Jump to content
Marwin

Kokke-strengen

Recommended Posts

Marwin   
Marwin

Politikk, religion +++ er forbudt her. :smash:

Tekniske spørsmål florerer, til manges tilfredshet. Mye ekspertise!! :thumbsup:

Men hva med det som vi "strever" med hver dag: MAT?? :eek:

Etter å ha lest gjennom meninger om husmorskolens bortfall, likestillingens fremvekst OG SLIKE innlegg, er jeg sikker på at det finnes mange flinke rådgivere der ute!

Vel var jeg intr. i matlaging tidligere, men etter at jeg fikk en kronisk magelidelse for 2-3 år siden, har jeg blitt mere bevisst på hva jeg/vi spiser. Å finne ut hva de forskjellige matvarene i butikkhyllene inneholder, krever lupe og godt syn. Bare prøv sjøl! :yesnod:

I de senere år er det stadig blitt flere av oss som har utviklet mat-inntoleranse. Har en del tips som kan være bra for noen ??:rolleyes:

Melk: Etter en smakstest på kjøkkenbenken mellom forskjellige "melke-erstattninger" (lettmelk fra Tine, Havremelk, Soyamelk, Rismelk ++) fant vi ut at Havremelk (Havredryck) var det som er nærmest melk i smak. Bruker dette til drikke, til koking, steking, baking osv. og det erstatter ku-melk helt. Etter en tid synes (i hvertfall JEG) at den er bedre enn lettmelk. (Vanesak!)

Middagsretter: For meg er husdyrkjøtt ute. Spes. svinekjøtt. Vilt-kjøtt og lam går til nød. Men du verden så mye godt det går an å lage av fisk og fugl. (Kylling, kalkun++) OG egg!

Bake-varer: Hvetemel er ute, men spelt-mel er en fullgod erstatter. Litt anderledes i enkelte bakverk, men DET er også en vane å jobbe med. Smaken er omtrent den samme. Gjær er tabu for meg, men bakepulver gjør samme nytten; I brødbakst kreves det lengre hevings-tid.

Frukt og grønt: For meg er det nesten bare isbergsalat som funker i rå tilstand. Alt annet må være kokt. Men vi har begynt å dampkoke i microbølgeovnen, og dermed beholder vi MYE mere av smaken! Godt moden frukt går stort sett bra. Bær likeså.

Hadde vært interessant å vite om det flere av oss som har et eller annet de ikke tåler av matvarer OG som har gode oppskrifter.

larsstraalheim   
larsstraalheim

Bra liste men reagerte litt på det speltmel greiene. Mel er mel, spelt er korn og en hvete. Innheolder gluten og hele pakka og skiller seg egentlig lite fra vanlig hvete. Det er neppe medisinsk hvis man mener at man tåler spelt men ikke hvete...

Men noen mener det smaker bedre og det er jo et poeng i seg selv.

Polarn   
Polarn

Ceviche

200gr laks, gjerne salma

4 lime

1 mango

1ts frisk koriander

½ rød chili

Salt og pepper

Kutt laks i små terninger. Press limesaften og hell over fisken. La stå i 4-6 timer og koke i limesaften. Sil så av limesaften.

Del mango i små terninger. Fjern stilk og frø fra chilien og finhakk den. Finhakk frisk koriander.

Bland alt sammen og smak til med salt og pepper.

Dette skal jeg teste i morgen :yesnod:

Ønsker forøverig en bra oppskrift til stekt torskefilet.

Redigert av Polarn

Marwin   
Marwin
...Det er neppe medisinsk hvis man mener at man tåler spelt men ikke hvete...

Den bør du begrunne nærmere! Mange tåler ikke hvetemel, mens spelt går bra. Har erfart dette på kroppen, og det har ikke noe med overtro å gjøre! (Både fastlege, ernæringsekspert, biopat og prof i indremedisin på sykehus har bekreftet dette!)

Forøvrig: Sukker og vanlig bordsalt er ute hos oss. Istedet brukes Stevia og Himalayasalt. Grovt havsalt går til nød.

(Aspartan ( finnes i dia-/lett brus (f.eks. Cola)) er påstått helsefarlig fra flere hold...)

Her er en oppskrift på MITT brød. (Flere har fått den på IM allerede...)

Sett i vann 300 gr Linfrø i 2-3 timer. (1 liter lunknet vann)

Følgende kjøres i foodprosessor til det blir som mel:

250 gr spelt kli eller grov spelt

250 gr. store havregryn

4 ss solsikkekjerner

1 ss sesamfrø

2 ss havsalt

(ss = spiseskjeier)

Alt dette blandes i en stor kjøkkenmaskin og tilsettes

600 gr. sammalt spelt

1100 gr siktet spelt

200 gr rosiner

1,5 ss kanel

1/4 ts (teskje) tørrgjær

4 ss Tyttemel eller fiberhusk

1 toppet ts bakepulver

Alt dette blandes i maskin sammen med linfrøene og ca 1,8 liter lunkent vann.

Deigen skal være løs (gir saftigere brød.) La det hele stå til heving til dobbel størrelse (5-8 timer)

og hell det hele i 4 smurte brødformer. La disse stå til etterheving til du ser ca 25% heving, deretter i stekeovn på 50 gr i et kvarter og så 1 time og 15 minutter (ca) på 200 grader. Avkjøles på rist.

Som du ser, er det ingen "utbaking eller annen behandling av deigen, hvilket gjør det lettvindt for " oss gutta"... :rolleyes::thumbsup:

Maddammen rekker å lage sine vanlige grovbrød og steke dem FØR min deig er ferdig for ovnen.

De forskjellige litt uvanlige melsortene kjøpes på Kivi eller Meny, mens det andre finnes på Ica og Prix.

Bare pass på at deigen ikke blir for tørr (må brytes ut av kummen), i så fall får du ganke harde brød!!

Bånn apetitt.

Marwin   
Marwin

Ang. melkeprodukter:

I den senere tid er det kommet flere laktosefrie meieri-produkter: Lettmelk, fløte og rømme.

Har prøvd disse og for min del, ser det ut til å tåles. Men foretrekker havremelk forran tinevarer... :drink:

Pitza er et annen sak.

De ferdige utgavene (grandiosa +++) som finnes i frysedisken går dårlig for meg.

Derimot finnes det (på bla.a. ICA, kjøledisk) en sammanrullet pitza-bunn på rull, laget av speltmel, som funker bra:

Det er bare å rulle den ut og smøre på tomatsaus med kyllingkjøttdeig, ananasbiter, kanskje hermetisk sopp OG ost og slenge den i ovnen på 200 grader en liten halvtime. Saftig og godt!! Og ikke altfor skarp. Noe som kan reguleres sterke krydder for den som liker / tåler det.

Noen har som har god oppskrift på hjemmelaget spelt-bunn?? :fishing:

Rask brun saus: Odelia stekeolje i panna sammen med siktet speltmel brunes endel på sterk varme. Tilsett en kopp med sterk utblandet buljong (Toro lys (!) buljongpulver) og fyll på med havremelk og vann. (Dette freser endel...)

Helles i gryte og kokes opp mens man tilsetter hvitløkskrydder, litt viltkrydder (malte enebær) OG evt kraft fra kjøtt (stekesky) fra kalkun, vilt, kylling eller lignende. Viktig å smake underveis. Rund av sausen med litt (økologisk) lettrømme og ditto fløte.

Hvis den blir for "tamm", regulér med litt mere kraft (evt. bulong) pepper o.l.

Sikkert noen kokker som vil korrigere dette, noe som mottaes med takk. :thumbsup:

Andre "posesauser": Ikke tilsett kraft som er saltet noe fra før.

Posene inneholder salt nok, så du kan ende opp med altfor mye salt!

Marwin   
Marwin

Ceviche

Ønsker forøverig en bra oppskrift til stekt torskefilet.

Helstrøm hadde noen tips om dette i forrige program...

Don Meeko   
Don Meeko

Har du cølliaki Marwin? Bakte en gang en kake med sånn glutenfritt mel, men de posene er så små at vi måtte bruke potetmel i tillegg. Denne kaken ble mye bedre enn når du brukte vanlig hvetemel, jeg laget det fordi jeg hadde ei med cølliaki i klassen og vi hadde kake hver fredag. Synes det ble så urettferdig at hun ikke skulle få, så vi fikk låne skolekjøkkenet for å lage kake som hun tålte.

Marwin   
Marwin

Har du cølliaki Marwin?

Nope.

(Noe som er mye værre, men DET snakker vi ikke om foreløpig! Ikke livstruende!) :lipseal:

Noen som har forslag til mere spennede tilberedning av kyllingfilét?? :rolleyes:

Havgap   
Havgap

Herreaften

Hadde 10 mann på såkalt bridge aften, ja jo vi spiller bridge..

Selskapskledd fiskegryte

Lekker fiskemiddag med nydelig smak. Denne kan du virkelig imponere med neste gang du inviterer til fest. Enkel er den også, det meste kan gjøres klart på forhånd og enklere kan det vel neppe bli.

Se http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Hvit-fisk/Selskapskledd-fiskegryte

Så mye breiflabb som skulle til á 349 kr kg, gjorde at jeg tok halvparten laks. Det funket absolutt det også..

Havgap   
Havgap

Hellstrøms ovnsbakte torsk

Kopiere inn: se ellers http://www.klikk.no/mat/spise/article706519.ece

Ovnsbakt Torsk

Ca.700gr torskefilet

1 brokkoli

1 squash

2 rødløk

4 fedd hvitløk

Sherry tomater

0livenolje

Salt og pepper

Del squash, brokkoli og løk i passende biter. Fres grønnsakene i en panne med olivenolje og hele hvitløkfedd. Stek grønnsakene til de er gylne og myke. Smak til med salt og pepper.

Hell grønnsakene og sherrytomater over i en ildfast form. Skjær torskefilet i passene skiver og legg over grønnsakene. Krydre med salt og pepper og hell over olivenolje.

Stekes ved 200grader i cirka 5 minutter.

Marwin   
Marwin

Den derre skal jeg prøve!! :cheers_wine:

...å mye breiflabb som skulle til á 349 kr kg, gjorde at jeg tok halvparten laks. Det funket absolutt det også..

Her er jeg litt uenig... Ville heller tatt annen torskefisk i tillegg: Torsk eller sei.

Dette fordi noen synes at laks sammen med torsk/breiflabb gir en ganske annen smak. (Hører liksom ikke sammen etter min smak...)

Når jeg lager fiskesuppe (på frosne middagsrester av fisk) holder jeg 3 fiskeslag fra hverandre: Laks, kveite og torskefisk, Dette fordi de har sin særegne smak, samt at jeg alltid bruker laurbærblad på Kveite. (Noe som gir en litt spes. smak.)

Under "torskefisk" har jeg også uer, hyse , lange og lyr.

Lyr og spes. hyse trenger mindre koking enn torsk/ uer.

En annen "ingridiens" jeg ofte bruker i fiskeretter er Crabsticks. De er billige, men krever minimalt med koking. Til suppe, er slike og reker det siste jeg tilsette før servering. Det samme gjelder hvis jeg har i ferdigkokte poteter i terninger. For mye koking her, og du kan ende opp med "fiskegraut...) :puke:

Redigert av Marwin

Polarn   
Polarn

Okey, så fikk jeg endelig prøvd Ceviche da.

Helt greit, men syntes at den skulle ligge i Lime laka ble litt over kill. 4 - 6 timer står. Kan det være minutter de mener?

Uansett.

Ceviche alla Polarn.

298307_10150334399025633_523705632_8154624_1639993507_n.jpg

Marwin   
Marwin

Er det ikke INN å spise seg METT lengre?

Mangler det tilbehør?

Er dette til 1 - EN person?

Eller 7 ?

:rolleyes:

Polarn   
Polarn

Kaller det en appetizer for 1 til to pers før hovedrett.

Og nei, mangler ingen ting. Det du ser er oppkuttet mango, chilli og koriander.

Blandet i olivenolje, saltet og pepperet. Deretter lagt på laksen.

Redigert av Polarn

Eureka   
Eureka

Noen har som har god oppskrift på hjemmelaget spelt-bunn?? :fishing:

jeg bruker ikke lenger hvetemel i pizzabunnen. Byttet til spelt for noen år siden mest fordi jeg fikk en "pizza poronto" pizzaovn i gave. Begynte med å eksperimentere med spelt, eller tippo "0", for å lage italiensk pizza i pizzaovnen, men nå går det i spelt når jeg lager i stekovnen også.

Pizzaovnen jeg har er en bordovn, rund sak, med steinplate og høy temp. går sikkert ann å google "pizza pronto".

Uansett, jeg lagde pizza på fredagen, jøjje, meg den bunnen ble en suksess! :thumbsup:

Deig til 2 store pizzaer, store stekeplater i ovnen.

Blandet ca 75 % av en tørrgjærpakke i ca 3,5 dl lunket vann med en slump olivenolje og en ts sukker, en klype salt deretter rørte godt og helte det oppi bakebollen.

5-6 dl av 10 dl speltmel ble siktet ned i vannet. rørte rundt til det ble en masse. Deretter siktet jeg i resten av melet og rørte og til slutt knadde og bakte ut på benken. Tok vel litt ekstra mel i etterhvert for at den blir håndterbar.

Siktet litt mel i bunnen av bollen før deigen fant veien tilbake i bollen.

På med lufttett lokk og lot den heve. Husk å bruk en stor bakebolle, for deien blir veldig luftig og stor.

Etter en knapp time åpenbarte deigen seg og den ble delt i to, bakt og kjevlet ut og plassert på olivenoljesmurte plater. Ferdig utbakt var bunnen 5-6 mm tykk.

Ikke bruk for bløt og fuktig pizzasaus, drypp heller litt olivenolje over før den går i ovnen.

Bunnen ble passe tykk, ikke helt italiensk, men crispy og veldig smakfull. Selv etter 2 dager i kjøleskapet er den fortsatt sprø og god på smak.

Forøvrig har jeg prøvd både peppes og tine sin ferdige pizza-deig. Begge har en dominerende saltsmak og er ikke gode på smak etter min mening. Men nå bruker jeg ikke mye salt i maten til vanlig heller, så da kjenner jeg smaken...

lykke til

Redigert av Eureka

Eureka   
Eureka

forøvrig holdt ovnen en temperatur på 275 grader før pizzaen ble satt inn, og temperaturen ble deretter skrudd ned til 250 grader. Først sto den en stund midt i ovnen og siste 5 minuttene på nederste rille..

Havgap   
Havgap

Til Marwin ovenfor (innlegg 12) - om breiflabb kan byttes ut med torsk eller noe annet.

Diskuterte dette med gutta i fiskebutikken, Flatebakkens Fisk og Skalldyr AS på Stabekk - de er faktisk flinke og vet hva de driver med. Men de mente at torsk og sei ikke ville funke; de fiskene har en helt forskjellig struktur tror jeg de sa - men laks kunne gå. Og uer. Fiskegryter er undervurdert, det er jo enkelt å lage og det kan bli ordentlig sjømat ut av det. Seterrømmen i min oppskrift synes jeg ble i kraftigste laget og tok en del av smaken fra så flotte råvarer. Noen andre forslag på gourmet-light - fiskegryter?

Redigert av Havgap

Marwin   
Marwin

Kaller det en appetizer for 1 til to pers før hovedrett.

Det ser i hvertfall flott ut! :yesnod:

forøvrig holdt ovnen en temperatur på 275 grader før pizzaen ble satt inn, og temperaturen ble deretter skrudd ned til 250 grader. Først sto den en stund midt i ovnen og siste 5 minuttene på nederste rille..

Den der skal jeg prøve! Takker :cheers_wine:

...de mente at torsk og sei ikke ville funke; de fiskene har en helt forskjellig struktur tror jeg de sa - men laks kunne gå. Og uer.

Mulig du har rett i det. Laks (i hvertfall oppdrettslaks) er svært lettkokt...

En annen ting er SMAKEN. Det var DEN jeg kommenterte :-)

Fiskegryter er undervurdert, det er jo enkelt å lage og det kan bli ordentlig sjømat ut av det. Seterrømmen i min oppskrift synes jeg ble i kraftigste laget og tok en del av smaken fra så flotte råvarer. Noen andre forslag på gourmet-light - fiskegryter?

Enig.

En annen ting er at man kan kanskje bruke den nye laktosefrie lettrømmen. Den er også bedre på smak (synes jeg).

Marwin   
Marwin

Snekret sammen en fiskesuppe i dag, men glemte å ha i reker...

Den ble ikke SÅåå god da. :blush: Men for all del, spiselig!

Følger med på Jamie og Helstrøm. Masse gode tips!

lnjk   
lnjk

Til Havgap (innlegg 10 og 18)

Får du tak i stor fersk ( 5 til 10 kg kappet) brosme kan du prøve denne istedenfor breiflabb. Ha på litt mer salt og krydder enn på vanlig hvit fisk.

Brosme er den beste (hvite) fisken jeg får.

Havgap   
Havgap

- det var et godt tips, skal jamen prøve. Søkte litt rundt og ser ut som man er flinkere på vestlandet til å bruke brosme. Ser at den også selges fra fiskebil frossen - kanskje klitt billigere, men sikkert også i fiskeforretningene som fersk. Er det noen greier rundt salting?? Se http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.6834215 og fra kommentarene: Det gjer ikkje noko om brosma har vore frosen. Smaken er fortsatt god, men ho bør liggje kortare tid i salt. Frosenfisk "tek" lettare salt, 8-10 timar er nok. Frosenfisk som blir opptint i rikeleg friskt sjøvatn blir gjerne kvitare og meir delikat i fisken. Lettsalta brosme er forresten aldeles nydeleg som fiskegrateng. Prøv

lnjk   
lnjk

Er det noen greier rundt salting??

Har ikke erfaring med frosset brosme. Fisker den til eget bruk selv.

Det at jeg skrev fersk var med tanke på at "i gamle dager" så leverte havgående linebåter denne som fersk selv om de hadde vært ute i en måned. Den var ikke blitt dårlig men vil ikke kalle den for fersk selv om den var nedgravd i is. Kystflåten leverer fersk.

Det vanligste her hos oss er å salte den i +-2 uker og så tørke den og oppbevare den tørt etterpå. Har 4 år gammel brosme på kok nå så i dag blir det ordentlig middag :thumbsup: . Utenom fiskegryter, saltet+tørket og lettsaltet så er det en ypperlig stekefisk.

lnjk   
lnjk

Kvitlange, oppsummert;

-dobbel så dyr for de som må kjøpe den

-halvparten så god for de som spiser den

:yesnod:

Bruker den kun som saltet og tørket.

Blålange er god som stekefisk. Noen salter og tørker også denne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn