Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Framtia kom meg i forkjøpet...

 

West Bend fra Hartford, Wisconsin. Ble også produsert i Ontario, Canada.

 

Tipper dette er en 35 hk fra 1958

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hyggelig med positive tilbakemeldinger!

 

Woody: West Bend - Chrystler - Evinrude er vel slektsutviklingen så vidt jeg vet.

 

Motoren sto på en flott Selco med 'vinger' bak på avslutningen på dekket. Denne har jeg lyst til å forsøke å redde etter noe skader påført etter en sprengningsulykke..

Link to post
Share on other sites

Er denne påhengeren slekt med Chrysler?

Etter litt "googling" fant jeg ut følgende:

 

West End ble kjøpt opp av Chrysler Outboard januar 1965.

Chrysler Outboard ble så solgt i 1984 til US Marine og fikk navnet Force Outboard.

1986 ble Force Outboard solgt til Brunswick-gruppen (Mercury, Mercruiser)

Force forsvant etter det jeg kan se stille ut gjennom dørene 2006/2007.

 

Visse deler til West End og Chrysler kan etter sigende skaffes gjennom Mercury-forhandlernettet

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Kjære Svaap,

du har de to trådene jeg beundrer mest på nettet: Minde tråden som handler om en størrelse i et engasjement og Svaaptråden som lærer oss glede over å gjøre ting skikkelig. Ikke siden Walter_S sin tråd om Sabben sin og om Malaika har det vært noen som har hatt tråder som har støttet opp om og stimulert egne båtdrømmer og tiltakslyst som dine.

Men nå har det vært helt stille i begge to i tre måneder.

Hva har skjedd?

 

 

Jeg er sikker på at jeg har mange med meg når jeg sier at vi er mange som følger med, som venter og som gjerne stiller opp for deg. Er det noe vi som følger trådene dine kan hjelpe til med?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg har ikke fått med meg den siste aktiviteten på denne strengen - beklager manglende tilbakemelding, og takk for at det fortsatt er interesse for prosjektene.

 

Leser på Båtplassen hver dag, men det er lengre mellom egne postinger.

 

 

 

 

Kort oppdatering om status på Minde:

 

Skroget er ferdig bordet, og vi har hatt noen heftige uker med å bli ferdig med driving (2 tråder i alle nat), samt beking av undervannsskrog og kitting med linoljekitt i fribord.

Det ligger ganske mange timer bak en slik oppgave, men nå er det altså gjort og båten er tett! :cheers:

 

Vi har vært mange mennesker i sving - både venner og familie, noe som i seg selv er trivelig i tillegg til at fremdriften er høy!

 

 

 

Tjæredrev i alle nater, over og under vannlinjen.

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

De store naglene på bildet over er einernagler som går gjennom plank/spant/bjelkeveier - gir stor stivhet mot de krefter som oppstår under driving.

 

Minde har tørket ganske mye siden hun ble satt på land, og enkelte nater var borti 10mm utvendig. Det gjør det utfordrende å drive uten å banke drevet inn i båten.

Da gjelder det å legge relativt store løkker, samt å komprimere dem "samlet" med et bredt jern, slik at drevet har spenst i natet. Etter litt trening går det veldig greit, men det er vel her en god fagperson skiller seg fra oss amatører..

 

 

bilde

 

 

Min datter og hennes kjæreste er jo helt uatskillelige, men klarte faktisk å drive hvert sitt nat -han med henne på fanget :giggle:

De lærte fort hvordan dette skulle gjøres, og kvaliteten på arbeidet var veldig god!

 

 

bilde

 

 

Her er båten stram og fin - ferdig drevet.

 

 

bilde

 

 

 

Etter at alle natene er gått over, så brenner jeg av løse fiber som stikker på utsiden av natet. Det enkleste er å bruke en propanbrenner med litt forsiktighet (og en bøtte med vann stående klar i tilfelle).

Jeg gjorde dette sent på ettermiddagen så jeg skulle se glør bedre..

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Ny dugnad for kitting og beking.

 

Kittet var lett å få inn, men tar endel tid. Kjøpte linoljekitt i 5kg bøtter (billig) og rullet en pølse som ble presset inn i natet. Overskytende masse ble skrapet bort med sparkelspaden, og overflaten overstrøket med en finger dyppet i linolje for en glatt overflate. Hyggelig jobb!!

 

Beket derimot, var en utrivelig jobb. Det er relativt varmt (ca 230-240°C) og tyntflytende, slik at svært lite av beket havner der det skal - i natet....

Virker som en evighetsprosess for å fylle natene helt opp, men etterhvert som vi fikk treningen gikk det bedre (som med alt annet man ikke har gjort før..).

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

I forgrunnen på bildet over har jeg akkurat hentet nytt bek - kokende varmt!

 

 

Når natet (tilsynelatende) er fullt så må det overskytende skrapes vekk, og du oppdager at jobben bare har såvidt begynt.

Dette gjentas en del ganger før natet faktisk er fullt.

Vi så ikke ut i denne perioden. Bek fester seg godt til huden - veldig godt! Det beste å vaske seg med er matolje (olivenolje eller solsikkeolje).

Som en følge av det så glinset huden så vakkert på kontoret mandag morgen - glatt som aldri før!

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

 

Det neste prosjektet for båten er dekket.

 

Plankene i dekket er ikke befengt med råte, men plankene er ikke skåret riktig fra sagbruket slik at det ligger mye flask-skåret virke i det, noe som beveger seg mye og gir lekkasjer.

I den sammenheng skal jeg også legge ned en drevstopper - en planke som ligger på innsiden av dollbordet og som er hakket en halv tomme ned i dekksbjelkene. Denne representerer en sperre for drivkreftene fra dekksplankene, og hindrer båten i å drives bredere og bredere for hver gang man forsøker å stoppe lekkasjene..

 

Dekket skal legges i malmfuru, kvartskåren og fin!

 

Fortsettelse følger....

 

 

/Ole.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

 

 

I dag var planen å få på plass hengslene til roret.

Hengslene er delvis komplette, i den forstand at den halvdelen som skal på rorflaket er ferdige, mens delen som skal på stevnen på sveises opp. Jeg har hylsene fra det forrige roret og disse er thighte og fine, så det er en kurant jobb.

 

Den øvre hengselen besto av en relativt stor stålplate som fordelte trykket inn på akterstevnen (øverst). Når jeg så hvor dårlig stevnen var i dette området så skal vi være glade for at platen var såpass stor - ellers ville antakelig trykket fra roret revet stevnen i filler i den vinden vi hadde på vei hjem fra Gøteborg...

 

 

Det nye rorflaket ble satt inn med diverse oljer og maling for å hindre uttørking i sommer, og dette ble slipt vekk før helgen med min monster-båndsliper.

Med en ren rorflate begynte oppmerkingen av plassering av hengslene.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Plasseringen av den øvre hengselen ble satt så lang opp som mulig i forhold til der krummingen av den innvendige kurven startet.

 

 

bilde

 

 

 

Før jeg stilte inn overfresen og begynte å spise eik, så tok jeg en rask kontroll av om den tilsynelatende 90° vinkelen mellom hengel og tapp faktisk var det..

- Det var den ikke, og jeg takket meg selv for at jeg sjekket dette før fresen hadde gjort sitt. Veldig kjedelig å gjøre feil på et såpass ferdig ror!

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Det motoriserte viskelæret (pussemaskinen) fjernet strekene, og nye justerte kom på plass.

 

Jeg begynte med å sage vekk det partiet som må til for å forsenke hengselen inn i roret, slik at den ligger flush med kanten mot stevnen. Det må tas ut en del ekstra for å kunne entre hengselen mot stevnbeslaget når roret skal på båten.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Når den ene siden av roret var ferdig frest så sjekket jeg om høyre og venstre hengsel-flak var helt like. -Det var de ikke, så jeg måtte justere vinkelen på strekene før jeg freset den andre siden.

 

 

 

bilde

 

 

 

Med litt vennlig overtalelse fra tunghammeren så kom den på plass. Måtte demontere den gang til for justeringer før det ble helt riktig.

 

 

Med en dra-kniv justerte jeg den innvendige delen av roret slik at det lar seg dreie, uten å butte i stevnen.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Dette viser hvorfor det må taes ut såpass mye ut av rorflaket for å kunne entre hengslene ved montering.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

Så var det den nedre hengselen..

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

Hengselen skal litt lenger inn før den er helt på plass, men den kniper litt ved at jeg ikke har avrundet hjørnene innvendig.

 

 

bilde

 

 

 

Snart ferdig :-)

 

 

bilde

 

 

 

Det var det...

Link to post
Share on other sites

Du har en utrolig presisjon i arbeidet ditt Svaap! Det er en fryd både å lese og se dokumentasjonen din!

Syntes det er gøy å se jobben som blir lagt ned i Minde!

Din dokumentasjon og skildringer av arbeidet som utføres er en stor inspirasjon for å gå løs på arbeidet med egne prosjekter, og jeg håper at jeg en dag får tatt både Svaap og Minde i øyesyn i Skjærgården!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Hei folkens,

 

 

Må innrømme at det røyner på med å skulle pendle 2 timer hver vei for å slå inn en spiker på båten.

Ser det som nødvendig å seriøst vurdere å flytte båten hjem, for å få opp igjen momentet i prosjektet.

 

Er det noen som kjenner noen innen transportbransjen, som kan ta på seg et slikt flytteprosjekt?

 

Hilsen frustrert Ole

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at det røyner på med å skulle pendle 2 timer hver vei for å slå inn en spiker på båten.

Ser det som nødvendig å seriøst vurdere å flytte båten hjem, for å få opp igjen momentet i prosjektet.

 

Er det noen som kjenner noen innen transportbransjen, som kan ta på seg et slikt flytteprosjekt?

 

Det er veldig forståelig :yesnod: Mye mer effektivt å ha den på gården så man kan trå til litt innimellom på ettermiddager osv. Regner med at du har tenkt litt gjennom tidspunktet i forhold til hva som skal gjøres og evt støtte fra Maritime Senter :smiley:

 

Ellers har jeg en oppfatning om at det er mange i området her som bruker Uno til slik transport, han kjører mye båter hjem til folk, har åk på bilen osv. Men jeg vet ikke om han har kapasitet til Minde. Foreslår at du tar en prat med Knut om dette. Han kjenner enormt mye mennesker, og har helt sikkert en ide` :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for info Komodo, men jeg fnner ikke Uno på nett... :)

 

Har kontaktet Eriksen Kran og det virker som om de har kompetansen og utstyret til å ta et slik oppdrag.

Koster en del kroner da, men det koster jaggu å pendle også (på flere plan).

 

Det er langt i fra ideelt å flytte Minde nå, men jeg må stikke finger'n i jorda og ta en virkelighets-justering mot å skulle bli ferdig kommende sommer.

 

Noen med gode kontakter der ute??

 

:saint:

Link to post
Share on other sites

Det var akkurat det jeg skulle til å spørre om: Lengde bredde og ikke minst høyde. Og høyden er lastehøyden. Det er en del tunneler og broer som skal passeres fra Fredrikstad til Oslo Nord. Vekten er ikke så veldig presserende, alt under 25 tonn burde gå greit. Hulda ble i et beite fraktet på landeveien. Og det var en gedigen prøvelse :-) I en tunnel måtte transporten gå litt ut av senter for ikke å skrape med seg alle lysstoffrørene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...