i at det ikke er noen lett sak, jeg har selv hevet et par snekker 26 og 30 fot, en med aluminiumsplater for å heve fribordet og store pumper, og den andre ble hevet med en annen seilbåt, vinsj og noen blokker i rekka. Begge lå i nærheten av en brygge...

 

Men det som er saken er at hvis vi ikke prøver, skjer det ikke noe. Og dersom en ikke har allverdens av penger, må man være kreativ og tøff for å få til noe. Ikke mist motet, det er flere som støtter deg her inne!

 

Så jeg mener at det er bra du prøver, det er initiativet som skaper fremgangen her, ikke nødvendigvis pengene. Selv om det kanskje er det enkleste dersom en allerede nok av det...

 

Stå på! Jeg følger spent med, og håper du klarer dette.

 

Fernanda

 

:flag:

 

amtidig

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Ja tungvint er det, spes når eg holde på alene.

 

 

Må da være noen her inne som bor rimelig inærheten og kan si. HEI jeg kommer og hjelper deg litt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Lag noen bilder av det du gjør og post de gjerne her! Dette kan bli veldig nyttig for andre som skal heve en båt en gang i fremtiden. Du kommer sikker på en del lure løsninger og det hadde jo vært synd å ikke ta bilde av og poste de her!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Stramma te lastestroppene som er på kanne klasen bak på fjæra sjø, er desverre ikke store forskjeld på fjæra og flo nå.

 

img_20111105_144555.jpg

 

fremme så er det ikke stropper så det ble bare å ta inn slakken.

 

img_20111105_144613.jpg

 

Slik såg det ut før eg kjørte hjem for å varme meg

 

img_20111105_144607.jpg

 

img_20111105_144618.jpg

 

Første prioriteten er å få båten vekk der i fra uansett, så får me se om ting kan berges

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Er det såpass flatt over propellen at det lar seg gjøre å få et tau inn der?

 

 

Ja tror det er greit flatt der. Har tenkt på å få tau forbi der.

Var begrensa ka eg unne få gjort i dag uten noen som kunne følge med.

Men imorgen håpe eg det er noen som kan være vakt..

 

Men nå har eg fått hull i tørdrakta så eg va ganske så tung når eg kom på land..

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hatt ein kjøretur på 5.2 mil bare for å se på båten i 1 min.

Ser ut som om den har flytta litt på seg (med forbehold om synsbedrag) Så oppdriften akter er kansje god nok. Men nå er det ikke stor forskjeld på flo å fjæra, så utslaget lar vente på seg.

Se ka eg får til imorgen, må nok få noen kanner te lenger fremme.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hei.

Beundrer ditt pågangsmot, det må jeg si. :clap:

 

Håper virkelig dette går bra. Vet ikke, da jeg aldri har gjort dette,

men hadde det gått an å tatt en og en dunk og strammet de opp etterhvert?

eller to og to? Kanskje det hadde vært lettere å få mer oppdrift da? Bare tenker høyt jeg.

 

Sitter her og har dårlig samvittighet for ikke kunne hjelpe. Ville gjerne gjort det,

men har for tiden en kropp som stritter imot. Håper noen i nærheten kan hjelpe deg.

 

Følger med på tråden og ønsker virkelig at du lykkes. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Beundrer ditt pågangsmot, det må jeg si. :clap:

 

Håper virkelig dette går bra. Vet ikke, da jeg aldri har gjort dette,

men hadde det gått an å tatt en og en dunk og strammet de opp etterhvert?

eller to og to?

 

Takker. Hadde foretrukket å gjort det på den måten å eg tenke eg skal gjøre det fra nå av. Eg trengte ein stor klase bak da motoren veie 800 kilo uten gear.

 

Tungt arbeid foretrekke eg å gjøre selv. medhjelperen min trenge bare å følge med å kansje rekke meg ting eg trenger. Men nå bruke eg da også gummibåt som eg har div ting oppi.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Det er kansje besvart tidligere, men er det ingen oppdrets båter der i område? Da tenker jeg på de litt kraftigere servicebåtene, med litt kraftigere kran enn de valige lokalitets båtene.

 

lykke til

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

hvor mange medlemmer bor i nærheten av ubåtkapteinen??? hadde det vært sommer skulle jeg blåst opp fra fredrikstad med campingbilen og hjulpet han - er det virkelig ingen som kan klemme til :flag_bp:

drit i kronerullingen og kom dere ut av godstolen og ta i et tak

måtte jo vært litt gøy samtidig som man gjør en medmedlem lykkelig :pray:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...