Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Hvert år har den blitt mer intens. Den store bøyekrigen. Den ender som oftest i munnhuggeri i ypperste klasse, avanserer til håndgemeng, eller at man tar i bruk brannslukkings apparater til selvforsvar. Latterlig? Ok men en dag skjer en tragedie. Tilløpene har vært mange. Kommunene som gir tillatelse til bøyeutsett for sær-gupper bryr seg ikke. I Hurum hvor krigen til tider har vært svært amper, har man til alt overmål delegert å havne myndigheten til Drammen(!) Til tross for at man har 6,5 mil med kystlinje. Jeg har blitt "angrepet" i "djevelbøya" til NHK i Sandspollen i Hurum. Neste gang tester jeg brannslukkerapparatene! Selv om noen av dem har utgått på dato er de sikkert brukbare.. Har orientert å formannen i NHK om deres piratvirksomhet. Se vedlagte bilder. De taler for seg selv. Også Oslofjordens frilufstråd har sine svin på skogen.. Bøyekrigen fortsetter.. Legger snart ut video og bilder fra min siste "bøyekrig". Med en ikke ukjent person..

djevelboeya2.jpg

Kommentar fra moderator: NHK = Norsk Havseiler - og Krysserklubb. 'Bøyesiden' finnes her.

pampeboeya2.jpg

Kommentar fra moderator: OF = Oslofjordens Friluftsråd. 'Bøyesiden' finnes her.
Link to post
Share on other sites

Alle kan jo bli medlem. Det koster kun brøkdelen av en båtlapp, og jo flere medlemmer, flere sikre overnattingsmuligheter blir det. Hvis problemet her er at trådstarter vil bruke bøyene, men ikke være med å betale, så er jeg litt usikker på om hvem som er "dumme". Men jeg tar forbehold om at jeg har skjønne problemstillingen.

Link to post
Share on other sites

Østlendinger, altså. :rolleyes:

 

Her vest ville vi høflig spurt "Kan eg legge meg på samma bøye?" og vedkommende som låg der fra før hadde nikket og sagt bli "Jo da, bare kjem, du". Men så har vi jo så god plass at det er mer en teoretisk problemstilling. Men vi hadde nok ikke kranglet som dritunger, nei. :lol:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare og bite i det sure eple og kjøpe seg en vimpel da.

Regler for bruk av OF‐bøyer

Oslofjorden Friluftsråd har tillatelse fra bl.a kommuner og Kystverket til å legge

ut bøyer i enkelte naturhavner. Formålet er å skaffe sikre fortøyningsplasser for

båtfolket. For å sette ut og vedlikeholde bøyene er vi avhengig at brukerne

betaler en avgift igjennom kjøp av bøyevimpel.

Regler for å bruke bøyene er:

1. Båter som fører årets OF-vimpel har førsterett til bøyene.

 

2. Båter som ikke fører vimpel må vike plassen til fordel for båter med

OF-vimpel.

3. Man kan disponere bøya i 24 timer.

4. Max belastning på bøya er satt til 8 tonn deplasement.

5. Første båt i bøya som fører vimpel har rett til å bestemme hvor

mange båter som kan fortøye på samme bøye.

6. Oslofjorden Friluftsråd har ikke ansvar for skader som oppstår ved

bruk av bøyene.

Det er stor pågang etter bøyeplass i sesongen. Vi ber derfor båtfolket å være

fleksible slik at flere kan overnatte ved en bøye når dette er mulig.

Bestilling av OF-vimpel kan gjøres på vår nettside www.oslofjorden.org.

Vimpelen koster 450 pr. år.

Link to post
Share on other sites

Virkelig? Bare 450 kroner for å få lov å jage vekk alle som ikke har vimpel i riktig farge? Høres skikkelig trivelig ut! Hvor mye koster det å bruke den andre bøyene som diverse foreninger legger ut i naturhavner som tidligere var tilgjengelige for allmuen? Et par tusen året så kan man sikkert jage vekk alle disse ekle båteierne som ikke har råd til å kjøpe seg de rette vimplene. Så flott!!

 

Jeg må si at jeg gleder med til Friluftsrådene her vestpå tar opp tråden etter sine venner i Oslofjorden....

Link to post
Share on other sites

Ja, det virker som en ganske fremedartet problemstilling for en vestlending, trodde først det var en spøk... Selges det ikke ankere østpå ??

På den annen side kan vel kansje disse bøyene sammenlignes med betalende havner her vestpå, og der ligger du ikke uten å betale.....

Link to post
Share on other sites

Ja, alle som kjenner sunnmøringer og bergensere vet jo at de er særdeles åpne og imøtekommende, og aldri har hevet stemmen om de føler seg aldri så urettferdig behandlet eller at noen tråkker i deres blomsterbed.

Det er nok bare østlendinger som er sånn ja. Mon tro om det er noe med maten...?

 

Hver mann sin bøye, sier nå jeg...

Link to post
Share on other sites

He he. Mange gode svar her. Jeg har i løpet av dagen fått mange henvendelser på grunn av mitt bøye engasjement! I ettertid ser jeg jo på det hele med ett glimt i øye. Men det er ett men… Min siste bøye historie var i Sandspollen i Hurum. Kort fortalt var det slik:

Det var en dag midt i uken. Det var sol, varmt og en liten bris. Jeg var på det tidspunktet den eneste båten i hele ”pollen” Hadde brukt formiddagen til å bytte toalett i båten. En ordenlig ”dritt jobb” Det var to bøyer ledig og jeg valgte tilfeldig ”djevelbøya” Jo da jeg så nok den stygge ”djevelgaffelen” som var malt på bøyen. Men jeg tok sjansen. Lite trolig at det skulle komme en ”flygende hollender” fra et av de 7 hav med djevelflagget i masta og i beste fall jage meg vekk. Men det var akkurat hva som skjedde. I alle fall nesten.. Jeg hadde fått fyr på ”koker’n” og var i ferd med å koke pølser. Som sagt en nydelig dag. En varm bris strøk igjennom de åpne kallesje åpningene. Jeg åpnet en boks med kald pils fra kjøleskapet. Livet var herlig.. Da var det jeg oppdaget han. Den flygende hollender. Med djevelflagget i en liten mast. Jeg fikk nesten sjokk da jeg så flagget. Det virket mer skremmende en dødninghodet flagget eller Jolly Roger som det kalles. Så var den der. To meter fra meg bakket to kraftige motorer for å stoppe framdriften. Og der oppe på ”fly brigden” stod han. Selveste kaptein Sabeltann. I alle fal virket han slik for meg. ”Er du klar over min gode mann, at du ligger i en privat bøye” Holdt på å sette en pølse i halsen. Ble tatt på sengen. Måtte skylle ned med en slurk bokse øl! ”Dette er ingen privat bøye” svarte jeg. Den tilhører norsk havseiler og krysserklubb! Ja nettopp svarte Sabeltann. ”Du ser kanskje den lille vimpelen der opp i masta. Det viser at jeg er medlem” Jo jeg ser jo djevelgaffelen i masta di sa jeg. Men du har jo ingen seilbåt. Du kjører en stor motorbåt. Det er jo en såkalt ”traveller” Nei det er ingen ”traveller” skrek han tydelig fornærmet tilbake. Det er en ”Grand banks” sa han. Det er jo en ”traveller”? I reglementet til NHK står det at bare seilbåter har tilgang til disse bøye. Hvis de bærer ”djevel” gaffelen i salhornet.. Så var krangelen i gang. Hans mannskap kom ned på dekk for å støtte kapteinen. Der han stod høyt hevet og så ned på meg. Riktig et psykisk overtak J Så var helvete i gang. Ukvemsordene haglet. Jeg hadde både filkamera og et speilreflekskamera tilgjengelig. Måtte jo forevige den store bøyekrigen. ”Kaptein sabeltann” hentet en gammel lapptop(!) han hadde og snudde den bak fram. Slik at han kunne filme meg… Der oppe fra det høye fortalte han meg alle de høye vervene og stillingene han hadde hatt. Hadde vært generalsekreter i …….. Jeg behøver ikke nevne organisasjonen. Etter en verbal kanonade fyrte har opp de store motorene sine og dundret rundt båten min på min babord side. Toppen 15 cm. Fra dollbordet mitt fikk jeg igjen lest teksten. Han hadde vimpel. Det hadde ikke jeg! Temperaturen var blitt svært høy. Jeg bad han om å ryke og reise (til et sted jeg ikke vil nevne) Jeg skal ligge i denne bøya til jeg er ferdig å spise og drikke sa jeg. Siden når jeg reiser kan du overta bøya sa jeg. Som et slags kompromi. Igjen brølte motorene og han reise ca. 150 meter sydover. Trykket på en knapp og ankeret raste til bunns fra baugen. Han ville ikke akseptere den andre bøya litt lengre bort uten djevelflagget. Det ville vært et nederlag. Etter ca. en halv time hadde jeg fått stappet i meg pølsene og tømt ølboksen. Dagen var likevel ødelagt så jeg forlot bøyen. Svingte innom Sabeltann og sa at nå kunne han få låne bøya mi J Siden har jeg sett på bildene og videoen som jeg hadde bestemt meg for å legge på YouTube. Jeg vil nok fjerne det verste verbale innholdet og erstatte det med litt musikk. Nærmere bestemt sangen til seileren Rosenkrantz Von Nilsen(Rolf Just Nilsen) Jeg vil også ta opp dette med utsett av forskjellige typer bøyer som er dedikert til mange forskjellige foreninger og formål. Dette burde være forbudt på offentlige steder. Man kan ikke ha båten klistret igjen med all verdens vimpler og klistremerker. Ha en god sommer! Gjerne i bøya med djevelgaffelen.. Følg med på YouTube !

 

John Arntsen

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å laste opp et par bilder fra "bøyekrigen" her tidligere. Fikk lastet opp men fikk ikke lagt inn bildene. Har tatt opp dette temaet også på facebook og andre medier Synes dette er et viktig tema. Skal komme tilbake om saken...

ha en god natt!

 

Fra ingar: har lagt inn bildene du hadde lastet opp. (første innlegg)

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som synes McFog er patetisk? Jeg tar et åpent og ærlig forbehold om at jeg ikke skjønner sammenhengen godt nok, men slik jeg leser innleggene så er det en eller annen form for forening som har lagt ut bøyer til bruk for sine medlemmer. Hvis det er slik - hvorfor kan ikke McFog respektere det og enten legge ut sin egen bøye eller anker? MÅ du lage kvalm??? Jeg vil gjerne bli opplyst hvis jeg har misforstått - du får tydeligvis ingen innvendinger så jeg mistenker at det er noe jeg ikke forstår.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er du som ikke forstår, men det er enkelte som er veldig i mot dette bøyesystemet. Jeg er selv innehaver av vimpel fra of, men jeg har ennå ikke benyttet meg av de blå bøyene. Jeg ville heller ikke kranglet med de som evt. ikke har vimpel for å ligge der selv, da jeg ikke gidder å bråke med folk som uansett ikke forstår at det kun er å bli medlem, så er problemet løst . Kverulanter/bråkmakere finner man overalt.

Link to post
Share on other sites

enig med deg forskern, selv er jeg medlem av OF. Har enda ikke brukt noen av bøyene på mine 2 år som medlem, men ser helt klart fordelen.

Hvis alle bare skal bruke bøyene uten å betale, hadde ikke disse bøyene vært der. Hvis flere blir medlemmer blir det også flere bøyer! 450 kroner året er da ingenting i forhold til resten av utgiftene på båt.

 

Har man ikke råd til dette kan man da ligge langt unna disse jævla bøyene.

Redigert av Kristian_H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en prinsippiell side til dette, skal det være slik at en hvilken som helst forening kan legge ut bøyer i de beste uthavnene å således legge beslag på disse havnene for sine medlemmer??

 

Hvordan hadde det blitt om hver vik var overfylt av bøyer merket med reservert, privat, seilklubbditt og seilklubbdatt. Disse bøyene er en uting, enten må de være tilgjengelige for alle eller så må de fjernes. Ingen har rett til å leggge beslag på uthavnene på denne måten.

 

Når det er sagt så plages ikke jeg av dette, fint lite av slike bøyer her hvor jeg ferdes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...