Jawik Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Sengelektyre klarer du å holde gående - så ikke frykt for at trådene blir ensomme Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Dilldall? Verktøyet er en båtbyggers beste venn! Uten finurlige løsninger hadde vi slitt! Tar fortsatt av meg hatten! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
egilwh Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Tar fortsatt av meg hatten! Evt. beholder den av? Forøvrig helt enig, enhver båtbyggerlærling bør lese begge Oles tråder fra begynnelse til slutt. Imidlertid, på båtplassens vegne kjenner jeg at jeg er ørlite fornærmet, da noen av de siste innleggene dukket opp flere dager før på wooden boat forum i engelsk språkdrakt.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 1000 innlegg, Svaap, og de fleste med denne svært informative tråden. Stå på! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 15.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2012 Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Egil; jeg håper "fornærmelsen" ikke stikker dypt. Du vet lesere "Over There" er utsultet på Skandinaviske fartøy, og lar seg lett engasjere. Ser at Asch også har debutert, og får en fantastisk velkomst! Jeg fikk et par timer nede på Isegran i formiddag, og hadde som målsetting å justere inn en plank og spikre denne fast. Planken var oppe/nede 6 ganger før jeg var fornøyd (en amatørs lodd). Var veldig spent på hvordan krampene ville fungere når jeg skulle kile bordet nedover. Her er planken på vei inn. Krampene fikk et realt grep i spantene og tillot kraftige kilekrefter uten å gi etter – Perfekt! Litt flekkete, men nytt virke dominerer over det gamle God lørdag! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 15.Desember.2012 Del på Facebook Svart 15.Desember.2012 Flott arbeid som vanlig. Som relativt fersk i trebåtverdenen har jeg egentlig aldri tenkt over hvor kraftig dimensjonert båtene våre er konstruert i forhold til det meste annet der ute. Morsomt å se hvilken status skandinaviske båter har i junaiten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
egilwh Svart 16.Desember.2012 Del på Facebook Svart 16.Desember.2012 Egil; jeg håper "fornærmelsen" ikke stikker dypt. Du vet lesere "Over There" er utsultet på Skandinaviske fartøy, og lar seg lett engasjere. Ser at Asch også har debutert, og får en fantastisk velkomst! Neida, ikke så alvorlig ment. :-) Ikke så rart at de synes det er stas, mye bygging i kryssfiner i trådene der... :-) Men i tillegg til de norske trådene, så er det også noen andre flotte tråder som er veldig lærerike for en trebåtentusiast. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Gode nyheter kom i posten i går! Minde har fått status som vernet skip av Riksantikvaren. Dette er en viktig anerkjennelse av båtens historiske kystkulturelle verdi, og også en stor motivasjonsfaktor for den videre fremdriften. /Ole. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Gratulerer! Gleder meg til å følge prosjektet videre! Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
bermuda Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Gratulerer. Synd at søknadsfristen for støtte i år er gått ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Gratulerer! Vel fortjent Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Minde Fan Club Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Snyggt jobbat där Ole, Grattis! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janniz Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Gratulerer!! Vel fortjent å lykke til videre!! :-)) Mvh Jan-Roger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 11.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 (redigert) Et lite utdrag fra Riksantikvarens begrunnelse for vernestatus av Minde: "...Få Barmenbåter er bevart, og ingen andre kjente fra før 1922. Minde er 11,55 m og en typisk representant for "lodsbaatene" fra denne perioden. .... "Minde var i drift som losbåt til 1926, da hun fikk påsatt styrhus og ble ombygget til reketråler. Fra 1974 har båten vært brukt som fritidsbåt. Hele driftsperioden, med ombygginger og endringer er godt dokumentert. Båten gjennomgår nå en omfattende restaurering, med utgangspunkt i den originale byggebeskrivelsen og bevarte, originale detaljer. Konklusjon Etter en samlet vurdering av fartøyets historie, alder/epoke, autensitet og historisk betydning, anser Riksantikvaren "Minde" som verneverdig." Jeg var en tur på Sørlandet i jobbsammenheng, og rakk en rask tur innom Aust Agder arkivene hvor dokumentene fra Søren Olsen Barmen er lagret. Det var en merkelig følelse å sitte med hans tegningsruller i tykt papir, hans ordre - og regnskapsbøker. -Blir rett og slett litt andektig det hele... /Ole Redigert 11.Februar.2013 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Minde Fan Club Svart 11.Februar.2013 Del på Facebook Svart 11.Februar.2013 Storartat! Vackra halvfranska band, vad annat kunde vi vänta oss. /A Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2013 Det er lenge siden jeg har postet på denne strengen, og også lenge siden det har vært særlig aktivitet på båtfronten. Sykdom i nær familie har preget hverdagen. Nå er jeg imidlertid i gang igjen, og for de av dere som fortsatt henger med, så kommer her en oppdatering på det som er gjort siden sist. Den observante leser er jo klar over at jeg har ca 2 timers kjørevei ned til Isegran, og det har over tid blitt noe slitsomt å skulle håndtere dette alene - spesielt når båten bør komme på vannet i sommer. Derfor har jeg besluttet å få hjelp til å planke opp det gjenstående på skroget. Dette ble påbegynt i går. I forbindelse med forberedelser (fjerning av resterende hudplank), så kom det dårlige spantetopper frem i dagen.... Her var tiden knapp med å få revet disse ut, og erstatte dårlig virke med frisk eik. I helgen som var fikk jeg revet ut og malet opp nye emner. Hensynet til god omskjøt på spanteringene gjorde at flere deler ble relativt store og leie å håndtere. Vel hjemme igjen så fikk jeg skåret ut og høvlet skreen til 7 spantedeler i begynnelsen av uka. Med fri fra jobben på torsdag denne uken fikk jeg reist nedover med bilen full av eik og verktøy på onsdag ettermiddag. Enkelte av spantene skle inn på plass uten noe kamp, mens andre var svært vanskelige å få inn, ettersom innredning begrenser tilgangen. Spantene er 5" høye og 4" brede for hver halvring. - Mye tømmer! Med torsdagens innsats fikk jeg inn alle de 7 spantedelene, samt at jeg fikk spikret huden som skulle stå fast igjen. Vil vel kunne si at torsdagen er en av de mer produktive øktene jeg har hatt noen gang. Spesielt hyggelig å vite at jeg nå får litt hjelp og at en hyggelig båtbygger fra Isegran legger sin hånd på de resterende plankene! Mør og sliten krøp jeg inn i bilen for hjemturen - godt fornøyd! Det er fredag.... Noen av dere husker kanskje "Klikk".... God fredag :-) Ole l Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
alphaman Svart 8.Mars.2013 Del på Facebook Svart 8.Mars.2013 meget bra jobbet,du er driftig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.Mars.2013 Del på Facebook Svart 8.Mars.2013 Jeg tror jeg må ha lest feil her nå. Syns så tydelig du skrev at den skulle på vannet til sommeren!!! Har du litt ADHD og pågangsmot til salgs? Jeg har et steingjerde og en uteplass jeg skulle ha fikset før sommeren.... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Janniz Svart 8.Mars.2013 Del på Facebook Svart 8.Mars.2013 Det er fredag........så istedenfor *klikk* så sier jeg skål for deg Ole... (Australsk Shiraz vin) å d gleder meg stort att du er i gang igjen :-)) Lykke til videre!! Mvh Jan-Roger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Komodo - din bedre halvdel er sikkert enig meg meg i at det er realistisk å få balja ut i sommer - tror du ikke? Målsettingen er å sjøsette for å hindre videre uttørking. Dekket på minde er tradisjonelt lagt (2 x 4" furu) som er drevet og beket. Dette skal gåes over og bekes opp på nytt. Jeg fikk laget trenagler i går ettermiddag, på nagleløa jeg fikk laget med hjelp fra gutta på jobben. Denne fungerer utmerket. Lager opp resten i løpet av dagen, men det er hovedsaklig innetjeneste i dag med kjedelige 90 graders forbindelser og stenderverk... God Søndag! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Flotte greier Svaap! Kjekt å sjå du er igang att! Lykke til vidare med Svaap og Minde. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Komodo - din bedre halvdel er sikkert enig meg meg i at det er realistisk å få balja ut i sommer - tror du ikke? Joda, hun har vært her nå og tittet, og hun har trua på deg Som du kanskje vet er hun ikke i form for tiden, men hun blir helt sjuk når hun ser bilder som dette, stå på! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Skulle gjerne sett litt mer av den patenten som brukes til fremstilling av trenagler. Hvordan er bla. driften på naglen arrangert? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Jeg skal legge ut noen flere bilder som viser den i bruk. Fremdriften er basert på håndkraft. Må lage noen ekstra lange nagler i ettermiddag og få de levert ned til Isegran så arbeidet ikke stopper opp.. Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Nagleløen er laget av canvasbakelitt og er maskinert av gutta på jobben etter mine tegninger, tilpasset min dreiebenk. Det er minimal friksjon mellom alu-rør og bakelitten, og jeg skyver den lett frem med håndkraft. Tanken var å sikre den fra å bevege seg ut av styringen ved å montere en klamp på undersiden av løperørene. Dette viste seg å være unødvendig, ettersom rotasjonen fra motoren sørger for at arbeidsstykket øver press nedover mot ramma. Kutteren er et ordinært høvelstål som er rundet for å gi en kon avslutning som danner hodet. /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.