Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Mer "reklame" derfra, av Oddgeir sitt famtastiske program :-) De er innom også Steinavær, ganske frisk tur med båten full av pensjonister (selv om været de hadde var litt mer uskyldig enn hva vi opplevde på tur ut dit, med midnattsola skinnende).

http://tv.nrk.no/serie/der-ingen-skulle-tru-at-nokon-kunne-bu/DKMR50000211/
 

Link to post
Share on other sites

Joda jeg hilste på Olaug da jeg var iland der for noen få år siden. Og Einar på Valhall kjenner jeg. Han er RIB-vant :wink:

Jeg var innom Steinavær sommeren 2016 for første gang pussig nok. Men i maksvær, som det vel heter.

Første gang jeg var på Meløyvær høsten 2001 ble vi kjeppjaget vekk fra stranda av forsvaret.. like etter at bildet under ble tatt.

Det var noen dager etter 11. september. Mørebas 17 med Honda BF50 :giggle:

 

P2120096.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fine dager nå, tiner så det hyler og lyset varer til langt utpå kvelden. Ikke tvil om hva som er i anmarsj!

Litt oppgradering for årets sesong.

20180412_220125.jpg.68bcae01827a75da107498617a395196.jpg

Dobbel skjerm, 2 x Lowrance HDS 9 gen 2 i nettverk. I forbindelse med det må konsollen endres noe. Så glassfiberstøyping er påbegynt... Så får vi se om det blir brukanes.

 

Vurderer også en Lewmar CWR400 ankervinsj med fjernkontroll for å forenkle litt prosessen med å fortøye i uthavn som jeg gjør endel av gjennom sesongen... Finner lite tester og info om vinsjen, så må tenke litt først.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har fått en henvendelse fra en engelskmann som skal på seiltur til Svalbard, planen er å legge båten i vinteropplag i Tromsø, fra august og til våren, enten på sjøen eller på land. Båten er 12 m lang med 3/4 kjøl og 18 tonn vekt, stålbåt.

Antar at det sikreste er å lagre båten på land, skal den ligge i opplag på sjøen må man jo han folk til å ha oppsyn med den.

Spørsmålet er hvilke marinaer, båthavner, eller havnevesen driver med vinteropplag av seilbåter i Tromsøområdet?

Forresten, hva med ex marinebasen Olavsvern, er det mulig å få vinter opplag på sjøen, under tak med masta oppe? ;-)

På forhånd takk for svar  

 

Link to post
Share on other sites

Ligger vel flest på land på Skattøra. Noen hos Astor i Eidkjosen også, men tror ikke det har stått noen av den størrelsen der over vinteren. Olavsvern tilbyr vinterlagring i de gamle u-båt dokkene, men da må masten ned, er ikke sjangs til å komme inn med den oppe. Tror ikke jeg ville satset på å overvintre i sjøen på Olavsvern uten at noen passet godt på båten, drar ganske godt der innimellom.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 20 minutter siden:

Da meldes det opp mot 20 grader i Harstad så da er det vel bare å prøve å få sjøsatt baljen :saint:

 

https://www.ht.no/nyheter/2018/05/07/Nå-kan-du-glede-deg-Det-blir-nesten-20-grader-i-Harstad-16651446.ece

Ikke utpå enda!? Makan.

 

Kjapp tur til Finnsnes for å få noen signaturer og delta på jobbfest. Første tur med dobbelmontasje av kartplottere i nettverk.

20180501_095105.jpg.3cacabcba72bfd1c4ee8f23e8bbfda7d.jpg

 

 

Ute og plukket søppel på den omsider Moskusfrie øya Rya nå på lørdag

received_10160227266110109.jpeg.540882c969f86fc40a2283789b8e0a0a.jpeg

Link to post
Share on other sites

Cebu skrev for 17 timer siden:

Har fått en henvendelse fra en engelskmann som skal på seiltur til Svalbard, planen er å legge båten i vinteropplag i Tromsø, fra august og til våren, enten på sjøen eller på land. Båten er 12 m lang med 3/4 kjøl og 18 tonn vekt, stålbåt.

Antar at det sikreste er å lagre båten på land, skal den ligge i opplag på sjøen må man jo han folk til å ha oppsyn med den.

Spørsmålet er hvilke marinaer, båthavner, eller havnevesen driver med vinteropplag av seilbåter i Tromsøområdet?

Forresten, hva med ex marinebasen Olavsvern, er det mulig å få vinter opplag på sjøen, under tak med masta oppe? ;-)

På forhånd takk for svar  

 

På min sejltur i 34 fods - 5t sejlbåd overvintrede min båd i Skattøra Marina.

Til min store overraskelse, blev jeg anbefalet at lade båden ligge i vandet.
Vi har jo mere is i vores danske havne end man har i Troms  ;-) ...12-484-PICT2335.JPG.b0e61705cadec70adc148e19feff89a8.JPG
Jeg var meget tilfreds med service fra havnens personale og stabil el-forsyning.

Dertil kom, at jeg kunne benytte et stort frostfrit lager til meget af bådens indhold.

Link to post
Share on other sites

Flemming Torp, takk for infoen, skal bringe den videre til min skotske "oppdragsgiver". Hvor lenge varte vinteropplaget? I dette tilfellet tror jeg det er fra august til april mai, og da spørs om ikke det er like godt å ta båten opp. Han må jo ha en slipping likevel, før de fortsetter turen om våren. På den annen side er det jo greitt å ha båten på sjøen, så kan de ta seg et Nordlys & Whale watching cruise midt på vinteren, og ellers ha full fleksibilitet mht bruk av  båten...

 

 

Link to post
Share on other sites

Har vært litt sløv med å oppdatere her inne. Vi har hatt noen fine turer i år, sesongen begynte 2. Januar, tiden flyr og nå er det mai.

 

I dag har vi vært på Finnsnes og hentet nye madrasser og puter til båten. Vi brukte 2.5 timer hver vei, og det er koselig nok, da får man drukket kaffe og spist litt underveis. Vi har slått litt på stortromma når det gjelder valg av materiale, men vi vil sove godt. Vi har valgt veldig gode madrasser, de er faste og fine. Vi valgte lin til trekk. Det skal være holdbart og slitesterkt. Farge er valg for å få det lyst samtidig som vi vil tåle litt flekker uten at det blir for skjemmende. Vi valgte et avstandsfilter av nylon til å ha under madrassene istedenfor spiler. Dette er lett å ta vekk, gir ekstra tykkelse til madrassene og god lufting. Vi har bare grovskåret det, finskjæring blir gjort om noen dager.

 

NordNorge går litt fortere enn oss og passerte oss rett før vi kom til Finnsnes.

20180508_104831.jpg.1ad2b77cf36c18dcac2c5073399993d1.jpg

 

 

Sofa babord side. Når ryggstøtten blir slått opp blir dette en hengekøye og en dobbeltseng.

20180508_140729.jpg.d2e43d44abca99a57d16ec4620d1f6c4.jpg

 

Sofa styrbord side.

20180508_140739.jpg.16da1dc95c2e0b5f1909e11e43daff07.jpg

 

Jeg fikk ikke noe bra bilde av forpiggen, det ble liggende for mye rot og tull der. Bildene ser ikke bra ut. Når vi er kommet litt lengre skal jeg ta bedre bilder. Men man kan se hvordan det blir, og man får se det stoffet som skal være under madrassene for å gi lufting.

20180508_140812.jpg.875525f1468499d713770ab01ff72304.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo en oppgradering. Vi fikk også tatt mål til ny kalesje. Den gamle er egentlig i god stand, men vi liker ikke fargen og vi vil ha mer vinduer. Vi har bestilt vinduer rundt hele samt at den skal være todelt. Da har vi mulighet til å ta av halve og få litt mer cockpit med tak uten å ha full kalesje oppe.

 

Vi gjør om på stengene som holder den oppe, nye fester er allerede satt på plass. Åpninger for utgang blir også lagt om for å gi lettere adkomst og enklere tilgang til vinjser og pullerter når vi seiler med kalesjen oppe.

 

Vi skal inn til Finnsnes på fredag og velge stoff til kalesjen. Arbeidet gjøres av firmaet Seil og Mesan. Det er de samme som har levert madrassene. Det er forsåvidt første gang de lager madrasser, og de tenker på å starte mer aktivt med det. Jeg tror han likte jobben. Vi er foreløbig veldig fornøyd med jobben.

Link to post
Share on other sites

Cebu skrev for 3 timer siden:

Flemming Torp, takk for infoen, skal bringe den videre til min skotske "oppdragsgiver". Hvor lenge varte vinteropplaget? I dette tilfellet tror jeg det er fra august til april mai, og da spørs om ikke det er like godt å ta båten opp. Han må jo ha en slipping likevel, før de fortsetter turen om våren. På den annen side er det jo greitt å ha båten på sjøen, så kan de ta seg et Nordlys & Whale watching cruise midt på vinteren, og ellers ha full fleksibilitet mht bruk av  båten...

 

 

Da jeg havde rundet Magerøy i begyndelsen af september 2012, kom jeg til Skattøra Marina omkring den 10. september. Jeg valgte at lade båden ligge i vandet. (Det var også væsentligt dyrere at få båden på land - husk jeg er en fattig dansker ... :rolleyes:). Købte en olieovn, som holdt båden frostfri, så jeg ikke frostsikrede skroggennemføringerne eller vandtanken eller motoren. Strømforsyningen var meget stabil.:thumbsup:

Jeg kunne flytte det, jeg ville ud af båden og op til et lager, havnen disponerer over.
Personalet var meget hjælpsomme - skovlede sneen væk fra båden - og holdt den under opsyn.
Efter ca. 9 måneder i Danmark, kom jeg tilbage til Skattøra Marina medio juni 2013, hvor alt var i fineste orden. :clap:12-482-PICT2333.JPG.405f9c34a1c35de50313d1fa2e6c3df8.JPG

Ingen fugtproblemer i båden. Jeg valgte IKKE at tage et bådløft. Syntes det var for dyrt.

Der var heller ikke så meget "snask" på bunden. Jeg bruger International VC 17, som var ganske effektivt og da jeg kom hjem til Danmark i september 2013, var det nemt at spule af med højtryksrenseren.

 

En anden danske sejler fortalte mig, at priserne i Skattøra Marina var steget en del, så han valgte i stedet Harstad som "vinterhavn" i 2015, men jeg var meget godt tilfreds med servicen i Skattøra.

Link to post
Share on other sites

Helt sinnssykt, nydelig. Du får bruke gammelbåten så mye du kan nå disse dagene før du drar og henter den nye. Skal vist bli pent i helga også, men ikke like fint som det er nå.

 

Jeg har brukt dagen i båten. Har byttet olje i dag, i morgen er det til Finnsnes og få tak i oljefilter. Jeg får ikke opp oljetrykket, ligger rundt 2 bar. Ikke bra, det er jo en splitter ny motor. Det er tragisk å ha landligge når været er slik som nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...