Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Hei Asch,

 

Jeg har ikke det her og nå, men kan ta noen mot helga (er på reise).

 

Fikk forresten trøbbel med liming av knutene - epoxy som har vært fryst går visst dårlig (selv om den var tilsynelatende tyntflytende og grei).

Herder ikke - selv etter et par uker innendørs.

Må vel skrape det vekk.

Link to post
Share on other sites

Fikk et flott bilde fra gutta på Isegran i går som viser en snart ferdig styrbord side.

Disse gutta kan sakene sine!!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Tenker jeg kan glede mang et trebåtbankende hjerte...

 

 

 

/Ole

 

Utrolig vakkert arbeide. Blir jo direkte varm i sjela her jeg sitter oppe i isødet og venter på båtsesongen. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Denne uken står det litt stille på båtfronten.

Båtbyggeren har ferie og jeg skal på jobbreise.

 

I går kveld fikk jeg gjort litt på luka til fordekket (jo fs, jeg fikk den ut av saga :lol: )

 

 

Jeg fikk med meg noe fin furu fra Isegran og splittet dette til egnet dimensjon til plank for lukelokket.

Deilig lukt av tyri ved bearbeiding - lenge siden sist!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Litt kvist og skjønnhetsfeil i virket, men ingen av dem er løse eller vil utgjøre et problem.

 

 

 

bilde

 

 

 

Ser ut som om vekstforholdene til dette furutreet var bedre i ungdommen - rimelig tette ringer ytterst..

 

 

bilde

 

 

 

Strekmal for oppmerking før borring

 

 

 

bilde

 

 

 

Bruker samme verktøy for å merke ut natet - både horisontalt og vertikalt. (Noen som vet om disse finnes med hjul i steden for "spiker" som risser overflaten?)

 

 

 

bilde

 

 

 

Jeg bruker skipsspiker til innfesting - disse tåler mye større de kreftene som oppstår sideveis når drevgarnet drives inn.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Når alle festemidlene var inne så rensket jeg opp natene slik at natet er helt rent og fritt for spon.

 

 

bilde

 

 

 

Så var det inn med den første tråden. Denne legges rett ned i natet.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Den andre tråden legges i løkker og komprimeres ned i natet med rabbat-jernet.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Igjen - det lukter parfyme av furu!!

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk fullført luka her om dagen.

 

 

Propper ble laget - først i feil dimensjon, bare for å kunne få gjøre det en gang til.... Disse limte jeg med epoxy.

Handlet inn en tube med Tech-7 (Hadde egentlig ønsket å bruke Simson men hadde ikke mer igjen) og la dette i natene.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Litt herdehjelp for å holde temperaturen oppe på natten

 

 

bilde

 

 

Litt frisering av overskytende materiale

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

På båten:

 

bilde

 

 

Luka skal rundes noe på hjørner og kanter før den overflatebehandles.

 

 

 

Fikk med meg planker til nytt ror i går kveld. Disse er rimelig brede - rart å tenke på hvor gammelt treet må være for å oppnå slike dimensjoner...

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Tar turen nedover i løpet av helgen for å lage mal til nytt ror.

 

Det har kommet på en ny plank siden sist (båtbygger har hatt ferie) så det går rette veien.

 

 

Det neste jeg må fokusere på, er å forberede natene til driving. Dette er en relativt omfattende jobb som innebærer utraking av gammel bek/kitt, utraking av gammelt drevgarn, samt åpning av nye nat som er for trange.

Alle natene skal gåes over og det blir et stort antall meter - selv på et såpass lite skrog...

 

 

De gamle rorhengslene skal delvis gjenbrukes.

Kommer til å sveise dette i svartstål og varmgalvanisere dem for øket levetid.

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I går var jeg nede på Isegran med målsetting om å få laget ny mal til rorbladet på Minde.

 

Utforming av ror er etter min mening svært viktig av estetiske hensyn, men selvsagt også av de funksjonelle. De funksjonelle har jeg ingen grunnlag for å kunne vurdere, annet enn det eksisterende rorets utforming. Virkningsgraden på dette kan jeg ikke si å ha noen erfaring med, ettersom båten var såpass kraftig begrodd i det området den ene seilasen jeg har hatt med Minde på vei hjem fra Gøteborg.

 

Før jeg fikk startet med å lage mal, måtte jeg sørge for at den nedre delen av stevnen var helt rett med elhøvelen. Det var da jeg skulle få angre på at jeg ikke forsenket bolteskallene tilstrekkelig inn i veden når disse ble slått inn for litt over et år siden. Høvelbladet knakk, og jeg måtte gå over til å løse oppgaven med å få bolten forsenket lengre inn. Dette har jeg beskrevet før, og begrenser meg til å nevne at jeg brukte ca 2,5 timer på å forsøke å få bolten ut - uten hell.

Fikk den såpass ut at jeg fikk kappet klink-skallen og drylte den innenfor streken jeg skulle høvle, slik at jeg kunne ta igjen forsenkingen til en dag jeg har hjelp til å holde slegge eller dor.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Når stevnen var klar fikk jeg fiksert fierplaten og tegnet opp et overdrevet stort ror og splittet platen etter dette, for så å bruke resten av platen til å få med toppstilken med kappet. Etter min mening slurves det mye med tilpassing av ror mot stevn. Ikke bare ser det feil ut, men det dannes turbulens mellom stevn/ror under seilas om reduserer virkningsgraden.

 

 

Første utgave:

 

 

bilde

 

 

På dette stadiet er det for mye ved ned mot kjøl-linjen og samtidig så forstryrret helhetsinntrykket av at stevnen ennå ikke er kappet ned til riktig høyde over dekk. Målte derfor opp denne etter en bryggesleng for å se hvor høyt stevnen stikker på de fleste båter i havna (ca 3") og saget den av.

 

 

bilde

 

 

 

 

På neste bilde er jeg fornøyd, etter å ha justert noe i bakre linjer både over og under vannlinjen. Syntes selv at roret virker harmonisk - så får vi håpe at det også utfører oppgaven med å holde Minde på rett kurs... :wink:

 

 

 

bilde

 

 

 

Den ytterste delen av stevnflensen - som går inn i selve akterstevnen - har en noe større diameter enn hullet jeg har borret for hylsa. Måtte derfor utvide dette tilsvarende. Hadde forberedt et hullsagblad med en enkel styring hjemme.

 

 

 

bilde

 

 

 

Fungerte fint

 

 

 

bilde

 

 

Hmmmm. Bildet ble snudd ved opplasting til Baatplassen - jeg har ikke lagt båten på siden... :wink:

 

 

Nå blir det spennende å se om jeg får brukt plankene til rorplata - den var noe rettere enn jeg hadde håpet på, og vi ønsker jo ikke å dra inn avved i en rorkonstruksjon...

 

 

l

Link to post
Share on other sites

Mulig du nå bør vurdere hvor mye propellen kommer til å spise av roret. Husk at Minde sikkert var tegnet uten motor. Vurder om den buen du har i bunnen av roret skal fortsette forbi utsparingen til propellen, for deretter å møte buen du allerede har i vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Ja, det kan ofte bli litt lite kjøtt igjen på rorbladet når propellen har fått sitt..

Jeg har tegnet inn uttaket på den andre siden av ror-malen og det er ca 25-30 cm igjen på det tynneste og det er omtrent som det var på det forrige roret.

 

Lena - Sandefjord er for vakker i undervannsskroget til å skjule det nede i sjøen! Gjør som meg - la flåten stå på land :lol::giggle:

Ser at uttaket dere har i roret er noenlunde det samme som på R/S Larvik - ikke mye igjen bakkant av propell. Men jeg ser dere (også) har forsterket det godt!

 

Poster et par bilder av propelluttak på mal senere i dag - nå skal jeg tegne opp malen på planken (e) og se hva jeg kan bruke.

Kanskje jeg er ukristelig og gæær'n nok til å fyre opp sirkelsaga også på en søndag som denne??

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vendt på begge plankene med hjelp av frontlaster og lastestropper, så kom jeg frem til at den ene kunne brukes uten å få avved på kritiske områder.

Jeg må lime en liten skalk på utsiden ved vannlinjen og en på innsiden helt nederst i bunn av roret.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Planken er i overkant tykk som levert - ca 95 mm.

Sirkelsaga mi klarer 88 mm så jeg ble nødt til å sage gjennom med en liten håndsag.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

Stusselig sag men det beit godt fra seg og min delilige senebetennelse fikk næring til å murre godt utover kvelden :worry:

 

 

Såpass store dimensjoner av eik har en lei tendens til å få tørkesprekker - noe en i allefall ikke vil ha på et ferdig produkt. Jeg er derfor rask med å finne noe å dekke endeved og eventuelle sprekker med. I dag ble det tynn olje først, deretter en tykkere olje som herder til et tett sjikt. Avslutningsvis brukte jeg Tine Smør - et flott produkt til å hindre luft å strømme inn i påbegynte sprekker slik at de utvides.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

For å hindre uttørking så er det viktig å lagre emnet innendørs i skyggen. I påvente av hjelp til å bære planken inn så benyttet jeg anledningen til å sjøsette seilsjekta på vår årlige, vårlige lille innsjø bestående av diverse gode gjødselprodukter og smeltevann.

Tørkesprekkene var på ca 4-5 mm og vannstanden på innsiden steg like for som på utsiden når vi med gravemaskin senket den ned :diving:

 

 

bilde

 

 

 

Jeg la to 2x4" på høykant på planhøvelen som underlag til rorplanken.

Et godt strøk med olje til med litt tilførsel av fin spon skal nok bremse opptørking.

Oppå selve rorplanken la jeg avkapp fra emnet som vekt for å holde det nede mot underlaget.

 

Blir borte på jobbreise noen dager før jeg kan forme roret til den endelige streken.

 

 

bilde

 

 

 

Fikk demontert de gamle rorhengslene, og kommer til å bruke disse igjen etter en lett modifikasjon.

 

 

bilde

 

 

 

Hilsen Ole

Link to post
Share on other sites

Hei Volvolainen,

 

Her er så mye pussestøv at du må for guds skyld ikke bøye deg i det.....

 

Ja, hunndelen består av en foring, men jeg er usikker på hva slags metall det er - enten messing eller bronse.

Selve hengselen er laget av svart stål som skal galvaniseres.

Noen som vet om jeg får problemer med varmgalvanisering og denne foringen?

Link to post
Share on other sites

Hei Swaap

 

Imponerande som alltid.

 

Eg har berre segla ei skøyta, og det var ein ny båt.

Der var roret sinnsjukt tungt å handtera.

Truleg både pga. stor friksjon i hengslene, men òg pga. dårleg balanse.

 

Eg har sett mange skøyter med "trimtab" på roret., Kanskje det er noko å vurdera?

 

Mange flotte maskinar du har, me dei uskjerma reimane ser skumle ut.

 

Når skal Mindre på vatnet?

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei Ask,

 

De kan nok ofte være tunge på roret og en styretalje blir ofte brukt.

Når båten er i rett balanse skal de imidlertid ikke være det, men veien dit kan bestå i mange justeringer vil jeg tro?

Det blir spennende å erfare hvordan hun seiler når den tid kommer.

 

Sjøsetting håper jeg vil skje i løpet av sommeren, men det kommer litt an på "de bevilgende myndigheters" velvilje, og i hvilken grad jeg kan sette bort arbeid for å få hjelp.

 

Jo, maskinene er fine. Uskjermede reimer kunne jeg nok med fordel gjort noe med, men maskinen opereres fra andre siden - ikke at det er ufarlig av den grunn.. Felles for de fleste av mine maskiner, er at de er av eldre dato og svært grove og slitesterke.

Link to post
Share on other sites

Angående en måte å fjerne gjenstridige bolter. Tror jeg fant det på ei av sidene til Gratangen eller Hardanger fartøyvernsenter.: De sveiset på et rør med samme diameter som boltehodet (sveise innvendig), på røret festet et slag lodd, jernstang med påsveist flens og på stangen tres et tykkgodset rør som slegge. Håper dette var forståelig!

Link to post
Share on other sites

Takk for godt forslag Pege.

De har en slik en på Isegran og jeg forsøkte den på bolten på lørdag.

Ble rett og slett for liten kraft i slagene, men innretningen har en fordel i at kraften kommer rett på bolten i riktig vinkel.

Det er helt ufattelig hvor godt disse boltene sitter - og det etter et år med tørking av treverket rundt. Kan bare tenke meg hva fukting av materialene vil gjøre med grepet.

 

Den skal ut men jeg er litt redd for at alle slagene kan ha gjort bolten enten skjev eller at den begynner å få en klinket skalle inne i sporet. Risikerer egentlig å gjøre en del skade. Mulig jeg sveiser fast en øyebolt på utsiden og arrangerer et rammeverk med godt anlegg mot stevnen som jeg kan henge en talje opp i. Med god påstand på talja og slag fra innsiden, så har vi nok en hjemmeseier tror jeg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...