Jump to content

Er dette festet høyt nok til å gi litt hopp på wakeboard?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ny båt, og den skal brukes til blant annet wakeboard, med min sønn som "rævdilter". Han har kjørt et par år etter den forrige, en forholdsvis langsom Askeladden 475 Fighter med en 55-hester. Den nye er en Quicksilver Commander 505 med en Mercury 75 som er chiptrimmet til ca. 108-110 hester. Hastigheten er jo ikke det viktigste på wakeboard, så vidt jeg har forstått, men det er en fordel å kunne dra kjapt opp. Den gamle slet med planingsterskelen, det tviler jeg veldig sterkt på at denne vil gjøre hvis jeg bare får riktig propell på den! Jeg fant et bilde med feste av vannskikrok på en tilsvarende båt. Så vidt jeg husker (har bare sett den et par ganger etter at jeg kjøpte den) er det ikke montert på denne, så jeg står ganske fritt. Men vil en vanlig krok som er festet som på bildet under være bra nok for wakeboard, eller bør det opp en stang for å få den enda litt høyere? Det blir en flerbruksbåt, med hovedvekt på kosekjøring og trekking av teiner og litt småfiske, så det er uaktuelt å sette opp en sånn kjempestang som noen har midt i båten. Men er det noen vits i å sette på noe som er litt høyere, eller er dette helt greit?

 

vannskikrok.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har for øvrig en sånn dings som festes til pullertene på begge sider og har trinse så tauet kan gå fritt fram og tilbake, men det er vel ikke like bra som å sette på en stang? Eller ...? Det er jo bøyler like under fenderlista, men kan de være beregnet på å tåle sånne rykk, eller er det bare til fortøyning?

Link to post
Share on other sites

Fungerer godt nok for våre barn med den høyden som er identisk med hva vi har på båten vi bruker til formålet. Er nok vel så mye personen det kommer an på som høyden på festet(innfestingen.

 

Riktig hastighet er vel rundt 18 knop og et brett har så stor bæring at ikke noe problem å komme opp selv om man ikke har noe kraftoverskudd å skryte av.

Link to post
Share on other sites

Altmuligbåt, det blir neppe så altfor høyt, men det kommer vel litt an på bølgenebak båten også, gjør det ikke? Men den typen stang er nok ikke aktuelt, jeg tenkte mer på en sånn 50-cm greie som man skrur fast på hekken (i dette tilfellet på "skottet" der festet er på bildet). Vil det gi noe mer løft, eller har det lite å si?

 

Mouche, det høres jo bra ut. Det holder kanskje å sette en vanlig krok der, da?

Link to post
Share on other sites

Jeg var borte og strammet opp presenningen litt, og jammen satt det et sånt feste som det er på bildet. Jeg hadde bare ikke sett nøye nok etter. :lol: Så da burde det nok fungere bra. Jeg går ut fra at den krombøylen som er på bildet rett på motorsiden av taufestet er der for at tauet skal gli greit fram og tilbake og ikke slite for mye på gelcoaten. Snakker om å tenke praktisk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...