Jump to content

Prosjekttråd - Nessie Nessy 94 CR


Copernicus

Recommended Posts

Nå som vinteren forhåpentlig vis snart slipper taket, tenkte jeg det var på tide at jeg opprettet en prosjekttråd. For de som har lest noen av mine innlegg tidligere viste det seg ved opptak av båten at det var en alvorlig skade på kjølen. Det ser nå ut til at dette bli reparert på verksted så da har jeg fått tilbake litt arbeidslyst og oppretter derfor denne tråden.

 

Kort om båten/båttypen: Nessy 94 er en båttype som ble konstruert av Rob Humphrey (design nr. 34) og bygget av seilentusiaster ved Nesodden Seilforening til VM i halvtonnklassen på Hankø i 1983 (Odins Ravn). I ettertid ble båten bygget av Nesmar A/S på Nesodden både som halvfabrikat og ferdig båt. Det ble totalt bygget 36 eksemplarer. Båten ble laget i to versjoner GP (Grand Prix) og Cr/R (Cruiser Racer), med skrog støpt i kevlar sandwich med divinycell som distansemateriale. Denne konstruksjonstypen gir høy styrke kombinert med lav vekt. Innredningen er gjort med utgangspunkt i en støpt basisinredning, men varierer etter båtbyggerens ønsker og behov, fra å være rene regattabåter til tur- og familiebåter. Brøkdelsrigg med rette salingshorn og lensetakler gjør båten både morsom og utfordrende å seile.

 

Båten som jeg og min samboer kjøpte er byggenr. 4, og ble bygget av en av deltakerne på det overnevnte VM-laget. Båten bærer noe preg av mange års bruk og trenger rett og slett en liten shining. Gjennom denne prosjekttråden ønsker jeg å diskutere problemstillinger, løsninger og erfaringer, slik at jeg og andre kan lære. Jeg håper også at min prosjektråd vil kunne inspirere både førstegangskjøpere (som meg selv og mer erfarne båtfolk).

 

nessie.jpg

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Da følger jeg litt opp med noen bilder fra henting og opptak. Ettersom været ikke var helt ideelt for å hente båten, fikk vi forrige eier til å møte oss i Brevik. Neste etappe var å få båten opp nederste del av Telemarkskanalen opp til den nye hjemmehavnen i Ulefoss. Vi gikk opp Porsgrunn/Skienselva og fikk blant annet testet VHF-en for to bruåpninger. Kartet på plotteren holdt helt opp til Skien, hvor vi av slusevakta fikk kjøpt båtsportskart for Telemarkskanalen. Turen opp til Nordsjø gikk greit uten noen uhel, selv om jeg må innrømme at det var litt stressende med slusene og de trange elveløpene.

 

3.jpg

 

Bilde 1 Løveid sluse

 

 

 

Ettersom vinteren nærmet seg med stormskritt ble det ikke så mange turene før opptak, men noen fine ettermiddagsturer ble det.Opplagsplass med tilgang til strøm ble ordnet gjennom en god kamerat. Det eneste problemet med denne plassen var jordet ikke akkurat var rett. Etter en halv dags graving og ved bruk av lecablokker be jeg omsider fornøyd

 

 

 

2.jpg

 

 

Bilde 2 Rett skal være rett

 

 

 

Båten ble deretter avmastet og transportert med lastebil til opplagsplassen

 

 

 

1.jpg

 

Bilde 3 Transport

 

 

Presseningsstativ ble lagd med bruk av noen gamle 2»4, jekkestropper og eksosrør fra Biltema. Totalkostnad inklusiv presenning ble i ca. 1600 kr.

 

 

4.jpg

 

Bilde 4 Nessie klar for vinteren

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Lekkert med prosjekttråd. Veldig bra at vi er flere som er ny med seilbåt og vi gi nytt liv i gamle skjønnheter. Så får vi lære av hverandre. Hvilke planer har du?

 

Min anbefaling er, etter å ha holdt på siden april/ mai med oppgraderinger og vedlikehold, er å sette opp en arbeidsliste og ønskeliste for utstyr. Deretter prioriter, og sett opp en rekkefølge på arbeidsoppgaver. Det finnes ingen grenser hvor hvor mye penger man kan bruke og hva man har lyst til å kjøpe, og å gjøre.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min samboer og jeg lagde faktisk en slik liste for et par dager siden. Ble vel 79 punkter (prioritert fra 1-3) om jeg ikke husker feil, så det er nok og ta tak i. Får besøk av en bekjent som er båtmekaniker i dag, så han skal hjelpe meg litt med å blant annet fikse motorfestene, gå over det elektriske anlegget og kanskje hjelpe meg med å bytte skroggjennomføringer. Ettersom båten tar inn en del vann fra oven er det høyt prioritert på lista å gå over alle dekksgjennomføringer, vinduer osv.. Håper vinteren gir seg litt snart, da det er nesten umulig å få gjort noe på dekk når det er ned mot 20 minusgrader.

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Nessyen er en fin og interessant båt i norsk 1/2-tonnersammenheng. Jeg var veldig interessert i et par som var til salgs for 6-7 år siden, men den ene var for røff under dekk og jeg ble skeptisk til lensetaklene meg vinsjer på akterspeilet... Men det var det kanskje ikke noen grunn til.

Det kan bli interessant å følge med her uansett.

Link to post
Share on other sites

Da var jeg en tur i båten i går med en kamerat. Han undersøkte det elektriske anlegget (som ser ut å være lagt opp etter spagettimetoden) og startet med å lage en plan for nytt elektrisk system.dsc_0396.jpg

 

Jeg for min del startet med å reparere vanntanken. Grunnet vanninntrenging fra røstjernet over lengre tid, hadde fukt trukket ned i kryssfineren. Dette fant jeg ut da jeg i ren nysgjerrighet åpnet lokket for inspeksjon. Det fulgte da med en hel del finer (langs kanten). Den fuktskadede fineren er nå fjernet og jeg skal i løpet av helgen lime/fuge inn nytt treverk for deretter å rengjøre, gi trelaget et strøk med epoksy, samt deretter fuge og skru fast vanntanklokket. Jeg vurderte lenge å bytte til syrefast vanntank, men har lagt denne tanken litt på hylla for en stund, grunnet at det er andre oppgaver som skal prioriteres først.

 

dsc_0399.jpg

 

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var det igjen på tide å oppdatere. Siden sist har jeg gjort ferdig vanntanken. Den er nå skrudd på plass med skruer i en dimensjon bredere og fuget fast med antimuggsilikon. Treverket ble i forkant plastret inn.Jeg synes selv det ble riktig så bra, så da gjenstår det bare se om det er tett, samt å bestille nye slanger.

 

Kvelden i dag har gått med til å demontere skroggjennomføringer. Skroggjennomføringene på min båt er selvfølgelig plassert i de trangeste rommene som finnes. Etter mye skruing, banning og vinkelsliping kom jeg omsider i mål, med unntak av den til septiktanken som jeg ikke hadde verktøy i riktig dimensjon til å ta i kveld. Jeg må jo ha noe å gjøre i morgen kveld også :wink: . Gjennomføringene så egentlig ikke så verst ut, med unntak av kjølevannsinntaket der godset ganske var tynt. Paradokset var at det var denne gjennomføringen som fra utsiden så penest ut (antakelig vis pga. søl osv. fra motor som hindrer korrosjon). For øvrig var også flere av kuleventilene ferdige. Håper virkelig dette blir eneste gangen jeg gjør dette. Nye skroggjennomføringer og kuleventiler i fiberarmert nylon skal bestilles fra Tru design.

 

150798_10151397307375673_160862799_n.jpg

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal legge ut flere bilder etterhvert (og ja, båten har vinduer). Jeg var en ny tur i båten i går for å ta ut den siste gjennomføringen. Da dimensjonen på denne var så stor at jeg ikke fikk benyttet skiftenøkkelen, ble det til at jeg tok vinkelsliperen fra utsiden. Etter noen få minutter var jobben gjort. For å si det slik, angrer jeg litt på at jeg ikke benyttet denne metoden på de andre. Den eneste gjennomføringen jeg ikke har byttet nå er loggen som er av plast (telleren sitter forøvrigt noe skjevt, skal den det? ). Displayet er førøvrig delvis uleselig så hvis noen har et display til Silva 200, så er det bare å si ifra. Da gjennstår det bare å legge inn bestillingen på nye gjennomføringer.

 

Ellers skal båten snart hentes for reperasjon (venter på telefon fra fraktselskapet). Bilder av skadene som er forårsaket av forrige eiers grunnstøtning følger under. Kjølen skal blant annet av, og inne i båten blir det trolig en omfattende plastingsjobb. Reperasjon blir dekket av forrige eiers forsikringsselskap. Jeg er veldig glad for at dette gikk i orden. Noe jeg hvertfall har lært, er viktigheten av å undersøke under vannlinja før kjøp. Jeg har tidligere postet bildene en annen tråd, men velger å legge ut noen av de her også for å nøste trådene litt sammen :smiley:

 

n6.jpg

 

Bilde 1: Forran på kjølen - Tydelig at båten har gått kraftig på grunn

 

n2.jpg

 

Bilde 2: Glippe forran på kjølen ved innfesting; trolig oppstått etter at kjølen har blitt presset opp bak

 

n.jpg

 

Bilde 3: Skade på kjøl i bakkant mot innfesting

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide med en ny oppdatering igjen. I påvente av transport av båten, bestilte skroggjennomføringer og for lav temperatur til å starte med en del av tingene på lista, har jeg gått i gang med å friske opp en dørkplate. Forrige eier har tydeligvis byttet denne plata, da den ikke helt matcher resten av interiøret. Det jeg har gjort så langt er å teste hvilke beis jeg trenger for å få rett farge (det ble Herdins mahogny lackbets), samt tegnet opp og frest «natespor». Ettersom «natene» i de andre dørkplatene har en gulhvit overflate er jeg noe usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få tilnærmet lik farge. Vil karlakken gi denne «gule overflaten» som jeg søker? Å ja, platen er ikke symmetrisk, derav litt forskjellig mønster.

 

guv1.jpg

 

 

Bilde 1 Godt i gang med fresingen. Lakkbeisen ble også testet ut nederst i hjørnet, da den uansett skal slipes ned.

 

 

gulv2.jpg

 

Bilde 2 Ferdig frest og oppstilt sammen med en av de fine dørkplatene som jeg prøver å matche.

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Ligger her med influensa, så BP er et godt tidsfordriv..

 

Fant en bunke med gamle Seilsport blader fra 1985 og årene deromkring. I seilbåtguiden for 1986 er Nessy94 oppgitt til en pris av kroner 296tusen. Det var en formue den gangen...

 

 

Du får ha god bedring. Jeg lå slått ut en uke på sofaen en uke i starten av januar. Ser av kalkulatoren til Norges Bank at dette ca tilsvarer 587 000 kr i 2012-kroner, så det var nok et realt inngrep i lommeboka den gang. Man får vel nesten en ny båt i tilsvarende størrelse for den prisen? Morsomt regnerverktøy :smiley:

 

Result of the calculation

296000 kr. in 1986 amounted to 586 642.53 kr. in 2012.

This is equal to a price increase from the yearly average in 1986 to 2012 of 98.19 percent.

(http://www.norges-bank.no/en/price-stability/inflation/price-calculator/)

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Artig. Jeg trodde det skulle bli litt mere. Kjekt å lese gamle blader. Ser at det er på den tiden furlex kom med sitt første skikkelige rulleforstag, ifølge dem selv. Prisene på mange produkter ser fortreffelig like ut prisene i dag, selve summen. Eksempelvis "lagun" bordstativ, typisk i cockpit, som også selges i dag og er identisk, kostet den gang 1200 kr, som er det samme som i dag tror jeg.

Men lånerenten den gang sier vel sitt om at seilbåtlivet var forbeholdt den øvre klassen.

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide med en liten oppdatering igjen. Siden sist har jeg fortsatt å jobbe med dørkplatene og trappa. Jeg er ikke kommet helt i mål, men er godt i gang. Regner med å få det ferdig i løpet av helgen. Jeg skal legge ut bilder av ferdig resultat. Båten ble forøvrig i dag hentet av Oppkjøssentralen for transport til PG-service på Skjerkøya. Regner med jeg tar turen ned til uka for å ta noen bilder mm.

 

 

1..jpg

 

 

 

2..jpg

 

 

 

3..jpg

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var det på tide med en ny oppdatering igjen. I påvente av transport av båten, bestilte skroggjennomføringer og for lav temperatur til å starte med en del av tingene på lista, har jeg gått i gang med å friske opp en dørkplate. Forrige eier har tydeligvis byttet denne plata, da den ikke helt matcher resten av interiøret. Det jeg har gjort så langt er å teste hvilke beis jeg trenger for å få rett farge (det ble Herdins mahogny lackbets), samt tegnet opp og frest «natespor». Ettersom «natene» i de andre dørkplatene har en gulhvit overflate er jeg noe usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få tilnærmet lik farge. Vil karlakken gi denne «gule overflaten» som jeg søker? Å ja, platen er ikke symmetrisk, derav litt forskjellig mønster.

 

guv1.jpg

 

 

Bilde 1 Godt i gang med fresingen. Lakkbeisen ble også testet ut nederst i hjørnet, da den uansett skal slipes ned.

 

 

gulv2.jpg

 

Bilde 2 Ferdig frest og oppstilt sammen med en av de fine dørkplatene som jeg prøver å matche.

 

 

 

 

Da er det igjen på tide med en ny oppdatering. Båten er som tidligere nevnt hos

plastreparatøren, noe den trolig blir frem til starten av mai. Det blir nok

noen turer ned dit for å arbeide på den. Den står nå montert på løse støtter,

så jeg ble anbefalt å vente til over vinterferien med å fortsette arbeidet på båten

(den skal da settes i krybbe).

 

 

I mellomtiden har jeg puslet litt med dørkplaten og kjøpt fotstegsplater i gummi

som skal festes i trappa. Jeg vurderte antisklitape, men fant ut at det var

bedre med gummi, og i tillegg var det både skruehull og merker som viste at det

hadde vært montert slike plater der tidligere. Etter litt leting på nettet,

fant jeg det jeg søkte i riktig dimensjon hos seasea.no.

 

 

856860_10151462040005673_24634930_o.jpg

 

Bilde 1 Lakket mørk med Herdins lakkbets og godt igang med maling av natespor med egenblandet farge

 

581115_10151462038090673_464090702_n.jpg

 

Bilde 2 Ferdig avmaskert og klar for klarlakk

 

535513_10151460395095673_1242017400_n.jp

 

Bilde 3 Trapp klar til lakkering og festing av fotstegsplater

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det.

 

"Alle Nessy'er hjemmebygget og varierer egentlig veldig mye på alle måter. De fleste er bygget i Kevlar, men det finnes også noen som er bygget i vanlig GPR. Innredningen er bygget etter den enkeltes smak og lommebok hvilket også gjelder rigg, seil og utstyr. Det kan derfor være veldig vanskelig å sammenligne to båter." - Per E. Kristiansen (på forumet til båtliv i 2004)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...