Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Svart (redigert)

I går fikk jeg en etterlengtet ryddeøkt på verkstedet. Det blir fort kaos med så mange ting gående samtidig, og det er alt for lett å dra frem dårlige alibi som utsetter nødvendig rydding... :rolleyes:

 

 

De naglende som skal gjennom to spantehalvdeler og en bunnstokk må være noe lengre enn de jeg har fra før.

Dreide noen ekstra i går.

 

 

 

05032012_001.jpg

 

 

Laget kiler av avkapp som ellers ville endt opp som halvgod ved. Disse får jeg gleden av når jeg skal tvinge plankene i posisjon.

 

 

 

 

05032012_003.jpg

 

 

 

Treverk som har ligget i olje en stund ble tørket og lagt vekk.

 

 

 

05032012_008.jpg

 

 

 

Nagleløa ble ferdig i dag, og er skikkelig utført i solid canvas-bakelitt etter mål.

Greit med fagfolk på jobb...

 

 

 

Jeg slipte et gammelt høvelstål slik at jeg får en fin kon i toppen av naglen.

 

 

 

05032012_019.jpg

 

 

 

Måtte lage en provisorisk forlengelse av spissen på bakdokka, for å unngå at stålet slår inn mot stål.

 

 

 

05032012_018.jpg

 

 

 

I bunn er den formet slik at den sklir på rørene til dreibenken. Det ble også laget en underdel, men denne er det ikke nødvendig å bruke - den er veldig stabil i bruk.

 

 

 

05032012_017.jpg

 

 

 

05032012_016.jpg

 

 

 

Skarpt stål = en lek å forme

 

 

 

05032012_010.jpg

 

 

 

05032012_011.jpg

 

 

 

Naglene ble svært nøyaktige og glatte i overflaten

 

 

 

05032012_020.jpg

 

 

 

Test i forhold til borret som skal brukes

 

 

 

05032012_015.jpg

 

 

 

Ville prøve å lage kilen ut av overskuddet på selve naglen, noe jeg har sett på video.

Når kilen er ferdig slåes den inn i seg selv og låser hele greia fast.

Trenger nok litt øvelse for å få dette skikkelig til.

 

 

 

05032012_021.jpg

 

 

 

05032012_022.jpg

 

 

 

Overskytende hugget vekk med øksa.

 

 

05032012_026.jpg

 

 

Grei teknikk å bruke når man kommer skikkelig til arbeidsområdet, men ser ikke for meg at det er praktisk gjennomførbart på spanter med innredning som begrenser tilgangen.

Kommer nok til å sage av naglen og splitte den med øksa og slå inn ferdiglagede kiler. Enklere.

 

 

God kveld

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uken som har gått har i første del gått til forberedelser til helgens økt, med å lage reier og lekter til å kunne slette spantene. Den andre delen ble benyttet til å lage panel til cockpiten til "Svaap" av iroko, samt sliping av det meste av skjærende verktøy.

 

 

 

 

11032012_004.jpg

 

 

 

11032012_005.jpg

 

 

 

11032012_007.jpg

 

 

 

Min datter har vært med ned i helgen for å hjelpe til med å slette spantene. Veldig fint å få hjelp med å holde reier, samtidig som 4 øyne ser bedre enn 2 når det kommer til å vurdere hvor mye som skal høvles vekk. Så er det jo veldig hyggelig å få hjelp også! :thumbsup:

 

 

Lørdagen gikk til styrbord side. Spon finner vei overalt - derfor godt pakket inn til det ugjenkjennelige...

 

 

 

11032012_021.jpg

 

 

 

Kneet og spunningen ble trimmet med øks.

 

 

 

11032012_023.jpg

 

 

 

Søndag var vi i gang før kirketid, og av respekt for disse så ble håndhøvelen tatt i bruk før kl 12.

Babord side var målsettingen for dagen.

 

 

11032012_027.jpg

 

 

 

 

11032012_043.jpg

 

 

 

 

11032012_055.jpg

 

 

 

11032012_074.jpg

 

 

 

Sletting av begge sider er nå gjort.

 

 

 

11032012_079.jpg

 

 

 

Gjelder å pakke inn det meste nå som sola gjør sitt sjarmerende forsøk på å tørke ut en gammel båt..

 

 

 

 

11032012_084.jpg

 

 

 

Nå er det planlegging og merking av skjøteplan neste.

Deretter må jeg rive noen planker til på hver side etter denne planen før jeg drar frem feite, nye eikeplanker som skal fornye halve skroget.

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Der jeg har trukket ut spiker har jeg tenkt å slå inn trekiler med lim på. Disse laget jeg i dag av eik.

 

Brukte båndsaga til å masseprodusere små kiler, eller store tannpirkere om du vil.... :rolleyes:

I kjølen står det bronsespiker. De sitter noe infernalsk godt, noe jeg selvfølgelig skal være veldig glad for - det betyr jo bare at kjølen er i rimelig god stand. Noen har jeg fått ut andre har brukket, så jeg får gå etter og merke godt der spikeren fortsatt står inne i spunninga så jeg ikke får trøbbel når de nye skal inn.

 

 

 

 

12032012_002.jpg

 

 

 

12032012_005.jpg

 

 

Tror jeg skal bruke polyurethan-lim til kilene, ettersom limet ekspanderer under herding.

 

 

 

 

Jeg fikk også laget et par hundre trepropper til huden.

 

 

 

12032012_006.jpg

 

 

12032012_007.jpg

 

 

 

 

God kveld.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Litt magert med innlegg fra meg i det siste.

Her er en oppdatering med noen bilder.

 

 

Siden sist har jeg gjort følgende:

 

Slettet kne/justert spunning i akterstevn.

Laget vannpinner og montert disse.

Limt trekiler i gamle spikerhull.

Tømt båten for innvendig ballast, og avfettet/vasket/spylt.

Dratt frem planker til skroget, og stukket ut og festet kjølplanken på begge sider.

 

Bilder:

 

 

minde_009.jpg

 

 

minde_008.jpg

 

 

minde_010.jpg

 

 

minde_011.jpg

 

 

minde_019.jpg

 

 

minde_022.jpg

 

 

minde_014.jpg

 

 

minde_005.jpg

 

 

minde_002.jpg

 

 

minde_004.jpg

 

 

minde_006.jpg

 

 

 

Sånn går no dagan.....

Link to post
Share on other sites

Hei Arne,

 

Nei, jeg så ikke noe til en enkrone...

 

Kan jeg spørre om du kjenner til hvorfor det rekangulære sporet på mastefisken for mastetappen er så langt?

Selve konstruksjonen er svekket ganske betydlig. Vet du om denne er boltet gjennom den opprinnelige kjølen eller om den er boltet gjennom den nye også?

Omfattende jobb å skifte den hvis det står bolter som stopper i den gamle kjølen....

 

:pray:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det har blitt gjort noe på Minde i perioden før påske, men langt ifra så mye som jeg hadde sett for meg.

 

En rygg som har knurret kraftig har satt en brems på hva jeg har fått til.

 

 

Jeg har nå fått totalt 5 planker på skroget.

Felles for dem alle er at de har en sterk tvist i bakre ende.

 

Noen bilder:

 

 

 

11042012_006.jpg

 

 

Fra loddrett retning ved stevnen går den gradvis mot 45 grader et par meter fremme. Med 48mm tykk eik så skal det noe krefter til - selv om planken er steamet.

 

 

11042012_007.jpg

 

 

11042012_008.jpg

 

 

Et par steder måtte jeg feste en styrelist for sirkelsaga for å rette av enkelte planker. Det kan virke som om det var nødvendig å bryte det naturlige plankeløpet når båten ble bordfylt i Danmark - sikkert på grunn av bord som var dårlige i kantene.

 

Bildet er tatt etter at jeg hadde kjørt sagen.

 

 

11042012_010.jpg

 

 

11042012_011.jpg

 

 

 

Boltene til motorfundamentene var lette å demontere - de falt ut av seg selv på grunn av brudd.

Ser for meg at jeg kommer til å bruke soklene (tilpasset skrogvinkelen) og bare bytter ut selve boltene.

 

 

11042012_028.jpg

 

 

11042012_029.jpg

 

 

 

En av plankene ble for trang når den skulle entres etter steaming, og jeg fikk den ikke inn.

I steden for å gjøre noe mer ut av det, så valgte jeg å spenne den opp i støttene til båten for å tvinge frem en tvist i bordet før den ble kald. I andre enden festet jeg en tvinge med klosser på bordet, og med den armen tvingen utgjorde så fikk jeg nok moment til å vri den ganske mye. Planken ble så hindret i å kunne bevege seg med diverse lekter/tvinger. Fungerte fint. Planken ble senere overtalt til å entre etter at den var blitt kald, og holdt fint på tvisten.

 

 

11042012_031.jpg

 

 

11042012_032.jpg

 

 

11042012_035.jpg

 

 

11042012_038.jpg

 

 

11042012_041.jpg

 

 

 

Jeg hadde planer om å få borret hullet til akslingen, og hadde rigget meg opp med en laser for å kunne gjøre en sikker måling av korrekt vinkel. Laseren virket før jeg dro nedover, men fant ut at den ikke ville virke når jeg hadde målt meg inn....

 

Det får bli neste gang!

 

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Det har gått litt tid siden forrige posting, rett og slett fordi det ikke har skjedd så mye å melde om.

Ryggen har gitt meg trøbbel så det holder, og fysisk aktivitet har vært et ikke-tema.

 

Min datter og jeg fikk en tur nedover med en laser som nå virket, med målsetting om å kunne måle oss inn og streke opp linjen for akslingen/hylsa.

 

 

06052012_036.jpg

 

 

Det var litt for lyst ute til at vi lett kunne se laserstrålen, men etter at vi pakket oss inn i presenningen rundt båten så ble det bedre.

 

Hun justerte mens jeg siktet.

 

 

06052012_037.jpg

 

 

 

06052012_038.jpg

 

 

 

Det første pilothullet ble borret på frihånd, med en person som siktet langs det horisontale planet mens jeg siktet vertikalt.

Jaggu ikke lett å treffe med så lange hull, men vi holdt oss innenfor det som ville bli det ferdige hullet,

 

Hullet ble utvidet slik at en borrestang kunne rettes inn i korrekt posisjon. Det ble en brutal jobb, ettersom borret satt seg og drillen fortsatte med en stort moment.

Momentet forplantet seg i overkroppen og armene mine. Genseren ble revet opp flere steder og hanskene var det bare filler igjen av når jeg var ferdig.

Jobben tok drøye 2 timer (!).

 

Jeg rettet meg inn og laget en styrekloss som jeg skrudde fast i utløpet innvendig på kneet. I klossen borret jeg et hull med korrekt vinkel i samme diameter som borrestangen.

Som utvendig styring skrudde jeg opp 2 x 6" plank med en kloss i enden med et halvhull som ble sentrert mot korrekt posisjon på inngangen på hylsa.

 

Selve borrestangen var i grunn ikke et borr, men en stang påfestet en hullsag med Ø 54mm. Dette ble sentrert for å unngå kast og sveiset fast.

 

 

Dagen etter skulle hullet få sin endelige dimensjon.

 

En liten prøvemontering for å sjekke retningen før jeg demonterte Aquadrive-koblingen slik at stangen kunne fortsette fremover ettersom arbeidet gikk sin gang.

 

 

 

06052012_051.jpg

 

 

 

06052012_050.jpg

 

 

 

06052012_052.jpg

 

 

Ulempen med å bruke en hullsag fremfor for eksempel en stang med et skjær, er at pluggen må hugges vekk for hver gang man "fyller" koppen - dvs for hver 40mm.

-Greit nok i starten men det ble litt knot når jeg kom lenger inn. Måtte montere et stemjern på et rør som jeg kunne bryte vekk med.

 

Enda en milepæl passert, og ikke minst et nødvendig skritt tatt for å kunne fortsette å planke.

 

 

06052012_056.jpg

 

 

Hullet ble satt godt inn med olje, og plugget både innvendig og utvendig for å hindre uttørking.

 

 

Jeg håper ryggen tillater flere planker inn i tiden som kommer.

 

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at jeg leste en historie om Minde i et av årsskriftene til "Svenske Kryssarklubben" for noen år siden. Kan det stemme? Hun hadde vært losskøyte i Portør og daværende eier besøkte sønnen til avdøde los. Sønnen hadde seilt ombord sammen med sin far.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

God fart du har der :yesnod:

 

Jeg var en tur ute å titta på Isegran her om dagen, men da var det ingen tilstede. Eller titta og titta.. De fleste båtene på land er godt pakket inn, men det må de kanskje være for ikke å tørke helt ut. Men jeg må innrømme at jeg ble litt trist da jeg så den hvite skøyta som stod innerst. Den var i sørgelig forfatning... Kjenner du noe til denne båten? Skal det gjøres noe på den?

Link to post
Share on other sites

Jeg satte meg i bilen etter jobb i går, med formål å få lagt på en ny plank på Minde.

2,5 time senere var jeg nede på Isegran - forferdelig trafikk ut av Oslo på ettermiddagen!

 

Borret og slo inn noen spiker på høyde nr 3 babord, før jeg kunne slippe tvingene som grep om området jeg skulle jobbe i.

Justerte litt på spunningen/slettet et spant, før jeg målte ut skreen på bordet og overførte denne til planken for høvling.

 

Så fant Hitachi'en ut at den ville førtidspensjonere seg - uten diskusjon, og jeg sto tilbake med bila og en fals -og sems høvel for å fjerne nødvendig trevirke.

Vi blir vel fort bortskjemte og godt vant til effektive, motoriserte verktøy, men jeg hadde faktisk ikke tid til å stå og høvle hele kvelden heller (iført noe helt annet enn arbeidstøy).

 

Vel vel...

Høvling ble det, vannblemme ble det, hull i dress-skoene mine ble det, men montering av plank ble det ikke :giggle:

 

 

Så langt kom jeg

 

 

 

 

23052012_001.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...