Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Takker for opplysningene, Medusa - de er til stor hjelp. Ang. Holmen, så ser jeg av et rimelig ferskt sjøkart at disse steinene fremdeles er merket av, men antok at forsvaret hadde fjernet dem i ettertid.

 

Og til dere alle andre med flotte bilder: Det blir nok noen turer sørover i Troms også. Bildene frister! :smiley: For et flott fylke vi har!!

Link to post
Share on other sites

Busterx nevner Malangen lenger opp i tråden og jeg vil legge til at det er 2 småbåthavner der som også har gjesteplasser, Målsnes Båthavn og Sand båthavn. I tillegg til Malangen brygge kan man benytte flytebrygga på Norbynes og spise/drikke der også. Fin og trygg plass å ligge på svai er det innenfor Hjertøya innerst i Stålvikbotn. Legger ut bilder...

 

 

 

 

Målsnes småbåthavn. Fin og rolig plass med mulighet for å ladde batteri, bunkre vann og tenne bål. Vindutsatt.

e01.jpg

 

 

 

 

Sand båthavn. Trygg for det meste av vær, men trang og lita og man ligger ikke usjenert her.

e02.jpg

 

 

 

 

Malangen brygge..

e03.jpg

 

 

 

 

Norbynes..

e04.jpg

 

 

 

 

Hjertøya. Her ligger man trygt og godt, og kan kose seg med et bål i sene nattetimer...

e05.jpg

Link to post
Share on other sites

Følgende butikker med bensinpumper ligger i ganske umiddelbar nærhet til en tilgjengelig brygge:

Butikken på Mortenhals (brygga er ikke så småbåtvennlig, men det går)

Sand Handel (rett ovenfor Sand Småbåthavn)

Coopen på Mestervik. Kortautomat. (grei kai, 5 minutt å gå).

Hvordan det er på andre siden ut gjennom fjorden mht. dette veit jeg ikke.

 

I tillegg har Vikran Småbåthavn gjestebrygge, landstrøm og dieselpumpe. Lun og beskyttet havn. Havna ligger ved det gamle fergeleiet på Malangshalvøysiden av Rya ("Lillestraumen").

 

Hjertøya er nevnt. Vil også nevne Spilderøya med fine landingsforhold. Mesterøya og Forøya har jeg bare seilt forbi. Ryøya (ikke Malangen, men...) er bebodd av moskus som ikke er begeistra for besøk. Man kan heller gå inn Lillestraumen og beskue dem fra sjøen. De holder seg mye på gressflekkene på den siden, samt på jordet ved selve gården.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I småbåthavna på Vikran tør jeg ikke gå inn med min båt, meget grunnt.

Tromsø Båtforrening har lagt ut en flytebrygge i Lillestraumen i ei vik på Ryøya. Den ligger på svai og er ikke landfast, av naturlige grunner. Her tror jeg man kan ligge i alt slags vær, og det hender vi er der hele helga. Moskusen er snart en "saga blott", og det skal bli fint å benytte Ryøya til båling, flott som den er.

 

 

 

 

Småbåthavna på Vikran.

f01.jpg

 

 

 

 

 

Flytebrygga i Lillestraumen. Bildet er tatt fra Ryøya for noen år siden. Brygga er flyttet mye nærmere mot land på Ryøya nå.

f02.jpg

 

 

 

 

Ryøya i bakrunn.

f03.jpg

 

 

 

 

 

Moskusen.

f04.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg får innlede helga med å slå et slag for Slottsforvalter Georg og Kråkeslottet hans. Plassert ved ei par-hundre meter lang sandstrand nord av Skaland (Bøvær). Ligger i Bergsfjorden, yttersiden av Senja. Vis à vis Hamn (nesten).

Her arrangeres et utvalg festivaler gjennom året, hvor Kråkeslottfestivalen nok er den mest kjente. Ellers i året er huset mulig å leie for ulike arrangement, alt skreddersys :thumbsup:

Ettersom dette er et gammelt fiskemottak er det kai der per dags dato, dog ingen flytebrygge å snakke høyt om. Sandbunn forøvrig, men med mindre man har den værste kæbinkruseren bør det gå greit å legge til og ankre opp med litt oppfinnsomhet. Seilbåter er jeg litt mer usikker på...

Bergsfjorden forøvrig er ei paddemark om du beveger deg utenfor leia, og forholdene kan naturlig nok bli ganske røffe.

 

natur1.jpg

 

slottet7.jpg

 

http://www.krakeslott.no/

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Tidligere i tråden fortalte jeg om Breivika på Rebbenesøy, og jeg fikk lyst å legge ut noen bilder herfra. Det første bilde er fra Engvik i Løksfjord, noen nes før man kommer til Breivika sørfra. Det kan være greit å fortelle at her er den eneste butikken i mils omkrets. Man kan legge seg til kaia eller flytebrygga som vi har gjort på bildet.

 

 

 

 

Engvik.

g01.jpg

 

 

 

 

Breivika.

g03.jpg

 

 

 

 

Utenfor Breivika er det stort sett åpent hav.

g04.jpg

 

 

 

 

Det er ikke hver dag at storhavet er så rolig å innbydende som denne augustdagen. Sola hadde stekt noen dager, så badetemperaturen var ikke så ille.

g05.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sitter og ser ut ruta fra kontoret, sola skinner (og varmer!), ikke et vindpust! Vakkert!
Dessverre er min båt fryst fast på innlandet... Er det noen med stor varm garasje i Tromsø-området som tar på seg oppgaven med å tine båten min? :giggle:

Jeg betaler i ankerdram... Eventuelt i grillpølser på Hekkingen om dette været holder seg.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Flott trpåd og fine bilder!!! Da jeg var i Marinen på Hauk klasse MTB var vi rundt om alle stder langs kysten i nordland troms og finnmark! masse hærlige plasser, gjennom trange sund der vi kjendte virvlene fra propellene slå opp i skroget igjen hehe... vi gikk masse mellom Tromsø - Harstad Sommarøy, Kvaløya, Senja... masse flotte plasser og mye fin natur!! hadde likt å gått med egen båt!! kan jo hovedledene i blinde stort sett hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ser i dagens Nordlys at Rya Marina AS ved Åge Gerhardsen annonserer med båtplasser til salgs.

De er i ferd med ferdistillelse av første byggetrinn av et tilsynelatende ganske brukbart anlegg i Rystraumen med servicebygg, bølgedempere og oppstillingsplasser på land ut over båtplasser med strøm og vann. Dette er plasser man kjøper og eier, ikke leier gjennom medlemskap i ei båtforening slik man er vant med her nordpå.

Link to post
Share on other sites

Siden der er Åge Gerhardsen m.fl. som står bak vil jeg tro det blir et sted mellom lokalene til Rya Produkter og det gamle fergeleiet på Larseng.

I annonseringen de har gått ut med oppfordres folk til å ta kontakt på de samme numrene som man finner om man søker på Rya Marina AS

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Tromsø og nærområdet tror jeg stort sett alle marinaer er selveid, med unntak av den eldste som er småbåthavna i Tromsdalen. Jeg har selv havn på Skattøra marina og jeg tror det samme gjelder havnene rundt sentrum. Også i Eidkjosen, Ersfjord og den nye flotte havna i Kaldfjord mener jeg er selveie.

Hører gjerne om jeg tar feil...

Link to post
Share on other sites

I og rundt de største byene er det nok riktig at mange småbåthavner/marinaer er selveier. når du kommer litt utenfor er det ofte ei forening som har bygget havn mer eller mindre på dugnad.

Et ganske bynært eksempel om man tar utgangspunkt i Tromsø er f.eks. Vikran småbåthavn.

Der skal de visst i gang med en forholdsvis stor oppgradering nå.

Link to post
Share on other sites

Er det mudring som trengs? Trodde det var den "skallen" som står mer eller mindre midt i innseilinga som skaper problemer?

Ser at det ligger båter (sjarker) av brukbar størrelse der inne. Gjorde det ihvertfall sist jeg kjørte forbi, men var ennå imens ferga gikk.

 

Vet ikke spesifikt hva som skal gjøres, men forstod det som at det er en del oppgraderinger som skal settes igang i selve havna. Ut over det skal de bl.a. få bygget en ny oppsettvogn for de største båtene.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heldiggrisen keno, som har tatt båten i bruk allerede nå. Skulle gjerne vært på båttur på innersida Kvaløya og kanskje tatt en kikk på den nye marinaen som ble diskutert nylig her. Men min båt ligger innesnødd og i en nediset marina i Kaldfjorden. Må nok bort i "min" marina og måkke snø av båten i morgen, så kraftig som det har snødd de siste dagene.

 

Og til dere som har diskutert den nye marinaen: Har dere koordinatene til den? Hadde vært interessant å kikke på Garmin-kartet (Homeport) hvordan forholdene er der.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Må visst korrigere meg selv her. Mulig jeg har misforstått noe vesentlig i forbindelse med annonseringa av Rya Marina jeg leste, men det var null, nix og nada som minnet om noen slags ny småbåthavn på strekningen Larseng, Rystraumen, Straumsbukta da jeg gikk sørover i går.

Var ellers en artig tur med en helsikes straumskavl i Tromsøysundet, for ikke å snakke om på sørsia Rya. Traff nok dårlig med tiden og vindretning.

Malangen lå som et speil. Inne i fjorden (som står full av stortorsk) er det mye skjellis.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten at jeg vet så mye, så lurer jeg på om det bare er i planfasen og at første spadetak ikke har begynt? Fikk vel bare nettopp tillatelse ute ved Rya til å begynne?

Forøvrig, kjørte over tromsøbrua igår ettermiddag og det var en hel haug med båter på nordøst-siden av øya, er det noe seilas som har begynt / passert?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte noen spe rykter i fjor om en marina i nærheten av Larseng-Rya, og jeg sjekket noen mil med strandsone i området Larseng-Rya uten å finne tegn til liv. Men på Internett ser jeg av min etterretning at firmaet som skal stå bak er ganske nylig stiftet. Heller ikke på noen kart finner jeg antydning til småbåthavn der borte. Dog har jeg ikke sjekket kommunale instanser / byggetillatelser e.l.

 

I og med at firmaet er stiftet (10.07.2012) med 30 tusen i aksjekapital antar jeg at foretaket er i finansieringsfasen, evn. planleggingsfasen. Å bygge en marina er vel neppe gjort over natta.

http://purehelp.com/company/details/ryamarinaas/998714788 .

Link to post
Share on other sites

Tasle. Det jeg skrev omkring marinaen var basert på en forholdsvis detaljert annonse de hadde i Nordlys for noen uker siden.

Som jeg skriver så er det mulig jeg har misforstått, men ordlyden i annonsen fikk meg til å tro at dette var et prosjekt som var godt i gang.

 

Og det er det sikkert. Er vel et langt lerret som skal blekes innen det skjer noe synlig i fjæra.

 

EDIT: Apper er fine greier. Var og kikket i avisen for den 23.3.13, og annonsen sier følgende:

"Småbåthavnen i Rya er snart ferdig. Rya Marina ligger lunt til ved Rystrømmen. Havnen er beskyttet av bølgedempere."

Også er det en grei beskrivelse av hva som planlegges, før de skriver at "Utriggerne har opplegg for strøm og vann ved hovedkai."

 

Får kikke litt nøyere neste gang man går forbi. Kikket ikke inn i bukta ved Straumhella, men det tilhører vel Arbeiderforeningen.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...