Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Tar fortsatt av meg hatten!

Evt. beholder den av? :giggle:

 

Forøvrig helt enig, enhver båtbyggerlærling bør lese begge Oles tråder fra begynnelse til slutt.

 

Imidlertid, på båtplassens vegne kjenner jeg at jeg er ørlite fornærmet, da noen av de siste innleggene dukket opp flere dager før på wooden boat forum i engelsk språkdrakt.... :worry:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Egil; jeg håper "fornærmelsen" ikke stikker dypt. Du vet lesere "Over There" er utsultet på Skandinaviske fartøy, og lar seg lett engasjere.

Ser at Asch også har debutert, og får en fantastisk velkomst!

 

 

Jeg fikk et par timer nede på Isegran i formiddag, og hadde som målsetting å justere inn en plank og spikre denne fast. Planken var oppe/nede 6 ganger før jeg var fornøyd (en amatørs lodd). Var veldig spent på hvordan krampene ville fungere når jeg skulle kile bordet nedover.

Her er planken på vei inn. Krampene fikk et realt grep i spantene og tillot kraftige kilekrefter uten å gi etter – Perfekt!

 

 

 

15122012_011.jpg

 

 

 

15122012_013.jpg

 

 

 

 

Litt flekkete, men nytt virke dominerer over det gamle :yesnod:

 

 

God lørdag!

Link to post
Share on other sites

 

Egil; jeg håper "fornærmelsen" ikke stikker dypt. Du vet lesere "Over There" er utsultet på Skandinaviske fartøy, og lar seg lett engasjere.

Ser at Asch også har debutert, og får en fantastisk velkomst!

 

Neida, ikke så alvorlig ment. :-)

 

Ikke så rart at de synes det er stas, mye bygging i kryssfiner i trådene der... :-) Men i tillegg til de norske trådene, så er det også noen andre flotte tråder som er veldig lærerike for en trebåtentusiast.

 

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Et lite utdrag fra Riksantikvarens begrunnelse for vernestatus av Minde:

 

"...Få Barmenbåter er bevart, og ingen andre kjente fra før 1922. Minde er 11,55 m og en typisk representant for "lodsbaatene" fra denne perioden.

....

 

"Minde var i drift som losbåt til 1926, da hun fikk påsatt styrhus og ble ombygget til reketråler. Fra 1974 har båten vært brukt som fritidsbåt. Hele driftsperioden, med ombygginger og endringer er godt dokumentert.

Båten gjennomgår nå en omfattende restaurering, med utgangspunkt i den originale byggebeskrivelsen og bevarte, originale detaljer.

 

Konklusjon

Etter en samlet vurdering av fartøyets historie, alder/epoke, autensitet og historisk betydning, anser Riksantikvaren "Minde" som verneverdig."

 

 

Jeg var en tur på Sørlandet i jobbsammenheng, og rakk en rask tur innom Aust Agder arkivene hvor dokumentene fra Søren Olsen Barmen er lagret.

Det var en merkelig følelse å sitte med hans tegningsruller i tykt papir, hans ordre - og regnskapsbøker.

 

-Blir rett og slett litt andektig det hele...

 

 

 

11022013_044.jpg

 

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det er lenge siden jeg har postet på denne strengen, og også lenge siden det har vært særlig aktivitet på båtfronten.

Sykdom i nær familie har preget hverdagen.

 

 

Nå er jeg imidlertid i gang igjen, og for de av dere som fortsatt henger med, så kommer her en oppdatering på det som er gjort siden sist.

 

 

Den observante leser er jo klar over at jeg har ca 2 timers kjørevei ned til Isegran, og det har over tid blitt noe slitsomt å skulle håndtere dette alene - spesielt når båten bør komme på vannet i sommer. Derfor har jeg besluttet å få hjelp til å planke opp det gjenstående på skroget. Dette ble påbegynt i går.

 

I forbindelse med forberedelser (fjerning av resterende hudplank), så kom det dårlige spantetopper frem i dagen....

 

 

04032013_052.jpg

 

 

 

04032013_062.jpg

 

 

 

Her var tiden knapp med å få revet disse ut, og erstatte dårlig virke med frisk eik. I helgen som var fikk jeg revet ut og malet opp nye emner. Hensynet til god omskjøt på spanteringene gjorde at flere deler ble relativt store og leie å håndtere.

 

Vel hjemme igjen så fikk jeg skåret ut og høvlet skreen til 7 spantedeler i begynnelsen av uka.

 

 

 

05032013_005.jpg

 

 

 

Med fri fra jobben på torsdag denne uken fikk jeg reist nedover med bilen full av eik og verktøy på onsdag ettermiddag.

 

Enkelte av spantene skle inn på plass uten noe kamp, mens andre var svært vanskelige å få inn, ettersom innredning begrenser tilgangen.

 

 

08032013_003.jpg

 

 

 

08032013_005.jpg

 

 

Spantene er 5" høye og 4" brede for hver halvring. - Mye tømmer!

 

 

Med torsdagens innsats fikk jeg inn alle de 7 spantedelene, samt at jeg fikk spikret huden som skulle stå fast igjen.

 

 

08032013_008.jpg

 

 

 

 

 

08032013_009.jpg

 

 

 

08032013_010.jpg

 

 

 

08032013_012.jpg

 

 

08032013_014.jpg

 

 

 

08032013_017.jpg

 

 

 

Vil vel kunne si at torsdagen er en av de mer produktive øktene jeg har hatt noen gang.

 

Spesielt hyggelig å vite at jeg nå får litt hjelp og at en hyggelig båtbygger fra Isegran legger sin hånd på de resterende plankene!

 

 

Mør og sliten krøp jeg inn i bilen for hjemturen - godt fornøyd!

 

Det er fredag.... Noen av dere husker kanskje "Klikk"....

 

 

 

 

God fredag :-)

 

Ole

 

l

Link to post
Share on other sites

Komodo - din bedre halvdel er sikkert enig meg meg i at det er realistisk å få balja ut i sommer - tror du ikke? :pray:

 

Målsettingen er å sjøsette for å hindre videre uttørking. Dekket på minde er tradisjonelt lagt (2 x 4" furu) som er drevet og beket. Dette skal gåes over og bekes opp på nytt. Jeg fikk laget trenagler i går ettermiddag, på nagleløa jeg fikk laget med hjelp fra gutta på jobben. Denne fungerer utmerket.

 

 

 

09032013_002.jpg

 

 

 

09032013_003.jpg

 

 

Lager opp resten i løpet av dagen, men det er hovedsaklig innetjeneste i dag med kjedelige 90 graders forbindelser og stenderverk...

 

 

God Søndag!

Link to post
Share on other sites

Komodo - din bedre halvdel er sikkert enig meg meg i at det er realistisk å få balja ut i sommer - tror du ikke? :pray:

Joda, hun har vært her nå og tittet, og hun har trua på deg :thumbsup:

 

Som du kanskje vet er hun ikke i form for tiden, men hun blir helt sjuk når hun ser bilder som dette, stå på!

Link to post
Share on other sites

Nagleløen er laget av canvasbakelitt og er maskinert av gutta på jobben etter mine tegninger, tilpasset min dreiebenk.

 

 

Det er minimal friksjon mellom alu-rør og bakelitten, og jeg skyver den lett frem med håndkraft.

 

 

11032013_012.jpg

 

 

Tanken var å sikre den fra å bevege seg ut av styringen ved å montere en klamp på undersiden av løperørene. Dette viste seg å være unødvendig, ettersom rotasjonen fra motoren sørger for at arbeidsstykket øver press nedover mot ramma.

 

 

11032013_013.jpg

 

 

Kutteren er et ordinært høvelstål som er rundet for å gi en kon avslutning som danner hodet.

 

 

 

11032013_005.jpg

 

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...