Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Hei

 

Svaap Eg tek hatten av!

 

Eg synest det er svært gledeleg at folk tek vare på slike båtar. Når du i tillegg deler det med oss så er det svært prisverdig.

 

Eg har òg sett på sida til Minde Fan Club. For meg så ser det ut som om båten var i nokolunde stand til 2007.

Dersom det er rett, korleis kan den forfalla så mykje på så kort tid?

(Kanskje Minde F. C. kan svara betre på dette?)

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hulda:

 

Forklaringen din er fullstendig god.

Jeg gjorde det akkurat på den måten du beskriver når jeg sluttførte spunningen på Svaap, og det vil bli gjentatt på Minde. Nå har jeg muligheten til å komme nærmere den endelige streken, ettersom jeg har en relativt intakt mal i den gamle stevnen.

 

 

Ask:

 

Det er så mye godt arbeid som allerede er gjort av forrige eier, så Minde er slett ikke noe vrak (selv om jeg har gjort mitt til å desimere båten de siste ukene...).

Akterstevnen har vært dårlig i mange år, og natene har nok også vært leie en stund.

Rent generelt så vil disse båtene kunne reduseres ganske raskt når forfallet først starter.

Ene året nymalt og fin, neste året lettere sliten og ufresh, året etter det igjen begynnende prosjekt.

 

Viktig å holde overtaket slik at det ikke blir for bratt.

 

Når hekken er intakt igjen så gjenstår det i utgangspunktet kosmetiske oppgaver for å få henne i bruksskikk igjen.

(Enkelte modifikasjoner vil bli gjort, men det kommer i et senere kapittel).

 

Det er tidligere helt riktig blitt sagt at "Minde" er en båt man forvalter, og min misjon er å forvalte henne slik at jeg kan overlate henne i bedre tilstand enn hun var i når jeg overtok henne (om noen tiår).

Dette har også forrige eier maktet - og Mindes liv går videre inn i Norsk kysthistorie som med sitt tydelige avtrykk.

Link to post
Share on other sites

Hugging av spunning var ettermiddagens oppgave, og en runde med bryne på øksa ble en grei oppvarming av ømme armer.

 

 

Øksa er det beste verktøyet for dette arbeidet, men jeg hugger ikke på vanlig måte - det ville være for risikabelt. Ett feilhugg og skaden er skjedd... Nei, jeg skaver ut veden og har fordel i at øksa er relativt tung og tar godt når den er skarp nok.

 

 

 

30122011_004.jpg

 

 

 

30122011_005.jpg

 

 

 

30122011_007.jpg

 

 

 

30122011_006.jpg

 

 

 

En fals og sems-høvel blir brukt til den siste pussen

 

 

30122011_009.jpg

 

 

 

30122011_012.jpg

 

 

 

Så var det bare å snu rundt stevnen og gjenta arbeidet på den andre siden.

 

 

30122011_015.jpg

 

 

 

30122011_021.jpg

 

 

 

En plankebit med samme tykkelse som huden har mot stevnen (45mm) blir brukt som prøvestykke.

Jeg kommer ikke til å gjøre mer med spunningen nå. Den siste eventuelle justeringen blir gjort når plankingen starter.

 

 

 

30122011_017.jpg

 

 

 

Etter litt sliping så ser det ganske fint ut.

 

 

 

30122011_032.jpg

 

 

 

På det neste bilde får jeg assiasjoner til en svane som forsøker å lette fra vannflaten.....

Fly Minde! Fly!

 

:rolleyes:

 

 

30122011_035.jpg

 

 

 

30122011_040.jpg

 

 

 

 

Må bare bruke en av de nye tegnene:

 

:newyearcheers:

 

-God kveld!!

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akterstevnen er satt inn med linolje i dag i håp om at de små sprekkene som er der ikke skal bli for store.

 

 

Jeg venter på et krokemne til nytt kne på ca 135 grader i 8" tykkelse og med ca 1mtr lange armer.

 

For å få ut det gamle kneet må jeg først trekke ut en kjølbolt som går gjennom bunnstokk/kne/kjøl.

Laget en uttrekker av noe syrefast flattjern, vinkelsliper, skjærebrenner og sveiseapparat.

 

 

 

02012012_004.jpg

 

 

 

Slissen gjør at den vil holde seg i lodd et visst stykke før jeg må bygge opp med klosser/justere jekk.

Har tro på det den vil fungere hvis ikke kjølbolten er for dårlig og ryker under jekking. Spørsmålet er om jeg burde forsterke den nedre knekken som omslutter selve bolten, slik at denne ikke retter seg ut?

Dimensjonen på flattjernet er ca 10 x 50mm.

 

 

 

02012012_006.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette representerer en så fullkommen blanding av "Reodor-kreativitet", formsans, kunnskap, pågangsmot, håndlag og effektivitet, at det bare er å bøye seg så dypt som det kan ansees forsvarlig nå rett etter julefeiringa! Når du så i tillegg rekker å dokumentere alt så grundig som du gjør, så blir man bare sittende og lure på hvor mange timer døgnet ditt egentlig består av!

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Dette representerer en så fullkommen blanding av "Reodor-kreativitet", formsans, kunnskap, pågangsmot, håndlag og effektivitet, Når du så i tillegg rekker å dokumentere alt så grundig som du gjør, så blir man bare sittende og lure på hvor mange timer døgnet ditt egentlig består av!

:flag_bp:

 

 

Er så enig, å han er snart ferdig med svenneprøven Svaap :thumbsup:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

 

Jeg var på Isegran i helgen :smash:

 

 

 

Når man jobber med gamle historiske gjenstander, så er ikke ubetydelig å kjenne opphavet/historien.

Historien til Minde er relativt godt dokumentert, men byggested/tid har vært noe ukjent - intill fredag kveld (!)

 

I søket etter detaljene har jeg snakket med mange i miljøet, både her på østlandet og på sørlandet, for ikke å glemme kystverket og gamle losregistre. Flere tipset meg til å kontakte A. Halvorsen som skulle vite mye om Nils Eriksen, Navika og hans båter. (Som jo har vært det heteste tipset på sannsynlig opphav).

 

Halvorsen syntes dette hørtes interessant ut og sent på fredag kveld tikket det inn e-poster med utrolige nyheter.

 

Ordreboken til båtbygger Søren Olsen Barmen, viser at det i 1903 ble bygget en "baad til Lods Petter Clausen, Portøer" som er Mindes første eier. Ikke bare det, men han har scannet og sendt selve kontrakten ført i pennen i sirlig håndskrift. Konstruksjonsmål, innrednings og riggmål såvel som prisen er påført.

 

Det blir simpelthen ikke bedre enn dette!

 

 

Se på dokumentene under:

 

 

 

dscn8968_petter_clausen.jpg

 

dscn8969_petter_clausen_b.jpg

 

 

Som dere sikkert skjønner så er dette et utrolig gjennombrudd i mange års søk etter Mindes opphav.

 

 

I ren lykkerus fikk jeg kastet stevnen på plass i helgen.

Den skal tilpasses noe lengre frem i båten, men det ser fint ut.

 

Det begynte med å kappe stråkjølen ca 2 meter fra avslutningen på kjølen. Dette for å komme til en kjølbolt som jeg skulle trekke ut.

 

 

08012012_017.jpg

 

 

Utrekk av bolt var ingen suksess. Jeg kom ikke til godt nok til til å kunne bruke mekanismen jeg hadde laget, og et forsøk på å trekke den oppover med taljen førte heller ikke frem. Jeg dristet meg derfor til å gi den et kakk nedover, for å se om den responderte. Det gjorde den, og litt etter litt kom ned ned.

 

 

08012012_018.jpg

 

 

 

Bolten i toppen av stevnen går gjennom et solid kne i underkant av dekket. Denne var lei å få ut, men den kom ut den også..

 

 

 

08012012_022.jpg

 

 

 

Så kom stevnen på plass

 

 

 

08012012_026.jpg

 

 

08012012_023.jpg

 

 

 

Kjølplanken på styrbord side ble fjernet i dag. Det er utrolig interessant å erfare hvor godt trenagler holder på bordene. I bunnen på båten er det spiker i kjølnatet (på Minde er disse av bronse), samtidig som blind-nagler er drevet inn i bunnstokkene. Ingen av disse gav opp uten real kamp!!

 

 

I ren lykkerus over de historiske opplysningene gir jeg blaffen i at det er søndag og arbeidsdag i morgen, men subber beslutsomt mot kjøleskapet for å finne en kald en og "Klikk" så kan feiringen begynne! :cheers:

Link to post
Share on other sites

"Klikk" ifra Trøndelag også :cheers_wine: ...om enn en iskald Cola..Mandag i morra å arbeidsdag.. :thumbsup:

 

Helt fantastisk att den endelige å meget sikre dokumentasjon på "MINDE" opphav er deg i hende!

 

Gratulerer!!

 

Så ønsker jeg deg fortsatt lykke til i arbeidet på SVAAP og MINDE.... :flag:

 

 

Mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk !

 

Etterkommere i familen har lett etter dette, men ikke kommet helt i mål. Byggeåret har spriket fra 1893 til 1903. Prisen var riktig,- men vi hadde altså forholdt oss til feil båtbygger. ( Eriksen i Narviken og ikke Søren Olsen i Barmen )

 

Nyheten skal herved formidles.

 

Tusen takk til de som har bidratt !!

Link to post
Share on other sites

Har skjedd lite siste dagene.

 

Mandag kveld hadde jeg en arbeidsøkt med formål å lage nyhe skaft til diverse verktøy som var brukket (slegge, tunghammer og skarvøks).

 

Skarvøksa er fin. Jeg kjøpte min i England for over 10 år siden, og den er unik til sitt formål.

 

Bruker den nå til innvendig avretting av spantetømmeret.

 

 

09012012_022.jpg

 

 

 

09012012_018.jpg

 

 

 

10012012_001.jpg

 

 

 

09012012_020.jpg

 

 

Jeg skal forbinde hudplankene til spantene med skipsspiker og einer-nagler.

Hvis noen kjenner til områder hvor det finnes einer så er jeg på jakt for å få tørket de godt før bruk.

(Bør ha en diameter på 50mm)

Link to post
Share on other sites

Seilaren:

 

Tror det blir litt langt unna for meg, ettersom jeg må ha stokken hjem for å sage den opp - men takk for tipset! :thumbsup:

 

 

Hudplanken på Minde skal festes slik den ble gjort når hun ble bygget - det vil si skipsspiker og einernagler.

Spantene er dobble, og hver halvdel får en nagle og en spiker.

 

Etter å ha snakket med skogeier så fikk jeg lånt ATV'n til naboen og dro til skogs..

 

Fangsten var god, og jeg kunne spenne fast ca 15 stokker i varierende størrelse fra den største på ca 100mm til de minste på ca 50mm diameter.

 

 

 

 

12012012_005.jpg

 

 

12012012_006.jpg

 

 

Dette skal bli festemidler for de neste drøye 100 år av Mindes eksistens!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å stikke innom Isegran i dag for å se hvilken enormt stykke arbeid du legger ned på den gamle losskøyta. Og selv om jeg har mer enn nok treverk å holde i stand selv, så står det alikevel i skarp kontrast til hva du legger ned av arbeid og tid (+ penger?) på "Minde" og "Svaap".

 

Lykke til videre, og skulle du ha behov for hjelp så bor jeg kun 12 min unna. :thumbsup:

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...