Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Urk flere har hatt rett her ang rekkene ( eg har kryssa fingrene hele tiden derfor eg ikke har komentert det)

Folk va ikke stått opp når eg var der, så eg fikk ikke gjort noe i dag (får ikke tørrdrakta på eller av alene)

Men er oppdrift nok bak da båten har flytta litt på seg..

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hjelpt deg Geir, men eg har ikkje fri før til fredagen og då må eg helst heim til kona og ungar. Om den ligger der fortsatt om ei veke, så kan eg ta turen til Ølen og hjelpe deg. Har slekt 100m fra der båten ligger.

 

Men har du forsøkt om Westcon kan hjelpe deg? Dei er ikkje så vanskelige av seg der ute.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hjelpt deg Geir,

 

Men har du forsøkt om Westcon kan hjelpe deg? Dei er ikkje så vanskelige av seg der ute.

 

 

Takker. Nei eg har ikke hørt med di. De er sikkert ikke så vansklige heller siden de bruke kaien noen ganger til slepebåter og kranlekter.

Trenger flere lastestropper så kansje eg fere over te de.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Et forsøk på å være morsom, eller??

 

Har du noensinne tenkt på at ikke alle har råd til å leie inn folk til ditt og betale folk for datt ? Eller at noen rett og slett syntes det er greiest å gjøre jobben selv ? I dagens samfunn er det ikke bestandig slik at man har allverdens tid til rådighet, så man må ta ting litt innimellom ?

 

Og ang kommentaren lengre opp; var nok heller tonen din som ble observert som et par hakk over det som strengt tatt var nødvendig i denne sammenheng. Tips: Noen ganger kan man lese igjennom det man skriver en gang til FØR man poster. Uten at jeg vet om du mente den tonen var riktig her.

Link to post
Share on other sites

Her er det jo på nytt nødvendig å presisere at å undersøke muligheter og pris for jobb av den type når firmaet likevel etter sigende befinner seg ved kaien. Var dette mer i noens smak å lese? Håper det. Og kan jo legge til at for min egen del tillater ikke noe båtbudsjett en heving til full pris av båt. Bra nok nå ? :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det var ikke galt nok i denne tråden fra før, men nå skal folk til å krangle i tillegg? :p

 

 

Har du skuta på lett fra bunnen når det er floa? Isåfall kunne det vært greit og prøve og smyge noen stropper under skroget. Litt risky det der med å feste i rekkene om du må slepe den i neddykket tilstand. Og for all del vær forsiktig når du holder på med dette alene.

Lukke til....

Link to post
Share on other sites

Jeg krangler ikke for jeg er venn med alle som de sier på facebook :giggle: . Også jeg ville mer enn gjerne hjulpet med å få opp skuten hvis jeg bare hadde bodd eller hatt tur til det området. Jeg ser for meg en løsning med kranebil med langt utlegg ettersom kaien ikke tåler vekten av bil, og da for å lette etterhvert som både tomme fat/kanner blir festet rundt båten samt at litt kraftige pumper settes i gang når oppdrift er igangsatt. Disse fatene og kannene må jo tvinges ned ved hjelp av jekkestropper eller lignende. Men alt dette er vel nevnt tidligere

Link to post
Share on other sites

Jeg er nå litt enig med M/S Aiolos. Nå er det over en måned siden skuta gikk ned, det har vært 218 innlegg i tråden og over 30 000 visninger. Mange som ønsker at eier skal lykkes med hevingen (meg inkludert), masser av gode råd, men det skjer jo ingenting. Blir litt sånn "luremus" dette. :smiley: Nå må du komme i gang Geir! :smash:

Link to post
Share on other sites

Kjipe greier gitt!

 

Hadde selv en dorry på 34 fot som gikk ned (lense sviktet!) ved kai. Den historien er dokumentert her på forumet.

 

Rik er jeg ikke, så det var kjipt som bare F.. Båten hadde jeg bare hatt i noen dager da den sank i påvente av og komme opp på slipp som jeg hadde tinget.

 

De jeg gjorde var rett og slett og ringe rundt til en haug med transport selskaper i området. Sa rett ut hvor kjipt det var etc. Dem jeg pratet med hadde ikke i utgangspunkte bil med nok tonn pr. meter. Men dem jobbet for meg og ringte rundt til alle dem kjente i transport miljøet... Så etter et par timer så fikk jeg tilbakemelding om at en stor nok (tonn pr meter) kranbil var funnet. RIngte til denne karen, henviste fra han som jge hadde pratet med etc. Sa rett ut som det var at jeg måte få en god pris. Ble enig om at jeg skulle betale 3500,- cash! Da kom han om kvelden og hjalp med. Flerne super kjekke kolk som gikk/kjørte forbi stoppet opp og hjalp til med både tanke kraft og det fysiske! Bla. så kom en av sjåførene som jeg hadde pratet med for og bistå med sin erfaring på løftet.

 

Da den bensindrevne lensa fra bilteama var noe jalla så kjørte jeg opp til brannvesenet og lånte meg en. (etter at en "tilskuer" som var der hadde en sønn som jobbet der og han ringte til sin avd, leder i brannvesnet og fikk ordnet pumpe. Var da bare og hente den. Fikk dog klar beskjed om og ta den med meg hjem og kjøre ferskvann gjennom den og levere den neste morgen... :giggle:

 

Neste problem: skapet som vi skulle ta strøm fra var lås. Løsning en en kar som bodde i nærheten, han løp hjem og hentet en STOR avbitter! strøm ble det og vi fikk hevet båten nok til og få ned lensen og startet denne. Da var det bare til og heve sakte men sikkert. Uten lensing så hadde båten knekt i filler når den kom opp!

 

 

 

Poenge mitt er at du bør/burde bite i det og ringe til alle som du tror kan hjelpe og være ydmyk og be om hjelp til og løse problemet. Ofte så er det ikke så mange som du skal ringe til, for når du først har truffet en som VIL hjelpe så starter denne personen en pyrmide hvor han igjen tar kontakt med andre som kan hjelpe osv. På denne måten så vil ditt problem gå gjennom mange ledd og du vil garantert kunne få hjelp til slutt.

 

Om det er et økonomisk problem så bør dette også kunne ordnes. For slik du holder på nå så legger du ned mangen arbeidstimer, timer som du kun tatt betalt for i en annne sammenheng. Om du ikke kan betale så mye i penger så kan du sikkert gjøre andre avtaler(?) Selv så tror jge det finnes folk som vil hjelpe deg uten mye gjenytelser så lenge du har den rette innstilingen og vil ordne opp etter deg og ta ditt ansvar (moralskt ikke minst!) Dette er det mangen som setter pris på faktisk!. :smiley:

 

 

Start med en telefon til lokale transport selskaper. Og Redningsselskapet kan kanskje gi deg hjelp/råd. Mye greie folk der. Samme i Brann etaten. Men regn med kritiske spørsmål etc. Da er det bare og være ærlig og ydmyk med seg selv og innrømme at en kanskje vurderte/gjorde feil underveis.

 

Min største tabbe var og dra dritten hjem i hagen etter at den ble hevet. Fant ut at det ikke svarte seg og reparere den. Fikk seg en knekk og to under heving, samt at antall arbeidstimer og penger UT på et slikt prosjekt var dårlig butikk. (kjøpte meg en plastsnekke i ettertid :giggle: SÅ får jeg spare til et skikkelig prosjekt i mellomtiden, ønsket er noe ala Colin Archer/motorseiler i samme sjanger..)

 

 

 

 

Lykke til!

 

 

 

Og husk: gjør det selv folk & drømere går altid på en smell eller to før drømmen tar form.... :diving::giggle:

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkt på å skrike etter hjelp da det har gått så trått. Tok bussen te båten idag for å ta ei økt da eg gikk av bussen så såg eg ein dykker med ein som drog teiner. så etter ein samtale så avtalte me at eg skal ringe han lørdag så kan han ta å få stropper under kjølen.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Kjedelige greier !!

 

For en tid tilbake så sank også en skøyte i vår båthavn like ved flytebrygga:

 

sunket.jpg

 

Her ble det brukt flere pallatanker:

 

Palletank 1m3

 

Disse ble fylt med sjøvann slik at de sank, to på hver side, forut og akter. Deretter ble de snudd opp-ned slik at de åpne hovedspunstene ble vendt ned mot bunnen. Grove lastestropper ble så tredd under skutebunnen og behørig festet til palletankene.

 

Luftslanger ble så tredd løslig inn i hovedspunstene. Ved hjelp av en dieseldreven mobil kompressor ble så hver tank fylt kontrollert med luft slik at vannet ble fortrengt ut av tankene gjennom hovedspunstene langs luftslangene. Hver lufttilførsel var kontrollert med egen avstegningsventil!

Palletankene fikk da såpass oppdrift at de sammen løftet skøyta opp til overflaten mens overskuddslufta kokte utifra palletankene!

 

Kanksje en ide du også kan benytte ??

 

Iallefall, Lykke til!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...