Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Nydelig, fine bilder. Når jeg ser hva du tilbakelegger på en dag blir jeg litt misunnelig.

Det har vært en nydelig dag her også. Sola kom nok litt brått på, jeg stod og solgte vafler i båthamna og kan vel kalles Tormod den røde nå. Neste helg kommer ungen hjem og da tror jeg vi ankrer opp på Tranøy og tilbringer helga der.

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 9 minutter siden:

Er det båthavn på Karlsøya? Nå er festivalen over så da anser jeg øya som relativ trygg å besøke :giggle:

 

Stor og fin flytebrygge der. Bygdelaget som eier den, men Latvierne har også en liten eierpart i den. Men det er helt greit å ligge der.

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 47 minutter siden:

 

Stor og fin flytebrygge der. Bygdelaget som eier den, men Latvierne har også en liten eierpart i den. Men det er helt greit å ligge der.

 

Perfekt, takk for svar! Vurderer å gå dit imorgen, for å sykle litt på øya.

 

Fint i landsdelen for tiden!

20180702_121650.jpg.9b62eb9d60b274665821003576b5b12f.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Går skogsveg forbi prestegården og videre østover. Vet ikke om den går helt til lykta, men i alle fall til noen hytter rett før. Så går det veg over til Sandvika, på baksiden mot vannøya. Vestover har jeg aldri vært men tror det skal gå greit å sykle der også.

 

Redigert

Så kommer du deg selvsagt til Vetten, tror jeg den heter. Øyas høyeste punkt.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 49 minutter siden:

 

Oi såpass, var det plass til så mange på den lille flytebrygga :giggle: Regner med det var god stemning kaia!

 

Yes, så lå det flere ved ds kaia. Var nok den varmeste kvelden jeg har opplevd der ute. Var oppe halv seks og da var det ennå noen som holdt på :) Den derre båtforeninga er et støyende gjeng, så jeg prøver i det lengste å ligge lengst mulig unna dem. Men noen ganger er det teknisk vanskelig :giggle:

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en liten tur på besøk hos kjellg for inspisering av fartøyet og test av DSC-koblingene våre har jeg litt kontortid ombord. Gøemte selvfølgelig noen ledninger hjemme som gjorde Raspberry-lekingen litt amputert, men det får så være.

 

Jeg må kjøre en ny test mot deg Kjellg på et tidspunkt. Så er du advart om det begynner å hyle ombord ?

Fin dag idag og altså, mye båter på havet og folk i båthavna.

 

20180713_144151.jpg.fb247b62c2206979c00d5eba5b8c0649.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 1 time siden:

No problem. Var koselig å endelig hilse på deg. Tror nesten jeg også må få lov til å teste DSC litt mere ut :wink:

 

Flott! Hyggelig å hilse på.

 

Midtpinne skrev 1 time siden:

Jeg skrudde på VHF-en i morges og jaggu begynte den å hyle etter en stund. Men jeg rakk ikke se hva det var. Siden jeg sitter på jobb skrudde jeg den av igjen.

 

Kan ha vært kystradioen? Stort sett bare de som prater :) Min hyler gærning også om den mister GPS-posisjonen. Eller, at det kommer et DSC-oppkall. Da blir det full alarm ombord :giggle:

Måtte endre GPS-feeden fra kartplotter til AIS av den årsak. Skjedde noen ganger at jeg skrudde av plotter men lot vhf stå på. Hopper i land og plutselig er det full holoy i båten..

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Regner med det var GPS, kanskje den stod slik at den ikke fikk inn noe. Slo den bare på siden jeg tok den fram for å være sikker på at den var fulladet. 

 

Vi drar til Tranøydagene sent i kveld. Vi har gått inn der på fjære tidligere, men vi vil gjerne gå inn på flo da det føles mye bedre for kapteinen som kan være et rent mareritt av et nervevrak dersom han føler seg utrygg. Tema i år er død og begravelse i eldre tider, det gleder jeg meg litt til. Ellers skipper vi nok gudstjenestene og bare koser oss. Dette blir bra, dette er en helg jeg gleder meg til hvert år. Nå ser det kanskje ut som vi bare drar til Tranøy hele tiden, og det kan jeg vel kanskje bare bekrefte. lol. Fint der.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Potte stille også i Dyrøy! Er det en Scand Dynamic man skimter hekken av crazymm?

 

Hadde en snarttur til Salangen idag, med fiskestopp i Mjøsundet. Lite aktivitet i havet nå.

 

På tur til, Askeladden Wasper i 30 knop+. Mjøsundet neste!

20180728_192718.jpg.00146c91ee07de34af639496acf95244.jpg

 

På tur over mot fastlandet og Håkavika

20180728_211743.jpg.c4d7cd561ccf2b7a58a110030f8dfc4c.jpg

 

Retur Dyrøy. Årbostadtind - et sikkert seilingsmerke

20180728_214030.jpg.dffcfa29420a4955fda63421499c7698.jpg

 

Mjøsundbrua i kveldssolen

20180728_214508.jpg.a76fb63e760500bc0db4e8bcd4afd0e1.jpg

 

Dyrøygommen dukker opp

20180728_214502(0).jpg.d16c9bef5f2b277f1074765739d88560.jpg

 

Samtidig som Sola er på tur ned, her over Engenes.. "nesten".

20180728_214512.jpg.8e57daa0726dbdbc35e71c787332217d.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

En kjapp ettermiddagstur til Stø og Nyksund i fantastisk vær.

Riktignok ikke i Troms, men turen startet og endte iallefall i Troms.

Man trenger ikke svær båt for å dra langt avsted når nordnorsk sommer slår til :clap:

 

 

 

stø1.jpgstø2.JPGstø3.JPGnyk5.JPG

DSC_1611.JPGnyk3.JPG

 

nyk1.jpg

nyk2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dere koser dere bra, fantastiske bilder. Det blir bilferie på oss. :nonod: Motoren står full av vann, kjipt, men også greit. Det forklarer de problemene vi har hatt med å få start når båten har stått noen dager og nå er det helt klart blitt en reklamasjonssak.

 

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 14 minutter siden:

Dere koser dere bra, fantastiske bilder. Det blir bilferie på oss. :nonod: Motoren står full av vann, kjipt, men også greit. Det forklarer de problemene vi har hatt med å få start når båten har stått noen dager og nå er det helt klart blitt en reklamasjonssak.

 

 

nei og nei :nonod: 

Håper det ordner seg på et fornuftig vís.. kjølevann?

 

Returnerte til Tromsø igår. Shorts og T-shorte i 30 knop i nesten 2 timer.. tror vel ikke jeg har kjørt båt sånn før.

 

pickup.jpg.6664447d78f3d5c644b3a700749a7a5e.jpg

fiske.jpg.2c047c6cddbf2ec8b07af05adfc130a9.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Da er vi fortøyd i Lødingen, føler at Lødingen i august er oppbrukt nå. Leverer båten på Lødingen mekaniske, de skal bygge om eksosanlegg og se om motoren har tatt skade av å ha stått med vann i.

 

Det ble en fin tur, 11 timer for motor. Fikk spist både reker og koteletter. Nesten flatt hav hele turen.

 

Vi sover i båten til i morgen og blir hentet av en kompis. Så får vi håpe de ikke bruker alt for lang tid på å fikse motoren. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...