Jump to content

Prosjekt Bayliner 285 Ciera - 2003


ole-m

Recommended Posts

Dette er historien om vår amerikanske Bayliner 285 Ciera fra 2003

 

Det hele startet sommeren 2011.

Vi har flere år hatt båt , nemlig en ryds skjærgårskjeep 16 fra 1996 med 40 Hk Evinrude som har gitt oss mange flotte stunder i Hvaler skjærgården i Østfold.

 

dscn6210.jpg

 

Vi har i noen år pratet om å kjøpe oss litt større bbåt, ettersom de 3 ungene vi har blir jo bare større og større.....

 

imgp2260.jpg

 

Dråpen skjedde i fjor sommer 2011 , da vi var på vei fra Sponvika til Hvalerøya Brattholmen. Vi kjørte pent, da det kom en ganske stor båt i møte på skrå, med fulessa Ryds gikk den ganske lavt i sjøen. Den dykket litt ned med baugen før første bølge og dermed fikk vi sikkert 100L med vann inn i båten, jeg lo og sa at båten er selvlensende og "osenkbar", men kjærringa lo ikke da.....da var jo alle bager som stod på gulvet blitt bløte i bunn... ikkje braa... , heldigvis var det knallvær denne dagen så det tørka opp igjen :rolleyes:

Link to post

Vi begynte da for allvor å tenke å skaffe noe større. Vi hadde egentlig bestemt oss å ha noe vi kunne overnatte i alle 5, og da må vi opp på ca 30 fot. Vi tittet på Fourwinns 320, Gobbi 345 , men disse var litt ruskete. Jeg har alltid syntes Bayliner 285 har vert en fin båt, og tok en titt på noen slike. Ettersom vi skulle ha diesel var det ikke så mange å velge i her i nærheten. Vi kom over et par i Vestfold som vi reiste bort å tittet på. Den som vi likte best hadde en ny Volkswagen marine V6 265 TDI motor og baugpropell, allt montert på en velrenomert båtverksted.

 

imgp2147.jpg

Her har vi 285'en liggende på brygga i Vestfold ved førstegangs visning sensommeren 2011

 

Prøveturen var oppløftende, men en del småfiks så jeg jo at det var å ta tak i, men ikke soe uoverkommelig serlig fordi den hadde en ny motor og et nytt bravo 3x drev. Motoren impornerte meg , rolig og med utrolig kraft.

 

imgp2134.jpg

Hel og pen båt, litt matt i gelcoaten var den men dette er jo sesongarbeid..... Og hvitt skrog liker jeg, blått blir så fort oppripet og falmet.

 

Dagene gikk, og jeg la inn et bud som var veldig laaavt, noe han avslo. Jeg tenkte at nå får vi roe ned litt å se, hadde også lagt inn bud på et par andre ( en bay 305 og en gobbi 435)

Plutselig fikk jeg en telefon fra han med 285'en og han aksepterte mitt bud ved en kjapp handel.

Da var det gjort, bort til Vestfold igjen, og kontrakt og det hele ble gjennomgått. Henger fulgte det også med, bra for meg ettersom jeg vil ha den hjemme på låven om vinteren.

 

Hentedag ble avtalt og vi tok fergen fra Moss til Horten der eieren hentet oss, hvordan turen gikk over Oslofjorden i snaue 4m bølger kommer i neste innlegg........

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post

Turen hjem tok vi litt på sparket, ettersom jeg hadde med meg svigers som los.

De hadde spådd ca 10 sm vind. Vi kom til havnen i Vestfold der den lå, og da ville eieren vise oss allt på nytt....og tiden fløy.

Han sa vi burde kjøre om Tønsberg og under Nøterøybrua noe vi gjorde, brua var lukket, og vi passerte med 10 cm klaring til targabøylen.

Vi kruset utover mot Oslofjorden, i fint vær men det begynte å bli litt sent.

Og nå hadde vinden økt til 16sm , det ble bare værre og værre sjø. Når vi var midt i Oslofjordleia, sa sviger vi hadde ca 3,5 m bølger, og disse kom inn på skrå bak. Slo godt, men båten tok det utrolig bra. Jeg satt og håpet at ikke motoren skulle stoppe.... men det gikk heldigvis bra. Vi måtte ta det pent, og tiden gikk. Når vi passerte under Hvalerbrua var det blitt bek mørkt. Vi hadde kun sjøkart , plotter var det ikke montert. Men svigers har kystskipper, så å navigere på fyrlysa og sektorer gikk fint. Jeg må si at jeg lærte det da....

Problemet var at vi ikke helt visste hvor vi var i forhold til kart og sjø...farlig.... Så kom jeg på at jeg har jo android mobil med gps, og fyra opp denne, og da fikk vi referansen ut i fra land, så da gikk det lettere. Det var fulmåne så vi så noen meter freomver. Kl 24.00 var vi fremme i Skjeberg i Østfold. Og lettet over at allt gikk bra.

I ettertid har jeg tenkt over turen, og innser at det ikke var så lurt, men det gikk jo bra :flag_bp:

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post

Så i fjor høst ble det noen få turer før den ble tatt opp for vinterlagring på låven. Jeg rakk å montere en Glomex dvbt antenne og en Garmin 720s plotter mens den lå ved brygga. Fikk testa både tv antenne og plotteren før sesongen var over for oss og begge deler er gode.

Kjøpte et Finux 19" LED med dvd og monterte dette på en svingbrakett over pentry, da kan man ligge i senga og se morgennyheter eller sitte å se på Skavland i salongen en regnfull kveld. Får også en tre svenske kanaler uten kanalkort, så da får vi totalt 6 kanaler, tre NRK kanaler og tre SVT kanaler, dette er nok på sjøen. Reiser ikke ut for å se på tv !

I vinter har jeg flere prosjekter, bla og bygge om 12v og 110 til 230v anlegg.

Først startet 12v ombyggingen, alle de gamle kabler ble fjærnet og erstattet ,med 70mm2 der det er behov for dette. Baugpropellen hadde allerde dette. Så fjærnet jeg batterivelgeren og platen den satt på og erstattet denne med en ny hjemmelaget aluplate med to 2500amp brytere en for forbrukbatteri og en for motorbatteri, monterte også inn sikringer på startbatt, forbuksbatt, motor/starter, baugprop og vinsj. Og byttet ut alle galssikringene her til automater (de som går til bilge pump og radiomemory)

La også opp en 2000w sinus inverter.

Driver også å nå monterer et Xantrex linklite batterimonitor som overvåker forbruksbanken som en "drivstofftank" så jeg ser lading inn og ut samt restid, spenninger osv... Her måtte det til en shunt som ble montert på minussiden på forbruksbanken. Også et Victron cyric laderrelle ble montert i mellom start og forbruksbank, så går lading av batterienne automatisk, og jeg slipper å tappe startbatteriet nå vi ligger i ro.

 

imgp3921.jpg

Nytt 12v betjeningspanel i fenderluka bak, merking kommer snart.

 

imgp3930.jpg

Bak 12v panelet ble det mye kabler gett....

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post

Jeg fant ut at jeg skulle bygge om hele båten fra 110v til 230v, ettersom den orginale vv beredern var defekt og en del annet var litt "ruskete" og upraktisk med de amerikanske stikka i kabinen. Dette var en ganske stor jobb, men de fleste kabler kunne benyttes om igjen pga de var 2,5mm eller større fordi amperen er høyere på 110v anlegg. Ut med eltavlen som ble erstattet med et selvbyggd elskap i stkkabinen det det orginale stod. Trakk det lenger inn i skapet, slik at jeg kan lage vegger på sidene så får vi et oppbevaringsrom mere.

El inntaksskapet stod allerde montert ute bak ved venstre skottsde, og her ble det litt ombygging og tillegg, slik at jeg fikk separert vv bereder , battlader og øvrig på egene kurser a 16 amp. Og en jordfeilbryter på allt.

Inverter ble montert i mottrrom og lagt opp kurs til elskap i stikkabin der vi har en velger. Når denne settes i inverter posisjon starter invertern automatisk, ved hjelp av en ekstra styringsblokk på denne bryter.

Monterte et instrument som viser volt/amp/hz og med en veksler, der jeg kan måle ampereforbruket på lanstrøm og inverter hver for seg.

Byttet også ut alle stikk i kabinen til 230v jordet.

 

eltavle_ute_mars_2012.jpg

Elpanel ute bak i skott fra Calix

 

imgp3914.jpg

Nytt elskap inne, den orginale som satt i fronten på dette skapet ble fjærnet

 

imgp3913.jpg

Velger for landstrøm og inverter, Batterilader og vv bereder er koblet utenom, dvs kun mulig å kjøre på landstrøm

 

imgp3919.jpg

Elskap inne med mulitmeter i front, og velger for ampere overvåking på landstrøm eller inverter, sikringer for elpanel og en i reserve.

 

imgp3920.jpg

Ferdig, nå står vegger og bunn igjen får å lage et oppbevaringsskap foran elboksen

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post

I går fant jeg ut at jeg skulle hive ut det gamle kjøleskapet å forstørre hullet der det stod. Det gamle som satt der var litt for lite til oss, men to sixpac var det nesten fullt!.

Målte opp i går kveld, og ved å bruke et splitt aggregat, og bygge kjølerommet selv blir det ca 150L pass innvendig.

Men begynner på dette nå.....maaage timer tror jeg...spes blir det å lage kjøledøra. Var på Norkjøl i dag og kjøpte kjøleromsvegger i b-vare så detta blir nok bra. Bilder av ombyggingen kommer.....

Link to post

På det gamle på 50L stod det 10 amp 12v og 1 amp 110v , har sett på det nye isotemp compact, det stå det 2,7 amp.

Tror det gamle er oppgitt på maks forbruk, mens det nye er gjennomsnitt. Men de nye bruker nok litt mindre enn de gamle fra 2003.

Velger det med rund fordamper, da kan jeg jo ha litt isbiter klar til en liten captmorgan :drink: utover kvelden :thumbsup:

Bilder kommer, eller så eru velkommen hit da, tar jo ikke mange minutter Anders :cheers:

 

:wflag: Forresten så er det gamle 55L kjøleskapet til salgs hvis det er noen som trenger et billig ok kjøl med frys :wflag:

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post

Så er jeg endelig i gang med kjøleskapet, heiv ut det gamle og du verden for en plass det var bak dette. Her har ikke Amerikanerene utnyttet plassen. I dag tok jeg fatt på kjøleromselementene og fikk kappet til bunnen og toppen. Var litt usikker på hvordan jeg skulle få kappet opp disse sikkelig, prøvde først med pendelsag, men da løsna platene på begge sider av isolasjonen. Da tok jeg frem sikrelsaga med hardmetall blad, men Peltor og værnebriller gikk jeg løs, og dette funka meget bra. Kutta til bunnplata, og la imellom lister under for lufting mot skog. Så kuttet jeg til topplata, og la også lufting her også, er ikke sikker på om man behøver lufting på disse plater, men da er man sikker. Limte den fast til listene med tech7 og stempla den opp. Da skrek kjærringa at middan var klar, og da ble det kvellen for i dag.

 

imgp3993.jpg

Bunnplata i kjøleskapet tilpasset

 

imgp3995.jpg

Toppplata i kjøleskapet tilpasset, limt fast med tech7 og stemplet opp over natten.

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post

Så gikk turen til Seatronic i går og brukte noen båtlapper....igjen....

Valgte en Isotherm Classic 2001, den har fått mye god omtale.

Det gamle brukte mye mere strøm, og var av kolbe type uten motor. Dårlig effekt.

 

 

imgp4005.jpg

Oppi her vare mye rart.

 

 

Monterte det i benken ved siden av, ig lagde et sikkelig hull for ventilasjonrist med filter.

 

 

imgp4009.jpg

Sikkelig festing er viktig, og god lufteventil. Kjekt at den har en vifte som suger inn luft på eneheten, da plasserte jeg den nesten inntil på ene siden, så vil den pumpe inn frisk luft når den går. Brukte en rist med filter.

 

imgp4012.jpg

Ferdig kjøleskap innvendig, ble på ca 120L og monterte også ledlys innvendig.

I morgen blir det en hylle og bryter på døren til lyset.

 

Skrudde i sammens koblingen og fikk lagt opp det hele og fikk satt det sikkelig fast. På med 12v spenninga, og det starta og gikk utrolig fint. Elementet ble kallt med en gang, så dette er det nok fart i. Blir bra til sommeren med en iskald pils eller flere :cheers_wine: ......

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post

I dag tok jeg til å montere en Lofrans Booster vinsj i baugen. Fra før var det et Danfort 13 kg foran med 30 m tau, som måtte trekkes for hånd. Blir ikke så mye brukt det foran. Valgte et Bruce galv 10 kg og 50 m 6mm galv ketting.

Valgte ketting fordi jeg syntes båten ligger bedre med dette enn tau.

Monterte en 400w vinsj foran med høyt moment, går ikke så fort, men prisen var god på denne og derfor ble det den.

Fint er det også at allt her er i syrefast og deksel er i plast. Sikkelig grovt girhus, allt virker solid for en så liten vinsj.

 

22222222222222222222.jpg

Tok nye hull ved hjelp av en fin mal som fulgte med vinsjen, smurte inn hulla innvendig med epoxy og gelcoat for å hindre fuktintregning i dekket.

 

 

111111111111111111.jpg

Minstemann er også i sving i dag, her øver han på å borre hull for skroggjennomføringer !

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Så var vinsjmotor, gear og kabler lagt opp innvendig under baugen, vinsjrelee monterte jeg ved siden av

baugpropell for dit går det 70 mm2 kabler fra startbatteri i motorrom. Ved styrepos har jeg en manuelll bryter.

Venter bare på releekort fra Engbo, slik at jeg også kan betjene den med den samme trådløse fjkontroll

som Engbovinsjen bak.

lofranz_vinsj_innv_baug.jpg

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Så var Kjøleskapet ferdig, ble mange timer, serlig mye jobb var det å lage til døren og ommramminga rundt.

Testa det i dag ved å legge inn en tempmåler, og ved 75% pådrag på termostaten lå tempen på 0,5+ og -15 i kjøleboksen.

Så detta blir nok bra i forhold til det gamle. Og med 120L blir det god plass i forhold til det gamle :yesnod:

kjoel_ferdig1.jpg

 

kjoel_ferdig_2.jpg

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

I dag ble Cantalupi undervannslysa montert i akterspeilet, dette var over 6 cm tykt!, sikkelige saker.

Brukte Sika 291 og la på godt på begge sider. Dumt at det lekker i to 65mm hull her, så dette bør være tett.

Huset er i cnc frest sjøvannsbestandig aliminium, og glasset er skuddsikkert, Cantalupi garanterer at disse er sterkere

og tettere en båten er hvis de blir montert ihht anvisningen.

 

underwater1.jpg

Viktig å fjerne allt gammel bunnstoff før montering, smurte hullet innv med sika i går, slik at overflaten

her er mettet og tørr før de monteres.

 

underwater2.jpg

Godt med sika, trekkes til for hånd først så ventes en dag, så trekkes den til litt til.

 

underwater3.jpg

Da var begge montert, i morgen må jeg en tur innom Brødrene Haaby i Rakkestad å kjøpe en samlet rund toleder som skal

fra begge lampene og til bryteren på styreposisjon. De skal også jordes til felles jord i båten.

Innmaten i lampene settes inn fra innsiden, med oringtetninger og skrudd

hus og pg nippel. Skjønner godt av slike lamper koster flesk, når man ser hvor sikkelige disse er laget.

Og de er enkle å bytte led lyskildene eller driverenhet, ettersom de kan åpnes fra innsiden. Men levetid på 50.000 timer, holder de nok

denne båten ut :wink: Testa de før jeg monterte de, og de lyste sikkelig kraftig. Kan ikke brukes for lenge uten at de er i vannet, blir overopphetet, og kan brenne opp.

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...