Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Det går smått fremover, men jeg har nå fått montert planken på bildet over.

 

Den ble steamet lørdag som var, men jeg så at det ble nødvendig med en justering av vinkelen mot stevnen, så jeg tok planken av igjen i går ettermiddag.

Merkelig nok så var det overhode ingen "spring-back" når tvingene ble fjernet, og jeg kunne ta planken av som den sto på..

 

 

 

31052012_001.jpg

 

 

Bra tvist i denne gitt

 

 

31052012_002.jpg

 

 

Og på plass på skroget igjen, klar for spikring

 

 

31052012_003.jpg

 

 

 

 

31052012_005.jpg

 

 

Går fremover, dog seint :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fått på et par planker til siden sist.

 

 

Naglet først fast plank nr 4 styrbord og nr 3 babord.

 

 

10062012_022.jpg

 

 

Stakk ut bord nr 5 stb. og nr 4 babord.

 

 

10062012_014.jpg

 

 

Montert fast med tvinger til de blir kalde (og jeg får tid til å borre/spikre de fast)

 

 

10062012_023.jpg

 

 

 

10062012_024.jpg

 

 

Kommer seg...

 

 

10062012_026.jpg

 

 

 

10062012_027.jpg

 

 

Jeg borret et hull i spantet som senere skal brukes til en trenagle.

Slo inn en slik for å ha noe å drive planken ned med. Fungerte utmerket!

 

 

10062012_028.jpg

 

 

Fikk målt ut hvor langt hylserøret skal være og tok det med hjem for kapping.

Rengjort en brukt aksling som erstatter den jeg har. Denne har en diameter på 35mm.

Skal montere en "Volvo-smokk" uten at jeg vet helt hvordan den ser ut, men jeg forstår at det er enkle, pålitelige greier for tetting mellom hylse/aksling innvendig.

 

 

10062012_031.jpg

 

 

På styrbord side har jeg nå kommet ca 1,6 meter opp fra bakken med øverste plank, og det begynner å se ut som et skrog.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

I 1969 kom jeg inn til San Diego/US med ei fin skute i tre som seilte som ei gudinne. Tanken min var å selge henne for å overta ei plastbalje av yngre årgang. Balja lå fortøyd en båtlengde fra "Gudinna" som også var hennes navn. Jobbet med plastbalja noen uker mens jeg vurderte overtagelse. Seilte denne noen slag og utsikten til noe enklere vedlikehold så lyst ut. Innimellom tok jeg ut Gudinna på korte turer og som jeg også fortsatt bodde ombord i. I løpet av 6 uker merket jeg at hun hadde begynt å få nykketak og ble ganske håpløs å seile. Hun som hadde seil som ei Gudinne mil etter mil. Fortalte om dette til en eldre seiler og han rådet meg til å ikke bytte henne ut i ei yngre dame for Gudinna hadde blitt sjalu og kunne nok finne på uante streker. Da dagen kom og jeg bestemte meg for ikke å overta plastbalja, forlot vi San Diego for gått. Etter noen mil merket jeg at Gudinna kom tilbake til tidligere seilegenskaper og tok skikkelig tak i sjøen for å komme seg raskest mulig bort fra kysten.

 

Du er herved advart :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

35 mm? Hva slags motor skal det sitte i enden på denne akslingen? Hulda, som er en liten jolle i forhold har 40 mm i 'høyfast' rustfritt stål (regner med at det er noe martensittiske greier). Når det gjelder 'smokken' til Volvo, så kan jeg bekrefte at dette er bra greier. Har det både på ror- og propellaksling. Merk at de leverer til standard dimensjoner. Sjekk at det utstyret du lager til har dimensjoner som passer. Mener hylserøret mitt er 60 mm dia utvendig, og akslingen er 40 mm. Bare som eksempel. Hos meg har det ikke kommet inn et drypp vann fra noen av dem siden sjøsettingen i år 2000.

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda,

 

Det skal stå en Perkins 3152 ombord, ca 40+ Hk.

Akslingen kommer fra ei skøyte på 15 tonn (så kan man jo spørre hvorfor den ikke står der lenger.... he he).

Kvaliteten kjenner jeg ikke, men ut ifra hvem den kommer ifra så er jeg sikker på at jeg ikke får problemer.

 

Hylserøret mitt er vel 50mm.

 

 

Hilsen

Ole

Link to post
Share on other sites

Fant tilfeldigvis denne da jeg søkte etter noe annet på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35546199

 

Er vel kanskje noen penger å spare for noen som har et par skøyter å rigge... :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset!

 

Riggen til Minde er (forhåpentlig vis) i god stand.

Alt ser solid og godt ut og er gjort på riktige måten, så jeg er nok berget i så måte for de første årene.

 

Nå har jeg 2 planker klare hjemme, og har planer om å få disse på i løpet av helgen (kanskje).

Har nå kommet til 6. høyde på styrbord side, og blikkfanget er nå mer rettet mot det nye fremfor det gamle..

Link to post
Share on other sites

De to siste plankene var for oppsprukket til å kunne bøyes på båten - de ville antakelig revnet.

 

 

Her fra forming av plankene:

 

 

18062012_016.jpg

 

 

18062012_018.jpg

 

 

 

19062012_002.jpg

 

 

 

22062012_001.jpg

 

 

 

22062012_004.jpg

 

 

 

 

 

 

Det eneste limet jeg kjenner til som tåler høy temperatur, og som er vannbestandig, er Casco's Rescorcinol/Fenol lim.

Fikk kjøpt dette før helgen, med målsetting om å utbedre sprekkene før jeg monterer bordene. Det er relativt store krefter som påvirker plankene under vridning, så det er viktig at de er av hel ved.

 

For å unngå videre oppsprekking av planken så brukte jeg sirkelsaga til å åpne sprekkene, samt at jeg da fikk en uniformt/jevnt spor.

 

 

22062012_007.jpg

 

 

Høvlet noen lister fra samme planke som jeg hadde stukket ut bordet fra.

 

 

 

22062012_008.jpg

 

 

22062012_010.jpg

 

 

Jeg rundet listene så de skulle tilsvare radien til bladet på sirkelsaga.

Dette limet krever nøyaktig tilpasning og er ikke gap-fyllende som epoxyen.

 

 

22062012_011.jpg

 

 

 

22062012_014.jpg

 

 

 

22062012_015.jpg

 

 

 

22062012_019.jpg

 

 

 

 

22062012_020.jpg

 

 

 

Etter et døgns herdetid høvlet jeg vekk overskytende treverk og lastet opp plankene på hengeren.

 

 

 

23062012_001.jpg

 

 

 

 

23062012_002.jpg

 

 

 

 

23062012_003.jpg

 

 

 

Da gjenstår det å se hvordan det går med plankene når de kommer fra steamrenna..

 

 

God kveld :wink:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lenge siden siste oppdatering..

 

Her er noe av arbeidet fra slutten av juni:

 

 

Plank nr 5 på styrbord side (den som ble limt) kom på plass. Slet litt med å få skikkelig feste for tvingene i bakkant, og brukte for lang tid på å jobbe inn tvist/bøy slik at planken begynte å bli hard å jobbe med. Kom inn til slutt.

 

 

25062012_002.jpg

 

 

 

 

25062012_009.jpg

 

 

 

25062012_010.jpg

 

 

 

Plank nr 6 på styrbord side kom også inn.

 

 

 

25062012_011.jpg

 

 

 

Alt dette var før slåtten.

 

 

Etter noen feriedager nordpå, hadde jeg et par dager på et sommerlukket Isegran.

Sola hadde funnet veien og forholdene var trivelige. LItt varmt å jobbe når det er såpass til temperatur, men DET skal vi i allefall ikke klage på...

 

 

Her noen bilder fra arbeidet:

 

 

Ettersom jeg var alene så måtte jeg lage støtte til å holde planken oppe mens jeg sikret bakre ende mot stevnen. Dette måtte samtidig kunne fjernes raskt når planken skulle bøyes inn.

 

 

 

27072012_044.jpg

 

 

 

Så bar det i steamrenna med planken for 2 timer koking.

 

 

I mellomtiden stikker jeg ut planken foran denne. For å få noe mer ut av plankestabelen min så delte jeg denne i to lengder på henholdsvis 3 og 4 meter.

Det begynner å tynnes i stabelen, og det blir spennende å se om jeg kommer i mål med det er allerede har.

 

 

 

27072012_049.jpg

 

 

 

27072012_050.jpg

 

 

 

 

En time ut i kokinga på den første planken, så smetter jeg inn plank nr 2.

Her er den første spent opp på båten. Fungerte utmerket med støtten.

 

 

 

27072012_056.jpg

 

 

 

27072012_059.jpg

 

 

 

Her går den fremre inn. Litt tungt å få den inn, men det gikk på et vis.

 

 

 

27072012_061.jpg

 

 

 

 

27072012_063.jpg

 

 

 

27072012_078.jpg

 

 

 

Stakk ut og monterte nr 7 stb side også.

 

 

 

27072012_080.jpg

 

 

Trodde jeg hadde bilde av denne på båten, men nei....

 

 

God lørdag,

 

 

Ole

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Uvanlig lenge siden jeg har fått anledning til å gjøre noe på Minde, men i helgen fikk jeg en dags innsats, og det smakte!!

 

 

Plank nr 7 på babord side skulle stikkes ut.

Det er rimelig tungt å få av de gamle plankene, men jeg har etterhvert fått erfare at å borre ut trenaglene er den letteste metoden. Et 40mm flatborr krever sin drill, og jeg kom stadig til kort med kapasiteten på batteridrillen min. Ettersom det var det eneste alternativet jeg hadde, så ble det med at jeg fikk et par "ladepauser". Det var vakkert vær på lørdag litt utpå dagen, og mange spennende båter å inspisere, så jeg nøt pausene med maritimt påfyll.

 

 

Utstikkingsfjøla ble svært lang til denne planken - det er den lengste til nå og jeg vil estimere at den er over 7 meter lang. Det kreves en meget bred plank for å kunne ta den kurven/pilhøyden en slik plank må ha.

Etter å ha rotet med ned i den tunge plankestabelen min kunne jeg konstatere at ingen av de gjenværende plankene hadde de nødvendige mål til å kunne ta fasongen i en plank.

En slik sprekk (gjennomgående) midt på hindret meg

 

 

 

30092012_026.jpg

 

Ser forresten at jeg snart må lage meg nye reier - begynner å bli mye merker og forvirrende notater på de :-)

 

 

Jeg ble nødt til å dele planken i to lengder, men får en god omskjøt i forhold til de regler som gjelder for å opprettholde full styrke.

 

Utstikking/saging/høvling gikk sin gang:

 

 

 

30092012_029.jpg

 

 

 

30092012_031.jpg

 

 

 

 

30092012_032.jpg

 

 

Denne ble prima - ikke en kvist å se!

 

 

Den andre planken ble også formet, men ikke tatt bilder av.

 

Neste økt blir steaming og montering.

 

God kveld :smiley:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min datter og jeg reiste ned til Isegran i dag for å koke plank å montere.

Det var to bord som skulle spennes på, men det viser seg at et par av spantene er for dårlige til å kunne bli stående, og jeg må frem med 4" tykke eikeplanker igjen for å skifte ut litt.

 

Den gode nyheten er at det er den halvdelen av spantet som ikke går over midten av båten (grodd bunnstokk), slik at det blir bare å skifte ut til en skjøt ned mot kjølen. Dette gjelder 3 spanter.

 

 

06102012_005.jpg

 

 

 

 

 

 

Vi måtte korte ned og flytte en av støttene til båten for å få fritt leide for det nye bordet.

 

Gamle trenagler er slått inn og alt er klart til en ny plank.

 

 

 

06102012_004.jpg

 

 

 

06102012_006.jpg

 

 

 

Her er den 7. planken klemt inn. Det gikk som smør med god hjelp fra min datter.

 

 

 

06102012_008.jpg

 

 

 

06102012_009.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Planken på bildet over er nå spikret fast, og jeg har stukket ut og festet tilsvarende på styrbord side.

Denne ga meg litt kamp, men litt krangling falt ut i min favør og planken er på plass.

 

Litt kreativ bruk av kraft:

 

 

28102012_115.jpg

 

 

 

28102012_118.jpg

 

 

 

Det kryper oppover, sakte men sikkert.

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir to sjøsettinger til kommende sesong.

Minde går på vannet for å hindre uttørking av eksisterende struktur, men vil på ingen måte være ferdig til sjøsetting. Det kosmetiske, samt rigging vil komme over noe tid.

Det koster både penger og tid å holde et slikt prosjekt, og jeg har for sikkerhets skyld to (!) så det begrenser seg naturlig nok.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

God kveld,

 

 

Etter å ha slått knokene et antall ganger i forbindelse med doring av spiker, så er det ikke mer enn et knips som skal til for å fremkalle store smerter.

For å hindre flere bommerter så lot jeg en gammel hammer lide vinkelsliperens overtalende formendring til følgende resultat:

 

 

 

 

17112012_020.jpg

 

 

Med denne kan jeg dryle til med slegga uten å risikere noe.

Tror jeg har lest at noe liknende kalles for "porr".

 

 

Jeg fikk tak i en karrosserijekk som er fantastisk fin og stabil til å øve kraft der den trengs. For min del er det et fint hjelpemiddel for å kunne presse planker inn mot skroget hvor jeg ellers ikke kommer til med tvinger.

 

 

 

17112012_031.jpg

 

 

 

For å få til dette høyere oppe på skroget så vil jeg bruke en gjengestang forbundet med en plank på innsiden av spantene og mutter med svivelhåndtak på utsiden. Jeg har fått tak i 3 meter med 16mm gjengestang med trapesgjenger og tilhørende muttere.

 

 

Siden siste oppdatering så har jeg fått presset inn en plank til, samt at jeg har høvlet vekk utforingen der propellen havner. Stevnen har så mye "kjøtt" at jeg godt kan jobbe stevnflensen noe inn i virket, og fortsatt opprettholde tilstrekkelig reststyrke. Det er i tilllegg et kraftig kne på innsiden så det er uproblematisk.

 

 

Bilder:

 

 

 

17112012_023.jpg

 

 

 

17112012_025.jpg

 

 

 

Jeg har laget 4 kramper fra et gammelt flattjern med opprinnelse fra den gamle stallinnredningen vår.

Disse skal jeg bruke til å kile skrogplanker ned mot den foregående, ved at krampene slåes inn i spantet over bordet og kilene plasseres mellom krampe/plank.

 

 

 

25112012_001.jpg

 

 

 

Blitt endel musikeroppdrag i helgene nå og det forsinker på en side fremdriften, men gir samtidig penger i "planke-kassa"...

 

 

Hilsen

Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så fikk jeg tak i gjengestenger med trapesgjenger hos Pretec AS i Østfold.

 

Utvalget var enormt -både i stenger og muttere, og jeg fikk med meg både 6-kant og runde muttere.

 

 

 

 

29112012_001.jpg

 

 

 

 

 

For å få roterende kraft på denne må det en spak til - en som må sveises på.

 

 

 

 

 

29112012_002.jpg

 

 

 

 

Noen sveiser er jeg definitivt ikke, men jeg får no limt fast dreiestengene på et vis :giggle:

 

 

 

 

 

29112012_003.jpg

 

 

 

29112012_008.jpg

 

 

 

Jeg valgte å kjøpe svartstål, så litt overflatebeskyttelse er ikke dumt...

 

 

 

29112012_009.jpg

 

 

 

 

Blir artig å prøve disse på en gjenstridig plank neste gang jeg skal jobbe med båten.

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...