Jump to content

Enkelt, lite og sertifikat fritt dykkerutstyr for å gå under båten


Erik

Recommended Posts

Det er ingen som helst prinsipiell forskjell på bruk av Seabreather og SCUBA sett i forhold til faremomenter med lungesprengning.

Folk som skal bruke Seabreather bør også ha opplæring i dykking!

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Luften i en pose vil ha samme trykk som omgivelsene, og under vann vil den dermed være komprimert. Helikoptervelten skjer jo ikke akkurat på de store dyp, så sjansen for å pådra seg en lungesprengning er i praksis veldig liten. Det er antakelig derfor det ikke ble nevnt.

 

Det å oppholde seg under vann er alltid forbundet med en viss rissiko, om man nå puster komprimert luft eller fridykker. Når man så introduserer arbeid i tillegg blir faremomentene mye større. Det er en grunn til at man ikke kan utføre arbeid under vann med sportsdykkersertifikat.

 

Om du nå går for fridykking eller dykkersertifikat, så husk at kunnskapene må holdes ved like. Det finnes alt for mange eksempler på folk som "bare" skal under vann å fikse noe, for aldri å komme opp igjenn.

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men finnes det statistikk på dykkerulykker der forulykkede ikke hadde lappen? Jeg har bare et lite inntrykk av at de fleste ulykkene skjer med dykkere som har "lappen". Mulig jeg har feil. Selv leste jeg boken og kjøpte tabellene, men tok lappen etter et par år da fylling av flasker ble et problem uten. Kan ikke si at PADI kurset ga meg mye av nytte. Men som andre sier,, ikke blås bobler under vann uten at du har satt deg inn i saken, det kan være fali, selv på grunna. Uansett hva du gjør, lån boka og les selv, så finner du fort ut om du vl ha kurset.

Link to post
Share on other sites

De pustelungene som brukes offshore er noe helt annet og er trygt. Der puster du dypt inn luft på overflata og puster denne ut og inn i posen. Det blir aldri mer luft i posen og du vet du fikk plass til all lufta i lungene i utgangspunktet. Problemet er at du vil bruke opp O2-andelen sannsynlig raskere enn reseptorene for pusterefleks/kvelning reagerer på CO2-nivået (kroppen senser kun CO2-mengde, ikke O2) hvis du bruker den over noe særlig tid.

 

Problemet oppstår hvis du trekker pusten under vann fra vilkårlig luftkilde, det være seg snorkel, pressluft eller omså dykkerklokke. Fyller du en ballong på 10m vil den på overflata få dobbelt volum. Derfor kan lungene dine sprenges og revne hvis du trekker pusten på 1-2m og holder den mens du går til overflata.Et annet moment er arbeid under vann. Typisk hvis du tar i trekker du pusten og spenner musklene, og dette er fryktelig dumt gjort hva angår dykking. For det første låser du luft i lungene, og bud nr 1 under vann med trykkluft er å aldri holde pusten. For det andre øker du oppdriften hvis du puster inn og kan da begynne stige hvis man ikke er påpasselig. Hvis du stiger med luft låst i lungene, og spesielt på grunt vann, bør du forvente at det kan gjøre vondt...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt OT, men finnes det statistikk på dykkerulykker der forulykkede ikke hadde lappen?

 

Naturlig nokk skjer de fleste ulykker med folk som har dykkersertifikat, av den enkle grunn at det gjelder de fleste som dykker. De fleste som er involvert i bilulykker har antakeligvis sertifikat.

Link to post
Share on other sites

Det ante meg at noen ville komme på den lure konklusjonen der :giggle: .

Spørsmålet var dustete stilt av meg :diving:

 

Jeg var ute etter om det fantes informasjon som sier noe om de som var utsatt for dykker relaterte ulykker hadde opplæring/lappen eller ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal bruke den til, men allikevel. Det er Norsk Folkehjelp som fører statistikken og det ser ikke ut til at de skiller på annet enn yrke og fritidsdykking. De har riktignok en ”ukjente årsaker” kategori, og der kan det nok ligge noen ”Reodor Felgen” bobleblåsere.

 

http://www.folkehjelp.no/drukning/

Link to post
Share on other sites

Mye morsom lesing her! skjønner det er mange her som ikke vet hva de snakker om...

Jo dypere du kommer jo høyere blir trykk i forhold til overflate luften --> ergo skal du puste under vann med luft fra overflaten må du øke trykket på pustelufta--> BINGO! du puster da komprimert luft! Potensielt farlig: JA

 

Så hvilke måter kan DIY utstyr og ingen trening resultere i en darwin award:

Drukning blir jo den over ordnede dødsårsaken, men hvordan vil dere komme dit.

Luftkutt-->panikk--> drukning setter jeg på delt 1. plass med at båtens bevegelser i sjøen slår deg i svime--> drukning

forurenset luft-->besivmelse--> drukning på 2. plass

På 3. plass setter alt som kommer av trykkforskjell.

Da har vi lungeproblemer og øre problemer

At problemer med lunga kan drepe deg skjønner de fleste, men hvis du ryker en trommehinne under vann med et medfølgende tilfelle av vertigo kan du fort bli så desorientert at du rett og slett mister kontrollen og drukner..

 

Men for all del kjør på vi trenger noen idioter til å dø på artige måter så jvi andre kan bruke det i oppdragelsen av våre barn...

Link to post
Share on other sites

Det ante meg at noen ville komme på den lure konklusjonen der :giggle: .

Spørsmålet var dustete stilt av meg :diving:

 

Jeg var ute etter om det fantes informasjon som sier noe om de som var utsatt for dykker relaterte ulykker hadde opplæring/lappen eller ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal bruke den til, men allikevel. Det er Norsk Folkehjelp som fører statistikken og det ser ikke ut til at de skiller på annet enn yrke og fritidsdykking. De har riktignok en ”ukjente årsaker” kategori, og der kan det nok ligge noen ”Reodor Felgen” bobleblåsere.

 

http://www.folkehjelp.no/drukning/

Dette er litt på siden av opprinnelig tema, men...

 

Mulig jeg har fortolket for meg selv, men min oppfatning av dykkeulykker er at det er to forhold som går igjen.

- Det ene er lite "dykketrim", som i enten uerfaren eller ikke dykket på lenge. Dessuten kan også redusert dagsform sorteres her.

- Det andre er ikke relevant erfaring/trening for gitte forhold (vær, bølger, strøm, mørke etc), rett og slett at man ikke mestrer de fysiske forholdene

 

Og ser en bort fra akkutt sykdom (infarkt, epilepsi etc), trykkfallssyke og trykk-skader (sprengte trommehinner, bihuler, lunger), så skjer de fleste ulykker med at dykker kommer opp med panikk, synker og drukner. Og i nært alle tilfeller er utstyret helt i orden, sjelden å høre om ulykker hvor en faktisk går tom for luft og drukner. Og mest idiotisk av alt; de aller fleste som drukner gjør det med blybeltet på seg i stedet for å ha droppet det.

 

Videre; dykking under båter gir mange C-momenter som kan være vanskelige, f.eks.

- oppdriftskontroll er absolutt vanskeligst på grunt vann

- bølgebevegelser merkes best her

- båten kan bevege seg og slå til deg

- det er fritt vann uten andre referansepunkt enn båten

- bruker man line kan den surre seg fast i ror/propeller

- du er under en båt og kan ikke stige rett opp til overflata hvis problemer

- dårlig sikt og skyggen av skroget kan gi nært null lys

 

 

Oppsummert; hvis du ikke har erfaring eller opplæring går du for maksimal risiko i følge statistikken uansett, og videre så legger du på de fleste risiko-moment du finner. Eneste positive er at du ikke får trykkfallssyke, så du slipper engste deg for den...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en god oppsummering, men vil legge til at mange ulykker er i kategorien "hårete dykking uten god nok sikkerhet". Utolig hvor raskt enkelte blir verdensmestre og tar alt for store sjanser.

 

Et dykkerkurs er både morsomt og lærerikt, og dykking uten er ren dumskap.

 

Sendt fra mobilen....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På sikt er det vel billigere å tryggere å slipsette båten innimellom! Jeg er veldig skeptisk til dykking! Her må man ha fullstendig kontroll på hva man driver med! Utstyr må være dobbeltsjekka og vel så det! tipp topp stand! En hyttenabo dykker en del og er erfaren. En kompis av han fikk dykkesyke da de dykket etter kamskjell en gang! Må si jeg har respekt for dykking..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Ja, i verste fall kan 70-80cm være nok så dykking med luft vil alltid være forbundet med fare.

 

Skal man jobbe under en båt har man andre ting å konsentrere seg om enn selve dykkingen, det krever derfor at man har erfaring så dykkingen går av seg selv..

Man risikerer å dunke masken borti noe slik at den blir fylt av vann, sikten kan fort bli minimal om båten ligger på grunt vann, noe den bør gjøre så man kan stå på bunnen.

I det hele tatt, dette er ingen god måte å starte dykkerkarrière på....

 

Ellers er det ikke noe krav om sertifikat for å dykke.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde tatt med en god kniv, trukket pusten dypt, gått ned under båten og kappet tauet. Evt i flere omganger om det er mye tau som skal av. Gjort det flere ganger selv, det er da ikke noe problem.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Rystende lesing i denne tråden! Takk til Halcyon som skriver det jeg ville skrevet!!

At det i utgangspunktet(!) ikke er straffbart å dykke uten sertifikat/opplæring betyr ikke at det er lurt. I Norge har vi ikke tradisjon for å sende regning på dyre redningsekspedisjoner, helikopter, ambulanse etc, når folk skader seg selv på de mest idiotiske måter. Setter man andres liv og helse i fare, derimot, så KAN det stille seg annerledes. Heri ligger altså at hvis man gjør noe man ikke kan, men som med egentlig burde forstått at man burde kunne før man ga seg i kast med det, så KAN det komme en regning og eventuelt straffeansvar i ettertid. Men lovverket er ikke så entydig, og som sagt, vi har ingen tradisjon for å gå etter idiotene som overlever. Dessverre kanskje?? Ref alskens hopping i fallskjerm i de villeste fjellvegger osv.

Dykking med komprimert luft uten adekvat opplæring kan godt sammenlignes med å hoppe i Trollveggen uten opplæring. Det KAN gå bra...

 

Fridykking er enkelt å mestre. De fleste klarer fint å komme seg under til propellen med en kniv og kappe litt tau. Jeg måtte selv under båten i helga. Forrige eier hadde montert ny sinkanode på akslingen, men latt den gamle sitte. Resultat: sinkrangle på akslingen og artige lyder under gange... vel, jeg har fridykket til 30 meter i varmere vann enn her hjemme, så litt bedre forutsetninger en de fleste snart-50-åringer har jeg nok. Men uoverkommelig er det da ikke.

 

Forøvrig, et PADI OWD tar ca to helger å gjøre unna (Hele helger. Glem alt annet. Du er rimelig sliten når du kommer hjem på kvelden...). Det koster normalt ca 4.000,- inkl alt. 80% av de som tar kurs er ute av dykkingen igjen etter noen år, dessverre. Vi andre har blitt igjen og tenker dykking-dykking-dykking 24/7... Det er forøvrig en glimrende aktivitet å kombinere med båtliv!! :D

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vel, jeg har skaffet meg dykkeutstyr for å ha en mulighet å fixe en propell full av tau, jeg liker godt fridykking, og en instruktør i dykke bransjen sa til meg at jeg hadde ikke behov for å lære pusteteknikk, ha fortalte meg noen triks og det fungerer helt utmerket, man bør bruke hodet så går det bra. Gleder meg.

Redigert av JeanneauØyvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt mulig du får det utmerket godt til, men på generelt grunnlag synes jeg det er en tåpelig idé. Og om ikke annet; dykkeutstyr er ikke beredskapsutstyr som står på lager til tilfeldig bruk. Ene er at utstyret må testes og brukes jevnt for å holdes ved like, andre er vel at du selv kanskje burde holdt dine ferdigheter ved like også. Dykking er på ingen måte vanskelig, og så lenge det går greit burde de fleste få til å kose seg under vann uten særlig instruksjon. Problemet er at det veldig fort ikke går greit lengre og da bør man ha litt ferdigheter og reflekser.

 

Ellers håper jeg du får tauet ditt i propellen nært til ei lun og fin brygge med 2-3m vanndyp maks med god sikt og fullt dagslys. Og helst at det bare er et kast eller fire om akslen. Hva instruktøren din sier får bli mellom dere, men pusteteknikk er i hovedsak noe fridykkere driver med. For dykking er det bare en ting som gjelder, pust rolig og jevnt hele tiden og for alt i hverden aldri hold pusten eller prøv å spare luft. Og jeg håper inderlig han nevnte noe om at jo grunnere du er jo farligere er tungt arbeid hvis du puster pressluft? Popp noen flak bobleplast og tenk over om du synes det er fin behandling av blærene i lungene dine. Sånn som kan skje om du er uheldig og ikke vet bedre.

 

Og egentlig vil jeg ikke anbefale deg å prøve, men om du først mener du skal være selvhjulpen og selvlært så prøv i det minste under svært kontrollerte forhold først hvordan ting er. Husk at sikt i Norge kan fint være ca null meter om du ikke er på de ytterste skjærene, ofte er det mørkt og kaldt, strømmer i vannet er vanlig og du må regne med du må jobbe i fritt vann. Og hvis Murphy er like snill med som han bruker være med meg antar jeg det vil være nok bølger og båten stamper og ruller så best den kan. Da er det ikke mye trivelig å være under en båt er en enkel oppsummering.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Meg bekjent skjedde en av de få ulykkene vi har hatt relatert til lungesprengning under frigjøring av tau fra propell. Men det var i grov sjø og dykkeren ble kastet opp og ned.

 

Om man, som flere har nevnt, legger båten på et stille sted og med en dybde som gjør at man kan stå når man jobber så er dette noe alle kan klare. Er også en fordel om bunnen består av sand, ikke slam. Og at det er litt strøm.

Selve jobben med å fjernet tauet er normalt fort gjort, men kan også være en krevende oppgave. Ble engang spurt om jeg kunne fjerne tau fra et seildrev.Det viste seg at de hadde kjørt lenge og tauet hadde smeltet til en stor solid nylon-klump. Måtte kuttes løs i små biter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk aldri fått tau i propellen etter mellom 40 - 50 års båtliv. Flaks? Ja, sikkert, men ikke bare det. Skulle uhellet være der, vil jeg i alle fall ikke sette livet på spill for å få det vekk, men heller leien noen kompetente personer til å gjøre det. Den største muligheten for at dette kan skje tror jeg er den merkelig praksis å ha jolla en 1/2 sjømil bak båten. I dag hvor det flest har gummijoller har det lite mening. Fanglinen bør være så kort att det ikke skal være mulig å få den i propellen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...