Jump to content

Hvordan støpe med gelcoat og glassfiber?


Polarn

Recommended Posts

Er det noen som har en DIY på hvordan dette gjøres?

 

Om jeg har fostått det rett så gjøres det følgene.

 

Tenkte jeg skulle forsøke meg på rette plater først.

 

Man tar en rett flate som plugg.

Smører den inn med slipp-middel?

Smører et tykt lag med gelcoat.

Når dette har tørket så legger man på glassfber.

Deretter et tynt lag med gelcoat igjen oppå glassfiberen når det har tørket.

 

Når alt er tørt frigjøres det hele fra "pluggen" og resultatet er en blank pianofinish?

 

Verneutstyr er alfa omega da gelcoat er svært kreftfremkallende å få på seg og puste inn?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Er Gelcoat kreftfremkallende? Trodde mer det ga løsemiddel og lungeskader? Lyftbårne mikropartikler fra glassfiberen er jeg vel enig at kan vær kreftfremkallende?. Jeg bare spør, jeg vet ikke. Men har et stort støpeprosjekt foran meg og kjente jeg fikk småkalde føtter hvis gelcoat støp er ansett som høyriskio med tanke på kreft.

Link to post
Share on other sites

Egentlig noe jeg har hørt her inne. Kreftfremkallende i åndrett og allergifremkallende ved hudkontakt.

Voksen, er det det samme som slippmiddel?

Antar man må smøre på denne slik at det blir 100% rett ellers blir resultatet dårlig?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Gelcote brukes i form der hvor det blir lufttett slik at den herder, vanligvis 8 til 10 timer. Temperatur rundt 18 til 20 grader. Voks kan tilsettes gelcoten, og da får man topcote eventuelt at man kan kjøpe ferdig topcot. Ved bruk av voks så må det være av en type som er beregnet til dette bruket.

For supert resultat skal formen pusses, vokses og poleres, og så setts inn med slippvoks. Voksen som benyttes til poleringen må være av en type som tåler styren, ellers så vil du få krakkelering.

Tror det skulle være det meste.

Link to post
Share on other sites

Hva er det du skal støpe? Hvis du skal støpe feks kjøleboks, må du huske å lage slippvinkeler i pluggen.

Det er vanlig å bruke ca 2grader for å sikre at du får ut det du har støpt.

Tykkelse på gelcoat på båt er vanlig med 0,4 -0,8 mm tykkelse. Ved en reperasjon betyr det at man må smøre 4 -5 strøk med gelcoat for å ha noe å pusse på etterpå.(vannslipe).

Hvis dette er kreftfremmkallende, føler jeg at jeg ligger dårlig ann, med tanke på at jeg har jobbet på båtfabrikk i 10 år. :eek:

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I første omgang skal jeg prøve om jeg får det til. Blir det bra så forsøker jeg meg på å lage plater til å lage en ny pentry. Skrur du på reisverk og bruker trelister på hjørnene. Hørs det greit ut?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hvis du bare skal ha en rett plate som topp, burde det være mulig. Jeg leste på den linken din om støping.

Det er en ting der som ikke stemmer....Ikke vent 15-20 min før du ruller med metallrulle. Det gjør du med en gang. Husk at platen du tar avstøp av må være helt blank den også. Du må også smøre den med feks. fem strøk slippmiddel. 20 min mellom strøkene. Materialbruk kan du regne med at ett lag 600grams matte gir deg 1 mm ferdig støp. Jeg ser vel for meg at en slik plate bør minst være 8-10mm tykk hvis du vil ha den stiv.

For hver kilo med matte du skal bruke må du ha 2 kg polyester. Ikke støp mer enn 4 lag av gangen. Da kan det bli for varmt, slik at du får trekninger i støpen din, og resultatet blir dårligere enn nødvendig.

Hvis du skal montere i en vaskekum er det ingenting i veien for å støpe inn en finerplate inni der. Da trenger du ikke så mange lag, og du vil få en meget stiv benk.

Link to post
Share on other sites

Et vindu er blankt.. En liten rettelse fra meg. Det må gå lengre tid mellom strøkene med slippmiddel. Følg pakningsvedlegget. En meget nøye mann på jobb sa idag at hvis du ikke venter lenge nok , eller har feil temp, ville du få" ett" strøk med slippmiddel. Faren med det er at man kunne få gjennomslag av styrenen fra polyesteren, og støpen må rives løs. Dette er selvfølgelig et mye mindre problem i din sammenheng, men på jobben min kan en ødeleggelse av form være meget dyrt. Voks i gelcoat skal være 5% for å lage topcoat. Men det sies av folkene at ferdig topcoat er bedre..Dvs. tåler mer aceton før den løser seg opp.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hva er det du skal støpe? Hvis du skal støpe feks kjøleboks, må du huske å lage slippvinkeler i pluggen.

Det er vanlig å bruke ca 2grader for å sikre at du får ut det du har støpt.

Tykkelse på gelcoat på båt er vanlig med 0,4 -0,8 mm tykkelse. Ved en reperasjon betyr det at man må smøre 4 -5 strøk med gelcoat for å ha noe å pusse på etterpå.(vannslipe).

Hvis dette er kreftfremmkallende, føler jeg at jeg ligger dårlig ann, med tanke på at jeg har jobbet på båtfabrikk i 10 år. :eek:

 

Hei! En ting jeg lurer på, hvor har alle folk det fra at gelcoaten ikke herder i luft? Jobbet 3 år på på et båtstøperi og der herdet hvertfall både gel/top og formcoat i luft ;)

Link to post
Share on other sites

Hvis du bare skal ha en rett plate som topp, burde det være mulig. Jeg leste på den linken din om støping.

Det er en ting der som ikke stemmer....Ikke vent 15-20 min før du ruller med metallrulle. Det gjør du med en gang. Husk at platen du tar avstøp av må være helt blank den også. Du må også smøre den med feks. fem strøk slippmiddel. 20 min mellom strøkene. Materialbruk kan du regne med at ett lag 600grams matte gir deg 1 mm ferdig støp. Jeg ser vel for meg at en slik plate bør minst være 8-10mm tykk hvis du vil ha den stiv.

For hver kilo med matte du skal bruke må du ha 2 kg polyester. Ikke støp mer enn 4 lag av gangen. Da kan det bli for varmt, slik at du får trekninger i støpen din, og resultatet blir dårligere enn nødvendig.

Hvis du skal montere i en vaskekum er det ingenting i veien for å støpe inn en finerplate inni der. Da trenger du ikke så mange lag, og du vil få en meget stiv benk.

 

2 poly til 1 glass var vel litt drøyt, (så sant det ikke skal brukes sprøyte) vanlig gammelgags støp holder det med 1 til 1, og en god vacumstøp trengs bace 30 til 40% poly/styren mix av kg glassfiber. Støper man på en metallplate, trenger den egentlig ikke vokses i det hele tatt, slipper lett...

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...