Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Med det tempoet og de dimensjonene vi her er vitne til så spørs det om ikke vi på Båtplassen må opprette et eikeskogfond, ikke med formål om å verne men å sørge for hugst for å holde denne mannen med materialer, også til den neste båten, og den neste.

 

Hvis vi tilfeldigvis vet om en båt vi synes synd på, hvor vil du at vi parkerer den SVAAP. :giggle:

Link to post
Share on other sites

KDB:

 

Arbeidet på Draken er noe av det mest fantastiske jeg har sett, og jeg har fulgt med siden de startet.

Hadde vært knall å fått se det med egne øyne -helt rått!

Vet at de har samlet det beste som er av båtbyggere med erfaring fra denne type skip - og det bærer arbeidet preg av. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fikk logget noen timer nede hos Minde i helgen.

 

 

 

Målet for økta var å få gjort de siste tilpasninger på malen til akterstevnen, slik at jeg kan gjøre denne helt ferdig hjemme i romjula. Ut over det så hadde jeg med meg spant nr 2 babord side og ville prøvemontere det, samt at emnet til stevnen skulle fraktes hjem.

 

 

I en gammel trebåt vil det etter noen år danne seg en udefinerbar substans i kjølen, som etter en kjemisk analyse nok ville gitt en interessant utfordring for en kjemiker å skulle spesifisere. :confused:

 

Mitt kjennskap er begrenset men intenst og består av at det stinker, er klissete, vanskelig å få av hansker/kjeldress/verktøy og finnes over alt i bunnen av båten… :nonod:

 

Det må gjøres rent!

 

 

 

18122011_026.jpg

 

 

Jeg bruker ren kutterflis til å få gjort rent. Flisa skifter farge fra ren og naturlig farge, til svart illeluktende gugge - da gjør den jobben.

Godt å kunne skuffe ut dette, og gjenta prosessen nok ganger til at flisa forblir ren etter at den er gnidd ned i alle hulrom nederst i skuta.

Det gjenstår å fullføre denne manøveren fremover i båten. All ballast skal ut og alt skal gjøres rent.

 

 

 

Her har jeg tilpasset malen og sørget for å kutte bakkant av kjølstokk/dautre slik at stevnen kan løpe ned i bakkant. Stråkjølen skal bli det laveste punkt slik at ikke selve stevn blir så utsatt ved bunnføling.

 

 

 

18122011_014.jpg

 

 

Jeg vurderer å skifte kneet som forbinder kjøl/stevn. Ikke fordi det er råttent, men det er jo ikke tilpasset en båt som skal ha maskin, og selve kneet er svært smekkert utført. Jeg vil gjerne ha et stykke som går lengre opp på stevnen og som har kjøtt nok til å styrke den delen av stevnen som blir svekket av propelluttak. Finner jeg et egnet emne så kjører jeg på.

 

Er vel ingen her som kjenner en som kjenner en som tror han har hørt om ei eik som skal ned på østlandsområdet?? :pray:

 

 

Det er montert et flott Aquadrive ledd på drivlinja. Dette er boltet fast i en solid galvanisert stålbunnstokk, men kontakten mellom stål/spant har gjort sitt til at treverket hadde gått i oppløsning i de områdene. Jeg skar ut kun det som er nødvendig å erstatte. Omskjøten i spantene er fortsatt ivaretatt.

 

 

18122011_027.jpg

 

 

 

Som dere ser så er ikke huden i seg selv råtten plankene er tvert imot ganske bra stort sett, men en god del av natene er så slitt at det har vært vanskelig å holde henne tett. Vi som har lest på Minde.org vet jo at de har slitt med å stadig måtte drive skroget for å overvinne lekkasjene.

Under riving av en bordgang fant jeg en kreativ løsning for å gi et slitt og ujevnt nat en ny kant å drive mot et stykke blikk. Har sikkert fungert godt.

 

 

18122011_013.jpg

 

 

 

 

 

 

Det var en tung manøver å få det nye spantet montert på plass ved hjelp av tvinger spesielt når man er alene. Spantene blir boltet sideveis med galvaniserte stålbolter.

 

 

 

 

 

 

18122011_028.jpg

 

 

 

 

:wflag:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Er vel ingen her som kjenner en som kjenner en som tror han har hørt om ei eik som skal ned på østlandsområdet??

 

Nei, men har du sjekket med sagbruket i Adal, på andre siden av fjorden? Tar du fergen over fra Moss til Horten, kjører over forbi Høgskolen i Vestfold, så får du et skilt til Adal til høyre. Nede på jordet der ligger et sagbruk som spesialiserer seg på saging av løvtrevirke, med GIGANTISK båndsag. Snakk med dem. Husker ikke hva de heter i farten. Send meg en IM om du trenger mer info.

Link to post
Share on other sites

KDB:

 

Jeg gjorde en henvendelse til de i går og fikk et positivt ladet svar i dag, men akkurat i samme øyeblikk hadde de funnet et passende emne på Isegran gjennom Dansk Skipstræ, så nå er det bestilt.

 

 

Ellers så er det store fremskritt å spore på motorfronten også.

Perkinsen er nå i ferd med å bli komplett igjen med alt av pakninger fornyet. Dysene skal testes for både åpningstrykk og forstøving (spredning). Selve dieselpumpa blir også sjekket. Dette har gått over all forventning så langt.

 

Ombord var eksospotta "custom made" og felt ned i bunnen av båten mellom to spanter. Denne var delvis oppspist av rust og ble kassert.

 

 

Planken til stevnen er på plass hjemme og oppmerking starter i morgen. Det er en liten margsprekk i planken men det ser ut til at jeg får den på innsiden av spunningen, noe som fjerner problemet.

Kuttene må jeg gjøre med motorsag - den blir for tung og lei å håndtere på båndsaga.

Link to post
Share on other sites

Helt topp at L/S 91 MINDE nå er tilbake i Norge. Hun ble bygget i 1903 hos Eriksen i Narviken ved Risør og kostet den gang kr 1.600,-.

Det var bror av min oldefar ( Los Nils Petter Clausen i Portør ) som fikk henne bygget. Familien loset i 5 genreasjoner der ute i Portør. Den siste Portør-losen var Kjell Rønning Klausen, hans enke Grete bor der ennå.

Fotograf Andres B Wilse tok noen fine biler ute i Portør når båten var ny, da lå hun fortøyd i "Møkra" som var fortøyningspunktet med rask utseiling.

Helge Strømme Knudsen har dokumentert historien om losene i Portør,- en fantastisk beretning. Jeg gleder meg til å se Minde på plass i Portør igjen!!

 

Båthilsen Tom Erik Hole / RS 139 Uni Oslofjord / M/B Viljen av Skåtøy

Link to post
Share on other sites

Emnet til stevnen ble redusert i størrelse i håp om å endre fasong til noe som likner malen.

 

 

 

Etter vurdering om beste plassering for å få en gunstig kurve-utnyttelse så satte jeg streken, og fylte tanken på motorsaga med høyoktan…

 

Jeg orket ikke tanken på å manøvrere denne planken på båndsaga – den blir for stor å håndtere.

 

Kuttet inn mot strekene for å danne mindre seksjoner jeg kan kløyve ut. På grunn av emnets kurver er det viktig å ikke la stykkene bli for lange – da kan de fort løpe inn på feil side av streken og ødelegge hele greia.

Kløyvøks og en tung hammer ble en grei verktøykombinasjon for å få ut stykkene, før jeg gikk på med lafte-bila. (Denne har en egg på 18cm – fantastisk verktøy!). Med denne hugget jeg meg inn mot streken før el-høvelen gjorde siste pussen mot det endelige risset.

 

 

 

Her en bilde-sekvens som illustrerer økta.

 

 

21122011_005.jpg

 

 

21122011_010.jpg

 

 

21122011_011.jpg

 

 

21122011_012.jpg

 

 

21122011_015.jpg

 

 

21122011_016.jpg

 

 

21122011_017.jpg

 

 

21122011_022.jpg

 

 

21122011_023.jpg

 

 

21122011_028.jpg

 

 

 

Her en kontroll av graden av likhet mellom mal og plank

 

 

21122011_029.jpg

 

 

 

Godt sliten og fornøyd ble økta avsluttet! :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...