Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Framtia skrev for 1 time siden:

komodo, skulle man bruke det resonnementet burde man forby også at båter ligger på sjøen (kanskje med unntak av vakre trebåter samt seilbåter uansett skrogmateriale):giggle:

 

Alt starter ett sted, som regel med en eller annen "fast installasjon" som skal gjøre det bare ørlite enklere. Noen bolter hist og pist, noen bøyer, noen brygger, så kommer dassene, så kommer søppeldunkene. 

 

Små steg, gjerne mange år i mellom. Men du har endret en uberørt bukt/natur til noe helt annet, og i sommermånedene har det gått fra en bukt hvor de få som ønsket det kunne finne seg en fredelig plass til ett fugleberg med masse trafikk med lukta av mannskit og rekeskall, alt etter vindretningen. 

 

Og resten av året står det tomt og som et grelt eksempel på misforstått tilrettelegging ved at man ødelegger det folk kommer ut i skjærgården for å oppsøke, mest mulig uberørt natur. 

-----------

Men ja, jeg er positiv til tiltak i skjærgården for tilrettelegging, der hvor stedet/området allerede er vesentlig preget av nyere menneskelig aktivitet og bruken er preget av helårsbruk, ikke er begrenset til kort sesong. 

 

Ønsker en tilrettelegging syns jeg en bør støtte businessen, arbeidsplassene og alt det positive gjestehavner gir, ikke flytte tilrettelegging ut i uberørt natur. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Pinkvin said:

Alt starter ett sted, som regel med en eller annen "fast installasjon" som skal gjøre det bare ørlite enklere. Noen bolter hist og pist, noen bøyer, noen brygger, så kommer dassene, så kommer søppeldunkene. 


..langbordene, og plutselig arkitekttegnede sovebrakker. Bramskjæra, Nevlunghavn. I dag.

Link to post
Share on other sites

Bjolbre skrev for 5 timer siden:

 

Du misforstår her. Den «berettigede interesse» det er snakk om, er eier eller brukers interesse i å bruke egne fortøyningsgreier, i vårt tilfelle bøyen. «Ulempen» vil være at den som har rett til bruk, ikke får anledning til dette. Når man bruker annen manns ting utover det eier tillater eller loven gir hjemmel for, vil jeg anta dette regelmessig vil måtte anses som «hensynsløst» eller «utilbørlig».

Nei jeg klarer ikke se den men samme kan det være. Man bør vel da i det minste kunne kreve at vimpelbåten dokumenterer sitt "eierskap" til bøya. En vimpel sier ingenting

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
SamH skrev 28 minutter siden:


..langbordene, og plutselig arkitekttegnede sovebrakker. Bramskjæra, Nevlunghavn. I dag.

 

Der var jeg med småbåter noen ganger i ungdommen, da var det kun "guds frie natur" der ute. Eneste skjærgården en kan nå med småbåter fra Nevlunghavn, og der har de altså klart å "bygge ut" i offentlig regi..... 

 

For det var ikke fint nok der fra før da kanskje?

 

Uff, blir litt fortvila når jeg hører sånt. 

 

Som det ble sagt, "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner".  Og de fleste "tilrettelagte uthavner" var jo en gang "guds frie natur". 

---

Er også umulig å si noe mot når alt blir gjort med gode intensjoner. Samtidig er det veldig naivt å tenke at alt som er gjort med gode intensjoner er ett gode, men det kan virke som om det er "gjengs forståelse". 

 

Det faktiske "godet" i skjærgården er og blir urørt natur. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er det noen som har oppdatering på dette?  Slik jeg ser det er det ingen endring i praksis med å legge bøyer til hinder for svaiing på eget anker til tross for at OF skriver at:

Sitat

Vi kommer også til å forsøke å få lagt ut bøyer der det av forskjellig årsaker ikke er mulig å bruke anker.

 https://www.oslofjorden.org/friluftsliv/svaiboyer-og-batliv/ 

 

Jeg lurer på å kjøpe vimpel for 2022, men har litt dårlig smak i munnen at jeg da skal bidra til

Sitat

 flere bøyer og vedlikehold av eksisterende

 

Det er også surt å måtte gi etter for bøllete opptreden med tvilsomt juridisk grunnlag fordi noen har kjøpt seg en vimpel. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Her har det rast inn noen tusen innlegg siden sist jeg engasjerte meg i tråden, i 2017, jeg har ikke lest igjennom alt ... men har gjort meg noen erfaringer fra Sverige i år.  Jeg har observert at det er relativt mange bøyer i Bohuslän.  Jeg har ved et par anledninger kommet i konlikt med bøyer (slik at bøya enten har begynt å dunke i skipssiden ved vindskifte, og/eller at jeg har vært nødt til å dra inn mer tau eller slippe ut mer tau slik at bøya kom litt på innsiden av svingradiusen min (med risiko for at ankertauet mitt skulle komme i konflikt med bøya).  I ett av tilfellene (utenfor Havstenssund, på innsiden av den lille holmen nordvest for Trossö) var det tilsynelatende ikke mulig å ligge ute med forsvarlig taulengde uten å få en svingradius som kom i konflikt med en av de tre bøyene der.  Det var problemfritt da jeg kom dit, ingen av bøyene var i bruk og jeg lå langt unna bøya.  Neste dag snudde vinden og det kom to båter med bøyeflagg og la seg til på de to andre bøyene.  Den nærmeste båten kom med en slengkommentar som kunne misforstås, så jeg måtte spørre hva han egentlig mente.  Han sa noe slikt som: "Vad gör ni när någon kommer for att använda den bojen där?", underforstått at hele området faktisk var privatisert, at medlemmer av bøyeorganisasjonen hadde fortrinnsrett der.  Jeg ble i litt dårlig humør, men jeg svarte bare smilende tilbake (som sant var): "ikke noe problem, vi skal dra snart uansett".

 

Når sant skal sies, ankringsområdene ved Trossö-Kalvön-Lindön er ganske enorme, det er ikke noe problem å finne seg en annen idyllisk plass å ankre opp, og akkurat på innsiden av den holmen er det dypt, og det hadde vel maksimalt vært plass til i underkant av to båter på svai for anker på det området hvor det ligger tre bøyer.

 

De observasjonene jeg gjorde meg i 2017 var vel noe slikt som dette:

 

Fordeler med bøyer:

 

* For enkelte av oss er det enklere å fortøye i bøye enn med anker

* En håndfull fastmonterte bøyer gjør mindre skader på sjøbunnen enn noen tusen oppankringer med tungt anker og kjetting.

* Dersom bøyene er lagt ut på en smart måte, så kan man teoretisk få plass til flere båter i en bøyehavn enn i en uthavn hvor alle ankrer opp med ulikt utstyr og ulike lengder til ankeret (særlig dersom det er dypt på stedet).

* Det er ikke alle steder det egner seg med oppankring, pga dybdeforhold eller grunnforhold, da kan bøyer være bedre enn å ligge for anker

 

Ulemper med bøyer:

 

* Dersom det blir for mange av dem, innebærer de en de-facto privatisering av uthavn (de som ikke har "bøyeflagg" fortrenges til fordel for de som har "bøyeflagg")

* Bøyer som ikke er i bruk svaier ikke signifikant, og en bøyefortøyd båt svaier på en helt annen måte enn en båt for anker - det medfører en viss "inkompatibilitet".  Man kan i teorien legge ankeret kloss inntil en annen båt dersom alle båtene har like taulengder ute, mens man må forsikre seg om at en bøye er helt utenfor svairadius.  Én enslig bøye i et ankringsområde kan altså legge beslag på et ganske signifikant svaiareal.

* Bøyene innebærer visuell forurensing, også når de ikke er i bruk.

* Man kan ikke nødvendigvis stole på en bøye man finner (men de ulike organisasjonene har grenser på båtstørrelse for bøyene sine og driver aktivt vedlikehold - så holder man seg innenfor de grensene som er gitt bør man være trygg).

* For oss som tidvis drar på langtur må man etterhvert være medlem av mange bøyeorganisasjoner dersom man skal ha rettmessig tilgang til alt av bøyer man kommer over.

* For enkelte av oss er det enklere å droppe et anker i sjøen enn å manøvrere seg inntil en fortøyningsbøye og få slengt et tau på den.

Link to post
Share on other sites

@tobixen: Enig i dine betrakninger m.h.t fordeler og ulemper. M.h.t. OFs praksis mener jeg at de ikke legger ut bøyene på en smart måte. I mange tilfeller er det en enslig bøye som ligger midt i en bukt med i utgangspunktet god plass og dybde for ankring på svai for flere båter. Om det er bevisst eller uvitenhet som gjør at de ikke følger sin egen intensjon om å legge ut bøyer der det av "forskjellig årsaker ikke er mulig å bruke ankerkan man lure på. Spørsmålet er også hvordan de tenker utviklingen skal gå videre? Hvis OF kan endre praksis i h.h.t. til den intensjonen hadde det vært mye bedre. 

Link to post
Share on other sites

For oss som ikke befinner oss i Oslofjorden virker det veldig rart at en forening kan privatisere et friluftsområde/ankringsområde på denne måten. Utrolig at det skal være så enkelt å frata allmennheten sine rettigheter i utmark. Snart er det vel knapt en bukt igjen uten bøyer som krever medlemsskap i et utall foreninger. Jeg kan ikke si at jeg liker utviklingen, det vil vel spre seg til resten av landet også med tiden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 49 minutter siden:

For oss som ikke befinner oss i Oslofjorden virker det veldig rart at en forening kan privatisere et friluftsområde/ankringsområde på denne måten. Utrolig at det skal være så enkelt å frata allmennheten sine rettigheter i utmark. Snart er det vel knapt en bukt igjen uten bøyer som krever medlemsskap i et utall foreninger. Jeg kan ikke si at jeg liker utviklingen, det vil vel spre seg til resten av landet også med tiden...

 

Oslofjordens Friluftsråd (OF), er ikke en forening, men et interkommunalt samarbeidsorgan rundt Oslofjorden, og "har som hovedoppgave å gjøre strender og andre områder tilgjengelige for alle, fremme friluftslivet og beskytte naturen ved kysten".

https://www.oslofjorden.org/om-oss/

 

OF gjør utvilsomt en bra jobb med å tilrettelegge for friluftsliv langs Oslofjorden, både med og uten båt. Men: det som er rart er at OF som et ledd i dette legger ut bøyer med krav om forhåndsbetaling og fortrinnsrett for vimpler, OG at disse bøyene til dels fortrenger de som ønsker å ligge på svai med eget anker. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

For oss som ikke befinner oss i Oslofjorden virker det veldig rart at en forening kan privatisere et friluftsområde/ankringsområde på denne måten. Utrolig at det skal være så enkelt å frata allmennheten sine rettigheter i utmark. Snart er det vel knapt en bukt igjen uten bøyer som krever medlemsskap i et utall foreninger. Jeg kan ikke si at jeg liker utviklingen, det vil vel spre seg til resten av landet også med tiden...

 

Helt enig med deg...men det gjelder disse "vimpel " bøyene...

Men dette er friluftsrådet sine bøyer, tilgjengelig for alle... er en del av de her på vestlandet også....egentlig greit nok, bare de ikke ødelegger svai plassene slik de diskuterer her...

 

Disse bøyene som krever medlemskap, kan derimot umulig være lovlige...

Slikt har vi heldigvis ikke her vest.. 😉👍

Link to post
Share on other sites

Jeg var i dialog med OF ved Martin Marvig Bak Pedersen i september 2019, og de har enda ikke lagt frem noen dokumentasjon for sine juridiske påstander mht denne ordningen. Han viste til at de hadde fått en jurist til å se på dette i 2007 og at det var et møte med KLD i 2015. Hans underlige påstand er at siden de ikke har hørt at det de driver med ikke er "riktig" så har de bare gått ut ifra at det er greit. De har ikke lagt frem noen form for dokumentasjon for påstandene og ikke gitt meg svar på hvordan jeg kan/kunne søke opp referat/dokumentasjon på de møter de hevder har funnet sted eller den juridiske "bestilling" de foretok i 2007. Jeg har purret de opp i dag, men regner med nok en gang å bli møtt med taushet, dessverre! Jeg har skriftlig dokumentasjon på hva jeg her nevner/viser til, bare sånn for ordens skyld, og har også informert dem om denne tråden/forumet.

 

Oppfølgning; Nevnte saksbehandler er i pappapermisjon så jeg har sendt mail til den som nå har ansvaret for disse bøyene og melder tilbake hvis/om det kommer noen form for svar/reaksjon!

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke bare bøyer som er kilden til så mye diskusjon, men at antallet båter har økt dramatisk. Det er uhyre sjelden å finne en ledig bøye om sommeren, likedan ligger det alltid båter på svai i de normale ankerplassene. Eksempler på steder du tidligere (for noen år siden) lå alene er Narvika og f.eks. Øst av Kommersøya. Tidligere lå du nesten alene, eller faktisk alene der, men nå er det ikke alltid så lett å få plass. Kampen om plassen blir stadig hardere siden antallet båter øker raskt. Det er en utvikling vi må forholde oss til og myndigheter og andre må tilpasse seg situasjonen. Dessuten er sesongen nå mye mye lengre enn før. Selv på vinteren møter du andre når du enten kommer til gjestehavner eller tror du blir alene på ei bøye (det er mulig å finne en ledig om vinteren). Så det er mye mer bruk av skjærgården nå enn før. Interessenter må tilpasse tilbud og tilrettelegging. En annen ting er at båtene blir større, før var 32 for en stor båt, nå er 60 fot en stor båt. Det betyr også gjestehavner og bøyer må tilpasses en stadig større båtpark. Vi ser den gamle kampen om ressursene.  

 

Ole

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det siste var en klok betraktning. 
 

Jeg har fast plass i kanalen i Moss, og er sjelden på tur i fellesferien. Orker ikke å komme til full havn, og måtte seile videre. Støy,mas og motorvræl preger den perioden i Oslofjorden. Det er faktisk langt fler fritidsbåter enn sjøfugl i Oslofjorden. Tilbake i kanalen har dessuten noen garantert tatt plassen min, og jeg må holde på med det ett par timer, før jeg er fortøyd ved mitt eget strømabbonement. Det siste gjør meg forøvrig ikke sur, da jeg jo ikke har merket plassen på noen måte.

 

Det fine er at man har fjorden nesten for seg selv 10 måneder i året. Det er også ganske koselig å sitte i båten om sommeren og se på millionene som kjører forbi. Gjorde ett raskt anslag på en av de varmeste, og beste dagene for noen uker siden. Skulle ikke forundre meg om vi rundet enn milliard. Får meg til å tenke på den litt ekstra dyre båten jeg observerte for noen år siden, med det velklingende navnet « Skatten Min»

 

En litt stor Rib med 3x400Hk utenbordsmotorer er vel det jeg husker best fra sesongen 2021. Da har man vel en båt til ett par millioner som hverken har toalett eller kaffetrakter. Fett nok…hver sin smak.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 15 timer siden:

 

Oslofjordens Friluftsråd (OF), er ikke en forening

 

Når de begynner å ta medlemskontigent for at man skal få lov til å ligge på bøyene deres kan de ikke oppfattes som annet enn en forening. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev 35 minutter siden:

Det er vel bare å legge seg til på bøya, vimpel eller ikke, så får man se hva konsekvensen blir? Noen snurte flaggtryner kan man da tåle?

 

Sant nok...

Men disse blå bøyene har vi også her vest...Bergen omland friluft.  Men de er tilgjengelig for alle, ingen krav til medlemskap, vimpel etc...

Er det de samme bøyene dere snakker om...?

 

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Duppe said:

 

De vil også kræsje inn i båten din som hendte med meg, så kanskje ikke noe hvis du har barn ombord.

Det vil jeg si var drastisk oppførsel. Om det var en overlagt handling går jeg ut i fra at du anmeldte, og at flaggtrynet fikk bot/erstatningsansvar?

Link to post
Share on other sites

Nei gjorde ikke, for da bølla fikk mer motstand enn han var vant til og jeg gikk for å hente telefonen for å filme, skjønte han det var best å stikke. Men angrer i ettertid på at jeg ikke fulgte etter og kjørte linja helt ut med anmeldelse, klage til foreningen hans og hele pakka.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...