Jump to content

Tråden om Polar 20/22 snekkene.


LM 605

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Ser Polarboat, eller Polar-service som det nå heter, averterer alle sine modeller igjen på Finn.no, for salg . Firmaet gikk jo konkurs sent i fjor, men nå ser det jo ut som om der er full rulle igjen ? Hyggelig det, for det er jo en av de få gjenværende snekkeprodusenter som fremdeles holder stand, og liv i oss entusiaster som fremdeles liker denne båttypen.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Artig nykommer i fra Polar som har fått navnet " Polar 22 Open", i følge deres nye hjemmeside. Helt åpen snekke, (kalesje/havnepressenning kan leveres), m/ selv. lens dørk. Sikkert ypperlig til dagstur/hyttebåt/fiskebåt/ etc. Standard er Yanmar 3YM30 (29hk).

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Blåser liv i denne tråden igjen. Vi har både en Polar 20 og Polar 22. Polar 22 går suverent best i sjøen. Den tar bølgene bedre og det spruter mindre når det blåser. Men den har jo også lengre vannlinje, høyere fribord, bredere dollbord og lengre for- og akterdekk. Personlig synes jeg også at 22-foteren er penere å se på med sine 3 sidevinduer mot 20-foteren med sine 2 sidevinduer. Men her finnes det sikkert ulike meninger. Her er uansett min Polar 22 fra 1967 :-)

1 - Ruffen ved Skrata.PNG

Redigert av Muggebigge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
LM 605 skrev 5 minutter siden:

Mener skrogene er de samme som de alltid har vært. Det er vel innredningen pluss motorer, som er oppgradert en del opp i gjennom årene.

Takk for svar.

Ja det var det jeg også trodde, men har ikke funnet opplysninger om dette.  Har vurdert å kjøpe en en ,enten 20 el 22, å lage åpensnekke av. Eventuellt lage påklipsbare skjermer.  Forutsetningen er selvfølgelig at en finner en billig en å "gå løs på". Har også vært morsomt med elmotor. Har blitt stille og fint dette. Alt dette er foreløbig på tanke/planleggingstadiet.

Link to post
Share on other sites

Drister meg inn i denne tråden. Har en polar 22 fot fra 73. Glad i båten, men ikke i motoren som har sviktet meg helt foran sesongen. Står en yanmar 3gm 27 i den. Ifølge to forskjellige mekanikere er det ikke verdt å reparer på motoren. Så skal jeg på sjøen er det ny motor som gjelder visstnok.

 

Kjipt, emn jeg drikke klar til å gi opp båten så ny motor må den få. Derfor tenker jeg det er greit å spør dere som sikkert kjenner disse båtene godt om de forskjellige valgene seg har.

 

Første valg: Installere ny 3YM30AE m/KMP2-E1 Gir og B20 instrumentpanel, Kostnad rett rundt 100.000 ferdig montert. Egentlig galskap på en så gammel båt, samtidig er jo dette en båt jeg vil ha. Uansett, huff det svir.

 

Valg to: Ligger jo tilsvarende motor til det jeg har på finn.no. 35.000. Må få noen til å installere. Overslag tyder fort på rett rundt 50.000 da. Hvorfor skeptisk her. Var jo en ganske nyoverhalt motor jeg hadde som tok kvelden, mulig jeg bare var veldig uheldig, men blir jo litt skeptisk. I tillegg elsket jeg ikke akkurat støynivået på denne motoren i båten.

 

Valg 3. Kan få en fabrikkoverhalt "ny" Marna mb10 kjøpt og installert før sommeren. 60.000. Men alle jeg spør fraråder dette. Så litt redd, samtidig som jeg vet at dette er lyden jeg er ute etter. Men er kanskje ikke fornuftig verken med tanke på verdi eller sjansen for at ting skal gå galt.

 

Noen som har noen innspill til en stakkars forvirret sjel. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Blåser liv i denne tråden igjen jeg :thumbsup:

Kjøpte meg en -76 model Polar 20 i sommer. Båten er nydelig, med teak, kalesje og puter fra 2012.

Må si at jeg er førstegangs-båteier, så jeg er litt i gråsonene her.. :giggle:

Nå til vinteren har jeg tenkt å pusse opp båten fra topp til bunn. Litt pga fargen (gul-brun) som er veldig kjedelig... Ser nye båter er ganske hvite i forhold til min.

 

Her er planen for vinteren:

- Male hele skroget (fra vannlinje), male alt av plastdetaljer innvendig.

- Skifte ut alt av ledninger og legge opp på nytt

- Freshe opp teaken

- Skifte fenderlist (fra grå til sort)

- Skifte vindulister, da de gamle er morkne

 

For å være litt effektiv så tenker jeg å demontere vindskjerm og frakte denne hjem i garasjen for å pusse over den og skifte vindulister i løpet av vinteren. Båten skal stå ute for vinteropplag, så det er begrenset hva jeg får gjort med skrog før våren...

 

Er det noen som har gjort tilsvarende prosjekt og kan gi meg noen tips? Maling? Pussing av teak? Hvor bør jeg handle deler (Polar båt er dyre..)

 

(bildene under er fra finn annonsen)

IMG_7004.jpg

l_25266888.jpg

l_689327345.jpg

l_971355709.jpg

l_587902734.jpg

Redigert av Cato76 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke min Polar 20 lenger. Min båt ble jo kjøpt ny i fra Polarboat, så det var jo ikke akkurat noe "opp-pussnings-prosjekt". Hvis du kikker på finn.no., så ligger der et prakteksemplar av en opp-pusset Polar 20  til salgs hos Grimstad Bådsenter til kr. 239.000.- Dette er jo en 1977 mod., så alt er skiftet ut med nytt, kun skroget er orginalt. Dette er vel pusset ned, og sprøytlakkert. Så slik kan man få en gammel båt til å bli ny igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heisann, ny på forumet her! 


Blåser liv i tråden da jeg forhåpentligvis kan bli eier av en Polar snekke før sommeren setter inn. Er rett og slett ute etter Polar 22 fots oppussingsprosjekt, men det er fryktelig lite ute til salgs på finn for tiden. Vil markedet ta seg opp nå før sommeren?


Hvis det tilfeldigvis er noen her inne som ønsker å kvitte seg med et prosjekt eller kjenner noen som skal kvitte seg med en båt, så ta kontakt! (øst- og sørlandet)

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei
Jeg trenger hjelp. Jeg har i en god stund (har allerede gått noen år) jobbet med å sette istand et skrog til en Polar 20 som hadde fått omfattende skader. Nå begynner første del av prosjektet å nærme seg slutten. Jeg er i sluttfasen av gjenoppbyggingen av skroget. Jeg skal til å forme kjølen. Båten står i krybbe så det er en kamp med gravitasjonen dette. Dette er den første båten jeg har eiet så alt er nytt og ukjent. Jeg har heller ikke funnet en polar på land her i distriktet som jeg kunne ha sammenlignet med. 

Det jeg lurer på er detaljene på utformingen av kjølen. For meg ser det ut som den blir bredere i akter. Blir kjølen gradvis bredere fra baug til akter eller vier den seg ut midt på skroget eller lengere bak? 

Hvor "dyp" er kjølen? Hvor mye bygger den ut fra resten av skroget? 2-5-7cm? Mer? Ser kjølen blir betraktelig høyere i akter.

Kan noen hjelpe meg med tips til dette? Eller enda bedre har noen her en polar 20 på land med mulighet til å sende meg noen bilder av kjølen og hvordan den er utformet? Bredde og høyde/dybde. 

Neste steg blir å montere kjøljern. Har kjøljernet på polaren samme bredde langs hele kjølen?

På forhånd takk. Håper noen her kan hjelpe meg.

Her er gode råd dyre.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser Polar atter er kommet tilbake til Sørlandet med sine snekker. Venus Boats i Mandal skal igjen bygge og ferdigstille disse båtene slik de gjorde før Polar havnet i Polen. Tor Oftebro, Levi Kristiansen og Trond Aasulfsen står bak byggingen av Polar 20/22, og en elektrisk utgave av båten. Burde jo være en båt som kunne friste mange i disse tider, og at der kommer mange nye Polar båter igjen  å se i skjærgården .:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Cato76 skrev On 13.9.2019 at 14.57:

 

 

l_971355709.jpg

 

Kjenner jeg er spent på hvordan dette går/blir. Fin båt i utgangspunktet!

 

Vi kjøpte vår første for noen dager siden og gleder oss til sommeren. Er en 91-modell med Volvo Penta 2020. Fin båt, men jeg liker av en eller annen grunn rattet på de eldre modellene bedre.
 

Du skal ikke tilfeldigvis bytte ditt? Eller vet hvor man kan få tak i et slikt?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det ble ikke gjort så mye i vinter, da helgene heller gikk til å stå på nedoverski :) Nå har jeg holdt på noen uker,  og jeg har fått pusset ned hele båten utvendig. Det gikk bra med en god eksentersliper, og ca 100 pussepapir... Nå gjenstår en dag eller to med innvendig puss. Tar kun de områdene som er helt slette. Etter pussingen er ferdig blir det å gå over med høytrykksspyler og kraftvask. Jeg skal sette inn en dreneringsplugg i bunn av kjølsiden, slik at jeg får ut vann ved spyling. Denne pluggen kan være grei å skru ut ved vinterlagring, slik at ikke vann i kjølen fryser.. (gikk for lenseplugg fra Biltema på 33mm - https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/lenseplugger/lenseplugg-2000020423

 

Når alt er rengjort så blir det å sparkle skader, for så å grunne med 2-komponent. Planen er å male båten med Biltemas 2-K polyuretanlakk med rulle. Spørsmålet er om jeg skal gå for off-white eller hvit farge...? Er litt redd for at hvit blir alt for hvit, men at off-white blir for gul/brun igjen... Noen som har erfaringer med disse fargene, evt bilde? 

 

Jeg har forresten en lys grå fenderlist som jeg tenker å legge på finn.no. Dersom noen er interesserte kan de sende meg en mld. Fenderlisten er tilpasset polar 20 og er sveiset (altså ingen behov for skjøtestykke). 

IMG_8383.jpg

IMG_8577.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Status så langt med båten er at jeg har fått malt motoren med en nytt strøk med den originale Marna/Volvo Penta grønnfargen. Synest det ble bra! Gikk over hele båten og sparklet tidligere synder. Neste blir å pusse ned og evt fylle på med sparkel dersom det er behov, så komme i gang med grunning. 

Oppusset.png

IMG_8726.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Ble dessverre lite tid til oppdateringer her, da tiden måtte brukes på båten :) 

Uansett, båten er sjøsatt og jeg er veldig fornøyd med resultatet! Ser jo nesten ny ut ;) 

Den store bekymringen - vinduslister - gikk som en lek. Takk til Google og andre som har bidratt her inne til at jeg fikk det til! 

 

Ett lite spørsmål.. Jeg har en Marna MB10A motor som går som en klokke, men jeg synes det kommer litt vel mye hvit eksos ut enn hva som burde være normalen.. Noen som vet hva dette kan skyldes? IMG_9097.JPG.f58f9425d90f4a411f9752dd8718e407.JPG

IMG_9102.JPG.f2b77dedf8c99990ca631c96d0709954.JPG

IMG_9104.JPG.befac52c3a1fbe3f368d468453c84cc8.JPG

IMG_9108.JPG.85003615216f737dbb92afc686560259.JPG

Link to post
Share on other sites

Ble riktig så flott dette jo!

 

Angåeende hvit røyk så ville jeg ha begynt med å sjekke blandebendet. Om det er nesten tett kommer vannet gjerne ut mer som damp enn i flytende form. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

God dag folkens! Ny her, så håper jeg spør på riktig plass:)

Jeg har en Polar 20 2012 mod som tar inn vanvittige mengder vann, på land(!)

Fikk sydd ny kalesje i fjor og har vært nede i båten i pøsregn med lommelykt for å se om jeg kunne se noe, men til ingen nytte. Var der sist for ei uke siden og nå sto vannet godt opp på batteriet. 
 Noen som har hatt det samme problemet? Tør liksom ikke pakke den inn før jeg har fikset det, selv om jeg regner med en god presenning vil løse problemet. Men så æ det på an igjen te neste år... 

mvh Rune 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...